وقتی قرار است به نحوی خودمان را برای یک شرکت یا فردی پرزنت کنیم، راهکارهای زیادی وجود دارد که یکی از آنها، ساختن یک رزومه خوب است. هرکسی رزومه خود را به شکل مخصوص به خودش مینویسد، بعضیها وقت رزومه نویسی بیشتر روی رنگها و تصاویر کار میکنند و بسیاری از افراد هم تنها اطلاعات را مینویسند (که خیلی وقتها کافی است). یکی از چیزهایی که میتواند در رزومه شما موثر باشد، داشتن یک کاور لتر خوب است، اما آیا اصلا میدانید کاور لتر چیست؟
اگر بخواهیم Cover Letter را بهصورت لغوی معنی کنیم، میتوان آن را نامه پوششی نامید اما این واژه از خود کاور لتر هم نامانوستر خواهد بود. کاور لتر را میتوان نوعی مقدمه دانست که عموما برای یک رزومه خوب مورد نیاز است. شما در رزومهتان عموما فرصت دارید تواناییها، مهارتها و تجربههایتان را مورد به مورد بیان کنید، اما با نگارش کاور لتر، این فرصت را به خودتان میدهید که یک متن توصیفی از خودتان بنویسید و در اختیار مسئول جذب شرکتها بگذارید. با نگارش کاور لتر در ابتدای رزومه خود، میتوانید تاثیر تواناییهایتان را دو چندان کنید. ما اینجا با آموزش نوشتن کاور لتر با شما همراه خواهیم بود.
برای هر فرصت شغلی، مقدمه مجزا بنویسید!
اکثریت ما یکبار فرایند رزومه نویسی را طی میکنیم، رزومه خود را آماده میکنیم و همان فایل را برای تمامی فرصتهای شغلی و سازمانها ارسال میکنیم. این نسخه ممکن است برای افرادی که تنها میتوانند یا میخواهند در یک عنوان شغلی فعالیت کنند (مثلا همیشه برنامهنویس بمانند) مناسب باشد. اما اگر بهطور مثال نویسندهای هستید که در حوزه تولید محتوا و برنامهریزی برای شبکههای اجتماعی هم فعالیت میکنید، بهتر است برای عنوانهای شغلی مختلف با نگارش کاور لترهای متفاوت، شانس خود را برای گرفتن فرصت مصاحبه افزایش دهید.
درست است که داشتن یک مقدمه واحد برای تمامی رزومهها فرایند را سریعتر میکند، اما استخدام در آن شرکتها چقدر برایتان مهم است؟ به همان اندازه میتوانید رزومهتان و خصوصا کاور لتر آن را شخصیسازی کنید تا تاثیر بیشتری بگذارد. تصور کنید در رزومهای که میفرستید، متن مقدمه را خطاب به یک شرکت مشخص آماده کرده باشید. این کار میتواند به مسئول جذب در آن شرکت این منظور را برساند که شما علاقهمند هستید، حالا یک قدم به مصاحبه نزدیکتر هستید.
اگر میخواد در نگارش کاور لتر خود خلاقانه عمل کنید، میتوانید نام مدیر منابع انسانی شرکت مذکور را سرچ کرده و مقدمه خود را خطاب به شخص او بنویسید. این کار میتواند رزومه شما را مستقیما به دست مدیر منابع انسانی برساند و احتمال اینکه کارتان یک مدیر خبره را تحت تاثیر قرار دهد بسیار زیاد است. اگر هم نتوانستید نام مدیر منابع انسانی را پیدا کنید، دقیقا خطاب به «مدیر منابع انسانی» مقدمه خود را بنویسید.
بیشترین وقت را برای نوشتن اولین جمله کاور لتر خود بگذارید!
در زمان نگارش کاور لتر، بیشترین وقت را روی اولین جمله بگذارید، چون این جذابیت اولین جمله مقدمه شماست که طرف مقابل را به خواندن ادامه متن ترغیب میکند. قصد دارید یک جمله فوقالعاده بنویسید؟ اجازه دهید اسم و فامیل شما در عنوان رزومهتان خوانده شود و آن را در اولین جمله مقدمه نیاورید. در اولین جمله سعی کنید هیجان خود را برای فرصت شغلی در شرکتی که به آن رزومه میفرستید مشخص، یا مرتبطترین تجربهتان با فرصت شغلی جدید را در یک جمله کوتاه بیان کنید.
اینکه در زمان رزومه نویسی، اولین جمله کاور لتر شما درباره چیست را شما تصمیم میگیرید، اما باید بدانید برای استفاده حداکثری از آن، لازم است روی اولین جمله به اندازه کافی وقت بگذارید.
از رزومه خود فراتر بروید!
وقتی صحبت از آموزش نوشتن کاور لتر میشود، احتمال دارد به شما بگویند که همان تواناییها و مهارتهای رزومهتان را به صورت تفضیلی بنویسید، اما اگر قرار است یک کاور لتر متفاوت و اثرگذار بنویسید، مرزهای مربوط به رزومه کاری خود را فراموش و از آنها عبور کنید. در کاور لتر میتوانید از چالشهایی صحبت کنید که شما را به تجربیاتتان رسانده است و در این فرصت، توانایی حل مسئلهتان در مسائل متفاوت را بیان کنید و به کمک آن، توجه فردی را برای خودتان بخرید که رزومه به دستش رسیده است. تکرار مکررات را کنار بگذارید و بگویید که دقیقا از شما چه کارهای برمیآید.
از کارهایی که شرکت برای شما انجام خواهد داد صحبت نکنید!
کِنِدی رئیس جمهور پیشین آمریکا یک جمله معروف دارد که ممکن است شما هم شنیده باشید
«نپرسید کشورتان برای شما چه میکند، بپرسید که شما برای کشورتان چه خواهید کرد»
اکثر افراد در کاور لتر خود از علاقهای که به شرکت مقصد دارند به صورت مستقیم صحبت میکنند، اما اصل ماجرا اینجاست که مدیران منابع انسانی به خوبی میدانند که شرکت چه مزایایی برای کارمندان خود دارد. پس اگر تصمیم دارید یک رزومه خوب داشته باشید، در آن درباره مزایایی صحبت کنید که ورود شما برای آن شرکت خواهد داشت.
برای این مورد، میتوانید پیش از نگارش کاور لتر به خوبی نقاط ضعف و قوت آن شرکت را بررسی کنید و در متن خود، مستقیما درباره نقاط ضعفی که میتوانید آنها را بهبود دهید صحبت کنید. با این رویکرد میتوانید به آنها نشان دهید که نهتنها مشکلات آنها را تشخیص دادهاید، بلکه از عهده برطرف کردن آنها نیز برخواهید آمد. در این مورد دقت کنید که درست است شما میخواهید به شرکت مقابل برسانید که من مشکلات شما را پیدا کردهام، اما به هیچ عنوان نباید از موضع تحقیر صحبت کنید و حتما لازم است تمامی جوانب احترام و احتیاط را در انتخاب کلمات خود رعایت کنید.
برای آنکه بتوانید بهتر بنویسید، بد نیست در اینترنت یکبار جستجو کنید و نمونههای رایگان را ببینید. فراموش نکنید که بعد از خواندن این نمونهها، قرار نیست متون کپی شده بنویسید، اما این کاور لترها میتوانند الهامبخش شما برای نگارش کاور لتر رزومهتان باشند.
همه نکاتی که درباره آن صحبت کردیم، به شما کمک میکنند بتوانید یک کاور لتر خوب بنویسید و شانس خود را برای تاثیرگذاری روی افراد یا فردی که رزومه شما را دریافت کردهاند، بالا ببرید. همانقدر که نوشتن یک مقدمه خوب برای کتابهای داستانی معجزه میکند، کاور لتر هم میتواند رزومه شما را تا حدود زیادی جلو بیاندازد.