1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. مدیران چه نوع رزومه کاری را بیشتر دوست دارند؟

مدیران چه نوع رزومه کاری را بیشتر دوست دارند؟

یک مدیر، در طول عمر کاری‌اش صدها یا حتی هزاران رزومه کاری می‌بیند، رزومه‌هایی که همه آن‌ها لزوما به استخدام منجر نمی‌شوند.

بعضی از آن‌ها خیلی طولانی هستند، بعضی‌هایشان خسته‌کننده و بی‌حاصل‌اند، بعضی از آن‌ها غلط املایی دارند و به سختی خوانده می‌شوند یا اصلا زشت هستند! در حالی که اگر هنگام ساختن رزومه چیزهایی را بدانید، نتیجه خیلی خیلی بهتر خواهد شد.

اگر بخواهیم کاملا صادق باشیم، خود رزومه نویسی مانعی میان کارجو و کارفرما ایجاد می‎کند، چون ارتباطشان را محدود به یک فایل بی‌جان و کاغذی (یا الکترونیکی) می‌کند. اما نمی‌توانیم فراموش کنیم که (حداقل تا چند سال آینده) به همین فایل‌های بی‌جان نیازمند و وابسته هستیم (و برای همین صدها کتاب در مورد آموزش رزومه نویسی نوشته شده است).

در این مطلب، چند نکته ساده ولی مهم را بررسی می‌کنیم که اگر هنگام نوشتن رزومه به آن‌ها توجه کنید، احتمالا مدیران از خواندن نتیجه رضایت بیشتری خواهند داشت.

 

رزومه خوب باید ساده باشد

یکی از اولین نکاتی که در آموزش رزومه نویسی می‎خوانید، ساده‌نویسی رزومه است، مخصوصا اگر سال‌های کارتان زیاد هستند (مثلا بیشتر از ده سال سابقه دارید). طراحی بصری را به دست یک فرد حرفه‌ای بسپارید (یا از یک قالب ساده آماده استفاده کنید)، فاصله بین خطوط را تنظیم کنید، اسم شرکت‌ها و کمپانی‎ها را با فونت برجسته مناسب رزومه بنویسید، جزئیات طولانی را کوتاه و با بولت (Bullet) از هم جدا کنید و روی هم رفته، خواندن متن رزومه کاری خودتان را به یک تجربه سریع، آسان و لذت‎بخش تبدیل کنید.

یکی از مهم‌ترین ابزارهای نظم‌دهی به رزومه نویسی، فونت آن است. بعضی از افراد وقت خودشان (و خواننده) را با فونت‌های سخت و تزئینی هدر می‌دهند، در حالی که کافی‌ست یک فونت ساده و منظم انتخاب کنید.

 

رزومه ساز آنلاین

 

در رزومه نویسی فونت‌ها اهمیت دارند

فراموش نکنید که وقت خواننده رزومه کاری شما (هر کسی که باشد)، بسیار محدود است و پیچیده کردن فونت‌ها می‌تواند بخشی از این وقت را هدر بدهد. فونت‌های ساده و تمیزی مثل نازنین، Arial یا Times New Roman با وجود ابتدایی بودن، گزینه‌های خوبی هستند. سایز کلمات را هنگام رزومه نویسی بین 10 تا 12 نگه دارید تا ظاهر رزومه حرفه‌ای و منظم بماند. به فضاهای سفید هم توجه کنید، فایل شما نباید جای خالی زیادی داشته باشد چون حواس خواننده را پرت می‎کند و حتی ممکن است او را از خواندن ادامه‌اش منصرف کند. هنگام نوشتن رزومه فضاهای خالی را پر کنید تا خواننده بتواند خیلی راحت ورق بزند و تا آخر همه چیز را بخواند. یکی از راه‌های این کار افزایش سایز فونت تا 12 است، یا اضافه کردن بخش «جوایز و دستاورها» یا «مهارت‌ها».

 

علاقه مدیران به شنیدن داستان شما در رزومه کاری

مدیران دوست دارند داستان شما را در رزومه کاری بشنوند

احتمالا اولین حرفی که در آموزش رزومه نویسی (از هر منبعی) می‎شنوید این است که رزومه کاری شما معرف کار و تا حدودی شخصیت شماست و باید داستانی درمورد مسیرتان روایت کند، آن‌جایی که بوده‌اید، راهی که رفته‌اید و جایی که حالا در آن ایستاده‌اید. بسیاری از مدیران می‌گویند که ساختار پلکانی برایشان جذاب است چون در چند ثانیه می‌توانند قدم به قدم مسیر شغلی فرد را ببینند و متوجه شوند که از کجا به کجا رسیده است (و برای اطلاعات بیشتر مقاله انواع رزومه را بخوانید). برای همین است که رزومه کاری را بیشتر افراد به ترتیب زمان می‌نویسند (با آخرین سابقه کاری در بالای فهرست)، با این روش پیشرفته‌ترین سوابق شما (مثلا موقعیت‌های سرپرستی یا مدیریتی) در بالای رزومه کاری و مرکز توجه قرار می‎گیرند.

 

به جای مسئولیت‌ها، دستاوردهایتان را در رزومه کاری بنویسید

در همه انواع رزومه کاری، موقعیت‎های شغلی افراد بیان می‌شوند، اما چیزی که خیلی‌ها فراموش می‎کنند بنویسند این است که در این همه موقعیت کاری دقیقا چه کاری انجام داده‌اند و چه ارزش‌هایی خلق کرده‌اند. آن چه که مدیران و استخدام کنندگان می‎خواهند بدانند، این است که از میانگین توانایی که برای موقعیت کاری در نظر گرفته‌اند بالاتر هستید یا نه، و این همان چیزی است که دستاوردهای شما اثبات می‎کنند. وقت نوشتن رزومه به جای نوشتن نام موقعیت‌ها، کاری که در آن‎ها کرده‌اید را بنویسید (یا حداقل در پرانتز بیاورید). مثلا به جای «مسئول ِ توسعه عملیات مارکتینگ» بنویسید «توسعه‌دهنده عملیات به هشت استان جدید در ایران».

 

در رزومه نویسی واقعیت را بگویید

در آموزش رزومه نویسی صداقت اهمیت خیلی زیادی دارد. حتی یک بزرگ‌نمایی جزئی یا دروغ کوچک در مورد یک موقعیت کاری، ممکن است شانس استخدام شما را از بین ببرد و حتی بدتر، اعتبار و آبرویتان را در اکوسیستم نابود کند. بنابراین همه چیز را دقیقا همان‌طور که بوده بنویسید و در بازخوانی‌ها هم مطمئن شوید که اغراقی صورت نگرفته است. برای افزایش شفافیت در رزومه کاری، می‌توانید لینک حساب کاربری لینکدین خودتان را هم در آن بگذارید تا خواننده بتواند صحت ادعای شما را چک کند و حتی ایندورس‌های شما را ببیند. با این وجود بعضی از سازمان‌های بزرگ و دولتی بعد از خواندن رزومه کاری شما، یک گواهی عدم سوء سابقه هم درخواست می‌کنند.

 

اهمیت کاورلتر در ساخت رزومه

اهمیت توصیه‌نامه و یا کاورلتر در ساختن رزومه

همه در کمپانی مورد علاقه‌شان معرف یا ارتباط ندارند (و اصلا قرار نیست داشته باشند)، اما داشتن یک کاورلتر و یا همان معرفی‌نامه (Cover Letter) از طرف همکاران و مدیرانی که با آن‌ها کار کرده‌اید، می‌تواند مسیر شما را بسیار هموار کند (اما اجباری نیست). وقتی مدیر منابع انسانی رزومه کاری شما را از طریق یک همکار دریافت کند، احتمالا وقت بیشتری برایش می‌گذارد (و در صورتی که توانایی‌های مورد نیاز را داشته باشید) با احتمال بیشتری به مصاحبه کاری دعوت می‌شوید. اگر از طریق یک همکار معرفی نمی‌شوید، بهتر است با صمیمیت خودتان را معرفی کنید و در مصاحبه هم خوش‌اخلاق و صمیمی رفتار کنید تا رابطه خوبی برقرار کنید (حتی اگر منجر به استخدام نشود). البته که معرف شما در رزومه کاری باید فردی آشنا، شناخته‌شده و دارای یک رابطه خوب و عادی با شما باشد.

 

مراقب غلط‌های نگارشی باشید

یک رزومه خوب، یک رزومه بدون اشتباه است. پیش از ارسال رزومه‌ کاری خودتان (برای هر موقعیتی که اپلای می‎‌کنید)، آن را دوباره و چندباره بخوانید و مطمئن شوید که رزومه شما هیچ غلط املایی یا نگارشی نداشته باشد. حتی اگر می‌توانید فایل را برای یک فرد حرفه‌ای بفرستید تا لحن و جمله‌بندی را هم چک کند. اگر به انگلیسی می‌نویسید وب سایت گرامرلی (Grammarly) و اگر رزومه فارسی می‌سازید وب سایت ویراستاران برای چک نهایی املایی به کارتان خواهند آمد.

 

آموزش استفاده از رزومه ساز آنلاین

رعایت نکات ساختن رزومه با رزومه ساز آنلاین

برای اینکه در زمان خود برای دانستن نکات نوشتن رزومه صرفه جویی کنیم بهتر است که از رزومه سازی استفاده کنیم که که همه موارد صحیح ساختن رزومه در آن رعایت شده باشد و فقط فقط نیاز باشد که اطلاعات رزومه را در نرم افزار رزومه ساز وارد کنیم. رزومه ساز آنلاین، نرم‌افزاری مناسب برای ساخت رزومه است و به زبان فارسی می‌باشد. و همینطور می‌توانید علاوه بر زبان فارسی نیز رزومه خود را در دیگر زبان‌های خارجی انگلیسی، آلمانی، ترکی استانبولی و... بسازید.

سی‌وی‌رزومه، بهترین رزومه ساز آنلاین فارسی با بیش از 20 قالب رزومه گرافیکی و متنوع با انواع رنگ‌بندی امکان ساخت رزومه در 10 دقیقه را با استفاده از نمونه رزومه‌های تکمیل شده برای شما فراهم می‌کند.

 

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه