1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. 5 نکته مهم ساخت رزومه حرفه ای برای استخدام

5 نکته مهم ساخت رزومه حرفه ای برای استخدام

در این مطلب، چند نکته اولیه ولی بسیار مهم در مورد ساختن رزومه حرفه ای را بررسی کردیم. فهمیدیم که رزومه‌های خوب (که شانس استخدام ما را بالا می‌برند) لزوما طولانی و پیچیده نیستند. یک رزومه خوب برای استخدام شاید کوتاه و مختصر باشد، اما هیچ کدام از سوابق مهم و تاثیرگذار کاری ما در آن نادیده گرفته نمی‌شوند. اگر مطلب قبلیِ ما را در مورد این که چگونه رزومه کامل بسازیم مطالعه کرده‌اید، مطلبی که الان می‌خوانید مهارت شما را افزایش می‌دهد و می‌توانید بعد از تمام کردنش ساختن رزومه خودتان را بالاخره شروع کنید.

لازم نیست همه سوابقتان را بنویسید

شاید در ابتدا به نظرتان دشوار و حتی ناراحت‌کننده برسد، اما نیازی نیست همه جاهایی را که برایشان کار کرده اید و تک تک پروژه‌هایتان را در رزومه بیاورید. یک رزومه خوب برای استخدام، کامل است اما نه آن قدر کامل که حوصله خواننده را سر ببرد. یک ستاره شناخته شده و معروف سینما را در نظر بگیرید. مثلا مارلون براندو. وقتی جایی از مارلون براندو صحبت می‌شود، همه به یاد بازی درخشانش در مجموعه پدرخوانده و آخرین تانگو در پاریس می‌افتند. تقریبا هیچکس نمی‌داند که براندو در بیست سالگی‌اش در فیلم ضعیفی به نام «مامان را به یاد دارم» بازی کرده و قبل از بازی در اولین شاهکارهایش، در چندین فیلم در نیویورک نقش‌های چندم را داشته. این فیلم‌ها رزومه مارلون براندو محسوب می‌شوند اما نقاط اصلیِ کارش نیستند. دفعه بعد که از خودتان پرسیدید که چگونه رزومه کامل بسازیم؟ خودتان را جای براندو بگذارید و نقاط مهم ِ کارنامه‌تان را بنویسید. آن پروژه‌هایی که ارزش‌های بزرگ آفریده‌اند، آن یک ویدیو که چند هزار بار دیده شده و آن یک پروژه معماری که یک جایزه مهم برده. برای پروژه‌ها ده الی پانزده مورد را انتخاب کنید و از جاهایی که کار کرده‌اید، نهایتا 10 تا را در رزومه خودتان بگذارید.

نمونه کار در رزومه حرفه ای

شیوه ارائه نمونه کار در یک رزومه خوب برای استخدام

در مطلب قبلی گفتیم که بهترین رزومه‌ها، حتما نمونه کار هم دارند. برای ساختن رزومه حرفه ای، باید به شکلی حرفه ای نمونه کار را داخل آن قرار بدهید. مثلا اگر می‌خواهید چند نمونه از بهترین پوسترهایی که برای کمپین‌های تبلیغاتی طراحی کرده‌اید را در فایل رزومه بگذارید، بهتر است در صفحاتی جداگانه و با سایز نسبتا بزرگ قرارشان بدهید تا به راحتی قابل دیدن باشند و بیننده بتواند زوم کند. هر پوستر، باید عنوان، یکی دو خط توضیح و در حالت ایدئال تاریخ هم داشته باشد. اگر نویسنده یا کپی رایتر هستید و می‌خواهید نمونه کارهایتان را در رزومه بگذارید، نباید کل متن را بیاورید. یک رزومه خوب برای استخدام، متن‌های طولانی کپشن یا پست وبلاگ ندارد. راه حل لینک است. لینک مطالبتان را به صورت هایپرلینک در رزومه قرار بدهید تا در محیط اصلی‌شان خوانده شوند. برای ساختن رزومه خوب برای بعضی از مشاغل، به گذاشتن یک پورتفولیو کامل نیاز پیدا می‌کنید (مثلا طراحی داخلی یا معماری). در این حالت بهتر است فایل پورتفولیو را از رزومه جدا کنید و آن را به صورت یک کاتالوگ کاملا تصویری بسازید.

مهارت های نرم در رزومه

مهارت‌های نرم را فراموش نکنید

مهارت نرم یا soft skill، مهارتی در کار و زندگی است که نتوانید آن را با ابزارهای معمول اندازه بگیرید یا به صورت فیزیکی ببینید. این مهارت‌ها اتفاقا در خیلی از کارها، هم‌اندازه و حتی بیشتر از مهارت‌های سخت مهم و تاثیرگذار هستند. مثلا قدرت مذاکره یک مهارت نرم است. انعطاف‌پذیری، توانایی کار تیمی و حل مسئله، صبر استراتژیک و تفکر خلاق نیز مهارت نرم محسوب می‌شوند. هنگام ساختن رزومه حرفه ای،  اگر در یکی از این زمینه‌ها قوی هستید، حتما آن را ذکر کنید و اگر می‌توانید مثال هم بیاورید. بهتر است بخش مهارت‌های نرم را از بخش مهارت‌های سخت مثل توانایی کار با اکسل، زبان‌های برنامه‌نویسی، تسلط کامل به انگلیسی و... جدا کنید.

مشخص کردن موقعیت شغلی در رزومه

پوزیشن مورد نظرتان را مشخص کنید

چگونه رزومه کامل بسازیم؟ اول بدانید که می‌خواهید در چه موقعیت شغلی در سازمان مشغول به کار شوید. وقتی رزومه‌تان را برای یک سازمان یا شرکت بدون ذکر پوزیشن دقیق می‌فرستید، بخش منابع انسانی آن را در پول یا به اصطلاح استخر رزومه‌ها نگه می‌دارد تا در صورت نیاز با شما تماس بگیرد. اما گاهی سازمان‌ها، دقیقا مشخص می‌کنند که به دنبال چه پوزیشنی هستند. مثلا مدیر تبلیغات می‌خواهند یا به دنبال یک معمار ارشد هستند. اگر توانایی استخدام در این پوزیشن‌ها را در خودتان می‌بینید، رزومه‌تان را «با آن موقعیت خاص» دوباره طراحی کنید. یک رزومه خوب برای استخدام در اولین ثانیه‌ها مشخص می‌کند که فرد فرستنده‌اش برای چه موقعیتی بهتر است. تصور کنید که یک شرکت تبلیغاتی یا استارتاپ معروف، آگهی استخدام «کپی رایتر» را در وب سایتش قرار داده. اگر یک نویسنده تبلیغاتی هستید که در یک مهارت نرم مثل خلاقیت قدرتمند است، کارهای خلاقانه‌ترتان را در اولویت قرار بدهید و اگر برای جایی کپی نوشته‌اید، روی آن تاکید کنید و نمونه را در رزومه‌تان برجسته کنید. در ایمیل هم حتما ذکر کنید که رزومه را برای موقعیت شغلی کپی رایتر می‌فرستید.

رزومه از دید کارفرما

خودتان را جای کارفرما بگذارید

ساختن رزومه حرفه ای تا حدود زیادی به نیازی بستگی دارد که در آن برطرف می‌شود. اگر می‌خواهید یک روزمه کامل و جذاب بسازید که حتی اگر رد شود هم تا مدت‌ها در ذهن کارفرما باقی می‌ماند، کافی است کفش‌های کارفرما را به پایتان کنید و چند دقیقه‌ای از دید او به رزومه خودتان بنگرید. وقتی ساختن رزمه تمام شد و خروجی را گرفتید، آن را برای چند ساعت کنار بگذارید و بعد با ذهنی خالی دوباره سراغش بیایید. سعی کنید از دید کارفرمایی آن را ببینید که مدتی است نیروی مورد نیازش را پیدا نکرده و به دنبال یک فرد حرفه‌ای می‌گردد. بعد این سوال‌ها را بپرسید:

  • آیا در سی ثانیه اول فهمیدم که این فرد برای کدام موقعیت در سازمان من مناسب است؟
  • آیا مهارت‌های اصلی این فرد مشخص هستند؟
  • این فرد چه مهارت‌های نرمی دارد؟
  • آیا برای کار گروهی نیروی خوبی به حساب می‌آید؟
  • چطور می‌توانم بیشتر با او ارتباط بگیرم؟

اگر جواب همه این سوال‌ها بله است، به خودتان تبریک بگویید. شما یک رزومه خوب برای استخدام ساخته‌اید.

الان وقت آن است که وارد رزومه ساز آنلاین سی وی رزومه شوید و رزومه خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی بسازید و این نکات ساخت رزومه حرفه ای را در رزومه خود پیاده‌سازی کنید.

رزومه ساز آنلاین

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه