1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. ادیت و ویرایش رزومه برای هر فرصت کاری و تحصیلی چگونه است؟

ادیت و ویرایش رزومه برای هر فرصت کاری و تحصیلی چگونه است؟

برای داشتن یک رزومه آپدیت و به‌روز باید همیشه رزومه خود را ویرایش کنید. اما باید هر چند دوره این کار را انجام دهیم و نحوه ویرایش آن به چه صورت است و یا حتی چه بخش‌های را باید حذف کنیم و چه بخش‌های مهمی را به آن اضافه کنیم؟! این سوالات ممکن است مانع از انجام ویرایش رزومه شود. شما با خواندن این مقاله جواب این سوالات را پیدا خواهید کرد و به راحتی می‌توانید رزومه خود را ویرایش کنید.

اگر مشغول تحصیل در یک دانشگاه خارجی هستید یا در مرکزی مشغول بکار هستید، به احتمال زیاد رزومه تحصیلی یا کاری از قبل تنظیم شده دارید. اما آیا برای اپلای کردن در دانشگاه جدید یا استخدام در محل کار جدید، باید از همان ورژن قدیمی رزومه استفاده کنید یا رزومه را بلافاصله بعد از تنظیم ارسال کنید؟ پاسخ این  سوال منفی است. قبل از ارسال رزومه به هم مرکزی و با هر تغییر شغل و محل تحصیل رزومه باید بروز رسانی و ویرایش شود. در واقع در دنیای امروز که رقابت بین افراد برای گرفتن یک صندلی در دانشگاه یا استخدام بسیار تنگاتنگ است، یک رزومه خوب و حرفه‌ای بسیار تعیین کننده و موثر است. همانطور که نوشتن و تنظیم رزومه اصولی دارد، ویرایش رزومه نیز باید طبق اصول انجام شود.

مراحل و اصول ویرایش رزومه چیست؟

قبل از ارسال رزومه به هر مرکزی، باید از اینکه فایل شما بدون خطاست اطمینان حاصل کنید. برای اینکه رزومه را در بهترین شکل خود به مراکز مختلف ارسال کنید، باید طی چند مرحله رزومه خود را ویرایش کنید. ویرایش رزومه چیزی فراتر از یک بررسی کلی است. باید با چشمان تیزبین تمام ایرادات را موشکافانه بررسی و رفع کنید.

مرحله اول: یک تصویر کلی از رزومه را در نظر بگیرید

برای ادیت رزومه قبل از انجام هر تغییری، باید رزومه را بصورت یک کل در نظر بگیرید و به این سوالات پاسخ دهید: آیا این رزومه با استانداردهای محلی که متقاضی تحصیل یا کار در آن هستم همخوانی دارد؟ آیا رزومه من همان پیغامی که قصد دارم به کارفرما و مسئولین برسانم را انتقال می‌دهد؟ ایرادات کلی رزومه‌ام چیست؟ در ابتدا بدون توجه به ایرادات نگارشی، املایی و فرمت رزومه، فایل را بطور کلی بررسی کنید. با پاسخ به سوالات زیر به ویرایش بهتر رزومه کمک کنید:

  • آیا این رزومه شما را به عنوان بهترین کاندیدا برای محلی که متقاضی کار و تحصیل در آن هستید معرفی می‌کند؟
  • آیا بین تجاربی که شما دارید و تجاربی که برای کار جدید نیاز است داشته باشید تناسبی وجود دارد؟
  • در صورتی که پاسخ منفی است چه راهی برای بر طرف کردن این موانع وجود دارد؟
  • چه وجه تمایزی بین شما و سایر کاندیداها برای دریافت شغل و یا اپلای کردن در دانشگاه مورد نظر وجود دارد؟
  • آیا مواردی در رزومه تنظیم شده وجود دارند که باید حذف شوند؟

مرحله دوم: نگاه موشکافانه به جزئیات

نگاه موشکافانه به جزئیات رزومه

به عنوان یک ویراستار باید ببینید که آیا هر کلمه در جای صحیح خود قرار دارد؟ ساختار جمله‌ها صحیح هستند؟ آِیا موردی هست که بتوان با شفافیت بیشتر، سرعت بیشتر و تاثیرگذاری بیشتری بیان کرد؟ آیا می‌توان مثال عملی و کاربردی برای موارد ذکر شده بیان کرد؟ همه این‌ها باعث می‌شود متن شما جذاب‌تر شوند.

یک مرتبه دیگر رزومه را از نو مطالعه کنید. در این مرحله مسئولیت شما این است که هر بخش را بطور دقیق بررسی کنید و هر جمله و هر کلمه را مجدداً چک کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام متن بیان کننده آن چیزی است که قصد دارید به مخاطب انتقال دهید.

  • آیا زبان نوشته شما، قوی‌ترین زبانی است که می‌شود بکار برد؟
  • آیا می‌توان جملات را کوتاه‌تر و شفاف‌تر کرد؟
  • آیا می‌توان مثالی در محتوا آورد که به نفع شما باشد؟
  • آیا می‌توان موارد را با ذکر اعداد و ارقام بیان کرد؟
  • آیا می‌توان از لغات خلاقانه‌تری در متن استفاده کرد و تکرار را کم کرد؟

از کسی که در زمینه غیر مرتبط با رشته و شغل شما فعالیت دارد بخواهید متن شما را یکبار بخواند و این سوالات را پاسخ دهد تا بهترین متن ممکن را بنویسید.

مرحله سوم: چک کردن حقایق بیان شده

در هر رزومه یکسری موارد بیان می‌شوند تا شما را معرفی کنند. اما گاهاً ممکن است این موارد و حقایق بیان شده به اشتباه نوشته شده باشند. باید بدانید که تمام مواردی که در رزومه می‌نویسید باید با صداقت کامل و به درستی نوشته شوند. به همین منظور تمام کلمات و جمله‌های متن رزومه را بخوانید و به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا نام محل کار یا محل تحصیل قبلی خودتان را به درستی نوشته‌اید؟ آیا لوکیشن محل کار قبلتان تغییر کرده است؟
  • آیا تاریخ‌هایی که در رزومه وارد کرده‌اید صحیح هستند؟
  • آیا اعداد و ارقامی که در رزومه استفاده کرده‌اید همگی صحیح هستند؟ آیا افزایش یا کاهشی در میزان آمار و ارقام ایجاد شده یا خیر؟

در آخر از صحت تمام موارد، حقایق و اعداد استفاده شده اطمینان حاصل کنید. تمام این موارد باید 100 درصد دقیق و صحیح نوشته شوند و در صورت نیاز رزومه را ویرایش کنید.

مرحله چهارم: غلط گیری املایی و نگارشی

غلط گیری املایی و نگارشی رزومه

در بسیاری موارد ممکن است متنی را بخوانیم اما غلط‌های املایی و نگارشی را متوجه نشویم و از چشممان دور بمانند. رزومه هم به همین صورت است. بنابراین در این مرحله از ویرایش رزومه یک بار برای آخرین بار باید متن را بخوانید و آن را از لحاظ نگارش و املا بررسی کنید. همچنین توصیه می‌شود رزومه را بدهید شخص دیگری بخواند چراکه ممکن است چشم شما به متن عادت کرده باشد و مواردی را متوجه نشوید.

  • آیا لغتی وجود دارد که املای آن ناصحیح باشد؟
  • آیا علائم نگارشی به درستی استفاده شده‌اند؟

برای اینکه بهتر بتوانید این کار را انجام دهید می‌توانید از تغییر فونت استفاده کنید. با تغییر فونت احتمال اینکه بهتر ایرادات را ببینید بیشتر می‌‌شود.

مرحله پنجم: ویرایش ظاهر رزومه

دیزاین و قالب رزومه را یکبار نگاه کنید. آیا رزومه شما از نظر قالب جذاب و متناسب است؟ نیازی ندارد رزومه‌تان را به یک گرافیست ارسال کنید اما اهمیت ظاهر رزومه را دست کم نگیرید. ممکن است با یکسری تغییرات کوچک، فایل نهایی شما بسیار بهتر دیده شود و تاثیرگذاری متن بیشتر شود.

  • آیا صفحه‌های فایلتان چشم نواز است؟
  • آیا فایل رزومه‌تان مرتب است یا درهم ریخته و گیج کننده؟
  • سایز فونت رزومه‌تان متناسب است یا زیادی بزگ و کوچک؟
  • آیا فونتی که انتخاب کرده‌اید خوانا است؟
  • آیا هر بخش از رزومه به درستی از سایر بخش‌ها جدا شده و دسترسی به اطلاعات هر بخش راحت است؟

نکات کلی ویرایش رزومه

نکات کلی ویرایش رزومه

  1. موارد اضافی و بی ربط را حذف کنید.
  2. تا حد امکان رزومه را مختصر و کوتاه کنید.
  3. لغات اصلی و اختصاصی زمینه فعالیت‌تان را در متن بگنجانید.
  4. فرمت‌ها و قالب‌های مختلف رزومه‌سازهای آنلاین را دانلود کنید و بهترین فرمت را انتخاب کنید.
  5. نمونه‌ رزومه‌های مرتبط با زمینه کاری و تحصیلی خودتان را بررسی کنید و رزومه‌تان را ارتقا دهید.
  6. لغات و عباراتی که بار منفی دارند را حذف کنید.
  7. تمام اطلاعات از جمله دستاوردها، سوابق و مهارت‌ها را از جدیدترین و مهم‌ترین موارد به ترتیب بنویسید.
  8. نام گذاری فایلتان را بررسی و تصحیح کنید.
  9. فایل جدید را با فرمت pdf ذخیره کنید.

به عنوان آخرین نکته در ویرایش و ادیت رزومه، آخرین تغییرات خودتان از نظر سوابق کاری و تحصیلی را به متن اضافه کنید و مطمئن شوید هیچ مورد مهمی را از قلم نینداخته‌اید. تمام موارد مرتبط با کار و تحصیلتان که ممکن است به رزومه شما ارزش بیشتری بدهند را به متن اضافه کنید.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه