1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. چگونه کاورلتر (پوشش نامه) مناسب برای رزومه بنویسیم؟

چگونه کاورلتر (پوشش نامه) مناسب برای رزومه بنویسیم؟

وقتی قرار باشد که به نحوی خودمان را برای یک شرکت و یا فردی معرفی کنیم، راهکارهای زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها، ساخت رزومه خوب است. هرکسی رزومه خود را به شکل مخصوص به خودش می‎نویسد، بعضی از افراد در هنگام رزومه‌نویسی بیشتر زمان خود را روی رنگ‌ها و تصاویر سپری می‌کنند و بسیاری از افراد هم تنها اطلاعات را می‌نویسند. یکی از مواردی که می‌تواند در رزومه شما موثر باشد، داشتن یک کاورلتر خوب است، اما سوال اینجاست که آیا اصلا می‌دانید کاورلتر چیست؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا شما را با نحوه نوشتن کاورلتر آشنا کنیم.

رزومه ساز آنلاین

معنی کاورلتر برای رزومه چیست؟

اگر بخواهیم Cover Letter را به‌صورت کلمه‌ای معنی کنیم، می‌توان معنی آن را پوشش نامه گذاشت، اما این واژه از خود کاورلتر هم ناآشناتر خواهد بود. کاورلتر را می‌توان نوعی مقدمه دانست که عموما برای یک رزومه خوب مورد نیاز است. شما در رزومه‌تان عموما فرصت دارید توانایی‌ها، مهارت‌ها و تجربه‌هایتان را مورد به مورد بیان کنید. اما پس از ساخت رزومه حرفه‌ای، با نگارش کاورلتر، این فرصت را به خودتان می‌دهید که یک متن توصیفی از خودتان بنویسید و در اختیار مدیر و یا مسئول استخدام شرکت‌ها بگذارید. با نگارش کاورلتر در ابتدای رزومه خود، می‌توانید تاثیر توانایی‌هایتان را دو چندان کنید. ما در این مقاله با شما درباره آموزش نوشتن کاورلتر همراه خواهیم بود.

نوشتن کاور لتر مناسب

برای هر فرصت شغلی، رزومه و کاورلتر مجزا بنویسید!

همه افراد برای استخدام شدن، یکبار فرایند رزومه نویسی را طی کرده و رزومه خودشان را آماده می‌کنند و همان فایل رزومه را برای تمامی فرصت‌های شغلی و سازمان‌ها ارسال می‌کنند. این نسخه ممکن است برای افرادی که فقط می‌خواهند در یک سمت شغلی که در رزومه وارد کرده‌اند، فعالیت کنند (مثلا همیشه برنامه‌نویس بمانند) مناسب باشد. اما اگر به‌طور مثال نویسنده‌ای هستید که در حوزه تولید محتوا و برنامه‌ریزی برای شبکه‌های اجتماعی هم فعالیت می‌کنید، بهتر است برای عنوان‌های شغلی مختلف با نگارش کاورلترهای متفاوت، شانس خود را برای گرفتن فرصت مصاحبه کاری افزایش دهید.

درست است که داشتن یک معرفی نامه و مقدمه واحد برای تمامی رزومه‌ها فرایند را سریع‌تر می‌کند، اما استخدام در آن شرکت‌ها چقدر برایتان مهم است؟ به همان اندازه می‌توانید رزومه خود و خصوصا کاورلتر آن را شخصی‌سازی کنید تا تاثیر بیشتری بگذارد. تصور کنید در رزومه‌ای که می‌فرستید، متن مقدمه را خطاب به یک شرکت مشخص آماده کرده باشید. این کار می‌تواند به مسئول جذب نیرو در آن شرکت این منظور را برساند که شما علاقه‌مند به کار در آن شرکت هستید، حالا یک قدم به مصاحبه کاری نزدیک‌تر هستید.

کاورلتر رزومه را با چه موضوعی شروع کنیم؟

اگر می‌خواهید در نگارش کاورلتر خود خلاقانه و جذاب عمل کنید، می‌توانید نام مدیر منابع انسانی شرکت مذکور را جستجو کرده و مقدمه خود را خطاب به شخص او بنویسید. این کار می‌تواند رزومه شما را مستقیما به دست مدیر منابع انسانی برساند و احتمال اینکه این کاورلتر شما، مدیر مربوطه را تحت تاثیر قرار دهد بسیار زیاد است. اگر هم نتوانستید نام مدیر منابع انسانی را پیدا کنید، دقیقا خطاب به «مدیر منابع انسانی» مقدمه کاورلتر خود را بنویسید.

بیشترین وقت را برای نوشتن اولین جمله کاور لتر خود بگذارید!

بیشترین زمان خود را برای نوشتن اولین جمله کاورلتر بگذارید!

در زمان نگارش کاورلتر، بیشترین وقت را روی اولین جمله بگذارید، چون این جذابیت اولین جمله مقدمه شماست که طرف مقابل را به خواندن ادامه متن ترغیب می‌کند. قصد دارید یک جمله فوق‌العاده بنویسید؟ اجازه دهید اسم و فامیل شما در عنوان رزومه‌تان خوانده شود و آن را در اولین جمله مقدمه نیاورید. در اولین جمله سعی کنید هیجان خود را برای فرصت شغلی در شرکتی که به آن رزومه می‌فرستید مشخص، یا مرتبط‌ترین تجربه‌تان با فرصت شغلی جدید را در یک جمله کوتاه بیان کنید.

اینکه در زمان رزومه نویسی، اولین جمله کاورلتر شما درباره چیست را شما تصمیم می‌گیرید، اما باید بدانید برای استفاده حداکثری از آن، لازم است روی اولین جمله به اندازه کافی وقت بگذارید.

از رزومه خود فراتر بروید!

از مرز محتوای رزومه خود فراتر بروید!

وقتی صحبت از آموزش نوشتن کاورلتر می‌شود، احتمال دارد به شما بگویند که همان توانایی‌ها و مهارت‌های رزومه‌تان را به صورت تفضیلی بنویسید، اما اگر قرار است یک کاورلتر متفاوت و اثرگذار بنویسید، مرزهای مربوط به رزومه کاری خود را فراموش و از آن‌ها عبور کنید. در کاورلتر می‌توانید از چالش‌هایی صحبت کنید که شما را به تجربه‌هایتان رسانده است و در این فرصت، توانایی حل مسئله‌تان در مسائل متفاوت را بیان کنید و به کمک آن، توجه فردی را برای خودتان بخرید که رزومه به دستش رسیده است. تکرار مکررات را کنار بگذارید و بگویید که دقیقا از شما چه کارهای برمی‌آید.

از کارهایی که شرکت برای شما انجام خواهد داد صحبت نکنید!

کِنِدی رئیس جمهور پیشین آمریکا یک جمله معروف دارد که ممکن است شما هم شنیده باشید

«نپرسید کشورتان برای شما چه می‌کند، بپرسید که شما برای کشورتان چه خواهید کرد»

اکثر افراد در کاورلتر خود از علاقه‌ای که به شرکت مقصد دارند به صورت مستقیم صحبت می‌کنند، اما اصل ماجرا اینجاست که مدیران منابع انسانی به خوبی می‌دانند که شرکت چه مزایایی برای کارمندان خود دارد. پس اگر تصمیم دارید یک رزومه خوب داشته باشید، در آن درباره مزایایی صحبت کنید که ورود شما برای آن شرکت خواهد داشت.

برای این مورد، می‌توانید پیش از نگارش کاورلتر به خوبی نقاط ضعف و قوت آن شرکت را بررسی کنید و در متن خود، مستقیما درباره نقاط ضعفی که می‌توانید آن‌ها را بهبود دهید صحبت کنید. با این رویکرد می‌توانید به آن‌ها نشان دهید که نه‌تنها مشکلات آن‌ها را تشخیص داده‌اید، بلکه از عهده برطرف کردن آن‌ها نیز برخواهید آمد. در این مورد دقت کنید که درست است شما می‌خواهید به شرکت مقابل برسانید که من مشکلات شما را پیدا کرده‌ام، اما به هیچ عنوان نباید از موضع تحقیر صحبت کنید و حتما لازم است تمامی جوانب احترام و احتیاط را در انتخاب کلمات خود رعایت کنید.

نوشتن کاور لتر مناسب

برای آن‌که بتوانید بهتر بنویسید، بد نیست در اینترنت یک‌بار جستجو کنید و نمونه‌های رایگان را ببینید. فراموش نکنید که بعد از خواندن این نمونه‌ها، قرار نیست متون کپی شده بنویسید، اما این کاورلترها می‌توانند الهام‌بخش شما برای نگارش کاورلتر رزومه‌تان باشند.

همه نکاتی که درباره آن صحبت کردیم، به شما کمک می‌کنند بتوانید در کنار رزومه حرفه‌ای که ساخته‌اید یک کاورلتر خوب هم بنویسید و شانس خود را برای تاثیرگذاری روی افراد یا فردی که رزومه شما را دریافت کرده‌اند، بالا ببرید. همان‌قدر که نوشتن یک مقدمه خوب برای کتاب‌های داستانی معجزه می‌کند، کاورلتر هم می‌تواند رزومه شما را تا حدود زیادی مورد توجه دیگران قرار دهد.

چگونه برای کاورلتر خود رزومه خوب تهیه کنیم؟

برای داشتن یک رزومه خوب و حرفه‌ای می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار ورد آفیس (Word) تمپلیت‌های مناسب را انتخاب کرده و اقدام به ساخت رزومه کنید ولی در نظر داشته باشید که باید مدت زمان زیادی را صرف نوشتن اطلاعات رزومه و رعایت نکات استاندارد در رزومه نویسی کنید و در نهایت اطمینان کافی از خوب بودن رزومه خود نداشته باشید.

رزومه ساز آنلاین یکی دیگر از روش‌های ساخت رزومه می‌باشد که میتوانید خیلی سریع و آسان، رزومه حرفه‌ای برای خود بسازید و پس از وارد کردن اطلاعات رزومه (که به صورت دسته‌بندی شده از شما گرفته می‌شود و لازم نیست درگیر این باشید که چه محتوایی را در رزومه باید وارد کنید)، فایل رزومه خود به صورت نسخه آنلاین و فرمت PDF در قالب رزومه دریافت و مشاهده کنید.

رزومه ساز آنلاین

سی‌وی‌رزومه، یکی از رزومه سازهای آنلاین و چند زبانه (فارسی، انگلیسی و ...) می‌باشد که امکان ساخت رزومه را در بستر آنلاین به صورت حرفه‌ای برای شما فراهم می‌کند و میتوانید در 10 دقیقه، محتوای مناسب رزومه خود را با استفاده از نمونه ‌رزومه‌های آماده و قابل ویرایش تکمیل کنید و از بین قالب‌های رزومه ساز، یکی را انتخاب کرده و فایل رزومه خود را در فرمت PDF دانلود کنید. همینطور میتوانید نسخه آنلاین رزومه ساخته شده را برای دوستان، همکاران و یا شرکتی که قصد استخدام در آن را دارید، ارسال کنید و یا لینک رزومه را در پروفایل شبکه اجتماعی خود قرار دهید.

نمونه رزومه کارشناس سئو

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه