1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. چگونه یک پروفایل لینکدین حرفه ‌ای بسازیم؟ (شماره یک)

چگونه یک پروفایل لینکدین حرفه ‌ای بسازیم؟ (شماره یک)

لینکدین یک سرویس آنلاین است که به افراد در مسیر پیشرفت شغلی و پیدا کردن کار کمک می‌کند. این سرویس را می‌توانید روی موبایلتان (اپلیکیشن) و یا روی مرورگرهای مختلف (وب‌سایت) استفاده کنید. اگر لینکدین را یک شبکه اجتماعی بدانیم و هر پروفایل لینکدین را نماینده یک فرد، می‌شود گفت که قدیمی‌ترین شبکه اجتماعی است، چون در سال 2003 ساخته شد. با ساختن پروفایل لینکدین می‌توانید شبکه‌سازی شغلی را شروع کنید، رزومه خودتان را در آن آپلود کنید و ببینید که همکاران و هم‌‌رشته‌های شما در سر تا سر دنیا مشغول چه فعالیت‌هایی هستند و چطور استخدام می‌شوند. از آن جایی که بسیاری از کارفرمایان و استخدام‌کنندگان در لینکدین دنبال نیروهای مورد نظرشان می‌گردند، ساختن یک پروفایل لینکدین حرفه‌ای می‌تواند شما و رزومه‌تان را بیشتر در معرض دید بگذارد و شانس استخدامتان را بالا ببرید.

در این مطلب نکاتی ساده برای ساختن پروفایل لینکدین و موفقیت در این وب‌سایت را بررسی می‌کنیم.

مراحل ساخت پروفایل لینکدین (Linkedin)

چرا داشتن یک پروفایل لینکدین حرفه ای مهم است؟

در هر رشته‌ای که فعال باشید و هر شغلی که داشته باشد، «برندسازی» در دنیای امروز حرف اول را می‌زند. یکی از کارهایی که مارکترها برای افراد و سازمان‌ها انجام می‌دهند همین کمک به برند کردن اسم و خدماتشان است. ساختن پروفایل لینکدین این امکان را به شما می‌دهد که فرایند برندسازی را برای شخص خودتان شروع کنید و فعالیت‌هایتان را در معرض دید همه دنیا بگذارید. بیشتر ما پروفایل لینکدین خودمان را ساخته‌ایم و رها کرده‌ایم، شاید چون وقت نداریم، یا احساس می‌کنیم به اندازه اینستاگرام یا توییتر با آن کار نخواهیم کرد و یا حتی شاید هنوز اهمیت استخدام با پروفایل لینکدین را به صورت کامل نمی‌دانیم.

اگر برندسازی شخصی را جدی نگیرید، تنها شخص شما نیست که در بازار پرتلاطم و شلوغ کار ضربه می‌خورد، بلکه از نظر مارکتینگی هم به سازمان یا محل کار فعلی خودتان جفا می‌کنید. صفحه پروفایل لینکدین شما، پایه و اساسی است برای برندسازی شخصی‌تان. از آن جایی که لینکدین با ساز و کار هوشمندش پروفایل‌های کامل و حرفه‌ای را به افراد بیشتری نشان می‌دهد، مهم است که همین امروز تغییرات لازم را در آن اعمال کنید. در قدم اول، اگر در این وب‌سایت پروفایل ندارید، بسازید.

رزومه ساز آنلاین رایگان

یک پروفایل لینکدین حرفه ‌ای، عکس‌های مناسب دارد

عکس پروفایل شما، اولین قسمت قابل مشاهده در پروفایل شخصی‌تان و البته معرفِ شما به افراد و سازمان‌های حاضر در لینکدین است، پس باید آن را کاملا مناسب فضا انتخاب کنید. عکسی که برای پروفایل انتخاب می‌کنید باید جدید باشد و کاملا شبیه به خودتان. همچنین 60% تصویر را باید صورتتان تشکیل بدهد (عکس‌های تمام قدی که از دور گرفته شده‌اند حرفه‌ای و مناسب لینکدین نیستند). بهتر است در عکس پروفایل لینکدین یک لباس کاری و رسمی پوشیده باشید و لبخند ملایمی هم روی لبتان باشد. با این توصیه‌ها عکسی رسمی ولی دوستانه و جذاب خواهید داشت. عکس بک‌‌گراند هم در بالای صفحه پروفایلتان نمایش داده می‌شود و توجه افراد را وقت وارد شدن به پروفایل لینکدین شما جلب خواهد کرد. البته که نشانگری از علایق فردی شما نیز هست. آن را با دقت انتخاب کنید و سعی کنید از تصاویر نامربوط استفاده نکنید.

نوشتن تیتر صفحه پروفایل لینکدین

تیتر صفحه‌تان را جذاب انتخاب کنید

یکی از اولین قدم‌هایی که هنگام ساختن پروفایل لینکدین برمی‌دارید، کامل کردن هدلاین صفحه است. هیچ قانونی وجود ندارد که توضیحات بالای صفحه‌تان باید تنها شامل موقعیت کاری شما باشد. از هدلاین برای توضیح دادن در مورد خودتان استفاده کنید، کاری که انجام می‌دهید، چیزهایی که دوست دارید و مواردی که در کار و زندگی فردی به دنبالشان هستید. اگر در شرکتی که مشغول فعالیت می‌باشید، همکارانی در بخش فروش دارید که پروفایل لینکدین حرفه ای و قوی دارند، سری به پروفایلشان بزنید و هدلاینشان را ببینید. احتمالا فراتر از شرح شغلی در آن خودشان را توصیف کرده‌اند.

داستان خودتان را تعریف کنید

هر پروفایل لینکدین قسمتی به نام summary یا خلاصه دارد که بسیاری از افراد آن را خالی می‌گذارند. این اولین اشتباه هنگام ساختن پروفایل لینکدین است. حتما summary را پر کنید، چون بستری است برای توصیف شما و داستانی که دارید و مسیری که برای رسیدن به شغل فعلی خودتان پشت سر گذاشته‌اید. این قسمت کمی شخصی‌تر از بخش رزومه است و نباید خلاصه‌اش کنید به مهارات یا سوابق کاری. بنابراین روی آن وقت بگذارید، چند بار بنویسید و ویرایش کنید و از خاطراتتان کمک بگیرید. این قسمت، شخصی‌ترین بخش در بازاریابی محتوایی پروفایل لینکدین حرفه ای شما است و البته یکی از ارزشمندترین‌‌ها، که می‌تواند احتمال استخدام با پروفایل لینکدین را بالا ببرد.

در انتخاب کلماتتان دقت کنید

بعضی از کلمات، آن قدر در پروفایل‌های مختلف و رزومه‌های افراد استفاده شده‌اند که جذابیت خودشان را از دست داده‌اند و شنیدنشان دیگر هیچ حسی در کسی به وجود نمی‌آورند. برای ساختن یک پروفایل لینکدین حرفه ای، بهتر است این کلمات تکراری را کلا کنار بگذارید و به جایشان معادل‌های جدید استفاده کنید. کلماتی مثل «تخصص‌یافته»، «رهبری»، «متمرکز»، «استراتژیک»، «باتجربه»، «علاقمند»، «خلاق»، «متخصص» و... البته که این توصیه به این معنا نیست که نباید بیان کنید تخصص دارید! مهارت‌ها و مدارک شما بسیار مهم‌اند (شاید مهم‌ترین بخش در رزومه‌تان). بهتر است کلمات را با دقت انتخاب کنید و تا حد امکان هیچ عبارت یا واژه‌ای را در رزومه‌تان چند بار تکرار نکنید.

شبکه سازی در پروفایل لینکدین

ساختن پروفایل لینکدین برای شبکه‌سازی

یکی از اصلی‌ترین کارهای لینکدین ساختن شبکه است و یکی از اسان‌ترین روش‌های شبکه‌سازی در لینکدین، سینک کردن پروفایل لینکدین خودتان با ایمیل. این کار به لینکدین اجازه می‌دهد افرادی را برای connect شدن به شما معرفی کند. بعد از این که ارتباطاتان گسترش پیدا کرد، خود وب‌سایت شما را به افراد بیشتری پیشنهاد می‌دهد (البته که هیچ connectionی بدون اجازه شما در پروفایلتان نهایی نمی‌شود). با این کار می‌توانید به کارشناسان، متخصصان، مدیران و کارمندان شرکت‌های مختلف در ارتباط باشید، فعالیت‌هایشان را ببینید، مطالبی که می‌نویسند را بخوانید و البته هر وقت که درخواست نیرو داشتند، از اولین افرادی باشید که مطلع می‌شوند. برای موفقیت در کار و البته برندسازی، داشتن یک شبکه ارتباطی قوی حرف اول را می‌زند، پس افراد را با دقت وارد شبکه ارتباطی خودتان کنید.

چه کارهایی بلدید؟

نباید فراموش کنیم که لینکدین برای ارتباطات کاری ساخته شده و استخدام با پروفایل لینکدین هدف اصلی تعدادی از افراد در فضای آن است. وقتی مشغول ساختن پروفایل لینکدین خودتان هستید، خود سیستم به شما فهرستی از مهارت‌ها و استعدادها می‌دهد تا از بینشان انتخاب کنید. سعی کنید مرتبط‌ترین‌ها را انتخاب کنید، چون این فهرست اولیه تاثیر بزرگی در ارتباطات و پیشنهادهای شغلی آینده شما در لینکدین خواهد گذاشت. همچنین به بقیه این امکان را می‌دهد که شما را برای موقعیت‌های خاص پیشنهاد کنند. لیست مهارت‌‌هایتان را تا حد امکان کوتاه و خلاصه نگه دارید و چند وقت یک بار آن را بروزرسانی کنید تا افراد و موقعیت‌های جدید را هم ببینید. اگر صاحب یک استارت‌آپ هستید یا خدمات خاصی را ارائه می‌دهید، حتما آن‌ها را هم در پروفایل لینکدین خودتان وارد کنید. این کار فریلنسرها، مشاورها و کارمندان کسب و کارهای مشابه را به سمت شما راهنمایی می‌کند و امکانِ یک همکاری دوطرفه موثر را فراهم.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه