1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. 13 خطا که در رزومه نویسی باید از آنها پرهیز کنید

13 خطا که در رزومه نویسی باید از آنها پرهیز کنید

برای ساختن یک رزومه موفق و بدون غلط، اول از همه باید با اشتباهات رایج در رزومه نویسی آشنا شویم که با مطرح شدن سوالاتی از قبیل از چه خطاهایی در رزومه نویسی باید پرهیز کرد؟ اشتباهات رایج در نوشتن رزومه شامل چه مواردی هستند؟ چطور یک رزومه بدون خطا بنویسیم؟ کدام اشتباهات منجر به رد شدن رزومه می‌شوند؟ به طور مفصل به این سوالات پاسخ داده شده است.

اشتباهات رزومه نویسی در بهترین حالت اولین تاثیر بد منفی و در بدترین حالت منجر به از دست دادن فرصت شغلی می‌شود. "بسیاری از کافرماها و مدیران استخدام می‌گویند دیدن بعضی اشتباهات در رزومه باعث می‌شود حتی قبل از اتمام مطالعه کل آن رزومه، آن متقاضی را رد کنند" این حقایق اهمیت آگاهی از خطاهای رایج در نگارش رزومه و پرهیز از آن­ها را نشان می‌دهد. رزومه اولین چیزی است که یک متقاضی استخدام با آن قضاوت می‌شود بنابراین باید فاقد خطا و اشتباه باشد. در ادامه اشتباهات رزومه نویسی  و راه حذف آن­ها توضیح داده شده است.

13 اشتباه رایج در نوشتن رزومه که شما را از شغل دلخواهتان دور می‌کند

13 اشتباه رایج در نوشتن رزومه

در بازار کار رقابتی امروز باید از هر فرصتی برای بدست آوردن یک شغل خوب استفاده کرد. یکی از این فرصت‌های طلایی که پایه و اساس استخدام در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌هاست، داشتن یک رزومه خوب است. برای داشتن رزومه خوب و در نتیجه بدست آوردن شغل دلخواه باید اشتباهات رایج در رزومه نویسی را بدانید و موقع نگارش و ارسال رزومه آن­ها را حذف کنید.

عدم صراحت در درج تاریخ

اینکه در سوابق خود تاریخ را صرفاً با سال ذکر کنید و ماه را ننویسید ممکن است این شبهه را ایجاد کند که قصد مخفی کردن وقفه‌های کاری­تان را دارید. اگر برای هر بار وقفه چند ماهه شغلی دلیل قانع کننده­ای نداشته باشید و آن را در رزومه ننویسید امکان رد شدن رزومه شما زیاد است. بنابراین بهتر است تاریخ‌ها را با ماه قید کنید و علت وقفه‌های بین کارتان را توضیح دهید.

نوشتن تجارب کاری غیر مرتبط در رزومه

یکی از اشتباهات رایج در نوشتن رزومه این است که افراد تصور می‌کنند باید تمام تجارب و سوابق کاری خود را در رزومه بنویسند مثل کارهای متفرقه دوران دانشجویی و یا کارهای نیمه وقت و کوتاه مدتی که ارتباطی با شغل مورد نظر ندارد. خلاصه و مختصر نویسی رزومه یکی از مهمترین نکاتی است که باید رعایت شود و صرفاً موارد مرتبط با شغل و سمت درخواستی باید نوشته شوند. نوشتن تمام سوابق کاری گذشته نشان از خامی و بی تجربگی دارد و برای کارفرما خوشایند نیست.

بولد کردن اطلاعات غلط

بولد کردن اطلاعات غلط

اگر قرار است در رزومه مواردی را بولد کنید تا توجه مخاطب را بیشتر جلب کند، بهتر است بدانید با چه مواردی باید این کار را انجام دهید. برای مثال در بخش سوابق شغلی، نام شرکت و سازمانی که در آن مشغول به کار بوده‌اید را پررنگ نکنید، بجای آن موقعیت و سمت شغلی­تان در آن شرکت را بولد کنید زیرا این آن چیزی است که یک کارفرما به دنبال آن است مگر اینکه در شرکت خیلی معروف و شناخته شده‌ای سابقه کاری داشته باشید.

ادعای بدون سند و مقیاس قابل اندازه‌گیری

اگر می‌خواهید در مورد تاثیر گذاری‌تان در میزان فروش یا افزایش بازدهی یک کار صحبت کنید، بهتر است با مقیاس‌های قابل اندازه‌گیری و سنجش این ادعا را اثبات کنید. باید طوری از عملکرد خود در گذشته صحبت کنید که قابل درک باشد و خواننده را مجاب کند. این امر با اعداد و ارقام بهتر ممکن می‌شود.

نوشتن مهارت‌های پیش پا افتاده

یکی از اشتباهات بزرگ در رزومه نویسی این است که گاهاً افراد مهارت‌های پیش پا افتاده و ساده مثل Word و Excel را هم در بخش مهارت­ها قید می‌کنند. اگر قصد دارید حرفه‌ای جلوه کنید و رزومه شما تاثیرگذار باشد از نوشتن این موارد که بلد بودن آن­ها جزو شروط اولیه و ابتدایی برای استخدام هر فرد است صرف نظر کنید. هر چه مهارت‌هایی که در رزومه می‌نویسید تخصصی‌تر باشد رزومه شما بهتر خواهد بود.

توضیح غیر منطقی در مورد تغییر شغل‌های مکرر

توضیح غیر منظقی در مورد تغییر شغل های مکرر

یکی از موارد خیلی مهم برای هر کارفرما این است که کارمندش در مسیر خود ثابت قدم و به محل کارش وفادار باشد، بنابراین توضیح دادن در مورد دلایل تغییر شغل­ مکرر باید برای هر متقاضی کار یک دغدغه باشد. در عین صداقت باید دلیل منطقی برای تغییر شغل خود داشته باشید تا بتوانید اعتماد یک کارفرما را جلب کنید.

آشفتگی، بی‌نظمی و دیزاین بیش از حد فایل رزومه

هر چند رزومه باید از نظر ظاهر جذاب و چشم نواز باشد اما باید اعتدال رعایت شود. هیچ کارفرمایی تمایل به خواندن یک رزومه شلوغ و پر از طراحی و بی نظم را ندارد. رزومه در عین زیبایی باید بسیار ساده و تر و تمیز باشد تا خواندن آن راحت بوده و حواس و تمرکز خواننده از نوشته و متن پرت نکند.

اولویت قرار دادن تحصیلات و نوشتن آن در ابتدای رزومه

در نهایت چیزی که یک کارفرما در رزومه متقاضی استخدام به دنبال آن است، تجربیات و سوابق کاری است. بنابراین اینکه همان ابتدای رزومه تحصیلات را ذکر کنید کار جالبی نیست. اگر تجربیات خوبی دارید حتما اول آن­ها را بنویسید و اگر تازه می‌خواهید وارد دنیای کار شوید و تجربه­ قبلی ندارید، مهارت‌ها را در ابتدای رزومه بنویسید.

نوشتن سرگرمی‌های شخصی

از نوشتن سرگرمی‌های شخصی غیر مرتبط با کاری که می‌خواهید در آن استخدام شوید، خودداری کنید. هیچ کارفرمایی علاقه و فرصت شنیدن سرگرمی‌ها و علایق شخصی شما را ندارد مگر اینکه با کار مورد تقاضا ارتباطی داشته باشد.

استفاده از یک فونت بد و کوچک

استفاده از یک فونت بد و کوچک

ریز و ناخوانا بودن فونت از جمله خطاهای رزومه نویسی است که ممکن است در همان ابتدا باعث رد شدن رزومه شما بشود. برای اکثر فونت‌ها حداقل سایزی که می‌توان در نظر گرفت 10 است و نباید از آن کوچکتر بشود. برای جلوگیری از رد شدن رزومه‌تان یک فونت ساده با سایز 10-12 را در نظر بگیرید.

خطاهای نگارشی و املایی

هیچ شرکتی نمی‌خواهد یک کارمند بی دقت را استخدام کند. بنابراین  نادیده گرفتن غلط‌های دستوری و املایی که پیش پا افتاده‌ترین نکته‌ای است که باید در رزومه رعایت شود، در استخدام شما موثر هستند. قبل از ارسال رزومه حتماً باید کل متن را بازبینی کنید و خطاها را رفع  و تصحیح کنید.

نداشتن و یا اشتباه در اطلاعات تماس

هدف رزومه­ این است که یک فرصت مصاحبه حضوری را برای شما فراهم کند. ممکن است رزومه شما مورد تایید یک شرکت باشد و از هر لحاظ خوب باشد اما در صورتیکه اطلاعات تماس را نداشته باشد و یا غلط نوشته شده باشد منجر به از دست دادن فرصت مصاحبه برای شما بشود.

نوشتن رزومه بیشتر از دو صفحه

استاندارد نوشتن رزومه، یک صفحه است اما نهایتاً در صورتیکه اطلاعات ضروری و مرتبط با شغل درخواستی در یک صفحه جا نشد می­توانید رزومه را دو صفحه ای بنویسید. اما نوشتن رزومه با تعداد صفحات بیش از 2 اشتباه است و از حوصله خواننده خارج است. معمولاً مدیران استخدام و کارفرماها زمان زیادی برای بررسی رزومه صرف نمی­کنند بنابراین باید بیشترین اطلاعات مفید و مرتبط را نهایتاً در دو صفحه بگنجانید.

در آخر رزومه را از زبان خودتان و با افعال معلوم بنویسید، از کلی گویی و اخبارگونه نوشتن اطلاعات پرهیز کنید و تمام نکات و اصول رزومه نویسی را رعایت کنید. شاید عجیب باشد اما حسی که در نوشتن رزومه دارید به خواننده و مخاطب آن منتقل می‌شود بنابراین با شوق و علاقه و در کمال صداقت رزومه را بنویسید.

سوالات متداول

آیا رزومه هرچه کوتاه‌تر باشد بهتر است؟

هرچند تعداد صفحات رزومه نویسی استاندارد یک یا نهایتاً دو صفحه است اما از کوتاه نوشتن بیش از حد رزومه هم باید اجتناب شود. جمله‌ها و توضیحات نباید ناقص و زیادی مختصر باشند. بولت پوینت‌ها و تمام جملات را با فعل بنویسید.

­آیا آپدیت نکردن رزومه از اشتباهات رزومه نویسی است؟

اگر چند سال پیش رزومه خود را تنظیم کرده‌اید و تا الان تغییری در آن ایجاد نکرده‌اید به هیچ عنوان از آن برای بدست آوردن شغل جدید استفاده نکنید. این مسئله هم از نظر قدیمی شدن نسخه نرم افزاری که با آن رزومه را نوشته‌اید مهم است و هم از لحاظ از دست دادن جذابیت ظاهری و همچنین کم بودن سوابق و اطلاعات مربوط به کار شما اهمیت دارد. بنابراین هر از چند گاهی هم از نظر متن و سوابق و مهارت‌ها رزومه باید به روز شود و هم از لحاظ قالب و ظاهر و بروز بودن نرم افزار word

چطور از اشتباهات رزومه نویسی پرهیز کنیم؟

بعد از دانستن اشتباهات رایج و پرهیز از انجام آن­ها برای به حداقل رساندن خطاها بهترین راه خواندن و بررسی چندباره فایل نهایی رزومه و ادیت در صورت نیاز است.

آیا فرمت فایل رزومه مهم است؟

اینکه رزومه را حتما در فرمت pdf و با نام گذاری صحیح ذخیره کنید یکی از نکاتی است که به موفق‌تر شدن رزومه و بیشتر شدن شانس مصاحبه حضوری کمک می‌کند. فرمت پی دی اف کمک می‌کند تا امکان تغییر و به هم ریختن فایل نهایی شما در سیستم‌های دیگر به صفر برسد.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه