اگر تا به حال حتی یک رزومه ناموفق فرستاده باشید (یعنی رزومهای که رد شده و منجر به استخدام شما نشده است)، احتمالا پیش خودتان به فکر اصلاح فایل و نوشتن یک رزومه خوب افتادهاید. درست است که با کمی مطالعه و کسب تجربه، میتوانید نکات رزومه نویسی را یاد بگیرید، اما بعضی از مسائل اصولی همیشه از چشم پنهان میمانند. این مسائل اصولی آن قدر کوچک هستند که درصد بالایی از کسانی که رزومه خوب دارند، آنها را نمیدانند و البته آن قدر مهماند که میتوانند تفاوت میان استخدام شدن یا نشدن شما را بسازند. در این مطلب بخشی از مهمترین حقایق در مورد رزومه نویسی را یاد میگیریم تا مطمئن شویم که هنگام رزومه نویسی، فراموششان نخواهیم کرد.
1. در یک رزومه خوب، همه چیز رسمی است.
یا در بدترین حالت نیمهرسمی! یکی از نکات رزومه نویسی که احتمالا نمیدانستید، این است که آدرس ایمیل یا لینکهای بسیار شخصی و غیررسمی، ممکن است برای استخدامکنندگان شما دافعه داشته باشند. تصور کنید بعد از فرستادن یک رزومه خوب و بینقص که همه نکات رزومه نویسی حرفهای را در آن رعایت کردهاید، تماسی از شرکت دریافت نمیکنید. مشکل در چه چیزی است؟ اگر پیدایش نکردید، حتما آدرسهایتان (به ویژه آدرس ایمیل) را دوباره چک کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید 76% رزومههایی که یک آدرس ایمیل غیرحرفهای و غیررسمی دارند، بلافاصله توسط مدیران منابع انسانی یا استخدامکنندگان رد میشوند.
-ایمیلهایی حرفهای هستند که:
- نام و نام خانوادگی شما به صورت کامل در آنها وجود دارد (ahmadi@gmail.com)
- یا اسم یا فامیلیتان، به همراه اعداد کوچک و منطقی در آنها به چشم میخورد (ahmadi1994@yahoo.com)
- نشانی از کسب و کار یا شخصیت غیرحقیقی شما در آنهاست (Samincompany@gmail.com)
-ایمیلهایی غیرحرفهای هستند که:
- پُر اند از اعداد و حروف بیمعنی، اینطور آدرسهای ایمیل به نظر فیک و غیرواقعی میرسند (Suv77640@gmail.com)
- اسم شخصیتهای غیرواقعی و فانتزی یا سلبریتیها به جای اسم واقعی شما در آنها به کار رفته (Johnnycash1920@gmail.com)
فراموش نکنید که نباید رسمی بودن را با سختنویسی و درشتگویی اشتباه گرفت. یک رزومه رسمی، میتواند لحنی بسیار دوستانه و دلنشین داشته باشد. از به کار بردن کلمات سخت و کهن پرهیز کنید و رزومه را بیش از اندازه ادبی نکنید. یک رزومه خوب باید در عین رسمی و حرفهای بودن، آسان خوانده شود و استخدامکننده را خیلی سریع به هدف خودش و به اطلاعات تماس با شما برساند. (در این مطلب، اهمیت اطلاعات تماس را در رزومه نویسی بخوانید).
2. بسیاری از استخدامکنندگان، مستقیما سراغ قسمتهای مهم رزومهتان میروند.
یکی از مهمترین حقایق در مورد رزومه نویسی، این است که همه بخشهای یه فایل رزومه (حتی یک رزومه خوب) برای استخدامکننده مهم نیستند. بعضی از بخشها، اول خوانده میشوند و بعد خواننده اگر وقت داشت به سراغ قسمتهای دیگر میرود. پس لازم نیست وقت رزومه نویسی، به همه قسمتهایش اهمیت مساوی بدهید. ترتیب اهمیت قسمتها در یک رزومه، به صورت تقریبی اینطور است:
- تجربه کاری 67%
- تطابق فرهنگ سازمانی 60%
- انگیزهنامه 26%
- سطح دانشگاه محل تحصیل 21%
- نمرات و سوابق تحصیلی 19%
-مدیران همچنین معمولا نکات منفی را هم در مورد یک رزومه مد نظر قرار میدهند، مثلا:
- عدم وضوح یا صراحت در نوشتن مهارتها 71.6%
- کمبود دستاورد و تجربه 68.7%
- اشتباه یا دروغ در توصیف موقعیتهای شغلی پیشین 80.4%
3. رزومه نویسی را مطابق با موقعیت هدف انجام دهید.
شکی نیست که هر رزومهای، باید دقیقا منطبق با موقعیت شغلی که برایش فرستاده میشود نوشته شود. حتی ممکن است برای چند موقعیت شغلی مختلف، مجبور شوید رزومهتان را چند بار ویرایش کنید. تا حد امکان از فرستادن رزومه کلی و عمومی پرهیز کنید. مهارتها، سوابق و تجربیات و تخصصیهایتان را در راستای آن موقعیت خاص بنویسید و کلمات کلیدی مرتبط با آن را به صورتی منطقی در متن تکرار کنید. میانگین نمراتتان را هم اگر چشمگیر است، در رزومه بیاورید (اگر نمرات چندان خوبی نگرفتهاید اصلا واجب نیست این قسمت را پر کنید). اگر موقعیت شغلی هدفتان به انگیزهنامه هم نیاز دارد، حتما هنگام رزومه نویسی برای نوشتنش وقت بگذارید.
4. مهارتهای نرم درست به اندازه مهارتهای فنی مهماند.
یکی از مهمترین حقایق در مورد رزومه نویسی که بسیاری از افراد در بازار کار امروز نسبت به آن بیاعتنا هستند، مهارت نرم است. بیشتر افراد فکر میکنند مهارتهای نرم یا soft skills را باید بعد از استخدام و در موقعیتهای واقعیِ کاری به رخ کارفرمایشان بکشند، اما یک استخدامکننده باید از کجای رزومه شما متوجه شود که دقیقا کدام مهارتها را دارید. وقت رزومه نویسی فراموش نکنید که 62% کارفرمایان، صرفا به دنبال مهارتهای نرم هستند و 93% آنها وجود این بخش را نشانگر یک رزومه خوب میدانند. این یکی از ظریفترین نکات رزومه نویسی محسوب می شود. مثلا برای یک موقعیت شغلی واحد، از میان دو رزومه، آن فردی که توانایی حل بحران، توانایی کار تیمی و ارتباط موثر با همکاران را در رزومه خود نوشته، نسبت به فرد دیگر که تنها تخصص فنیاش را آورده شانس بیشتری خواهد داشت. خودتان را جایِ استخدامکننده فرض کنید، شما کدام یکی از این دو فرد را برای مصاحبه دعوت خواهید کرد؟
5. تنها 6 ثانیه برای جلب نظر استخدامکننده فرصت دارید.
شاید متعجبتان کند اما کاملا واقعی است. شما تنها 5 تا 7 ثانیه فرصت دارید که با اطلاعات و طراحیِ بصری رزومهتان، توجه خواننده را به آن جلب کنید. اصلا برای همین است که این همه روی نکات رزومه نویسی و مهارتهای مورد نیاز برای ساختن یک رزومه خوب تاکید میشود. حتی اگر مناسبترین فرد برای یک موقعیت شغلی خاص باشید، ممکن است رزومهتان ضعیف باشد و شانس استخدامتان را پایین بیاورد. پس بیراه نیست اگر بگوییم که بیش از نیمی از مسیر استخدام را با رعایت دقیق نکات رزومه نویسی خواهید رفت. اما آن شش ثانیه حیاتی به چه عواملی بستگی دارد و چه نکاتی باعث میشوند که خواننده از بررسی بیشتر رزومه شما منصرف شود:
- رزومههای بسیار کلی و عمومی که هدفشان مشخص نیست: 84%
- عدم تشکر و قدردانی از استخدامکننده: 57%
- عدم وجود انگیزهنامه: 45%
- عدم پیگیری از استخدامکننده بعد از مصاحبه اولیه: 37%
البته که هر کدام از این عوامل و درصدهایشان، در صنایع مختلف و موقعیتهای شغلی متفاوت تغییر خواهند کرد. یک رزومه خوب در مهندسی، لزوما یک رزومه خوب برای استخدام به عنوان معلم نیست.