قرنهاست که افراد سر کار میروند، محل کارشان را عوض میکنند، استعفا میدهند و مهارتهای تازه یاد میگیرند، آن هم بدون رزومه نویسی. پس چرا این همه روی مهارت نوشتن رزومه خوب تاکید میکنیم؟ اول چون جمعیت متقاضیان کار به شدت بالا رفته و حالا دیگر این فقط شما نیستید که مهارتهای مورد نیاز برای آن موقعیت شغلی را دارید. دوم به این دلیل که تعداد موقعیتهای شغلی روز به روز بیشتر میشود. اگر در ابتدای قرن بیست و یکم یک برنامهنویس و مهندس کامپیوتر تمام کارهای مربوط به نرمافزار را انجام میدادند (و نوشتن رزومه خلاصه و ساده بود)، حالا این حوزه گسترش پیدا کرده و مهندسان ماشین لرنینگ، مهندسان داده، دولوپرها و ... همه در آن فعال هستند. وقتی کارفرما یا مدیر منابع انسانی با تعداد زیادی کاندیدای باتجربه و بااستعداد روبرو میشود، (از آنجایی که نمیشود همه را استخدام کرد) مهمترین منبع تصمیمگیری همان رزومه است و یک رزومه خوب میتواند شما را به مراحل بالاتر (مصاحبه و استخدام) برساند. در این مطلب چند مورد از آمارها و نکات رزومه نویسی را بررسی کردهایم که احتمالا برایتان جالب هستند.
4- چرا باید نکات رزومه نویسی را یاد بگیریم؟
رزومه همان «اولین برخورد» ما و کارفرماست که متاسفانه با هیچ نرمافزار ویرایشی نمیتوان تغییرش داد. اگر ساختار رزومه نویسی شما مشکل داشته باشد یا در محتوای آن چیزی تاثیر منفی بگذارد، خواننده به احتمال زیاد از رزومه شما میگذرد و سراغ کاندیدای بعدی میرود. هدف شما باید نوشتن یک رزومه خوب باشد که در عین سادگی و دوری از گزافهگویی، شامل همه اطلاعات لازم باشد و سوالهای کارفرما را بدون جواب نگذارد. اما رزومه نویسی چه اصولی دارد؟ ساختار صحیح آن چیست و چطور باید تصمیم به حذف بعضی از موارد بگیریم؟ این نکات رزومه نویسی، احتمالا برای شما جذاب باشند:
- در ایالات متحده آمریکا حدود 3 میلیون موقعیت شغلی خالی و 11.8 میلیون فرد بیکار وجود دارد.
- زمانی که استخدامکنندگان برای خواندن یک فایل رزومه میگذارند بین 5 تا 7 ثانیه است.
- 76% رزومهها به دلیل نداشتن آدرس ایمیل غیرحرفهای رد میشوند.
- 88% رزومههایی که عکس ندارند، رد میشوند (نوشتن رزومه و عکس مناسب را اینجا یاد بگیرید).
- در سال 2000، 22% رزومهها از طریق ایمیل ارسال میشدند یا روی وب پست میشدند. در 2014، بیشتر از 90% رزومهها به صورت آنلاین (یعنی در شبکههای اجتماعی و کاریابی) پست شده یا ایمیل میشوند.
- تنها 35% از درخواستکنندگان واقعا مناسب شغلی هستند که درخواستش را دادهاند.
- نرمافزارهای ردگیری (ATSها) یا رباتهایی که رزومه میخوانند، فورا یک رزومه خوب را تشخیص میدهند و 75% فایلها را حذف میکنند.
- در فضای وب دنیا (که لزوما شامل ایران نیست) 68% از کارفرمایان، متقاضیان را از طریق فیسبوک پیدا میکنند.
- بیش از هجده میلیون فرد سالانه در فیسبوک کار پیدا میکنند.
- بیش از ده میلیون فرد سالانه در لینکدین کار پیدا میکنند.
- 89% استخدامکنندگان، سابقه استخدام از طریق لینکدین را دارند (نکات رزومه نویسی در لینکدین را اینجا بخوانید)
- 8 میلیون متقاضی، سالانه در توییتر کار مورد علاقه خودشان را مییابند.
- 93% استخدامکنندگان با موبایل دنبال کار گشتهاند و (این مورد جالب است) 7% آنها در محل کار و هنگام دستشویی رفتن دنبال کار جدید میگردند.
- زمان یک مصاحبه به صورت عمومی 40 دقیقه است، 33% از روسا (طبق تحقیقات) گفتهاند که در 90 ثانیه اول تصمیمشان درمورد استخدام کردن یا نکردن مصاحبهشونده را میگیرند.
یکی از نکات رزومه نویسی که برای خیلی از کارجویان مورد سوال است، این سرعت تصمیمگیریست. اصلا مگر میشود در زمانی کمتر از دو دقیقه یک نفر را شناخت و حتی تصمیم استخدامش را هم گرفت؟ در همان تحقیقات، مدیران و استخدامکنندگان این آمارها را هم مشخص کردهاند و گفتهاند که:
- 70% متقاضیان لباسهای بیش از حد ترندی (و نامناسب برای محیط کار) پوشیده بودند.
- 67% از متقاضیان نتوانستند ارتباط چشمی خوبی برقرار کنند.
- 55% از رد شدنها به خاطر لباس، رفتار و شیوه ورود متقاضی بوده است.
- 47% از آنها از سازمان اطلاعاتی نداشتند، یا خیلی کم میدانستند (این را در نکات رزومه نویسی یادداشت و موقع نوشتن رزومه درمورد سازمان جستجو کنید).
- 38% از متقاضیان تحت تاثیر کیفیت صدا و لحن، نداشتن اعتماد به نفس و لبخند نزدن رد شدند.
- 33% به دلیل مدل بدِ نشستن یا ایستادن
- 26% ضعیف دست دادند.
- 21% از افراد دست به سینه نشسته بودند.
3- آدرس ایمیل در رزومه خوب موثر است!
میدانستید که آدرس ایمیل شما میتواند هنگام نوشتن رزومه، سرنوشت کار کردن (یا نکردن) شما در آن شرکت را تعیین کند؟ تصور کنید که یک رزومه خوب و بدون نقص فرستادهاید، رزومهای که تمام نکات رزومه نویسی را در آن رعایت و چند بار بازنویسیاش کردهاید. چه چیزی باعث شده ایمیل رد شدن را بگیرید؟ بد نیست برگردید و نگاهی به آدرس ایمیل خودتان بیاندازید. آدرسهای ضعیف برای استخدامکنندگان دافعه خیلی زیادی دارند و خیلی زود، دیدشان نسبت به رزومه شما منفی میشود. مثلا
Sarafighter87__8@gmail.com
حتی اگر یک رزومه خوب برای آنها در بر داشته باشد، نشاندهنده این است که آن فرد خیلی موقعیت شغلیاش را جدی نگرفته. در آدرس ایمیل خودتان اسم، فامیل و در صورت لزوم یکی دو عدد قرار بدهید و بعد از نوشتن رزومه، حتما از همین طریق ارسال کنید. (نکات رزومه نویسی موثر برای استخدام را اینجا بخوانید).
2- بسیاری از استخدامکنندگان مستقیما به سراغ قسمتهای مهم میروند
و این نکته را نباید در نوشتن رزومه فراموش کنید. رزومه خوب رزومهای است که مستقیما به سراغ هدف میرود و با این که طراحی و ویرایش مهم هستند، نباید جای محتوای اصلی را بگیرند. یکی از نکات رزومه نویسی، همین است که باید مدام خودتان را جای خواننده بگذارید و ببینید که میخواهد چه چیزهایی را بخواند و چه چیزهایی را نخواند. معمولا استخدامکنندگان به این موارد اهمیت بیشتری میدهند:
- سابقه کار 67%
- تطبیق با فرهنگ سازمانی 60%
- رتبه دانشگاه 21%
- نمرهها ۱۹٪
همچنین انتظار آنها از یک رزومه خوب معمولا شامل اینهاست:
- با موقعیت شغلی سازگار باشد 63%
- ابتدا با مهارتها شروع شود 41%
- خطاب به مدیر منابع انسانی نوشته شده باشد ۲۲٪
- به پورتفولیو یا وبسایت شخصی لینک داشته باشد ۱۶٪
1- مهارت نرم در رزومه نویسی، از همیشه مهمتر شده
در این مطلب نوشتیم که حالا دیگر توجه مدیران و کارشناسان مهارت انسانی، تنها معطوف به مهارتهای تخصصی نیست، و این یعنی شما باید هنگام رزومه نویسی مهارتهای نرم خودتان را هم بیاورید. آنها میخواهند بدانند که آیا توانایی مدیریت بحران را دارید؟ آیا در صورت لزوم میتوانید چند تسک را کنار هم پیش ببرید؟ آیا میتوانید در یک تیم رهبری را به عهده بگیرید؟