1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. انواع رزومه و بهترین قالب رزومه نویسی برای من چیست؟

انواع رزومه و بهترین قالب رزومه نویسی برای من چیست؟

با توجه به متفاوت بودن فرمت‌های رزومه در این مقاله قرار است درباره موضوعات و سوالاتی مانند چه انواعی از رزومه وجود دارد؟ بهترین نوع رزومه کدام است؟ انواع قالب رزومه نویسی چیست؟ آیا می‌توان از یک قالب رزومه یکسان برای مشاغل متفاوت استفاده کرد؟ صحبت کنیم.

رزومه امروزه برای استخدام در هر شرکت و ارگان و سازمانی، یکی از ضروریات و ابتدائی‌ترین نیازهاست. رزومه خود انواع مختلفی دارد که با توجه به محتوا، قالب، ظاهر و عناصر متفاوتی دارد دسته بندی می‌شود. اگر قصد تنظیم یک فایل رزومه برای خود دارید اولین قدم این است که با انواع رزومه آشنا شوید و بهترین نوع را انتخاب کنید. اینکه چه نوع قالبی را برای رزومه انتخاب کنید و رزومه­ شما از چه نوعی باشد، در تصمیم کارفرما برای اینکه از بین رزومه‌های ارسالی از چندین متقاضی کار یک نفر را برای مصاحبه حضوری دعوت کند موثر است.

8 نوع رزومه کاری

8 نوع رزومه کاری

استعدادها، مهارت و توانمندی­ها، تجارب کاری و ویژگی‌های مثبت شخصیتی شما مانند یک کالا هستند که در قالب رزومه آن­ها را باید به کارفرما بفروشید. هیچ کارفرمایی بابت یک رزومه غیر حرفه­ای و نا متناسب پولی نمی‌پردازد بنابراین مهم است که رزومه شما ارزشمند باشد چرا که اولین ابزار و سلاح شما برای استخدام در یک کسب و کار خوب است. سوال اینجاست که بهترین نوع و قالب رزومه نویسی با توجه به نیازهای شما کدام است؟

رزومه زمانی (به ترتیب تاریخ)

حتماً دیده‌اید که در بعضی رزومه‌ها سوابق کاری به ترتیب از آخرین محل اشتغال تا اولین کار نوشته شده‌اند، به این نوع رزومه، رزومه زمانی گفته می­‌شود. رزومه زمانی بیشتر بر سابقه شغلی تاکید دارد.

  1. رزومه زمانی شامل چه اطلاعاتی است؟ محل اشتغال، مدت زمان اشتغال در آن محل، وظایف و سمت کاری، و اطلاعات جزئی‌تر از محل کار از جمله شماره تماس و آدرس و ...
  2. رزومه زمانی برای چه افرادی مناسب است؟ برای افرادی که سابقه کاری زیاد و تجربه حرفه‌ای خوبی دارند متناسب است و اگر فردی تازه کار باشد به هیچ عنوان نباید از این نوع رزومه برای معرفی خود و سوابق خود استفاده کند. اساس و مبنای رزومه زمانی بر میزان تجربه و سابقه است.
  3. مزایای رزومه سوابق کاری به ترتیب تاریخ چیست؟ یکی از مزایای این نوع رزومه این است که کارفرما به راحتی با خط سیر پیشرفت و تجربیات کاری شما در زمینه خاص آشنا می‌شود و دیگر اینکه مهم­ترین بخش مرتبط با کاری که قصد دارید در آن استخدام شوید را از همان ابتدا در معرض دید قرار می‌دهد.

رزومه مهارتی (عملکردی)

رزومه مهارتی برخلاف رزومه زمانی، بیشتر از اینکه به سابقه کاری شما توجه داشته باشد، به مهارت­‌ها و توانمندی‌ها و گواهینامه‌­هایی که در زمینه مرتبط با شغل مورد درخواست دارید، تاکید و تمرکز دارد.

  1. چه افرادی باید از رزومه مهارتی استفاده کنند؟ دو گروه از افراد بهتر است از رزومه عملکردی استفاده کنند: یکی افرادی که تازه کار هستند و سابقه شغلی چندانی ندارند و دوم افرادی که تغییر شغل داده‌اند و سابقه شغلی قبلی آن­ها مرتبط با شغل جدید نیست.
  2. چه مواردی را باید در رزومه مهارتی نوشت؟ تمام مدارک و گواهینامه‌های داخلی و خارجی مرتبط با کار، تمام مهارت‌های فردی و یا دوره‌هایی در آن شرکت کرده‌اید و کارآموزی مرتبط با شغلی که متقاضی آن هستید.
  3. مزایای رزومه مهارتی چیست؟ تمام توانایی‌ها و مدارج و مدارک مورد نیاز برای انجام شغل مورد نظر که شما واجد شرایط آن هستید را نشان می‌دهد و تمرکز را از روی سوابق و گذشته کاری بر می‌دارد.

رزومه ترکیبی

در صورتی که قصد دارید مفیدترین اطلاعات هم در زمینه سوابق کاری و هم در زمینه مهارت‌ها و توانمندی‌های تان در رزومه‌تان وجود داشته باشد، باید از این نوع رزومه استفاده کنید. رزومه ترکیبی در عین حال که بر مهارت‌ها و توانایی‌های شما در زمینه کاری مورد درخواست تاکید دارید، نگاهی هم به تجارب شما در همان زمینه دارد.

  1. رزومه ترکیبی چه مواردی را شامل می­‌شود؟ رزومه ترکیبی شامل مقدمه رزومه و خلاصه‌ای کلی از فعالیت‌ها و مهارت‌ها، یک بخش مختص به مهارت­ و توانمندی‌های مرتبط، یک بخش شامل سابقه کاری است.
  2. رزومه ترکیبی برای چه افرادی مناسب است؟ رزومه ترکیبی برای افرادی که یکسری مهارت‌های فنی و کاربردی را در طول شغلشان کسب کرده‌اند و اکنون هم مهارت‌های لازم در زمینه شغل مورد نظر را دارند و هم سابقه چند سال اشتغال.
  3. مزایای رزومه ترکیبی چیست؟ به کمک این رزومه شما می‌توانید همزمان که مهارت‌ها و توانایی‌ها را نشان می‌دهید، سوابق کاری را چاشنی آن کنید و معرفی بهتری از خودتان داشته باشید. ضمن اینکه وظایفی که در مشاغل گذشته با مهارت‌هایتان منطبق بوده و انجام داده‌اید را نشان می‌دهد.

رزومه هدفمند

رزومه هدفمند

رزومه هدفمند دقیقاً متناسب با نیازهای آن کمپانی و سازمانی است که قصد استخدام شدن در آن را دارید. اگر رزومه خود را بر این مبنا تنظیم کنید، یک رزومه هدفمند دارید. با خواندن و تحقیق در رابطه با شرح شغل و وظایفی که کارمند آن شغل در آن کمپانی یا سازمان خاص دارد و استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با آن، می‌توانید یک رزومه هدفمند خوب بنویسید. نوشتن رزومه هدفمند نسبت به سایر رزومه‌ها نیاز به صرف زمان طولانی‌تری دارد چرا که برای هر محل باید تحقیق کرد و یک رزومه خاص نوشت.

  • چه افرادی بهتر است از رزومه هدفمند استفاده کنند؟ اگر شغلی که در یک شرکت و سازمان بدنبال آن هستید دقیقاً با مهارت‌ها و سوابق شما همخوانی دارد، نوشتن رزومه هدفمند بسیار قابل توصیه و مفید است.

رزومه اینفوگرافیک و خلاقانه

رزومه اینفوگرافیک و خلاقانه

برخلاف رزومه‌های استاندارد، رزومه اینفوگرافیک از جلوه‌های بصری و گرافیکی برخوردار است تا حرفه و سوابق شما را نشان دهد.

  • چه کسانی باید از رزومه اینفوگرافیک استفاده کنند؟ افرادی که در رشته‌های طراحی و گرافیک تحصیل کرده و مشغول به کار بوده‌اند، برای نشان دادن بخشی از کار خود و اینکه روح رزومه را با روح شغل مورد درخواست یکی کنند، بهتر است از رزومه اینفوگرافیک استفاده کنند.

CV

CV به رزومه شباهت دارد اما این دو دقیقاً یکسان نیستند. CV به مراتب طویل‌تر از روزمه است و معمولاْ حداقل 3 صفحه است. رزومه تقریباْ برای تمام مشاغل استفاده می‌شود اما CV  بیشتر برای بدست آوردن موقعیت‌های آکادمیک و فرهنگی مانند تدریس و سخنرانی کاربرد دارد.

  • چه افرادی بهتر است از CV استفاده کنند؟ اگر علاقمند به اشتغال در هر یک از این موارد هستید از CV استفاده کنید:‌ پروفسور و استاد، معلم، مدرس، دستیار آموزش، محقق، دانشجوی ph.d.

 

رزومه مدرن (غیر سنتی)

رزومه مدرن (غیر سنتی)

بسیاری از انواع رزومه‌های کاری در این دسته بندی قرار می‌گیرند. مانند رزومه اینفوگرافیک، رزومه ویدئویی، وبسایت‌های شخصی. همه این موارد از تکنولوژی مدرن برای نشان دادن توانایی و مهارت‌های شما استفاده می‌کنند.

  • رزومه مدرن برای چه افرادی مناسب است؟ رزومه مدرن و غیر سنتی برای مشاغلی متناسب است که دقیقاً به دنبال مهارت‌هایی هستند که شما از آن­ها در آماده کردن این رزومه استفاده کرده‌اید. برای مثال در مشاغلی که نیاز به ادیت ویدئویی دارند، رزومه ویدئویی مناسب است.

مینی رزومه

مینی رزومه هنوز خیلی خوب جا نیفتاده است. مینی رزومه ممکن است به اندازه سایز یک کارت ویزیت یا کمی بزرگ­تر باشد و برای زمان‌هایی که ممکن است در موقعیت‌های گوناگون با صاحبان مشاغل روبرو شوید خوب و متناسب است. در واقع مینی رزومه نشان می‌دهد شما آماده هستید تا در صورتی که هر موقعیت شغلی پیش آمد همان موقع چیزی برای ارائه داشته باشید.

چطور یک قالب خوب برای رزومه تنظیم کنیم؟

با استفاده از نکات زیر می‌توانید بهترین قالب را برای رزومه خود داشته باشید:

  • حاشیه‌های فایل رزومه را از هر طرف 1 اینچ قرار دهید.
  • یک هدر خوب برای فایل رزومه خود انتخاب کنید.
  • فایل کلی رزومه را بخش بندی و مرتب کنید (بخش اطلاعات شخصی، خلاصه رزومه، تجارب کاری، تحصیلی و مهارت‌ها)
  • برای هر سمت شغلی و کاری در گذشته یک بولت پوینت بگذارید.
  • بهتر است فاصله خطوط 1.15 باشد.
  • قبل و بعد از هر هدینگ و عنوان، یک فاصله اضافی بگذارید تا قالب فایل مرتب‌تر باشد.
  • رزومه شما باید جامع و در عین حال گزیده و مختصر باشد.
  • سایز فونت 10-12 باشد.
  • قبل از نهایی کردن و ارسال رزومه خود به شرکت‌ها و سازمان‌ها، چند نمونه قالب رزومه استاندارد دانلود کنید و با قالب رزومه خود مقایسه کنید.

بهترین فرمت فایل رزومه چیست؟

بهترین فرمت فایل رزومه چیست؟

  • معمولاً بهترین فرمت برای فایل رزومه، فرمت pdf است چرا که فایل شما را بدون تغییر و همانطور که هست نشان می‌دهد.
  • گاهاً کارفرماها و شرکت‌ها یک فرمت خاصی را از شما می‌خواهند مثلا DOC که در این صورت باید طبق فرمت درخواستی آن­ها ذخیره و ارسال کنید.
  • بهتر است هم فرمت DOC را داشته باشید و هم PDF تا در صورت نیاز به تناسب هر کدام را ارائه کنید.

سوالات متداول

بهترین قالب رزومه نویسی برای یک فرد تازه کار چیست؟

برای کسی که به تازگی بخواهد وارد دنیای کار شود بهترین نوع رزومه، رزومه‌ای است که تاکید آن بر مهارت‌ها و مدارک باشد تا سوابق کاری. بنابراین بهترین نوع رزومه برای افراد تازه فارغ التحصیل شده، رزومه مهارتی است.

فردی که فارغ التحصیل حوزه فناوری اطلاعات است، چه نوع رزومه‌ای باید داشته باشد؟

برای چنین فردی مهم­ترین بخش در رزومه، بخش مهارت‌های فنی و همینطور تسلط بر سیستم عامل‌های مختلف و برنامه نویسی خیلی مهم است. بنابراین رزومه مهارتی می‌تواند یک گزینه مناسب باشد.

برای استخدام در مشاغل مدیریتی بهترین نوع قالب رزومه کدام است؟

شغل مدیریت جزو مشاغلی است که سابقه و گذشته کاری در آن بسیار مهم است. بنابراین برای چنین مشاغلی بهتر است حتماً تمرکز بر سوابق کاری باشد و از رزومه زمانی استفاده شود.

مشاغل فنی از چه نوع رزومه‌ای برای معرفی خود باید استفاده کنند؟

مشاغل فنی جزو آن دسته از مشاغلی هستند که هر دوی مهارت‌ها و تجارب کاری در استخدام آن­ها حائز اهمیت است. بنابراین باید از رزومه ترکیبی برای چنین مشاغلی استفاده شود.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه