1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. اصول رزومه نویسی: 27 نکته کاربردی برای نوشتن یک رزومه حرفه ای

اصول رزومه نویسی: 27 نکته کاربردی برای نوشتن یک رزومه حرفه ای

یک رزومه خوب و حرفه‌ای می‌تواند مثل یک تیر خلاص عمل کند و برعکس رزومه غیر استاندارد شما را در رسیدن به اهدافتان دور می­‌کند. پس از مطالعه این مقاله با نکات اصولی و حرفه‌ای رزومه نویسی آشنا می‌شوید که به شما در ساختن رزومه کاری کمک می‌کند و رزومه خود را در قالبی استاندارد تکمیل می‌کنید.

برای یک متقاضی استخدام داشتن رزومه از ضروریات است. اما هر رزومه‌ای منجر به استخدام و دستیابی به شغل دلخواه نمی‌شود. نوشتن یک رزومه اصولی و حرفه‌ای از آن جهت حائز اهمیت است که اولین ملاکی است که برای استخدام مورد سنجش قرار می‌گیرد و اولین نقطه شروع آشنایی کارفرما با شماست. بنابراین اینکه چه مواردی در رزومه گنجانده شود و نگارش این موارد چطور باشد، ظاهر فایل رزومه چگونه باشد و چند صفحه باشد و ... در جذب شدن کارفرما برای دیدار با متقاضی استخدام تاثیرگذار و تعیین کننده است. یک رزومه خوب و حرفه‌ای می‌تواند مثل یک تیر خلاص عمل کند و برعکس رزومه غیر استاندارد شما را در رسیدن به اهدافتان دور می­‌کند.

27 نکته رزومه نویسی حرفه­‌ای

نگارش رزومه چطور باید باشد؟

نگارش رزومه چطور باید باشد؟

یک بخش مهم از رزومه، نگارش آن و متنی است که در رزومه نوشته می‌شود تا شما را به بازار کار هدف معرفی کند. نکاتی که در نگارش و متن رزومه باید به آن دقت کنید عبارتند از:

  1. رزومه را یک صفحه‌ای بنویسید
    اینکه رزومه شما در مدت زمان کوتاهی قابل بررسی و مطالعه باشد و تا جای امکان ساده باشد اهمیت بالایی دارد. رزومه را کوتاه بنویسید و از تمام اطلاعات کلیدی مرتبط با کار در یک متن کوتاه استفاده کنید. رزومه شما باید در زمان کوتاهی کارفرما را قانع کند تا شما را استخدام کند.
    رزومه بهتر است در یک صفحه خلاصه شده باشد اما مهمترین نکته اینجاست که تمام مهارت‌ها و توانایی‌ها و سوابق تحصیلی و شغلی مرتبط با کاری که می­خواهید در آن استخدام شوید، در یک صفحه جا شوند بنابراین در صورتیکه به بیش از یک صفحه احتیاج دارید، نهایتاً رزومه را دو صفحه‌ای بنویسید.
  2. از یک قالب متناسب برای نگارش رزومه استفاده کنید
    یکی از نکات رزومه نویسی انتخاب قالب مناسب است. انواع مختلفی از رزومه و قالب آن وجود دارد که معروف‌ترین آن­ها رزومه زمانی، مهارتی و ترکیبی هستند. با توجه به اینکه سابقه شما چقدر است و چه مهارت‌هایی دارید، باید بهترین نوع قالب نگارش را برای خود انتخاب و طبق آن رزومه را تنظیم کنید. یکی از بهترین و رایج‌ترین نوع رزومه، رزومه زمانی است که به ترتیب از آخرین سوابق کاری تا اولین آن­ها نوشته می‌شود.
  3. تنها از مدارک و تجارب مرتبط نام ببرید و مهمترین‌ها را اول بنویسید
    ممکن است شما تجارب کاری و تحصیلی متنوع و زیادی داشته باشید اما لازم است رزومه را تا جایی که امکان دارد کوتاه بنویسید. از آنجایی که مدیران استخدام بیشتر از چند ثانیه بر هر رزومه زمان صرف نمی‌کنند، اگر رزومه شما شامل اطلاعات بسیار قدیمی و غیر مرتبط با شغل درخواستی باشد، به دیده شدن اطلاعات اصلی و مهم خدشه وارد می‌کند.
    تلاش کنید تنها تجارب کاری، دستاوردها، تحصیلات و مهارت‌های مرتبط با کاری که متقاضی استخدام در آن هستید را در رزومه بگنجانید و مهم­ترین اطلاعات را طبق اولویت بندی در رزومه بنویسید.
  4. دستاوردهای مهم‌تان را طوری که جلب توجه کند بنویسید
    بجای لیست کردن و نوشتن تمام شرح وظایفتان در بخش سوابق شغلی، چند تا از مهمترین دستاوردها را در هر سمتی که داشته‌اید بنویسید و در صورت امکان با اعداد و ارقام میزان تاثیر و موفقیت‌تان را بیان کنید. حتی می‌توانید بخش‌های جداگانه برای دستاوردها و مهارت‌ها داشته باشید تا به طور مشخص این اطلاعات مهم در معرض توجه قرار بگیرد.

    ظاهر و فرمت رزومه چطور باید باشد؟

    ظاهر و فرمت رزومه چطور باید باشد؟

    بعد از اینکه تمام آن چیزهایی که می‌خواهید در رزومه باشد را نوشتید، باید ظاهر و فرمت آن را هم بررسی کنید و تغییراتی که لازم است انجام شوند را اعمال کنید تا از نظر ظاهری مرتب و جذاب باشد.

  5. رزومه را تا می‌توانید ساده کنید
    نمونه رزومه‌های خوب معمولاً ساده و دور از ابهام و پیچیدگی هستند. ساده نویسی رزومه خواندن آن را راحت­تر و سریع‌تر می­کند و بیشتر مورد استقبال کارفرما قرار می‌گیرد. ساده نویسی رزومه به این معنی است که به راحتی قابل خواندن باشد و از یک فونت حرفه‌ای خوانا استفاده شده باشد.
  6. از یک فونت متناسب استفاده کنید
    به منظور راحتی و خواناتر بودن رزومه، بهتر است از یک فونت پایه و معمولی برای رزومه خود استفاده کنید. سایز فونت‌تان بهتر است بین 10-12 باشد. انتخاب یک فونت ساده و خوانا رزومه شما را حرفه‌ای‌تر جلوه می‌دهد. همچنین فضاهای سفید خالی را کاهش دهید. فاصله زیاد بین نوشته‌ها باعث می‌شود که توجه و تمرکز کسی که رزومه را مطالعه می‌کند کم شود.
    در رزومه‌های انگلیسی از Arial و Times new roman و در رزومه‌های فارسی از فونت‌های نازنین و میترا استفاده کنید.
  7. برای فایل رزومه حاشیه‌های مناسب بگذارید
    به طور معمول باید یک حاشیه‌ی یک اینچی در هر طرف از صفحه فایل رزومه و یک فاصله یک سانتی بین خطوط و نوشته‌های متن بگذارید. حاشیه‌های دور تا دور نوشته حداکثر تا 2 اینچ می‌تواند باشد.
  8. تمام اطلاعات تماس خود را بنویسید
    احتیاجی نیست آدرس محل سکونت خود را به طور دقیق در رزومه قید کنید اما حتما شماره تماس و یک آدرس ایمیل معتبر و آدرس لینکدین را در رزومه خود داشته باشید.

    چطور بخش سوابق کاری را بنویسیم؟

    چطور بخش سوابق کاری را بنویسیم؟

    یکی از مهمترین بخش‌های رزومه برای هر کارفرمایی، بخش سوابق و تجارب کاری است. شما باید بدانید چه مواردی را بنویسید، از نوشتن چه مواردی بپرهیزید و در صورتی که سابقه شغلی ندارید چه کنید.

  9. سوابق اخیر و مرتبط را بنویسید
    به عنوان یک قانون باید بدانید که نوشتن سوابق شغلی­ تا 10-15 سال اخیر منطقی است نه بیشتر! و همچنین تنها سوابق مرتبط با شغل درخواستی را باید بنویسید نه موارد غیر مرتبط!
  10. هیچ تجربه کاری مرتبطی ندارید؟ نگران نباشید!
    اگر هیچ سابقه کاری ندارید و تازه فارغ التحصیل شده‌اید، یا در زمینه‌ای که قصد دارید در آن کار کنید سابقه مرتبط ندارید، می‌توانید بر بخش مهارت‌ها متمرکز شوید و توانایی‌های مرتبط با شغل درخواستی را در رزومه بنویسید.
  11. استفاده از بولت پوینت در رزومه
    یکی از اصول نوشتن رزومه حرفه‌ای، استفاده صحیح از بولت پوینت است. استفاده از بولت پوینت در رزومه به دسته بندی بهتر مطالب و بهتر دیده شدن موارد کمک می‌کند اما هرچقدر هم که تعداد مهارت‌ها و سوابق و اطلاعات مفید شما بالا باشد نباید در هر بخش بیشتر از 4-5 بولت پوینت استفاده کنید.
  12. رزومه بهتر است شامل اعداد باشد
    در بخش تجربیات و سوابق کاری بهتر است از اعداد و ارقام استفاده کنید تا رساندن مفاهیم ملموس‌تر باشد. کارفرماها با مقیاس‌های قابل اندازه‌گیری خیلی خوب پاسخ می‌دهند و این اعداد در فهم بهتر میزان ارزش شما در کار مرتبط کمک می‌کند. درصد موفقیت شما در شغلتان، درصد کارایی، تعداد افرادی که تحت مدیریت شما کار می‌کردند و ...
  13. توان و مهارت‌تان را نشان دهید
    گفتن و لیست کردن مهارت‌ها به تنهایی کافی نیست؛ اینکه شما مدیر قدرتمندی بوده‌اید را باید طوری در بولت پوینت‌ها بیان کنید که از مفهوم نوشته‌هایتان مشخص باشد. در این رابطه فکر کنید، شما می‌توانید در یک بولت پوینت چندین مهارت و توانایی را بدون اشاره مستقیم بیان کنید.
  14. به دنبال کلمات اصلی شغلی که می‌خواهید باشید
    زمانی که می‌خوا­هید در شرکت یا سازمان و کسب و کار خاصی استخدام شوید، قبل از هر چیز باید شرح شغلی که متقاضی استخدام در آن هستید را بخوبی مطالعه کنید و از کلمات اصلی و کلیدی آن شغل در رزومه خود استفاده کنید. با مطالعه شرح شغلی به وضوح متوجه می‌شوید که کارفرمای آن سازمان به دنبال چه چیزی در یک کارمند ایده‌آل است و این کار را برای شما آسان‌تر می‌کند.

    سوابق تحصیلی را چگونه در رزومه بنویسیم؟

    سوابق تحصیلی را چگونه در رزومه بنویسیم؟

  15. اول راجع به تجربیات بنویسید و بعد مدارک
    اینکه چه تجربیاتی در زمینه تحصیلات خود داشته‌اید اهمیت بیشتری دارد تا اینکه در کدام دانشگاه تحصیل کرده‌اید. تنها در صورتیکه تازه فارغ التحصیل شده باشید از این قاعده پیروی نکنید.
  16. تاریخ تحصیلاتتان را لیست نکنید
    کسی که رزومه شما را مطالعه می‌کند بیشتر مشتاق است مدارک تحصیلی شما را بداند تا تاریخ فارغ التحصیلی و گذراندن دوران دانشگاهی.
  17. موفقیت‌ها و دستاوردهای تحصیلی را پررنگ­تر بنویسید
    هر موفقیتی که در دوران تحصیلات خود بدست آورده‌اید که البته متناسب و مرتبط با شغل درخواستی است را با اهمیت بیشتری در رزومه بنویسید.
  18. وضعیت تحصیلی فعلی خود را بنویسید
    در صورتی که در حال تحصیل هستید بصورت آنلاین و یا حضوری باید در رزومه خود به آن اشاره کنید. تمام دوره‌هایی که به صورت آنلاین در آن شرکت کرده‌اید را در این بخش بگنجانید.

    مهارت‌ها، علایق و جوایزی که کسب کرده اید.

    مهارت ها، علایق و جوایزی که کسب کرده اید

  19. از نوشتن تمامی مهارت‌های مرتبط با شغل درخواستی اطمینان حاصل کنید.
    از نوشتن مهارت‌هایی که از همه متقاضیان انتظار می‌رود بپرهیزید و تنها موارد حائر اهمیت را بنویسید تا حرفه‌ای تر جلوه کنید.
  20. به شخصیت خود استقلال بدهید.
    از اینکه در مورد علایق خود بنویسید ترسی نداشته باشید اما تنها در مورد علایقی بنویسید که با شغلی که می‌خواهید در آن استخدام شوید، مرتبط و همخوان باشد. اینکه علایق‌تان را با خواست و نیاز شرکت‌ها و سازمان‌هایی که برای آن­ها رزومه ارسال می‌کنید همسو کنید، رزومه شما را از دیگران متمایز و بهتر می‌کند.

    مواردی که نباید در رزومه نوشت چیست؟

    مواردی که نباید در رزومه نوشت چیست؟

  21. شغل­‌های کوتاه مدت
    اگر در مدت کوتاهی در جایی کار کرده‌اید و بصورت موقتی از کسب و کاری امرار معاش کرده‌اید، از نوشتن آن در رزومه صرف نظر کنید. به رزومه به عنوان لیستی از سوابق کاری گذشته نگاه نکنید بلکه آن را به عنوان یک ابزاری ببینید که شما را بهترین گزینه برای شغل مورد نظر معرفی می‌کند.
  22. وقفه در کار
    اگر در تاریخچه و سوابق کاری شما وقفه‌ای بوده و چند ماه شاغل نبوده‌اید، نیازی نیست هر تاریخ شروع و اتمام اشتغال به کارتان در هر مکانی که در آن کار کرده‌اید را بنویسید و از الگوی رایج نوشتن تاریخ پرهیز کنید. بهتر است به نوشتن سال‌های فعالیت بسنده کنید و ماه‌ها را ننویسید.
  23. تعدد تغییر شغل
    اگر چندین بار شغل و محل کارتان را تغییر داده‌اید، برای هر کدام دلیل قانع­ کننده و خوبی برای بیاورید مثل تغییر محل سکونت یا تعطیل شدن کمپانی و سازمانی که در آن بودید. با این کار ابهاماتی که ممکن است در ذهن کارفرما ایجاد شود را از بین ببرید.

    کلام آخر

    اصول رزومه نویسی

  24. تصحیح کنید، ویرایش کنید و غلط گیری کنید
    حتماً قبل از ارسال نسخه نهایی رزومه به شرکت‌ها و سازمان‌ها، چند مرتبه با دقت رزومه را بررسی کنید و نقاط ضعف را چک کنید. از این نظر که تمام موارد ضروری و مرتبط با شغل درخواستی را داشته باشد، کوتاه و مختصر و مفید باشد، از نظر نگارشی و جمله بندی سلیس و روان باشد و غلط املایی نداشته باشد. همچنین می‌توانید از یک همکار یا دوست کمک بگیرید تا رزومه شما را بخواند و نظر بدهد.
  25. رزومه را با فرمت PDF ذخیره کنید
    قبل از ایمیل کردن و ارسال رزومه به هر شرکتی، حتما فرمت فایل را به pdf تبدیل کنید تا فایلتان به همان صورتی که تنظیم شده و بدون تغییر به دست کارفرما برسد.
  26. فایل رزومه را به درستی نام گذاری کنید
    نام­گذاری فایل رزومه کاری بسیار ساده و پیش پا افتاده است که گاهاً به آن بی توجهی می‌شود. حتما از نام خودتان در اسمی که برای رزومه می‌گذارید استفاده کنید. ("رزومه سعید عابدی" به جای "رزومه")
  27. بصورت دوره‌ای رزومه را آپدیت کنید
    هر از گاهی رزومه خود را چک کنید و تجربیات و مهارت‌های جدید که کسب کرده‌اید را به رزومه اضافه کنید و در صورت نیاز رزومه را تغییر و ارتقا دهید.
رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه