1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. رزومه چیست؟

رزومه چیست؟

در گذشته افراد برای استخدام شدن در یک سازمان یا شرکت یا هر کسب و کار کوچک و بزرگی، به صورت حضوری به آن محل مراجعه می‌کردند و مدارک خود را ارائه می‌دادند. در این روش پروسه استخدام طولانی‌تر می‌شد اما امروزه شرکت‌ها قبل از قرار حضوری، رزومه افراد که شامل سوابق تحصیلی، کاری و ویژگی‌های شخصیتی فرد است را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و تنها مواردی که با ارزش‌ها و استانداردهای آن شرکت و سازمان همخوانی دارد را برای مصاحبه حضوری گزینش می‌کنند.

در دنیای کسب و کار امروز کمتر افرادی وجود دارند که با مفهوم و کاربرد رزومه آشنا نباشند. رزومه در واقع یک فایل یک یا چند صفحه‌ای است که اطلاعات مفیدی از سوابق کار و تحصیل و توصیف شخصی هر فرد ارائه و عملیات استخدام را بهینه‌‌تر می‌کند.

آیا رزومه فرمت‌های متفاوتی دارد؟

بین رزومه و CV (سی وی) چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟

برای نوشتن رزومه خوب و حرفه‌ای باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

...

این سوالات هم برای شما پیش آمده، که ما قصد داریم در این مطلب با معرفی انواع رزومه و اهمیت رزومه برای استخدام شدن یا ادامه تحصیل دادن و همچنین آموزش اصول رزومه نویسی به سوالات شما پاسخ دهیم.

معرفی انواع رزومه

انواع رزومه

انواع مختلفی از رزومه با توجه به نوع نگارش وجود دارد به شرح زیر:

1- رزومه زمانی

اگر سابقه کاری موفق و زیادی دارید، این نوع رزومه احتمالاً بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. در رزومه زمانی، سوابق کاری به ترتیب از آخرین کاری که انجام می‌دادید تا اولین تجربه کاری‌تان لیست شده و خواندن آن برای کارفرما بسیار آسان و راحت خواهد بود.

به این مورد توجه کنید که این رزومه برای افرادی که تازه می‌خواهند وارد دنیای کار شوند مناسب نیست.

2- رزومه عملکردی و مهارتی

رزومه مهارتی برای افرادی که سابقه کار چندانی ندارند انتخاب خوبی است چرا که بجای تاکید بر سوابق کاری، بر مهارت‌ها و دستاوردهای فرد تاکید دارد. در چنین رزومه ای باید تمام مهارت‌های مرتبط با شغل مورد نظر و گواهینامه و مدارک قید شوند.

3- رزومه ترکیبی (زمانی - مهارتی)

رزومه ترکیبی همانطور که از نامش برمی‌آید، ترکیبی از بیان مهارت‌ها و توانمندی‌ها با سوابق کاری است. در واقع در رزومه ترکیبی بر یکی از این دو (سوابق و مهارت‌ها) تاکید بیشتری نمی‌شود و هر دو در معرض دید کارفرما قرار می‌گیرند.

4- رزومه هدفمند

رزومه هدفمند رزومه‌ای است که درآن مهارت‌ها و سوابقی بیان می‌شوند که مرتبط با شغل درخواستی است و برای شغل درخواستی مهم و کمک کننده هستند. این رزومه‌ها نظر کارفرمایان را خیلی خوب جلب می‌کند چرا که دقیقاً مهارت‌هایی که برای شغل درخواستی به آن احتیاج است، بیان می‌شود.

آشنایی با اهمیت رزومه نویسی

اهمیت رزومه نویسی

قبل از اینکه به ضرورت و اهمیت داشتن رزومه بپردازیم، بیان این نکته ضروری است در مراحل استخدام در بسیاری از مشاغل بدون داشتن رزومه اصلاً امکان پذیر نیست.

1- رزومه شما را بهتر معرفی می‌کند

هدف اصلی از نگارش رزومه این است که توانایی‌ها، مهارت‌ها و تجارب یک نیروی کار متقاضی استخدام به کارفرما معرفی شود. در واقع رزومه بستری است که کارفرما را با شما آشنا کرده و در صورت توافق طرفین، استخدام می‌شوید. رزومه بخش‌هایی دارد که با پر کردن آن‌ها سوابق شما و نکاتی که ممکن است در مصاحبه حضوری از قلم افتاده شود، در معرض دیده شدن قرار می‌گیرد.

2- باعث صرفه جویی در وقت می‌شود

داشتن رزومه سرعت استخدام را افزایش می‌دهد. در واقع قبل از اینکه مجبور به طی مسافت طولانی برای مصاحبه حضوری بشوید، کارفرما با مطالعه آیتم‌هایی که خود را در آن معرفی کرده‌اید، شما را گزینش می‌کند و درصد استخدام در مکان‌هایی که در آن حضور پیدا می‌کنید بالاتر می‌رود.

3- رزومه خوب نشانه حرفه‌ای بودن شماست

افراد با تجربه و توانمند، دارای رزومه‌های پربار و خوبی هستند و از خواندن رزومه این افراد، می‌توان میزان حرفه‌ای بودن آن‌ها را فهمید. افرادی که ارزشمند و تخصصی هستند، برای تنظیم فایل رزومه خود به بهترین شکل ممکن، وقت می‌گذارند.

4- رزومه شما را به شغل مورد نظرتان می‌رساند

رزومه در صورتی که خوب نوشته و طراحی شود، شما را به شغلی که آرزوی رسیدن به آن را دارید می‌رساند. رزومه ای که شما را به درستی معرفی کند در مرحله اول یک وقت مصاحبه حضوری را برای شما به دنبال دارد و در صورتی که در مصاحبه حضوری خوب عمل کنید، استخدام می‌شوید.

آشنایی با نکات نوشتن رزومه

اصول و مراحل نوشتن رزومه

پذیرفتیم که داشتن رزومه برای کسب و کارهای امروزی امری ضروری و غیر قابل اجتناب است، اما آیا هر رزومه‌ای می‌تواند یک پله به سوی موفقیت برای دستیابی به شغل ایده‌آل باشد؟ جواب این سوال منفی است. در بازار و دنیای رقابتی امروز که کسب و کارها به دنبال استخدام بهترین نیرو هستند و متقاضیان استخدام به دنبال پیدا کردن شغل در بهترین شرکت‌ها و سازمان‌ها، برای پیروز شدن باید بهترین رزومه از نظر ساختار و قالب و محتوا را داشته باشید.

در هنگام نوشتن رزومه با پاسخ دادن به سوالات زیر می‌توانید یک رزومه حرفه‌ای برای خود بسازید.

1- چه مواردی را باید در رزومه بنویسیم؟

بسیاری افراد نمی‌دانند که دقیقاً چه مواردی باید در رزومه بیان شود. به ترتیب موارد زیر باید در رزومه آورده شود:

  • اطلاعات شخصی: شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، عکس پرسنلی، اطلاعات تماس و ایمیل است و باید با دقت و صداقت نوشته شود.
  • خلاصه رزومه: یک مختصری از معرفی خودتان، سوابق تحصیلی و حرفه‌ای و علایق و سلایق در چند خط که در چند ثانیه کارفرما را با شما آشنا کند.
  • سوابق تحصیلی:  شامل مدارک و مقطع تحصیلی و موفقیت‌هایی که در دوران تحصیل کسب کرده‌اید است.
  • سوابق شغلی و حرفه‌ای: شامل عناوین شغلی، تجریبات کاری و مدت زمان اشتغال به کار است که برای بسیاری از کارفرمایان مهم‌ترین بخش است و به شما اعتبار می‌دهد. مهم است که تمام تجارب موفق در گذشته کاری خود را بیان کنید.
  • مهارت‌ها و توانمندی‌ها: شامل مهارت‌های نرم افزاری تخصصی و غیر تخصصی، هنر، زبان و... است که هرچه این توانمندی‌ها بیشتر و همخوان‌تر با کسب و کاری که قرار است در آن مشغول بکار شوید باشد، بهتر و موثرتر است.
  • توصیف شخصی: برای بیشتر آشنا شدن کارفرما با شما، لازم است آن بخش از روحیات مثبت‌تان که متناسب با کسب و کاری است که می‌خواهید در آن استخدام شوید را بیان کنید.

2- چه مواردی را نباید در رزومه بنویسیم؟

به همان میزان که نوشتن یکسری موارد خاص ضروری و حیاتی است، پرهیز از نوشتن بعضی موارد هم مهم است.

  • از نوشتن مواردی که به زمینه کاری شرکت یا سازمانی که به آن رزومه ارسال کرده‌اید مرتبط نیست خودداری کنید.
  • نوشتن تجارب 10-15 سال اخیر کفایت می‌کند و نباید خیلی مفصل در مورد سابقه کاری خود شرح دهید.
  • تجارب کاری خیلی کوتاه یک یا دوماهه را در رزومه ننویسید مگر اینکه این تجربه در یک شرکت خیلی مطرح و موفق و شناخته شده بوده باشد.
  • بهتر است در مورد حقوق و مزایای درخواستی در رزومه چیزی ننویسید

3- چه راه‌هایی برای رزومه نویسی وجود دارد؟

نوشتن یک رزومه خوب تنها از یک مسیر و ابزار امکان پذیر نیست. راه‌های مختلفی برای رزومه نویسی وجود دارد به شرح زیر:

  1. خودتان رزومه نویسی کنید: خودتان یک قالب برای رزومه طراحی کنید و مواردی که قرار است در رزومه خود بیان کنید را در آن قالب پیاده سازی کنید. در این روش همه چیز به سلیقه شما خواهد بود بنابراین باید طوری رزومه را بنویسید تا جذاب و گیرا باشد. حتما بعد از نوشتن رزومه، چند رزومه حرفه‌ای و با استاندارد بالا را بررسی کنید و رزومه‌تان را با آنها منطبق کنید.
  2. از رزومه ساز استفاده کنید: استفاده از رزومه سازهای آنلاین رایگان و غیر رایگان بسیار رایج و باب شده است. سایت‌های رزومه ساز آنلاین معمولاً برای هر نوع رزومه چندین قالب طراحی شده دارند که شما می‌توانید از بین این قالب‌ها یکی را انتخاب و با درج اطلاعات تان فایل نهایی را دریافت کنید.

4- چطور یک رزومه موفق طراحی کنیم؟

با توجه به نوع نیاز، بهترین قالب و فرمت را برای رزومه تان انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین فرمت می‌توانید قبل از ثبت فایل نهایی رزومه، قالب‌های مختلف رزومه را در اینترنت سرچ کنید و بهترین و مناسب‌ترین طرح را انتخاب و اجرا کنید.

همچنین رعایت نکات زیر در بالا بردن کیفیت رزومه به شما کمک می‌کند:

  • تمام توانایی‌ها و نکات مثبت و جالب توجه برای کارفرما باید در رزومه قید شود
  • رزومه در عین جامع و کامل بودن باید مختصر و مفید باشد
  • ظاهر و قالب رزومه جذاب باشد و خسته کننده نباشد
  • نگارش متن و املای کلمات صحیح و بدون خطا باشد
  • در نوشتن رزومه به مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است در ذهن کارفرما ایجاد شود پاسخ دهید
  • رزومه باید گویا و واضح و دور از ابهام و پیچیدگی باشد
  • در نگارش توانایی‌ها و سوابق خود صادق باشید
  • در بیان تجربیات موفق خود از ارقام و اعداد استفاده کنید
  • مطالبی که میخواهید در رزومه بنویسید را دسته بندی و عنوان بندی کنید تا قالب مرتب و منظمی داشته باشد
  • به نیازهای کارفرما توجه کنید و موارد مرتبط با این نیازها را در رزومه بنویسید
رزومه ساز آنلاین رایگان

سوالات متداول

چه کسی به رزومه احتیاج دارد؟

غیر از مشاغل آزادی که با روش‌های سنتی و قدیمی کار می‌کنند، اکثر مشاغل دیگر بخصوص مشاغل شرکتی و سازمانی به رزومه احتیاج دارند.

بهترین راه نوشتن رزومه چیست؟

اینکه از چه راهی رزومه بنویسید خیلی اهمیت ندارد، مهم‌ترین مسئله این است که رزومه طبق اصول صحیح نوشته شود و نگارش و قالب خوب و جذابی داشته باشد، کامل و جامع باشد و همه نکاتی که یک کارفرما نیاز است بداند را در بر بگیرد.

بهترین نوع رزومه کدام است؟

بهترین نوع رزومه برای شما، با توجه به اینکه رزومه را برای چه کسب و کاری می‌خواهید و چه چیزی را می‌خواهید نشان دهید. هدف از رزومه این است که در کمترین زمان ممکن توانمندی‌ها و تجارب شما به کارفرما نشان داده شود. کارفرماها در حد چند ثانیه برای مطالعه رزومه وقت می‌گذارند بنابراین اینکه چه نوعی از رزومه را برای خود در نظر بگیرید را باید بر این مبنا انتخاب کنید.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه