شغلی که این روزها اسمش را زیاد میشنوید و البته این نقش بسیار مهم هم در سازمانها و کسبوکارهای دیجیتال، هر روز پررنگتر میشود. یک کارشناس تولید محتوا (که در قدمهای بعدی میتواند سرپرست یا مدیر شود)، فردی است که بلندگوی برند شما را به دست میگیرد و لحن و صدایی که از آن به گوش دنیا میرسد را تنظیم میکند. همچنین این فرد بیشتر اوقات در تیمهای تبلیغات و ایدهپردازی هم حضور موثری دارد.
فارغ از توضیح شغلی این موقعیت (که در ادامه به آن میپردازیم)، مهم است که رزومه حرفهای خودتان را در آن چطور بنویسید و با رعایت بعضی از نکات خاص، شانس استخدام را بالا ببرید. در این مطلب شغل کارشناس تولید محتوا را میشناسیم و شکل صحیح رزومه نویسی برای آن را هم آموزش میدهیم.
کارشناس تولید محتوا کیست و چرا حضورش در سازمان ضروری به نظر میرسد؟
قبل از هر چیز، باید یک کارشناس تولید محتوا را بشناسیم و وظایفش را بدانیم. متخصص یا کارشناس محتوا، فردی است که در سازمان کار مربوط به تالیف، ترجمه و جمعآوری محتواهای مختلف را به عهده دارد و البته از این محتوا، برای پیشبرد اهداف آن سازمان خاص استفاده میکند. در بسیاری از شرکتها، کارشناس تولید محتوا همان مدیر شبکههای اجتماعی و نویسنده بلاگ و... هم هست، اما یک مدیر محتوا تنها استراتژیهای محتوایی را تعیین میکند و ممکن است که مستقیما در کارهای اجرایی دخالتی نداشته باشد. رایجترین وظایف یک نویسنده محتوا شامل این موارد هستند:
- نوشتن یا جمعآوری متون مناسب
- کمک به طراحان برای ایجاد طرح نهایی در شبکههای اجتماعی، کمپین، پوستر و...
- جمعآوری و نوشتن مطالب وبسایت
- نگهداری و بهبود کیفیت اطلاعات ارائه شده به کاربران و مشتریان
- کسب اطمینان از هماهنگی محتواهای منتشر شده با اهداف سازمان
- نظارت بر کار نویسندگان تازهکار
در کسبوکارهای دیجیتال (و البته آنهایی که به تازگی به فکر دیجیتال شدن افتادهاند) و آژانسهای تبلیغاتی، همیشه میتوانید یک کارشناس تولید محتوا پیدا کنید که اگر بخواهد مدیر شود و به صورت تخصصی کارش را ادامه بدهد، باید اطلاعاتی مناسب در مورد سئو، توسعه وبسایت و بلاگنویسی هم داشته باشد. کارشناس محتوا با رساندن صحیح پیام در شبکههای اجتماعی، نوشتن کپیها و متون خلاقانه و البته بهبود سئوی وبسایت، میتواند شما را در مرکز توجه مشتریان و کاربرانتان قرار بدهد.
ساختار کلی رزومه کارشناس تولید محتوا
هر رزومه خوب، از چند بخش جداگانه تشکیل شده که در هماهنگی با هم، شما و جزئیات کارهایتان، تجربه حرفهای، تحصیلات، جوایز و مدارک و البته توصیهنامههایتان را به طرف مقابل میشناساند. خواننده رزومه کارشناس تولید محتوا میتواند یک کارفرمای شخصی، یک استخدامکننده در سازمانی کوچک یا مدیر منابع انسانی در یک شرکت بزرگ چند هزار نفره باشد. پس مهم است که طوری رزومه نویسی کنید که هم ساده و قابل فهم باشد، هم تمام تخصص و توانایی شما را در تولید محتوا نشان بدهد. یک رزومه خوب برای کارشناس یا مدیر محتوا، این بخشها را دارد:
- مقدمه
- اطلاعات تماس
- عنوان موقعیت شغلی
- هدف از ارسال رزومه
- مهارتها
- تجربههای کاری
- تحصیلات
و اگر این موارد را هم (به عنوان یک کارشناس تولید محتوا) دارید، بهتر است به رزومه خودتان اضافه کنید
- پروژههای شخصی
- مدارک
- اطلاعات خارجی
- جوایز و تقدیرنامهها
رزومه کارشناس تولید محتوا باید 100% مرتبط باشد
یکی از مهمترین نکاتی که هنگام رزومه نویسی برای موقعیت کارشناس تولید محتوا (و بسیاری از موقعیتهای تخصصی دیگر) باید در نظر داشته باشید، این است که تجربیات شما باید صرفا در همان حوزه کاری باشد. شما یک کار تخصصی بلد هستید (تولید محتوا) و حالا قرار است تخصص خودتان را به یک سازمان یا فرد بفروشید، پس باید فقط و فقط همین تخصص را توصیف کنید و در مورد آن حرف بزنید. اگر کارشناس محتوایی هستید که سابقه کار به عنوان ادمین شبکههای اجتماعی یا سایت یا حتی منابع انسانی را دارید، لزوما امتیاز ویژهای نخواهید داشت و بهتر است در رزومهتان هم خیلی رویشان حساب نکنید. سوابق کارتان را به عنوان نیروی محتوا (از جونیور تا سینیور) در کنار آموزشهایی که دیدهاید و پروژههایی که به سرانجام رساندهاید، بهترین گزینهها برای رزومه شما هستند.
نگارش اولین اصلِ محتوایی رزومه شماست
شاید بتوانیم بگوییم که هیچ رزومهای در دنیا به اندازهی رزومههای کارشناسان محتوا از نظر دقت نگارشی و صحت کلمات، زیر ذرهبین نیست. غلط املایی و نگارشی و البته نامفهوم نویسی در یک رزومه کارشناس تولید محتوا، به شکلی مستقیم کیفیت کارش را در معرض دید میگذارد و البته روی خواننده تاثیر منفی خواهد داشت. حتما وقت رزومه نویسی، تمام حواسپرتیهای ممکن را از خودتان دور کنید و در محیطی قرار بگیرید که بیشترین تمرکز را دارید. البته از آنجایی که غلط نگارشی و املایی حتی برای برترین نویسندههای دنیا هم محتمل است، به نوشتن بسنده نکنید و حتما بعد از تمام شدن فایل، آن را دوباره و چند باره بخوانید و حتی از دوستان و همکارانتان نظر بخواهید. اگر به انگلیسی مینویسید Grammarly و اگر به فارسی مینویسید وب سایت ویراستاران میتوانند به شما در یافتن املاهای صحیح کمک کنند.
اطلاعات تماس را در رزومه فراموش نکنید
یکی از مهمترین قسمتهای رزومه کارشناس تولید محتوا، اطلاعاتی است که از نویسنده در اختیار خواننده میگذارد. خوانندگان باید بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند و در صورت لزوم، به مصاحبه دعوتتان کنند. این اطلاعات معمولا شامل نام و نام خانوادگی (کامل)، ایمیل، شماره تلفن، شهر محل سکونت و موقعیت شغلی فعلی هستند. بعضی از مواقع، میتوانید اطلاعات دیگری هم اضافه کنید. مثلا آدرس، تلفن ثابت، نام معرفها (و اطلاعات تماس آنها) و آدرس شبکههای اجتماعی.
کارِ فنی، در رزومه گاهی یک امتیاز است
همانطور که پیش از این گفتیم، رزومه کارشناس تولید محتوا باید فقط و فقط بر محتوا متمرکز باشد و بهتر است چیز دیگری در قسمت تواناییها و سوابقتان ننویسید. با این حال برای مدیر محتوا شدن گاهی لازم است که روی جنبههای فنی بازاریابی محتوایی مانند سئو و سایت نیز تسلط داشته باشید (یا حداقل چیزهایی از آنها بدانید). بنابراین بد نیست اگر هنگام رزومه نویسی یک قسمت کاملا جداگانه بسازید و درمورد این فعالیتهایتان نیز توضیح بدهید، یا آنها را در پرانتز بگذارید تا استخدامکننده بداند که چیزهای بیشتری از یک کارشناس ساده محتوا بلدید.
چگونه رزومه کارشناس تولید محتوا را آنلاین بسازیم؟
برای ساختن رزومه کارشناس تولید محتوا و یا هر شغل دیگری میتوانید از رزومه سازهای آنلاین رایگان استفاده کنیم. رزومه ساز آنلاین سی وی رزومه یک از بهترین رزومه سازهای فارسی میباشد که امکان ساخت رزومه در 10 دقیقه را با استفاده از نمونه رزومه تکمیل شده برای شما فراهم میکند و همینطور میتوانید رزومه ساخته شده خود را در بیش از 20 قالب رزومه حرفه ای دانلود کنید.