1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. آموزش رزومه نویسی برای عکاسان

آموزش رزومه نویسی برای عکاسان

فقط یک شات دارید. این یکی از گفته‌های دیوید هوم کنرلی است، عکاس جنگ ویتنام. او اعتقاد دارد «عکاسی به معنای آن نیست که ده‌ها و صدها عکس بگیرید تا یکی از آن‌ها خوب دربیاید، عکاسی یعنی انتظار برای اتفاق افتادنِ آن لحظه خاص». او اعتقاد دارد تعداد عکس‌هایی که باید برای رسیدن به تک‌عکس خوبتان بگیرید، فقط و فقط یکی است. این جمله اما بیشتر درمورد عکاسان خبری و اجتماعی صدق می‌کند، یک عکاس صنعتی یا مدلینگ کارش متفاوت است (اما لزوما آسان‌تر نیست). رزومه عکاسی باید شامل کارهای شما باشد و البته توصیف هر پروژه و هر عکس. در این راهنمای رزومه نویسی برای عکاسان، ما ساختار و شیوه نوشتن رزومه کاری مناسب برای شما را بررسی می‎کنیم و قدم به قدم یادتان می‎دهیم که چطور در این حوزه کاری پر از رقابت، رزومه‌ای بنویسید که شما را به جلسه مصاحبه و حتی شغل مورد علاقه‌تان برساند.

کار یک عکاس چیست؟

قبل از شروع آموزش رزومه نویسی برای عکاسان، بهتر است ابتدا به صورت واضح بفهمیم که عکاسان چکار می‌کنند، خب واضح است که عکس می‎گیرند. اما هر فریم عکس که هرکدام از ما می‌بینیم و شاید به سادگی از کنارش بگذریم مقدار زیادی مهارت، استعداد، کار فنی و البته صبر و تحمل نیاز دارد. عکاس‌ها به خیابان‌ها می‌روند، پا به میدان جنگ می‌گذارند و برایِ گرفتن یک عکس از یک رویداد کیلومترها سفر می‎کند. عکاسان تبلیغاتی و صنعتی هم وظیفه پیچیده‌ای دارند، آن‌ها باید برای یک هدف خاص (که برجسته کردن ویژگی‌های یک کالا یا سرویس است) شات بزنند و با عکس‌هایشان قدمی در راه اهداف تجاری کمپانی (یا پروژه‌های شخصی و فریلنس) بردارند. رزومه کاری عکاس هم طبعا باید بازتاب‌دهنده همین ویژگی‌ها باشد.

آینده شغلی عکاسان چطور به نظر می‌رسد؟

اگر در حال نوشتن رزومه عکاسی هستید، بد نیست بدانید که در حوزه‌های صنعتی و تبلیغاتی درخواست برای عکاسان کم شده و البته وظایف یک عکاس هم خیلی زیاد است. یک عکاس باید توانایی گرفتن عکس، گرفتن فیلم و ادیت، تهیه گزارش و حتی گاهی انتشار عکس‌ها را داشته باشد (و در رزومه نویسی هم آن‌ها را بیاورد). اگر چهل سال پیش به ما می‌گفتند که روزی تلفن‌ها دوربین‌دار می‌شوند، احتمالا خیلی تعجب می‌کردیم. گوشی‌های موبایل این روزها همه را عکاس و فیلمبردار (و حتی فیلم‌ساز) کرده‌اند. انقلاب دیجیتال هم پلتفرم‌هایی بی‌نهایت در اختیار همه گذاشته. این چه معنایی دارد؟ نیازهای عکاسی بسیاری از کسب‌وکارها توسط نیروهای دیگر برطرف می‌شود و بعضی از آن‌ها نیازی به استخدام عکاس ندارند. بنابراین رزومه نویسی برای عکاسان هم باید با توجه به همین حقیقت صورت بگیرد. باید برای برنده شدن، متفاوت باشید. رزومه نویسی برای عکاسان چه مراحلی دارد؟

رزومه نویسی برای عکاسان را از کجا شروع کنیم؟

همان‌طور که در راهنمایی‌های دیگرمان خوانده‌اید، رزومه عکاس هم باید تنها یک صفحه باشد و البته در همان یک صفحه، پنج بخش خیلی مهم را در بر بگیرد:

  • هدر و اطلاعات تماس (هدر به استخدام‌کنندگان می‌گوید که چطور باید به شما دسترسی داشته باشند و البته صفحه را هم به شکلی منظم و زیبا سامان می‌دهد).
  • مشخصات (و در صورت لزوم استیتمنت)
  • سوابق کاری
  • سوابق تحصیلی
  • مهارت‌های نرم و سخت

پاراگراف‌های اولیه رزومه کاری عکاسی (معمولا هدر و اطلاعات تماس) را سرسری نگیرید، و حتی اگر از تمپلیت‌های آماده استفاده می‌کنید فونت و طراحی آن را طوری تغییر بدهید که با بقیه رزومه هماهنگ باشد. برای نوشتن یک رزومه عکاسی کامل و مناسب، بد نیست که نمونه رزومه عکاسی دیگر را هم نگاه و با فایل خودتان مقایسه کنید.

یک تصویر بی‌‎عیب و نقص برای رزومه عکاسی

حساسیت یک عکس خوب در رزومه نویسی برای عکاسان، مثل اهمیت نگارش و ادبیات در رزومه‌نویسی برای یک کارشناس محتواست. یک سلف پرتره ساده ولی خوب و باکیفیت، در کنار چند جمله گویا در وصف مسیر شغلی‌تان می‌تواند توجه کارفرما را جلب کند. اولین برخورد شما، بزرگ‌ترین شانس‌تان برای جلب توجه در سازمان است و بهتر است این فرصت را به خوبی استفاده کنید. عکس پروفایل شما در فایل رزومه عکاس، شانسی است برای صحبت مستقیم و بدون واسطه با استخدام‌کننده. حالا استخدام‌کننده باید بقیه اطلاعات را بخواند و با علایق شما، شخصیت‌تان و سوابق کاری‌تان آشنا شود. در بقیه قسمت‌های یک رزومه کاری حرفه‌ای عکاسی، همه چیز به صورت بولتی و تیتروار نوشته می‎شود اما این‌جا (توضیحات کنار عکس) جایی است که مجال کمی خلاقیت دارید و می‌توانید از خودتان بنویسید. یک توضیح جامع باید هم اهداف شما را در مسیر شغلی‌تان توضیح بدهد و هم خودتان را به عنوان یک فرد به استخدام‌کننده بشناساند. شما چه فردی هستید؟ چه کارهایی کرده‌اید؟ چه امتیازی باعث می‌شود به جای بقیه، کارفرما شما را استخدام کند؟

حالا وقت آن رسیده که در رزومه عکاسی ویژگی‌های خاص کاری و شخصی خودتان را بنویسید، چیزهایی که ممکن است افراد کمی بر آن‌ها مسلط باشند. آیا قادرید در شرایط سخت و تحت فشار زیاد کاری، کیفیت را حفظ کنید؟ آیا می‌توانید در رویدادهای برنامه‌ریزی‌نشده حضور داشته باشید و کارهای خوبی ارائه بدهید؟ عکاسی مجالس را بلدید؟ مهارت فنی کار با تلسکوپ را دارید؟ همه چیز را بنویسید، اما زیاده‌گویی نکنید. وقت رزومه نویسی برای استخدام شدن در موقعیت شغلی عکاسی، باید توانایی‌هایی را بیاورید که مختص همان موقعیت هستند.

تصویر نمونه رزومه عکاس

پورتفولیو در رزومه نویسی برای عکاسان

یکی از مهم‌ترین دارایی‌های شما به عنوان عکاس، پورتفولیو شخصی‌تان است و رزومه عکاسی شما هم باید به خوبی آن را نشان بدهد. پورتفولیو مجموعه‌ای از کارهای شماست که معمولا به ترتیب زمان مرتب شده‌اند و اطلاعات کوتاهی هم کنارشان دارند. این که کدام عکس‌هایتان را در پورتفولیو می‌آورید کاملا در اختیار خودتان است اما فراموش نکنید که این بخش «باید» حرف‌هایی که زده‌اید را به صورت تصویری نشان بدهد. پس مرتبط‎‌‌ترین کارها را بیاورید. مثلا اگر همه شکل عکاسی را تجربه‌ کرده‌اید، در رزومه‌ای که برای یک استودیو عکاسی عروسی ارسال می‌کنید باید نمونه کارهای عکاسی مجالس را بیاورید. رزومه نویسی برای عکاسان بیشتر از هرچیز وابسته به تصاویر و نمونه‌هاست، پس حتی اگر لازم است که پورتفولیو خودتان را چندین و چند بار ویرایش کنید، این کار را انجام بدهید.

بسیاری از هنرمندان، به ویژه عکاسان، مسیرهای شغلی خاص و غیرمعمولی را طی کرده‌اند، اگر مسیر شغلی شما هم این‌طور بوده بگذارید در رزومه عکاسی منحصر به فردتان نشان داده شود. به کارفرما بگویید که چه مسیری را طی کرده‎‌‌اید، آیا فریلنسر هستید یا قبلا در شرکت‌هایی کار کرده‌اید؟ آیا آثارتان چاپ شده یا نه؟ و... البته که کارفرما باید بداند که شما مهارت لازم را دارید و آموزش دیده‎‌‌اید. همان‌طور که هیچ شرکت فناوری یک برنامه‌نویس بدون مهارت را استخدام نمی‌کند، شما هم لازم است از طریق توضیح یا ارائه نمونه کار در رزومه عکاس، مهارت‌تان را به رخ بکشید.

رزومه ساز آنلاین

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه