1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. مهم‌ترین نکات نگارشی در رزومه نویسی

مهم‌ترین نکات نگارشی در رزومه نویسی

رزومه نویسی لزوما کار سختی نیست (البته اگر رزومه‌ای برای ارائه داشته باشید)، اما نوشتن یک رزومه خوب که از هر جهت صحیح محسوب می‌شود و بین بقیه رزومه‌ها، توجه کارفرما را جلب می‌کند ممکن است به آموزش بیشتری نیاز داشته باشد. در این مطالب، مهم‌ترین نکاتی که باید برای رزومه نویسی بدانید را شرح دادیم. یکی از چیزهایی که خیلی‌ها حتی ماه‌ها بعد از ارسال رزومه و سوابق کارشان به آن فکر نمی‌کنند، نگارش و جمله‌بندی صحیح است. رعایت نکات نگارشی در رزومه نویسی نه تنها فایل نهایی شما را تمیز، منظم و چشم‌نواز می‌کند، بلکه به خواننده نشان می‌دهد که شما نوشتن را می‎شناسید و برایش وقت می‌گذارید (البته که در بعضی از مشاغل حتی ضروری محسوب می‌شود). در این مطلب نگارش صحیح رزومه را زیر ذره‌بین می‌گذاریم.

نگارش صحیح رزومه با رعایت نیم فاصله

نگارش صحیح رزومه با رعایت نیم‌فاصله

یکی از اولین و مهم‌ترین نکات نگارشی چه در رزومه نویسی و چه در نوشتن هر متن دیگری (حتی یک کپشن اینستاگرامی)، رعایت نیم‎فاصله است. نیم‌فاصله علاوه بر زیباتر کردن متن، به خواننده کمک می‌کند درست بخواند. به جای «برگزار کرده‌ ام» بنویسید «برگزار کرده‌ام» و به جای «طناب بازی» بنویسید «طناب‌بازی». یک رزومه خوب با بکارگیری نیم‌فاصله چشم‌نواز و منظم هم می‌شود. اما کجاها باید آن را به کار ببریم؟ ساده است: هر وقت که دو واژه به هم مرتبط هستند اما یک واژه واحد را تشکیل نمی‌دهند. برای همین است که «راه» وقتی با «حل» همراه می‌شود نیم‌فاصله می‌پذیرد (چون یک کلمه واحد تشکیل نمی‌دهد)، اما وقتی با «نما» ترکیب می‌شود، به آن می‌چسبند، چون «راهنما» یک کلمه است و یک معنای واحد دارد. در هنگام رزومه نویسی، بیشتر اوقات نیم‌فاصله در فعل‌های پیشوندی و جمع بستن کلمات کاربرد می‌یابد، مثلا:

  • می‌نویسم
  • می‌بینم
  • کرده‌ام
  • کتاب‌ها
  • ترجمه‌ها

و...

فراموش نکنید که گاهی به دلایل مربوط به سئو یا بهینه‌سازی‌های مختلف، نیم‌فاصله بین بعضی از کلمات به ناچار حذف می‌شوند. اگر سیستم ردیابی متقاضیان قرار است رزومه شما را فیلتر کرده و به دست مخاطبش برساند، بهتر است قبل از نیم‌فاصله گذاشتن در مورد کلمات کلیدی مختص آن سیستم تحقیق کنید.

لحن و صدا در رزومه نویسی

لحن و صدا در رزومه نویسی مهم‎‌اند

نگارش صحیح رزومه به لحن (tone of voice) آن بستگی دارد. لحن، شیوه‌ای است که شما با آن می‌نویسید و البته رزومه شما را از دیگر رزومه‌ها متمایز می‌کند. در مورد لحن و صدا، قانون مشخصی وجود ندارد و کسی شما را به خاطر تخطی از یک لحن خاص مجازات نخواهد کرد، اما به صورتی نانوشته و نامرئی، انگار همه توافق کرده‎‌اند که یک رزومه خوب، رزومه‌ای است که با لحن رسمی نوشته شود. اگر ابتدای راه رزومه نویسی هستید، انتخاب لحن رسمی برای شما هم بهترین گزینه خواهد بود چون ساده است و راهنماهای زیادی برای نوشتنش در سطح اینترنت پیدا می‌شوند. اگر رزومه‌تان را رسمی نوشتید، «تمام قسمت‌های آن» باید با همین لحن نوشته شوند و هیچ کلمه یا جمله‌ای شکسته و محاوره نباشد. در غیر این صورت انسجام متنی به هم می‌ریزد و خواننده وقت مرور رزومه شما اذیت می‌شود. همان‌طور که گفتیم، رزومه نویسی با زبان محاوره مشکلی ندارد اما بهتر است حتی رزومه‌های محاوره را منظم و یکدست بنویسید.

خیلی از کارفرمایان از خواندن رزومه‌های جذاب، خلاق و منحصر به فرد خوشحال می‌شوند و حتی این لحن را یک امتیاز می‌دانند. البته که بهتر است قبل از شروع رزومه نویسی، مخاطبتان را بشناسید. محاوره‌نویسی را برای شرکت‌های رسمی، بانک‌ها و موقعیت‌های مدیریتی پیشنهاد نمی‌کنیم.

در رزومه جملات کوتاه و گویا بنویسید

جملات کوتاه و گویا بنویسید

این جمله را بخوانید:

«من در سال 1397 به عنوان مدیر تیم خلاقیت واحد دیجیتال آژانس تازه تاسیس‌شده‌مان، در طراحی و اجرای سه کمپین سیصد و شصت درجه که در تمام ایران به شکل‌های مختلف اکران شدند، شرکت داشتم».

خواندن این جمله طولانی، نفس خواننده را بند می‌آورد و تا رسیدن به فعل، تمام انرژی‌اش را از او می‌گیرد. این نکته را فراموش نکنید که خواننده نباید برای رسیدن به فعل، زیاد صبر کند. همه کسانی که رزومه‌ها را می‌خوانند، سابقه خواندن متون ادبی یا نظم‌های دشوار را ندارند. جملات طولانی گویا نیستند و حتی اگر گویا باشند (برای بخش کوچکی از خوانندگان)، حوصله‌شان را سر می‌برند و باعث می‌شوند مدام از روی بخش‌هایی از متن بپرد تا به جاهای ساده‌تر برسد. در نگارش صحیح رزومه، جملات باید راحت خوانده شوند. همین جمله را می‌توان با به کار بردن فعل و کوتاه کردن محتوا، این‌طور تصحیح کرد:

«در سال 1397، مدیر خلاقیت دیجیتال آژانس تازه تاسیس‌مان بودم. در این سال سه کمپین 360 درجه اجرا کردیم که در تمام ایران به اشکال مختلف اکران شدند». تا جایی که می‌توانید فعل استفاده کنید، حتی اگر به معنی زیادتر شدن جملات باشد. مهم است که بدانید در رزومه نویسی، این زیبایی ادبی متن شما نیست که اولویت دارد، بلکه یک رزومه خوب رزومه‌ای است که ساده، منظم و گویا باشد. گویانویسی، یکی از مهم‌ترین نکات نگارشی در رزومه نویسی محسوب می‌شود.

به املا کلمات در رزومه دقت کنید

به املا دقت کنید

تصور کنید که در حال خواندن یک کتاب یا مجله خیلی جالب هستید و درست وقتی که به اوج مطالب رسیده‌اید، می‌بینید که به جای «سابقه» نوشته شده «صابقه». هیچ چیز بیشتر از کلماتی که اشتباه نوشته شده‌اند، نگارش صحیح رزومه شما را به خطر نمی‌اندازد و توی ذوق خواننده آن نمی‌زند. بسیاری از ما، آن قدر عادت به خواندن محتواهای آماده و گشتن در شبکه‌های اجتماعی داریم که رسم‌الخط مخصوص همان شبکه‌ها در ذهنمان جا افتاده و ممکن است ناخواسته وقت رزومه نویسی دچار اشتباه شویم، حتی اگر املای ِ صحیح کلمات را بلد باشیم! اگر در مورد املای کلمات شک دارید، حتما در لغتنامه‌های آنلاین صحیحشان را پیدا کنید و بنویسید. از هکسره دوری کنید و به هیچ عنوان ه چسبان را به جای کسره به کار نبرید. بسیاری از غلط‌های املایی در اولین دورِ رزومه نویسی مشخص نمی‌شوند و باید هنگام ویرایش آن‌ها را گیر بیاندازید و تصحیح کنید. این جاست که اهمیت ویرایش در نوشتن یک رزومه خوب دو چندان می‌شود.

رزومه ساز آنلاین رایگان

ویرایش، ویرایش، ویرایش

ویرایش رزومه بعد از تمام شدن، اگر به اندازه نکات نگارشی در رزومه نویسی اهمیت نداشته باشد، کمتر ندارد. وقتی رزومه نویسی را تمام کردید، چند ساعت از آن فاصله بگیرید و دوباره برگردید و با نگاهی تازه بخوانید. این طور، می‌توانید با عینک فردی که قرار است رزومه شما را قضاوت کند آن را بررسی کنید و ببینید چه چیزهایی اضافه نوشته شده‌اند و جای چه چیزهایی خالی است. اگر رزومه‌تان را با عجله نوشته‌اید، امکان پیدا شدن غلط‌های املایی در آن کم نیست. حتی اگر هیچ غلط املایی وجود نداشته باشد، همیشه می‌توان ترتیب پاراگراف‌ها و جملات را عوض کرد و یک رزومه خوب و بهینه ساخت.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه