خبرنگاران در مورد وقایع جاری و اخبار خبر تهیه میکنند. وظایف معمول شغل خبرنگاری شامل تحقیق در مورد حقایق، مصاحبه، نوشتن خبر و تهیه عکس و فیلم ویدئویی است. خبرنگاران با برنامههای نا منظم و محدودیت زمانی خبرها را تهیه و منتشر میکنند. اگر خبرنگار هستید و به دنبال استخدام و مشغول شدن به کار در مرکز خبری هستید، احتمالاً این سوال برای شما وجود دارد که رزومه کاری خود را چطور بنویسید. یکی از مهمترین اقدامات خبرنگاران برای استخدام، تنظیم یک رزومه خبرنگاری اصولی و حرفهای است که مهارتهای کلامی، نوشتاری، مدیریت زمان، استقامت، ادراک اجتماعی و کار تیمی شما را به خوبی به کارفرماها نشان دهد. ما در این محتوا با ارائه اصول و نکات نوشتن رزومه و بررسی نمونه رزومه خبرنگار استاندارد شما را راهنمایی میکنیم.
در نوشتن محتوا و متن رزومه خبرنگاری خود نهایت دقت را به کار ببرید. همانند تهیه یک گزارش خبری که در آن خبره هستید، به رزومه خود هم رنگ و جلا و جذابیت بدهید. مهمترین مواردی که باید در رزومهتان بیان کنید را با جذابیت و بیان قوی بنویسید و تاثیرگذار باشید. شغل شما به گونهای است که از نوع نوشتن رزومهتان میتوان به مهارتهای شما در تهیه خبر پی برد بنابراین این بخش را به درستی انجام دهید.
اطلاعات تماس مانند شناسنامه رزومه شما است که بدون آنها معرفینامهتان ناقص و بی کاربرد است. اطلاعات تماس در بالاترین بخش رزومه نوشته میشود اما شاید در همان ابتدا مطالعه نشود. اما زمانی که کارفرما تشخیص دهد که شما برای کار گزینه مناسبی هستید اولین چیزی که به آن رجوع میکند اطلاعاتی است که از طریق آن بتواند به شما دسترسی داشته باشد. اطلاعات تماس شامل نام و نام خانوادگی، شماره تماس، آدرس ایمیل، محل سکونت و آدرس لینکدین است. این اطلاعات باید به درستی و بدون خطا نوشته شوند.
خلاصه رزومه مانند تهیه یک خلاصه از اخباری است که شما میخواهید آن را در یک زمان کوتاه ارائه دهید که لازم است یک آغاز و انجام صحیح داشته باشد و لب کلام را به شنونده یا بیننده خبر برساند. در خلاصه رزومه شما به صورت کوتاه خود را در یک پاراگراف به کارفرما معرفی میکنید و اولین بخش از رزومه است که خوانده میشود پس لازم است تاثیرگذار و جذاب نوشته شود. بسیاری از کارفرماها پس از خواندن پروفایل رزومه تصمیم میگیرند که شما را استخدام کنند یا نکنند و باقی رزومه را بخوانند یا آن را رد کنند. پس مهمترین دستاوردها، موفقیتها، مهارتها و ویژگیهای مثبت خود را به همراه میزان سابقه کاری در این بخش بنویسید. برای اینکه بدانید بخش خلاصه را چطور بنویسید به نمونه رزومه خبرنگاری مراجعه کنید و ایده بگیرید.
خبرنگار خلاق با انگیزه با بیش از 5 سال سابقه در تهیه خبرهای اجتماعی و ورزشی. دارای مهارت عالی در داستان نویسی و نوشتن خلاقانه خبرها بر اساس واقعیتها. توانمند و ریز بین در تهیه خبرهای خاص و جذاب و تحقیق و مطالعه در مورد وقایع و اتفاقات خبرساز دنیا با شناخت منابع خبری معبتر. دارای مهارتهای کلامی خوب و ماهر در گفت و گو کردن با میهمانان و میزبانی رویدادهای مختلف و برقراری ارتباط حرفهای با منابع خبری....
بیشترین تمرکز شما در بخش سوابق کاری باید بر دستاوردها و نتایج باشد چرا که کارفرما با خواندن این بخش به دنبال نتایجی است که بتواند شما را برای سمت خبرنگاری بسنجد. مهمترین دستاوردها و نتایج کاری خود به عنوان خبرنگار را در این بخش لیست کنید و از آخرین سوابق شروع به نوشتن کنید. در نوشتن سوابق کاری از افعالی مثل تولید، توسعه و تحویل استفاده کنید. میزان تاثیرگذاری خبرهایی که تهیه کردهاید را بنویسید و یک نمونه کار ارائه کنید تا بهتر با نوع نوشتن و تهیه خبر شما آشنا بشوند. همچنین چالشهای حین کار و نحوه برخورد شما با این چالشها و موانع را بنویسید.
نگاهی به تجارب کاری خود بیندازید، آنچه را میتوانید به بهترین وجه انجام دهید را توضیح دهید و صلاحیت خود را به روش مستقیم در این قسمت از رزومه خبرنگار ارائه دهید. در بخش مهارتها از نوشتن توانمندیهایی که شما را از سایر گزینهها متمایز و برتر میکند تمرکز کنید و اطمینان دهید که مفید و منحصر بفرد خواهید بود. در نوشتن مهارتهای خود هم به مهارتهای سخت و هم به مهارتهای نرم مورد نیاز برای شغل خبرنگاری توجه کنید.
مهمترین مهارتهای خبرنگاران:
برای اینکه بتوانید در سمت خبرنگاری مشغول به کار شوید باید یک مدرک دانشگاهی یا گواهینامه آکادمیک از یک موسسه معتبر در زمینه روزنامه نگاری، خبرنگاری و یا ارتباط جمعی داشته باشید. وظیفه شما جمع آوری اخبار و ارائه موثر و جذاب آنها است و شما باید بتوانید آنچه را که خبر ساز است تعیین کنید که همه اینها نیازمند یک دانش آکادمیک در این زمینه است. پس مدارک و مدارج خود را لیست کنید و پروژههای حین تحصیل را به همراه دستاوردها بنویسید. برای این بخش هم از فرمت زمانی معکوس استفاده کنید.
طراحی رزومه شما برای سمت خبرنگاری باید جذاب و بدون عیب و نقص باشد تا شما را به استخدام در یک مرکز خبری خوب سوق دهد. خوشبختانه ابزارهایی برای انتخاب و اعمال بهترین قالب و ظاهر رزومه وجود دارند که به وسیله آن میتوانید بخشها، عناوین، نوشتهها و رنگها را به درستی در رزومه خود اجرا کنید. یکی از این ابزار رزومه سازهای آنلاین هستند که قالبهای آماده و استاندارد را در اختیار شما قرار میدهند. لازم است یک فونت مناسب و خوانا را برای متن خود انتخاب کنید و رزومه را در فرمت PDF ذخیره و ارسال کنید. قبل از ارسال یک مرتبه رزومه را بررسی کنید تا هیچ خطایی در نوشتار و متن وجود نداشته باشد. ضمناً فرمت استاندارد نوشتههای رزومه به خصوص در بخش سوابق کاری و تحصیلی به صورت زمانی معکوس است تا بیشترین تاثیر را بر خواننده داشته باشد.
همانطور که شما برای ارائه یک خبر چه نوشتاری باشد و چه تصویری و گفتاری، محدودیت خاصی دارید و در یک فضای خاص باید مطالب خبری را گردآوری کنید، رزومه هم چنین است. کارفرماها برای خواندن رزومه شما زمان زیادی را صرف نمیکنند همانطور که شنوندههای اخبار زمان زیادی را برای شنیدن خبر صرف نمیکنند بنابراین باید کوتاه و مختصر و مفید بنویسید. مهمترین اطلاعات مرتبط با شغل خبرنگاری که منجر به استخدام شما میشود را در یک یا نهایتاً دو برگ تنظیم و تحت عنوان رزومه کاری به کارفرما ارائه کنید.
از آنجا که کار شما تهیه و ارائه خبر است مهمترین جنبه و وجه نوشتن رزومه خبرنگاری برای شما نحوه نگارش متن آن است. از محتوا و متنی که در رزومه خبرنگاری خود مینویسید میتوان به میزان توانایی نویسندگی و تهیه خبر شما پی برد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که توانایی نوشتن خود را در رزومه به رخ میکشید.
ساخت رزومه حرفهای به همراه بررسی و ترجمه رزومه در 10 دقیقه به کمک هوش مصنوعی
ساخت رزومه رایگان