1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. همه چیز در مورد نوشتن رزومه مهندسی

همه چیز در مورد نوشتن رزومه مهندسی

قبول شدن در رشته‌های مهندسی در دانشگاه‌های ایران، همیشه سخت‌تر از دیگر رشته‌های ریاضی بوده و دلیل این موضوع این طور بیان شده: مهندسان همیشه شغل دارند و هیچوقت بی‌کار نمی‌مانند. فارغ از اوضاع اقتصادی امروز و این‌که این جمله چقدر هنوز صادق است، نباید فراموش کرد که برای استخدام شدن در موقعیت‌های شغلی مهندسی هم مثل همه موقعیت‌های شغلی دیگر، باید سابقه موثر داشته باشید و شیوه صحیح رزومه‌نویسی را هم بلد باشید. استخدام با رزومه مهندسی وقتی ساده‌تر است که بتوانید یک رزومه خوب و حرفه‌ای بنویسید و همه کارهایی که کرده‌اید و همه توانایی‌هایی که دارید را در آن به صورتی خلاصه و خواندنی بیاورید. در این مطلب، نکات مهمی در مورد شیوه ساختن یک رزومه مهندسی خوب و تاثیرگذار را با هم می‌خوانیم.

فرصت مناسب برای رزومه مهندس حرفه ای

رزومه مهندسی خوب با انتخاب فرمت مناسب

یکی از اولین نکاتی که باید برای نوشتن رزومه مهندسی رعایت کنید، انتخاب یک فرمت مناسب و کاربردی است که به راحتی خوانده و تکثیر می‎شود. فونتی که برای رزومه انتخاب می‌کنید باید ساده و خوانا باشد و بهتر است فونت‌های هنری و تزئینی را استفاده نکنید چون به هرحال در حال نوشتن یک رزومه حرفه‌ای هستید، نه پورتفولیو آثار هنری. اندازه فونت را بین دو شماره 10 و 12 انتخاب کنید. علاوه بر این، تمام متون باید از لبه صفحه یک اینچ فاصله داشته باشند. بهترین فونت‌ها برای نوشتن رزومه مهندسی این‌ها هستند:

مثلا ‌B Nazanin در فونت‌های فارسی و در میان فونت‌های انگلیسی Calibri - Arial - Helvetica

نوشتن اطلاعات تماس در رزومه کاری

اطلاعات تماس را فراموش نکنید

این کار مختص نوشتن رزومه مهندسی نیست و هر جایی که یک رزومه خوب می‌بینید، می‌توانید مطمئن باشید که قطعا اطلاعات تماس دارد. بعد از انتخاب نوع و اندازه فونت، اطلاعات تماس خود را در قسمت HEADER بالای رزومه قرار بدهید. اسم، آدرس، آدرس ایمیل و شماره تلفن اولین و پایه‌ای‌ترین اطلاعات تماس برای هر رزومه‌ای هستند. معمولا اسم بزرگ‌تر و برجسته‌تر نوشته می‌شود. بعد از وارد کردن این اطلاعات، اگر دوست داشتید و فضای شرکت هدف را مناسب دیدید، می‌توانید آدرس شبکه‌های اجتماعی خودتان را هم در این قسمت وارد کنید. داشتن این اطلاعات، همیشه شانس شما را برای استخدام با رزومه مهندسی بالاتر می‌برد.

پروفایل شخصی در رزومه

پروفایل شخصی خود را در رزومه مهندسی بنویسیم یا نه؟

بله. هنگام نوشتن رزومه مهندسی، بد نیست اگر کمی اطلاعات در مورد خودتان بدهید. چیزهایی مثل پیش‌زمینه کاری که دارید، موقعیت شغلی فعلی‌تان، مهارت‌های اصلی و البته ویژگی‌های شخصیتی مرتبط با کار (در مورد مهارت‌های نرم و شیوه وارد کردنشان در رزومه این مطلب را بخوانید). نوشتن مهارت‌های مرتبط هم رزومه‌ مهندسی شما را کامل و جذاب می‌کند. بعضی از شغل‌ها مهارت‌های خاصی نیاز دارند که لزوما تحصیل‌کردگان آن، این مهارت‌ها را ندارند. این قسمت را بیشتر از چهار یا پنج خط طول ندهید و حتما قبل از سوابق تحصیلی و کاری قرار بدهید، و البته فراموش نکنید که کارفرما دنبال مهارت‌های شماست و آن را هم دوست دارد به صورت خلاصه و تیتروار بخواند.

پورتفولیو آثار را فراموش نکنید

در بعضی از رشته‌های مهندسی مثل مهندسی عمران یا مهندسی معماری یا دکوراسیون داخلی، آثاری خلق می‌شوند که مشاهده آن‌ها برای کارفرما ارزشمند است و حتی می‌تواند فاصله میان استخدام با رزومه مهندسی و استخدام نشدن را پر کند. اگر در یکی از این رشته‌ها کار می‌کنید، باید هنگام نوشتن رزومه مهندسی فکری برای پورتفولیو آثارتان کرده باشید. پورتفولیو می‌تواند شامل مشخصات اثر، سال اجرای پروژه و چند عکس از هر کدام از پروژه‌ها باشد. این عکس‌ها می‌توانند به صورت آلبوم در یک فایل جداگانه برای ارسال قرار بگیرند یا یک لینک باشند و حتی در وب سایت شخصی شما آورده شوند. بهترین عکس‌ها را انتخاب کنید و تا جایی که می‌توانید آن‌ها را منظم و تمیز بچینید تا خواننده بتواند ورق بزند و به راحتی به همه اطلاعات دسترسی داشته باشد. هر فرمتی که برای آن انتخاب می‌کنید، فراموش نکنید که یک رزومه مهندسی حرفه‌ای، با پورتفولیو کامل خواهد شد.

نوشتن سوابق تحصیلی در رزومه مهندسی

تحصیلاتتان را در رزومه بیاورید

تحصیلاتتان را برعکس بنویسید. یعنی آخرین مدرک تحصیلی یا دوره‌ای که تمامش کرده‌اید را اول بیاورید و بعد به ترتیب پایین بروید تا به رشته دانشگاهی‌تان برسید. در رزومه مهندسی هم تحصیلات دانشگاهی اهمیت زیادی دارد و هم دوره‌های آزاد (مثلا دوره اتوکد، دوره برنامه‌نویسی و...) هنگام نوشتن رزومه مهندسی این نکته را هم فراموش نکنید که باید هم دوره‌هایی که گذرانده‌اید را بنویسید و هم دوره‌هایی که در حال گذراندنشان هستید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این قسمت باید رعایت کنید، تاکید بر آن قسمت خاصی از تحصیلاتتان است که در این موقعیت شغلی اهمیت دارند. مثلا اگر به عنوان یک مهندس اتوماسیون رزومه فرستاده‌اید، باید سیستم‏‌هایی که در آن‌ها حرفه‌ای هستید را بنویسید و پیشرفت‌هایی که کرده‌اید را هم از قلم نیاندازید. وقتی کارفرما مشغول خواندن رزومه مهندسی شماست، پیشرفت‌تان در طول زمان و توانایی‌هایی که الان دارید و در ابتدای کار نداشته‌اید، قطعا از نظرش پنهان نخواهند ماند. یک رزومه خوب تحصیلی، ویژگی‌ها و نکات دقیقی دارد که می‌توانید در این جا بخوانیدشان.

جوایز و افتخاراتتان را از یاد نبرید

تقدیرنامه‌ها، جوایز، دستاوردها و افتخارات از بخش‌های مهم یک رزومه مهندسی خوب هستند. حالا که همه سوابق کاری و تحصیلات‌تان را در رزومه آورده‌اید، چیزهایی که به آن‌ها افتخار می‌کنید را هم از قلم نیاندازید. اگر جایی جایزه‌ای برده‌اید (یا حتی برایش کاندید بوده‌اید)، در شغل‌های قبلی‌تان موفقیت خاصی داشته‌اید یا هر کار دیگری که شما را از جمعی متمایز کرده، در یک قسمت جداگانه در رزومه درموردشان بنویسید.

استخدام مهندس با رزومه کاری در ایران

استخدام با رزومه مهندسی در ایران

همه مواردی که در این مطلب درموردشان صحبت کردیم، برای نوشتن رزومه‌ مهندسی در ایران یا خارج از ایران کاربرد دارند. اما بسیاری از شرکت‌های ایرانی، معیارهای خاصی دارند که ممکن است در سطح بین‌المللی به آن‌ها توجه نشود  (به درست یا به غلط). چیزهایی مثل وضعیت تاهل یا وضعیت نظام وظیفه. این چک لیست را نگاه کنید و مطمئن شوید که هنگام نوشتن رزومه، حتما آن‌ها را در فایل نهایی آورده‌اید:

  • اسم کامل و شناسنامه‌ای
  • تاریخ تولد
  • حقوق درخواستی
  • آدرس و محل سکونت
  • وضعیت شغلی (اگر در جایی مشغول هستید، اسمش را بنویسید)
  • اطلاعات تماس
  • زبان‌هایی که بر آن‌ها تسلط دارید
  • عکس
  • وضعیت نظام وظیفه

رزومه ساز آنلاین

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه