1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. چطور لیست معرف ها را در رزومه بنویسیم؟

چطور لیست معرف ها را در رزومه بنویسیم؟

آوردن لیست اسامی معرف‌ها در رزومه، برای همه افراد و در همه سطوح کاری واجب نیست اما یک مدیر منابع انسانی یا کارشناس استخدام‌کننده، با خواندن چند نام آشنا و معتبر در فایل شما، احتمالا حساب دیگری رویتان باز خواهد کرد. اگر برای یک موقعیت مدیریتی یا سرپرستی و یا موقعیتی حساس در حال رزومه نویسی هستید، نباید بخش معرف در رزومه را خالی بگذارید، مخصوصا اگر در حال نوشتن یک رزومه حرفه‌ای (professional) هستید. معرف‌ها در واقع افرادی هستند که در همان حوزه‌ی شما کار می‌کنند و احتمالا شما در کنارشان (یا برایشان) کار کرده‌اید. آن‌ها می‌توانند درمورد شما و مهارت‌هایتان نکات مثبتی بنویسند تا یک رزومه خوب برای خودتان بسازید. در این مقاله نکاتی را در مورد آوردن نام معرف در رزومه بررسی می‌کنیم.

چرا باید معرف در رزومه خودمان بنویسیم؟

چرا باید معرف در رزومه بنویسیم؟

بعضی از افراد، آوردن نام یک یا چند معرف در رزومه را از مد افتاده و تاریخ گذشته می‌دانند، آن هم این روزها که برای مطمئن شدن از یک رزومه خوب (و فرستنده آن)، کافی است کمی در اینترنت یا لینکدین سرچ کنید. در واقع تقریبا از هر ده رزومه، 9 عدد (حدود 87%) بعد از خوانده شدن، در لینکدین و دیگر شبکه‌های اجتماعی جستجو می‌شوند. این یعنی حدود 59% از کارجویان، در همین فضا سازمان مورد علاقه‌شان و فرهنگ سازمانی آن را می‌شناسند. علاوه بر این‌ها، رزومه نویسی از طریق لینکدین خیلی خیلی راحت شده. این شبکه اجتماعی گسترده همچنین به کاربرانش اجازه می‌دهد همکاران و دوستانشان را توصیه (endorse) و البته از توصیه‌های بقیه برای استخدام استفاده کنند. نباید فراموش کرد که با این وجود، هنوز 70% استخدام‌‎کنندگان به معرف در رزومه توجه می‌کنند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بررسی پیشینه شغلی و سوابق رفتاری و کاری یک کارجو، برای منابع انسانی شرکت جدید اهمیت خیلی زیادی دارد و حتی گاهی سرنوشت یک رزومه را عوض می‌کند. این کنترل پیش‌زمینه (یا همان background check) است که حکم امضای نهایی را برای استخدام شدن (یا نشدن) یک فرد در یک موقعیت خاص دارد. آمارها نشان می‌دهند که 21% (یعنی یک نفر از پنج نفر) کارجویان بعد از بررسی معرف‌ها یا سوابق، از فرایند استخدام حذف می‎شوند.

این نکته را فراموش نکنید که معرف‌ها هم برای کارجویان و هم برای استخدام‌کنندگان اهمیت زیادی دارند چون این فرایند، دو طرفه است و کارجو هم باید سازمان را دوست داشته باشد. با این حال، بارِ این موضوع بیشتر روی دوش ارسال‌کننده رزومه است و همین به اهمیت لیست معرف ها در رزومه می‌افزاید.

نحوه نوشتن لیست معرف‌ها در رزومه

این مراحل را قدم به قدم انجام بدهید:

  • ابتدا یک صفحه جداگانه (یا حداقل یک بخش با مرزبندی مشخص) برای نوشتن معرف در رزومه در نظر بگیرید.
  • عنوان آن را «معرف‌ها» یا «فهرست معرف‎‌ها» بگذارید.
  • فرمت این بخش را با بقیه بخش‌های رزومه هماهنگ کنید. اگر بقیه جاها نام و نام خانوادگی کامل آورده‌اید، این‌جا هم همین کار را بکنید. نام، نام خانوادگی، موقعیت شغلی، سازمان و اطلاعات تماس از موارد ضروری این قسمت رزومه هم هستند.
  • حداقل دو یا سه معرف رسمی داشته باشید.
  • حتما قبل از ارسال رزومه، از طریق تلفن یا ایمیل به تمام معرف‌هایتان اطلاع بدهید که از نام‌شان استفاده کرده‌‎اید.

پیشنهاد ما این است که لیست معرف ها در رزومه را در خود فایل بیاورید و ارسال آن را منوط به درخواست استخدام‌‎کننده نکنید. داشتن این فهرست، به خواننده رزومه تصویری بسیار منظم و مسئولیت‌پذیر از شما می‌دهد.

و همینطور برای افزودن صحیح لیست معرف‌ها در رزومه، میتوانید از رزومه ساز آنلاین سی‌وی‌رزومه استفاده کنید. به این صورت که وارد ویرایشگر رزومه ساز شوید و نام معرف‌ها را به همراه شماره تماس یا آدرس ایمیل را وارد کنید.

چند نفر معرف در رزومه باید داشته باشیم ؟

چند معرف دارید؟

تعداد مناسب معرف در رزومه معمولا بین سه تا پنج عدد است. اما اگر در حال رزومه نویسی برای یک موقعیت اجرایی یا مدیریتی هستید، بهتر است تعداد را بالاتر ببرید (اما بیشتر از هفت معرف در رزومه نیاورید). اگر مدیر یا سرپرست یک تیم هستید، به هر حال سال‌های بیشتری را کار کرده‌اید (نسبت به یک نیروی تازه‎‌کار) و این یعنی استخدام‌کنندگان می‌خواهند با افراد بیشتری درمورد شما صحبت کنند.

یک معرف نویسی خوب در رزومه چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک معرف خوب، کسی است که بتواند مهارت‌ها و توانایی‌های شما را به عنوان یک کارشناس یا متخصص در حوزه خودتان به خوبی بنویسد و بگوید. به همین دلیل لیست معرف ها در رزومه معمولا شامل مدیران و همکاران قبلی شماست چون اطلاعات دسته اولی دارند از این که شخصیت شما چطور است، چه مهارت‌هایی دارید، چه کارهایی را بهتر انجام می‎دهید و در چه مواردی ضعف دارید. مشتریان پیشین نیز معمولا معرفان خوبی هستند. اگر یک کار خدماتی انجام می‌دهید، حتما نظرات مشتریان یا مصرف‌کنندگان خدمتتان را در رزومه نویسی در نظر بگیرید. با این حال به عنوان یک جوینده کار، باید مراقب معرفی‌های شخصی باشید و مثلا از دوستان یا خانواده‌تان به عنوان معرف در رزومه استفاده نکنید. معرف‌های شما باید تا حد امکان حرفه‌ای و کاری باشند، مگر این‎که یک عضو خانواده‌تان قبلا با شما کار کرده باشد.

چطور از همکاران و مدیران‌مان معرفی‌نامه بخواهیم؟

چطور از همکاران و مدیران معرفی‌نامه بخواهیم؟

برای آوردن نام یک معرف در رزومه، باید حتما با او صحبت کنید (به ویژه اگر از پایان همکاری‌تان با او مدت زیادی گذشته باشد). اگر وقت و حوصله کافی برای صحبت درمورد شما را ندارد، محترمانه از او رد شوید و سراغ گزینه‎‌های دیگر بروید. این کار منافع زیادی برای شما خواهد داشت، که اولین آن‌ها آپدیت کردن فرد مورد نظر از رزومه و موقعیت شغلی فعلی شماست. اگر دنبال کار می‎گردید، ممکن است خود آن فرد برایتان پیشنهادهای جذابی داشته باشد. کمی درمورد فرایند رزومه نویسی و جستجوی شغل برایش توضیح بدهید، این‌طور ممکن است دستاوردها و موفقیت‌های پیشین شما هم برای او یادآوری شود و بتواند راحت‌تر و دقیق‌تر برای استخدام‎‌کننده درموردشان بگوید.

اگر قصد مهاجرت یا همکاری با یک شرکت خارجی را دارید، معرف شما باید به زبان انگلیسی برایتان معرفی‌نامه بنویسد یا بعد از دریافت متن، خودتان ترجمه‌اش کنید. این نکته را هم فراموش نکنید که هرگاه فردی به عنوان معرف در رزومه به شما کمک می‌کند، در واقع به شما لطف کرده است و باید به هر شکل ممکن از او تشکر کنید، چه به شغل هدف برسید چه نه. در این تشکر زیاده‌روی نکنید. یک یادداشت دست‌نویس، یک ایمیل محبت‎‌آمیز یا حتی یک تلفن صمیمانه کافی خواهد بود.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه