1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. نحوه نوشتن یک رزومه حرفه‌ای

نحوه نوشتن یک رزومه حرفه‌ای

رزومه چیست و چرا زمانی که در جستجوی کار هستید به رزومه نیاز دارید؟ رزومه ترکیبی نوشته شده از تحصیلات، تجربه کاری، مهارت‌ها و دستاوردهای شما است. اغلب موقعیت‌های حرفه‌ای نیازمند ارسال رزومه و کاور لتر (نامه توضیحی) به عنوان بخشی از فرآیند درخواست می‌باشند.

رزومه چیست و چرا زمانی که در جستجوی کار هستید به رزومه نیاز دارید؟ رزومه ترکیبی نوشته شده از تحصیلات، تجربه کاری، مهارت‌ها و دستاوردهای شما است. اغلب موقعیت‌های حرفه ای نیازمند ارسال رزومه و کاور لتر (نامه توضیحی) به عنوان بخشی از فرآیند درخواست می‌باشند.

در بسیاری از موارد، رزومه اولین مدرکی است که مدیر استخدام در هنگام مرور درخواست شما به آن نگاه می‌کند و بنابراین یک "برداشت اول" واقعی است. بر این اساس، صرف زمان و تلاش برای توسعه و حفظ یک رزومه به روز و دقیق مهم است.

چه برای اولین بار رزومه خود را می‌نویسید، یا آن را به روز رسانی نکرده‌اید و نیاز به دوباره نویسی دارد، اینجا یک راهنمای قدم به قدم برای نوشتن رزومه است که به شما کمک می‌کند شغلی که می‌خواهید را به دست آورید.

بررسی هدف رزومه

به رزومه خود به عنوان "تبلیغ خود" نگاه کنید که تجربیات شما را در یک صفحه جمع می‌کند. رزومه یکی از مهم‌ترین بخش‌های درخواست کاری شما است. و یک مرور کلی از صلاحیت‌های لازم برای شغلی که برای آن درخواست می‌دهید را به مدیر استخدام می‌دهد.

همچنین باید با تفاوت میان رزومه و کاور لتر آشنا باشید:

  • رزومه به طور معمول با یک کاور لتر (نامه توضیحی) ارسال می‌شود، و مدرکی است که اطلاعات اضافی درباره مهارت‌ها و تجربیات شما در فرم نامه ارائه می‌دهد.
  • رزومه اغلب به طور خلاصه نوشته می‌شود، در حالی که کاور لتر (نامه توضیحی) ویژگی‌ها یا دستاوردهایی را که برای شغلی خاص منحصر به فرد یا ایده آل خواهد بود، برجسته کرده و گسترش می‌دهد.

شروع ثبت اطلاعات و تجربیات خود

رزومه تاثیرگذار خلاصه صلاحیت‌ها را ارائه می‌دهد که مدیر استخدام و یا کارفرما را وادار به دعوت از شما برای مصاحبه می‌نماید.

علاوه بر جزئیاتی درباره مهارت‌ها، آموزش و تاریخ کار، رزومه‌ها نیز می‌توانند بخش‌های اختیاری مانند هدف، خلاصه وضعیت، مهارت‌ها و یا ویژگی‌های شغلی را دارا باشند. این بخش‌ها را می‌توان پس از جمع‌آوری تمام اطلاعات واقعی مورد نیاز در رزومه، تهیه و اضافه نمایید.

برای بسیاری از مردم، نشستن با یک قلم و کاغذ یا نوشتار ورد، و مشخص کردن تاریخ کار خود از آغاز تا انتها می‌تواند مفید باشد. البته، اگر سال‌های بسیاری کار کرده باشید، این کار مناسب نخواهد بود، بنابراین می‌توانید بر روی برجسته ترین و چشمگیرترین ویژگی خود تمرکز کنید.

لیستی از تجربیات کاری خود تهیه کنید

هدف شما از این کار ایجاد یک فهرست زمانی از تجربه می‌باشد که مربوط به مشاغلی است که برای آن درخواست می‌دهید. اگر چه این کار باید بر روی تجربه کاری حرفه‌ای تمرکز داشته باشد، می‌تواند شامل جوایز و دستاوردها، تجربیات داوطلبانه و یا اجتماعی، و همچنین آموزش عالی، مهارت‌ها و زمانی که اولین کار خود را بعد از کالج به دست آوردید، شود.

زمانی که بر روی تخلیه اطلاعات مغز خود کار می‌کنید، از نام شرکت، محل آن، تاریخ‌ها، و نقش و مسئولیت‌های خود برای هر موقعیتی که در لیست شما قرار دارد غافل نشوید. ممکن است بعدا به گسترش آن‌ها نیاز پیدا کنید، اما به این اطلاعات حداقلی نیاز خواهید داشت.

بر روی دستاوردهای خود تمرکز کنید

زمانی که به توصیف مشاغلی که داشته‌اید می‌پردازید، به جای شغل بر روی مهارت‌ها و تصمیماتی که در هر موقعیت انجام دادید، تمرکز کنید. فهرستی از دستاوردهای قابل شمارش در روش عددی (به عنوان مثال، افزایش 20%، کاهش هزینه‌ها به میزان 10%) به رزومه شما کمک خواهد کرد.

دقت کنید که این موفقیت‌ها را با معیارهایی مطابقت دهید که کارفرما به دنبال آن است.

اگر کار نوشتن رزومه‌ای که توجه مدیر استخدام را به خود جلب کند چالش برانگیز باشد (و می تواند باشد!)، این نکات را برای بهتر شدن رزومه خود و انتخاب شدن برای مصاحبه در نظر بگیرید.

از چه مواردی در رزومه خود اجتناب کنید

چیزهایی وجود دارند که به یک رزومه شغلی تعلق ندارند. در حالت ایده‌آل، رزومه شما باید تجربه‌ای را منعکس کند که مربوط به شغلی است که برای آن درخواست می‌دهید و معمولا بیش از 10 تا 15 سال گذشته نباشد. از آنجایی که رزومه شما باید در صورت امکان، بیش از یک یا دو صفحه نباشد.

به عنوان مثال، اگر شما شغلی را در نظر بگیرید که فقط یک ماه آنجا مانده‌اید، نیازی به ذکر آن نیست. اگر بیش از پنج سال است که از کالج فارغ التحصیل شده‌اید، بهتر است هر دوره کارآموزی را که داشته‌اید با این فرض که تجربه کاری حرفه‌ای دیگری برای پر کردن این فاصله دارید حذف نمایید.

با این حال، این موردی است که در آن می‌خواهید از عقل و درک خود استفاده کنید. اگر شما برای بازاریابی به کالج رفته و دوره‌های کارآموزی بازاریابی را در سال آخر گذرانده باشید، پس از آن به عنوان یک کارگزار برای چند سال کار کرده باشید، شما می‌توانید که دوره‌های کارآموزی بازاریابی خود را قید نمایید.

در نهایت شما به دنبال برقراری توازن بین تجارب هم از نظر کارایی زمانی و هم ارتباط می‌باشید.

یک سبک رزومه انتخاب کنید

چندین نوع اساسی رزومه وجود دارند که برای درخواست فرصت های شغلی به کار می روند. قبل از اینکه زمانی را صرف نوشتن تمام جزئیات پیرامون هر موقعیتی که داشته اید بکنید، باید تصمیم بگیرید که چه سبک رزومه ای را استفاده می نمایید، زیرا که می تواند بر نحوه توصیف، سازماندهی، و لیست تجربیات، آموزش، مهارت ها، صلاحیت و سایر دستاوردهای مورد نیاز برای اشتغال، تاثیر بگذارد.

گزینه‌های انتخابی عبارتند از:

  • ترتیب زمانی. معمول‌ترین نوع رزومه است که در آن شما تجربه کاری خود را به ترتیب زمانی معکوس، از بیشترین تا حداقل اخیر قرار می‌دهید.
  • کاربردی. یک رزومه کاربردی به جای سابقه کاری شما بر مهارت ها و توانایی‌های شما تمرکز دارد.
  • ترکیبی. این نوع رزومه، مهارت‌ها و تجربیات شما را قبل از سابقه کاری لیست می‌کند.

کدام نوع رزومه برای شما مناسب است؟

باید از کدام نوع رزومه برای جستجوی شغلی تان استفاده کنید؟ این کار به چیزی بستگی دارد که شما سعی دارید به آن دست پیدا کنید. هدف از هر رزومه، نشان دادن نقاط قوت، مهارت، و تجربه در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. با توجه به یک مطالعه، استخدام کنندگان شش ثانیه وقت خود را صرف مرور رزومه می‌کنند، بهترین ویژگی‌ها و دستاوردهای خود را در یک موقعیت برجسته در صفحه قرار دهید.

علاوه بر این، رزومه‌های کاربردی یا ترکیبی اگر سعی دارید تا توجه خواننده را از چیزی - شکاف بزرگ در سابقه کاری خود پرت کرده و یا به سمت دیگر زمینه‌ها منحرف کنید ممکن است مفید واقع شوند.

جمع آوری رزومه

زمانی که تصمیم گرفتید از یک نوع رزومه استفاده کنید، زمان آن رسیده که رزومه خود را شروع کنید. لازم نیست از اول شروع کنید. اول، نمونه هایی از رزومه‌ای که انتخاب کرده‌اید را بررسی کنید. سپس یک الگو را که می‌توانید آن را کپی نمایید انتخاب کرده و سپس تاریخچه کاری خود را پر کنید.

بدون توجه به نوع رزومه‌ای که انتخاب می‌کنید، هدف سازگار کردن رزومه با فرصت شغلی که برای آن درخواست کرده‌اید می‌باشد. رزومه در حالی کاملا قابل قبول می‌شود که از الگوی رزومه‌ای استفاده کنید، که با هر توصیف شغلی سازگار است، یک ایده بد ارسال مجدد همان رزومه به چند فرصت شغلی، در یک زمینه مشترک است.

هدف شما باید این باشد که رزومه خود را هم برای روبات‌ها و هم برای انسان‌ها در ذهن بنویسید. بسیاری از سازمان‌ها از سیستم‌های ردیابی متقاضی برای مرتب کردن رزومه استفاده می‌کنند، حتی قبل از اینکه مدیران استخدام به آن‌ها نگاه کنند. این بدان معناست که شما می‌توانید بهترین تجربه و توانایی‌های خود را در یک رزومه مناسب داشته باشید، اما اگر رزومه شما حاوی کلمات کلیدی مناسب نباشد، اطلاعات شما تضعیف خواهد شد. کلمات کلیدی خوب نه تنها به تجربه کاری شما بلکه به شرح شغلی نیز اشاره می‌کنند.

فرمت رزومه 

زمانی که اطلاعات خود را با توجه به نوع رزومه ای که انتخاب کرده اید، تنظیم و سازماندهی می کنید، باید مطابق با استانداردهای حرفه ای معمول باشد. شما باید در صورت امکان، از فضای پیوسته و منسجم و به طور مساوی در هر سو استفاده کنید. به طور کلی بهتر است به تنظیمات پیش فرض پردازنده خود پایبند باشید، اما در برخی موارد، اگر حاشیه چپ، راست، بالا و پایین را کاهش دهید، این کار می تواند به ایجاد فضای بیشتر برای رزومه در یک صفحه کمک کند.

اگرچه رزومه های تصویری یا اینفوگرافیک در برخی صنایع رایج شده اند، اما همیشه یک شرط ایمن برای چسبیدن به فرمت سنتی است: صفحه سفید، متن سیاه و فونت قابل خواندن. یک فونت پایه مانند Arial, Times New Roman, Calibri, Helvetica یا Georgia را انتخاب کنید.  به طور ایده آل، اندازه قلم شما نباید بزرگ تر از 12 و کوچک تر از 10.5 باشد.

حتی اگر شما فقط نسخه های آن را به صورت دیجیتالی ارسال کنید، این که رزومه خود را چاپ کنید ایده خوبی است (همان طور که امکان دارد که مدیران استخدام این کار را انجام دهند) تا مطمئن شوند که آن بر روی یک صفحه واحد چاپ می شود، و خواندن رزومه به شکل چاپی آسان است. خواندن از رزومه روی یک نسخه چاپی به شما کمک می کند مطمئن شوید که فضای سفید زیادی در صفحه وجود دارد و به نظر حرفه ای می رسد.

غلط گیری، غلط گیری، و غلط گیری دوباره

حتی اصلاح کنندگان حرفه ای هم نمی توانند به راحتی کار خود را اصلاح کنند. به همین دلیل، داشتن داشتن یک یا دو دوست قابل اعتماد ایده خوبی است تا قبل از ارسال ، نگاهی به رزومه شما بیاندازند. ابتدا از چک لیست بازخوانی استفاده کنید، سپس از شخص دیگری بخواهید که بازبینی نهایی را قبل از ارسال یا اپلود کردن درخواست انجام دهد تا مطمئن شوید که رزومه شما مشکلی ندارد.

به رزومه خود به عنوان یک سند زندگی نگاه کنید

در کوتاه مدت، شما باید رزومه خود را براساس هر شغلی که برای آن درخواست می‌دهید تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر موقعیتی برای ارزیابی یک مسئولیت خاص وجود دارد، باید مطمئن باشید که رزومه تخصص شما را در این زمینه منتقل می‌کند.

در عین حال باید رزومه خود را با تجربیات خود به روز رسانی کنید و یا مهارت‌های جدیدی را که کسب کرده‌اید و دوره‌هایی که گذرانده‌اید و یا جوایزی را که برنده شده‌اید، را اضافه نمایید.

بسیار آسان‌تر است که رزومه خود را هر چند وقت یک بار به روز رسانی کنید، بنابراین حتی زمانی که استخدام می‌شوید، هر سه ماه یکبار رزومه خود را به روز رسانی نمایید. این کار باعث می‌شود شغل بعدی شما بسیار ساده‌تر شود.

از این هفت گام ساده برای ایجاد رزومه استفاده کنید و یا شغلی که دوست دارید در آن استخدام شوید را پیدا کنید و برای آن درخواست دهید.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
ساخت رزومه با استفاده از نمونه رزومه‌های آماده
5 نکته طلایی برای ساخت رزومه انگلیسی
برای ساخت رزومه فارسی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه