1. بلاگ
  2. مصاحبه کاری
  3. آمادگی برای جلسه مصاحبه کاری (1)

آمادگی برای جلسه مصاحبه کاری (1)

روز موعود رسیده؛ نوشتن رزومه را خوب یاد گرفته‌اید و فایلی که فرستاده‌اید، موفق شده شما را در موقعیت مصاحبه کاری قرار بدهد. حالا فاصله شما و شغل مورد علاقه‌تان یک مصاحبه شغلی خوب است. شاید فکر کنید که بیشتر راه را رفته‌اید و این مرحله هم زود رد می‎شود، اما این‌جا دقیقا جایی است که باید حرفه‌ای ظاهر شوید و نتیجه را به نفع خودتان عوض کنید. این کار آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد آسان نیست. حتی هوشمندترین و حرفه‌ای‌ترین کارجویان هم نیاز به آمادگی برای جلسه مصاحبه دارند. چرا؟ چون آن یکی دو ساعت (شاید کمتر) فرصت اصلی شما برای ایجاد یک تصور کامل درمورد خودتان هستند. در این مطلب چندین توصیه داریم که رعایت کرد‌ن‌شان می‌تواند مصاحبه شما را از معمولی به خوب تبدیل کند و شانس استخدام‌تان را بالا ببرد.

اولین قدم یک رزومه خوب است

اولین قدم یک رزومه خوب است

فرایند استخدام در یک شغل اغلب اوقات این است: ارسال رزومه، مصاحبه، آزمون، استخدام. پس وقتی رزومه خوب نداشته باشید، احتمالا به مرحله مصاحبه شغلی نمی‌رسید که بخواهید کسی را تحت تاثیر قرار بدهید، بنابراین اولین قدم در استخدام رزومه نویسی است. درمورد رزومه نویسی مطالب زیادی نوشتیم و راهنماهای کاملی داریم که خواندن آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند. رزومه‌ نویسی مهم و حساس است اما یک کار خیلی تخصصی محسوب نمی‌شود، پس از آن نترسید و یادش بگیرید. بعد از یاد گرفتن، رزومه خودتان را بسازید (یا بروزرسانی کنید) و برای موقعیت‌‎های شغلی مورد علاقه‌تان بفرستید. رزومه خوب همان چیزی است که شما را بین ده‎‌‌ها (و گاهی صدها) متقاضی سرآمد می‎کند و باعث می‎شود کارشناس منابع انسانی یا مدیر سازمان، به مصاحبه شغلی دعوت‌تان کند.

ظاهر اهمیت دارد!

هیچکس نیست که نداند در یک مصاحبه شغلی خوب، استایل شما و رفتار ظاهری‌تان خیلی خیلی اهمیت دارند. این روزها (برخلاف گذشته) در بیشتر سازمان‌ها نیازی به پوشیدن لباس رسمی و رعایت موارد خاص ندارید (مگر این که برای بانک، سازمان‌های دولتی  یا مدارس درخواست داده باشید). اما خود کژوال لباس پوشیدن هم قوانینی دارد. مهم است که منظم و خوش‌پوش باشید و موارد نظافت شخصی را هم رعایت کنید. سعی کنید قبل از مصاحبه شغلی، فضای سازمان را بشناسید. این کار را می‌توانید با دیدن وب‌سایت، بررسی شبکه‎‌‌های اجتماعی یا پرس و جو از آشنایان مشغول در آن انجام بدهید. بهتر است یک تی‌شرت و شلوار جین بپوشید یا کت و شلوار به تن کنید؟ داشتن کوله پشتی شخصی‌تان که همه جا آن را می‌برید بد به نظر نمی‌رسد؟

در مصاحبه شغلی، خوب گوش کنید

در مصاحبه شغلی، خوب گوش کنید

یکی از مهم‌‏ترین توصیه‌ها برای آمادگی برای جلسه مصاحبه: گوش بدهید. مصاحبه‎‌کننده از اولین دقیقه جلسه (در یک مصاحبه شغلی خوب) مشغول اطلاع دادن به شماست، چه مستقیم چه غیرمستقیم. اگر همه این اطلاعات را دقیق و درست نشنوید، فرصت گفتگو را از دست داده‌اید. خوب گوش کردن و درست فهماندن منظور به طرف مقابل، از مهم‌ترین مهارت‎‌‌های ارتباطی هستند. خوب به مصاحبه‌کننده نگاه کنید، زبان بدنش را بررسی کنید و حرف‌هایش را بشنوید. خودتان را با لحن و سرعت حرف‌‎هایش هماهنگ کنید، تندتر یا کندتر از او صحبت نکنید و البته به هیچ عنوان اطلاعات غیرلازم را به او ندهید. ممکن است بعضی از این اطلاعات رزومه خوب شما را از چشم بیاندازند و مصاحبه شغلی را خراب کنند!

همچنین رفتار شما نقش مهمی در قبولی یا رد شدنتان دارد. اعتماد به نفس، حرفه‌ای بودن و فروتنی هر سه مهم هستند، اما نباید آن‎ها را با غرور یا خودکم‌بینی اشتباه بگیرید. بیش از اندازه درمورد خودتان حرف نزنید و از موضع بالا به فرد مصاحبه‌کننده نگاه نکنید.

در یک مصاحبه شغلی خوب، لحن شما تاثیرگذار است

همان‌طور که گفتیم، مهارت‌های ارتباطی می‌توانند موفقیت یا شکست شما را در مصاحبه شغلی تعیین کنند. فراموش نکنید که جلسه مصاحبه، یک جلسه کاملا حرف‌ه‎ای برای شروع یک قرارداد است، نه جایی که باید در آن دوست تازه پیدا کنید. میزان صمیمیت و لحن صحبت شما باید با مصاحبه‎‌‌کننده هماهنگ باشد. اگر صمیمی و دوستانه با شما حرف می‎زند، بهتر است شما هم آسان‌ بگیرید و دوستانه صحبت کنید. انرژی و انگیزه را با خودتان وارد اتاق مصاحبه کنید و همه را تحت تاثیر قرار بدهید. اما در مصاحبه‎‌‌های رسمی بدون این که بی‌ادبانه یا خشک صحبت کنید، مرزی میان خودتان و مصاحبه‌کننده بکشید و سعی کنید مودب اما رسمی پاسخ بدهید. هر حرف غیررسمی یا شوخی که مربوط به سن، جنسیت، مذهب، سیاست یا گرایش‌های مختلف باشد ممکن است خیلی زود فرایند مصاحبه را به نابودی بکشاند.

قبل از مصاحبه شغلی روی پاسخ‌های خودتان کار کنید

روی پاسخ‌های خودتان از قبل کار کنید

اگر به یک جلسه مصاحبه شغلی دعوت شده‌اید، یعنی به صورت بالقوه توانایی انجام آن کار را دارید. این توانایی را خودتان می‎دانید و حالا باید با آمادگی برای جلسه مصاحبه، آن را طوری پیش ببرید که مصاحبه‎‌‌کننده هم متوجهش شود. یکی از راه‎‌های آمادگی این است که جواب سوال‎‌‌های احتمالی را از پیش در ذهن‌تان داشته باشد. برای سوال خیلی کلی و بسیار پرتکرار «چرا می‎خواهی اینجا کار کنی؟» یک جواب واضح داشته باشید و درمورد موقعیت‌های شغلی قبلی خودتان خوب فکر کنید. آمادگی برای جواب دادن به سوال‌‎های طرف مقابل، به آرامش‌تان در برابر سوال‌‎های غیرمنتظره هم کمک زیادی می‌کند.

سوال بپرسید

مصاحبه شغلی یک جاده دو طرفه است و هیچ عیبی ندارد اگر شما هم سوال‎‌‌هایتان را مطرح کنید (بعضی از سازمان‌ها حتی انتظار دارند که حتما سوال کنید). طرح کردن پرسش این تصور را به طرف مقابل می‌دهد که این موقعیت شغلی و جلسه مصاحبه برایتان جدی است و واقعا دوست دارید آن‌جا کار کنید. در مصاحبه شغلی می‌توانید این سوال‎‌‌ها را بپرسید:

  • می‌توانید وظایف روزانه این موقعیت را برای من شرح بدهید؟
  • ویژگی‌‎های یک فرد مناسب برای این شغل چه چیزهایی هستند؟
  • عملکرد کاری من چطور اندازه‎گیری می‌شود و چند وقت یک بار؟
  • باید با چه دپارتمان‌هایی به صورت تیمی کار کنم؟
  • ارتباط بین تیم‌ها چگونه است؟

قبل از مصاحبه شغلی سازمان هدف را بشناسید

سازمان هدف را بشناسید

اگر قصد آمادگی برای جلسه مصاحبه را دارید، بهتر است بدانید که در چه جایگاهی قرار می‌گیرید و سازمان چه انتظارهایی از شما دارد. قبل از جلسه شبکه‌های اجتماعی سازمان را بررسی کنید، با فرهنگش آشنا شوید و رویدادهای مهم چند وقت اخیر را بدانید (که بتوانید در مصاحبه شغلی درموردشان حرف بزنید و اگر سوالی از شما شد جواب داشته باشید). بخش‌های مختلف سازمان چه چیزهایی هستند؟ تیم‌ها چه کارهایی انجام می‎دهند؟ کدام پروژه‌‎ها در سطح شهر یا کشور شناخته شده‌اند؟ دانستن پاسخ این سوال‌‎ها یک مصاحبه شغلی خوب را برایتان تسهیل خواهد کرد.

مصاحبه شغلی بعد از جلسه شما تمام نمی‌شود

بعد از بیرون رفتن از اتاق مصاحبه، فرایند بررسی و فکر کردن درمورد پیشنهاد شغلی به شما ادامه دارد. بد نیست (اگر فضا را مناسب دیدید) کارت یا اطلاعات تماس افراد حاضر در مصاحبه را بگیرید و بعد از اتمام جلسه، یک ایمیل تشکر برایشان بفرستید. در این ایمیل‌ها از نکاتی که در جلسه مطرح شده استفاده کنید و در عین نشان دادن اشتیاق‌تان برای همکاری، با احترام رد شدن موقعیت را هم بپذیرید.

 

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آمادگی برای مصاحبه آنلاین (2)
آمادگی برای مصاحبه آنلاین (1)
آمادگی برای جلسه مصاحبه کاری (2)
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه