1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. آشنایی با قوانین نگارش رزومه و 15 نکته طلایی رزومه نویسی برای جذب کافرما

آشنایی با قوانین نگارش رزومه و 15 نکته طلایی رزومه نویسی برای جذب کافرما

هدف و مقصود نهایی هر متقاضی کار از نوشتن رزومه کاری، جلب نظر کارفرمایان است. اما چطور یک رزومه حرفه ای تنظیم کنیم که کارفرما ترغیب شود تا یک زمان مصاحبه حضوری به ما اختصاص دهد؟ باید بدانیم که سوابق و تجارب و مهارت‌های شما شرط لازم برای ورود به دنیای کار است اما برای بدست آوردن یک شغل خوب، کافی نیست. با رعایت یکسری نکات طلایی در نوشتن رزومه کاری، در کنار این مهارت‌ها و سوابق، می‌توانید مسیر رسیدن به شغل مورد نظرتان را هموار کنید.

ویژگی‌های یک رزومه خوب برای جذب کارفرما

قوانین رزومه نویسی

هر کارفرما به طور معمول بیشتر از چند ثانیه برای خواندن و بررسی رزومه صرف نمی‌کند. اما چه نکاتی را باید در رزومه رعایت کرد که در این مدت زمان کوتاه چند ثانیه‌ای، مجوز مصاحبه حضوری با کارفرما و استخدام را دریافت کنیم؟

  1. مرتب و ساده باشد

    تمام آیتم‌های موجود در رزومه کاری از جمله ظاهر، قالب و فونت باید ساده و به راحتی قابل بررسی باشد. برای مثال نباید رزومه در هم ریخته باشد، رنگی رنگی باشد، فونت فانتزی داشته باشد و از اشکال و تصاویر در قالب آن استفاده شده باشد. ساده و مرتب بودن رزومه از آن جهت حائز اهمیت است که توجه و تمرکز خواننده را بر محتوا که اصل مطلب رزومه است جلب می‌کند و درک مطالب نوشته شده را راحت‌تر می‌کند.

  2. محتوای مثبتی داشته باشد

    متن و محتوای رزومه باید مثبت باشد و بر نقاط قوت متقاضی تمرکز داشته باشد. به هیچ عنوان از عبارات منفی در رزومه استفاده نکنید. نقاط ضعفتان را ننویسید و حتی‌الامکان دلایل منفی را برای تغییر محیط‌های کاری خود ذکر نکنید. یک دید و نگرش مثبت باید در کل رزومه جریان داشته باشد.

  3. در جهت رفع نیاز کارفرما نوشته شده باشد

    رزومه ای که کارفرما را جذب کند

    برای جلب نظر کارفرما، بهتر است رزومه را در جهتی بنویسید که منجر به رفع نیازهای کارفرما شود. برای مثال اگر در حال تنظیم فایل رزومه برای شرکت X هستید، بهتر است از قبل تحقیقاتی در مورد این شرکت انجام دهید و مهارت‌ها و سوابق‌تان را با توجه به نیازهای این شرکت در رزومه بنویسید. کارفرما باید حس کند استخدام شما در جهت منافع و پیشبرد اهداف شرکت مفید است.

  4. مهارت‌های زبان و سیستمی در آن ذکر شده باشد

    فراموش نکنیم که امروزه بهره‌مندی از مهارت‌های سیستمی و تسلط به زبان‌های دیگر و به خصوص انگلیسی از ضروریات دنیای کار محسوب می‌شود. بنابراین بدون اینکه کارفرما از شما بخواهد، باید به میزان تسلط خود بر این دو مهارت در رزومه اشاره کنید. در واقع یکی از راه‌های جلب نظر کارفرما در هنگام مطالعه رزومه، این است که بعد از بررسی سوالی در ذهنش باقی نماند و تمام اطلاعات مورد نیاز را بتواند از رزومه شما استخراج کند.

  5. هیچگونه خطا و اشتباهی نداشته باشد

    رزومه اولین معرفی‌نامه شما به کارفرماست. و کارفرما در اولین قدم، شما را از فایلی که ارسال کرده‌اید قضاوت می‌کند و مورد سنجش قرار می‌‌دهد. بنابراین حتی کوچک‌ترین خطا و اشتباه در رزومه، یک دید منفی را در ذهن کارفرما نسبت به شما ایجاد می‌کند. ویرایش یک رزومه یک یا دو صفحه‌ای کار سختی نیست و وجود خطا در این دو صفحه نشان از بی دقتی و بی توجهی متقاضی دارد.

  6. محتوای آن حاوی اصطلاعات تخصصی مرتبط باشد

    در کنار اینکه سوابق کاری و مسئولیت‌های خود را در رزومه می‌نویسید، کارفرما با خواندن و مطالعه این بخش باید بتواند تشخیص دهد که شما چقدر در زمینه مرتبط با یک فرصت شغلی تخصص دارید. این کار از طریق استفاده از اصطلاحات رایج و تخصصی در شغل مورد نظر ممکن می‌شود.

  7. خلاصه و کوتاه باشد
    رزومه کوتاه و خلاصه

    تحت هیچ شرایطی نباید رزومه خود را از دو برگ بیشتر بنویسید. البته قوانین کشورهای مختلف در این مورد متفاوت است اما معمولاً در تمام کشورها توصیه می‌شود که رزومه کوتاه و خلاصه نوشته شود. هرچقدر تجارب و توانمندی‌های شما زیاد باشد، نباید رزومه را طوری تنظیم کنید که خواندنش خارج از زمان و حوصله کارفرما باشد. جملات را مختصر بنویسید و مطالب غیر ضروری را حذف کنید.

  8. دارای مقیاس‌های قابل اندازه‌گیری باشد

    در هر بخش از جمله سوابق تحصیلی، سوابق کاری و مسئولیت‌ها، دستاوردهای شغلی و مهارت‌ها لازم است مقیاس‌بندی و رتبه بندی کنید. برای مثال اینکه بنویسید بر زبان انگلیسی مسلط هستید کافی نیست، بهتر است از سطح بندی رایج در کشور استفاده کنید و میزان تسلطتان را مشخص کنید. در بخش دستاوردها و سوابق شغلی بهتر است از اعداد و ارقام دقیق استفاده کنید تا کارفرما بتواند وجه تمایز شما با دیگر متقاضیان را بهتر درک کند.

  9. دور از عبارات و لغات کلیشه‌ای باشد

    کارفرماها رزوانه تعداد زیادی رزومه کاری را بررسی می‌کنند. هرچند زمان کوتاهی برای بررسی هر رزومه اختصاص داده می‌شود اما فرض کنید همه رزومه‌ها یکسان باشند و از عبارات کلیشه‌ای در هر رزومه استفاده شده باشد، در این حالت هر چند سوابق و مهارت‌های شما خوب باشند، بدلیل تکرار زیاد نکاتی که باید نظر کارفرما را جلب کنند، در پس این تکرار مورد غفلت واقع می‌شوند. سعی کنید رزومه را جذاب و متفاوت بنویسید.

  10. صادقانه و دور از مبالغه باشد

    هیچ کارفرمایی تمایل به استخدام فردی که صادق نباشد ندارد. بجای اینکه در فایل رزومه از خود تعریف و تمجید کنید سعی کنید به هر توانایی خود رتبه و سطحی قائل شوید و کارهایی که عملاً انجام داده‌اید و موفقیت‌هایی که کسب کرده‌اید را کاملاً صادقانه بیان کنید.

  11. تمام اطلاعات فردی و اطلاعات تماس شما در دسترس باشد

    از مهم‌ترین بخش‌های هر رزومه اطلاعات فردی و شماره تماس و ایمیل است. می‌توانید شناسنامه بدون نام و شماره را تصور کنید؟ بنابراین هرچقدر اطلاعات رزومه شما ارزشمند باشند در صورتیکه اطلاعات فردی‌تان کامل نباشد فاقد ارزش خواهند بود.

  12. شفاف و بدور از ابهام باشد

    تمام نوشته‌ها و متن باید قابل درک و فهم باشد. ابهام و پیچیدگی جملات و متن رزومه برای هیچ کارفرمایی خوشایند نیست. شما قرار است در رزومه خود را به طور سریع و مختصر به کارفرما معرفی کنید. چه بهتر که نوشته‌های شما دور از ابهام باشند و جای هیچ شکی را باقی نگذارند.

  13. قالب متناسب داشته باشد

    قالب رزومه حرفه ای و مدرن

    معمولاً برای هر شغل یک قالب رزومه استاندارد و متفاوت وجود دارد. برای مثال رزومه یک گرافیست و رزومه یک پزشک از نظر قالب با هم متفاوت خواهند بود. انتخاب یک قالب مناسب با بررسی نمونه رزومه در هر شغل میسر می‌شود. همچنین می‌توانید از نمونه قالب‌های رزومه ساز سی وی رزومه برای تنظیم رزومه‌تان استفاده کنید.

  14. بخش بندی به درستی انجام شده باشد

    تمام متن و محتوای رزومه کاری باید در بخش بندی متناسب قرار بگیرد. برای مثال تمام سوابق کاری در بخش و کادر با عنوان سوابق کاری نوشته شوند. به این ترتیب هر بخش به درستی در ذهن کارفرما ثبت می‌شود.

  15. برای هر تغییر شغل دلیل منطقی ذکر شده باشد

    معمولاً تمام کارفرماها در مصاحبه حضوری دلیل ترک محل کار قبلی را می‌پرسند. زمانی که یک کارفرما رزومه شما را مطالعه می‌کند، در بخش سوابق کاری به تعداد محل‌های کاری که شما در آن سابقه داشته‌‌اید و مدت زمان اشتغال به کارتان در آن محیط توجه ویژه دارد. به این دلیل که کارفرما به دنبال جذب یک نیروی متعهد برای همکاری بلند مدت است، پس بهتر است در صورتیکه مکرراً محل کار خود را تغییر داده‌اید یک دلیل منطقی برای هر تغییر بیان کنید: مثلاً دور بودن محل کار از خانه.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه