1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. اصول و مراحل تنظیم رزومه کاری برای استخدام چیست؟

اصول و مراحل تنظیم رزومه کاری برای استخدام چیست؟

به تازگی فارغ‌‌التحصیل شده‌‌اید و قصد دارید در زمینه رشته تحصیلی‌‌تان استخدام شوید؟ محل کار فعلی‌‌تان با توقعات شما سازگار نیست و قصد دارید در محل بهتری استخدام شوید؟ برای رسیدن به این هدف باید در ابتدا یک رزومه کاری برای خود بسازید. رزومه کاری یا رزومه استخدام، فایلی است که شما را از تمام زوایا و جنبه‌‌های تحصیلی، مهارتی و تجربی به کارفرما معرفی کرده و زمینه استخدام شما را فراهم می‌‌کند. برای تنظیم و ارسال رزومه استخدام اصول و مراحلی را باید دنبال کنید که در ادامه آن‌‌ها را می‌‌آموزید.

نحوه نوشتن رزومه کاری (ساخت رزومه استخدام)

نمونه رزومه کاری

اولین قدم برای استخدام در یک شرکت، سازمان و بطور کلی در هر محیط کاری، داشتن یک رزومه استخدام یا رزومه کاری است. اما برای تنظیم یک رزومه کاری چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

  1. جمع‌آوری اطلاعات شخصی، سوابق کاری، تحصیلی و مهارت‌ها

    اولین و شاید مهم‌ترین کار برای نوشتن رزومه کاری، تنظیم متن و محتوای رزومه است. به این منظور باید تمام اطلاعات لازم از جمله اطلاعات شخصی، سابقه کاری، سوابق آکادمیک و مهارت‌های خود را لیست کنید. هر چه این اطلاعات جامع‌تر و در عین حال مختصرتر باشند در بهتر شدن کیفیت رزومه استخدامی شما تاثیرگذار است. نکته‌ای که باید در محتوای رزومه کاری به آن دقت کنید این است که تمام محتوا و متن با شغلی که می‌خواهید در آن استخدام شوید مرتبط باشند.

    • اطلاعات شخصی: این بخش شامل نام و نام خانوادگی، شهر محل سکونت، شماره تماس، آدرس ایمیل معتبر، آدرس لینکدین و سن شماست.
    • خلاصه رزومه: در این بخش که به عنوان مقدمه و بعد از اطلاعات شخصی قرار می‌گیرد، به طور کلی خودتان را به کارفرما معرفی می‌کنید. سوابق کاری و تحصیلی را به صورت مختصر می‌نویسید و به اهداف و چشم انداز کاری‌تان اشاره می‌کنید. می‌توانید در این بخش به ویژگی‌های مثبت شخصیتی خود که در جهت بهبود کار موثر هستند اشاره کنید. خلاصه رزومه باید در سه الی چهار خط تنظیم شود.
    • سوابق تجربی و کاری: از مهمترین بخش‌های محتوای رزومه کاری، سوابق کاری مرتبط با شغل مورد نظر است. برای بسیاری از کارفرماها مهم است که شما مطابق با یک فرصت شغلی خاص، تجربه و مهارت داشته باشید چرا که تعلیم یک نیروی تازه‌‌‌کار دشوارتر از یک نیروی با تجربه است. اما نگران نباشید، در صورتیکه به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید می‌توانید بجای بخش سوابق کاری بیشتر بر مهارت‌های مرتبط با کار مورد نظر تکیه کنید.
    • سوابق تحصیلی: برای بسیاری مشاغل مهم است که سابقه تحصیلی شما دقیقاً مطابق با شغل مورد نظر باشد. برای مثال برای استخدام در شغل برنامه نویسی، کارفرماها ترجیه می‌دهند یک مهندس کامپیوتر را استخدام کنند. اما در صورتیکه شما در دوره‌های آکادمیک هر شغل شرکت کرده باشید و مدرک معتبر داشته باشید هم شانس استخدام را دارید.
    • مهارت‌ها: مهارت و توانمندی‌های هر فرد یکی از بخش‌هایی است که علاوه بر تجارب کاری و تحصیلی، به فرآیند استخدام و انتخاب متقاضی کمک می‌کند. در این بخش تمام توانمندی‌های مرتبط باید نوشته شوند.
  2. بررسی نمونه رزومه کاری

    دومین قدم این است که نمونه رزومه‌های استخدامی را بررسی کنید و مطابق با اصول استاندارد تنظیم رزومه، پیش بروید. در واقع هر کاری اصول خاص خود را دارد و تنظیم رزومه کاری از این قضیه مستثنی نیست. بررسی نمونه رزومه کاری به شما این فرصت را می‌دهد تا به اطلاعات و محتوای تنظیم شده، فرم و شکل دهید و در مسیر صحیح این اطلاعات را ثبت کنید.

  3. انتخاب یک فرمت رزومه
    نمونه فرمت مناسب برای رزومه

    سه فرمت برای رزومه کاری وجود دارد که با توجه به سوابق و شغلی درخواستی‌تان باید بهترین فرمت و نوع رزومه را انتخاب کنید. این فرمت‌ها شامل: رزومه زمانی، رزومه عملکردی و مهارتی و رزومه ترکیبی هستند. بطور کلی رزومه زمانی (یعنی تمام اطلاعات را به ترتیب از نزدیک‌ترین سوابق بنویسید)، رایج‌ترین نوع رزومه است اما برای مثال برای فردی که تجربه کاری کمتری دارد بهتر است از الگوی رزومه مهارتی استفاده شود.

  4. تنظیم قالب رزومه کاری

    در این مرحله باید رزومه تنظیم شده را در یک قالب جذاب و استاندارد جایگذاری کنید. برای این کار می‌توانید از قالب‌های آماده رزومه ساز‌ها استفاده کنید. رزومه ساز سی وی رزومه برای هر سمت شغلی یک قالب متناسب را به شما ارائه می‌کند و شما می‌توانید با انتخاب هر قالب به راحتی یک رزومه آماده را تحویل بگیرید. قالب رزومه باید ساده و در عین حال زیبا باشد.

  5. ویرایش و ارسال رزومه استخدام

    بعد از اتمام مراحل نگارش و تنظیم رزومه، عملیات ویرایش و ادیت رزومه باید با دقت انجام شود. رزومه کاری باید عاری از خطای املایی و نگارشی باشد و تمام بخش‌ها به ترتیب و با جمله بندی صحیح نوشته شده باشند. برای سوابق کاری و وظایف بهتر است از جملات کوتاه و 4-5 بولت پوینت استفاده شود و رزومه نهایی در فایل پی دی اف ذخیره شود. بعد از ویرایش، رزومه را به درستی نام گذاری کنید و از طریق یک ایمیل معتبر ارسال کنید.

سوالات متداول

ابزار ساخت رزومه استخدام چیست؟

ابزار ساخت رزومه کاری شامل موارد زیر است:

  • نرم افزار word که رزومه در این نرم افزار تنظیم می‌شود.
  • رزومه ساز آنلاین که می‌توانید از قالب‌های آماده آن استفاده کنید و رزومه نهایی را تحویل بگیرید.
  • نرم افزار pdf که خروجی رزومه تنظیم شده باید با فرمت پی دی اف تحویل گرفته شود.

طول رزومه کاری چقدر باید باشد؟

رزومه کاری در ایران معمولاً یک یا نهایتاً دو صفحه‌ای تنظیم می‌شود. برای هر چه راحت‌تر خواندن فایل رزومه توسط کارفرماها بهتر است رزومه کوتاه و مختصر نوشته شود و تمام اطلاعات شما در همین دو صفحه جمع شود.

آیا ارسال یک رزومه کاری یکسان برای تمام مشاغل صحیح است؟

بهترین حالت ممکن این است که اگر قصد دارید در یک شرکت خوب و معتبر استخدام شوید، رزومه را متناسب با شرایط کاری و فرهنگ سازمانی آن شرکت بصورت اختصاصی تنظیم کنید. البته لزومی ندارد که حتماً این کار را انجام دهید اما برای افزایش شانستان و بخصوص برای استخدام در شرکت‌های بزرگ بهتر است رزومه را تخصصی‌تر کنید.

اشتباهات رایج در رزومه کاری چیست؟

برای تنظیم یک رزومه استخدام حرفه‌ای، یکی از نکاتی که باید رعایت شود این است که خطاهای تنظیم رزومه را بشناسید و از انجام آن خودداری کنید. بطور کلی خطاهای رزومه شامل موارد زیر است:

  • انتخاب فونت ریز و ناخوانا و فونت‌های فانتزی
  • استفاده از چند نوع فونت در رزومه (از یک نوع فونت استفاده کنید)
  • استفاده از اشکال و تصاویر در رزومه (تمرکز خواننده را مختل می‌کند)
  • غلط‌های املایی و نگارشی
  • طویل نویسی رزومه و درج اطلاعات و متون غیر مرتبط در رزومه
رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه