1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. ۵ اشتباه بزرگ در رزومه نویسی

۵ اشتباه بزرگ در رزومه نویسی

در این مطلب سعی کردیم خودمان را جای استخدام‌کنندگان، کارفرمایان و مدیران منابع انسانی بگذاریم و از چشم آن‌ها، یک رزومه خوب را با یک رزومه غیرحرفه ای مقایسه کنیم. بیشتر اوقات، آن‌ها قبل از رسیدن به رزومه مورد نظرشان و استخدام یک فرد مناسب ده‌ها و شاید صدها رزومه مختلف را بررسی و رد می‌کنند. این ده‌ها رزومه بد، چه ویژگی‌هایی دارند؟ در این مطلب سعی می‌کنیم به این سوال جواب بدهیم و پنج مورد از بزرگ‌ترین اشتباه های رزومه نویسی را بررسی کنیم که با دوری از آن‌ها، رزومه شما خود به خود در سطح متوسط یا بالاتر قرار خواهد گرفت.

1- نگذاشتن پروفایل لینکدین

قرار دادن اطلاعات تماس و مشخصات شبکه‌های اجتماعی، در همه رزومه‌ها مهم است. اما اگر به دنبال نوشتن رزومه خوب هستید و شغلتان هم مربوط به مارکتینگ، IT یا حوزه دیجیتال است، نیاوردن لینک پروفایل لینکدین ممکن است ضررهای خیلی بیشتری برایتان به دنبال داشته باشد. لینکدین یک شبکه اجتماعی مبتنی بر کار و تولید محتوای حرفه‌ای است که مدیران، کارمندان، کارشناسان منابع انسانی و بزرگ‌ترین برندها در آن حضور دارند. این شبکه اجتماعی هم مثل همه شبکه‌های اجتماعی دیگر، موج‌ها، محتواها و اینفلوئنسرهای مخصوص به خودش را دارد که همه حول محور کار ایجاد شده‌اند. بیشتر افراد حرفه‌ای (به ویژه در حوزه دیجیتال) یک پروفایل لینکدین دارند، اگر به فکر نوشتن رزومه خوب هستید همین الان شما هم پروفایل لینکدین خودتان را بسازید.

نداشتن پروفایل لینکدین در رزومه، به ویژه اگر برنامه‌نویس، مدیر پروژه یا متخصص دیجیتال مارکتینگ هستید یا هر شغلی در رابطه با فضای آنلاین دارید، یکی از اشتباه های رزومه نویسی است که می‌تواند از رزومه عادی شما یک رزومه بد بسازد و سطح آن را پایین بیاورد. پروفایلتان را بسازید و لینک آن را بالای رزومه قرار بدهید. اگر یک وب سایت شخصی دارید، جای لینک آن هم دقیقا همین‌جاست. کارفرمایان افرادی را می‌خواهند که برند شخصی‌شان برایشان اهمیت دارد و در فضای رو به رشد آنلاین حضور فعالی دارند. هنگام رزومه نویسی همچنین مطمئن شوید که پروفایل لینکدین‌تان به روز است و به پست گذاشتن در آن هم فکر کنید.

رزومه ساز آنلاین

2- عدم ذکر مهارت‌های سخت و نرم

یک رزومه غیرحرفه ای رزومه‌ای است که مهارت‌ها در آن آورده نشده‌اند، یا خیلی کم و سرسری به آن‌ها پرداخته شده. مهارت‌های نرم شما، آن‌هایی هستند که مربوط به دانش و تمرین در زمینه‌های خاص‌اند (مثلا اکسل یا فوتوشاپ). مهارت‌های نرم اما با ارتباط و به صورت ذهنی مشخص می‌شوند (توانایی مدیریت وقت، توانایی رهبری) و... بهترین ترکیب برای نسبت این دو مهارت، ترکیب دو به یک است. یعنی وقت رزومه نویسی در ازای هر دو مهارت سخت، یک مهارت نرم را هم ذکر کنید. یکی از اشتباه های رزومه نویسی که بیشتر افراد به آن دچار می‌شوند، اهمیت ندادن به مهارت‌های نرم است. در حالی که بدون ذکر کردن این مهارت‌ها، کارفرما متوجه نخواهد شد که شما رهبر خوبی هستید، یا مثلا در بحران‌ها آرامشتان را حفظ می‌کنید، یا کار تیمی را عالی انجام می‌دهید. البته رزومه‌ای که پر باشد از مهارت‌های نرم هم، به نوعی یک رزومه بد محسوب می‌شود، چون تخصص‌های فنی شما اهمیت بسیار بالایی در استخدامتان دارند. تعادلِ منحصر به فرد خودتان را پیدا کنید و وقتِ رزومه نویسی آن را در نظر داشته باشید.

3- عنوان نامربوط

یکی از اشتباه های رزومه نویسی، نگذاشتن عنوان یا نوشتن یک عنوان نامربوط و بی‌مورد برای آن است. عنوان یا تیتر رزومه شما باید بالای آن و زیر قسمت اطلاعات تماس قرار بگیرد. کلمات کلیدی خاصی که در رزومه‌تان به کار می‌برید، در همان نگاه اول به استخدام‌کننده می‌‌گوید که با یک رزومه غیرحرفه ای روبروست یا یک رزومه کاملا خوب. اگر برای «برند منجرِ سنیور» اقدام می‌کنید و عنوان رزومه‌تان هست «برند مارکتینگ منجر» در همان لحظه اول جرقه‌ای در ذهن خواننده ایجاد می‌شود که احتمالا برای پوزیشنش مناسب هستید! اما اگر عنوان رزومه‌تان «مدیر شبکه‌های اجتماعی» باشد (و حتی اگر این کار را واقعا انجام بدهید)، ممکن است نگاه کوتاهی به رزومه شما بیاندازند و بعد به عنوان یک رزومه بد یا نامربوط آرشیوش کنند.

4- طراحی اغراق‌آمیز و پر زرق و برق

یکی از بزرگ‌ترین اشتباه های رزومه نویسی زیاده‌روی است، چه در فرم و چه در محتوا. البته که برای نوشتن رزومه خوب، بد نیست به طراحی آن فکر کنید و یک فایل متفاوت طراحی کنید، مخصوصا اگر در حوزه‌های بصری مثل تصویرسازی یا گرافیک دنبال کار هستید. اما زیاده‌روی در طرح و رنگ، قطعا یک رزومه بد به شما تحویل خواهد داد. استفاده از رنگ‌های بسیار درخشان، چند رنگ خیلی متفاوت، خطوط و طرح‌های زیاد در جهات مختلف و... چشم خواننده را اذیت می‌‍کنند و تلاش شما برای زیباتر کردن فایل رزومه‌تان را اغراق‌آمیز و بی‌مورد جلوه می‌دهند. با وجود اهمیت محتوا، این شکل رزومه نویسی برای خوانندگان دافعه دارد و همه رزومه‌ها در نهایت برای «خوانده شدن» ساخته می‌شوند. به زیبایی قالب رزومه خود فکر کنید اما در حد تعادل. گاهی حتی یک رزومه تک صفحه‌ای منظم و تمیز، شما را به موقعیت شغلی مورد علاقه‌تان می‌رساند.

5- اشتباه‌های نگارشی و فرمت نامناسب

رایج ترین این اشتباه های رزومه نویسی، موارد زیر هستند:

  • استفاده از ضمیر اول شخص: استاندارد رزومه نویسی این است که از ضمایری مثل «من» و «ما» استفاده نکنید. بنابراین بهتر است مثلا برای نوشتن سوابقتان به جای «من این کمپین را طراحی کردم» بنویسید «این کمپین را طراحی کردم» یا «کمپین طراحی شد»
  • نوشتن اعداد به حروف: هیچکس فکرش را نمی کند اما نوشتن به حروف ممکن است کار نوشتن رزومه خوب را با چالش مواجه کند. چرا؟ چون بیشتر افراد هنگام خواندن یک جمله، نمی‌توانند اعداد را از حروف متمایز بخوانند و این از چشمگیریِ عددها و دستاوردهای شما کم خواهد کرد. علاوه بر این، فضای بیشتری توسط حروف اشغال می‌شود و ممکن است به دلیل همین اشتباه کوچک فایل رزومه‌تان بیش از حد بلند شود.
  • استفاده از فعل‌های اشتباه: همیشه برای شغل فعلی‌تان از فعلِ زمان حال استفاده کنید: طراحی می‌کنم، انجام می‌دهم، رهبری می‌کنم و... شغل‌های گذشته را هم با فعل‌های زمان گذشته توصیف کنید.
  • خیلی کوتاه یا خیلی بلند نوشتن: یک رزومه بد ممکن است خیلی کوتاه باشد (چند خط) و یا خیلی طولانی و حوصله‌سربر (چند صفحه) رزومه‌های استاندارد بین یک تا سه صفحه هستند.
رزومه ساز آنلاین
رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
ساخت رزومه با استفاده از نمونه رزومه‌های آماده
5 نکته طلایی برای ساخت رزومه انگلیسی
برای ساخت رزومه فارسی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه