1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. تفاوت CV و رزومه

تفاوت CV و رزومه

تمام مطالبی که در منابع فارسی می‌خوانیم، از «رزومه سازی» صحبت کرده‌اند. نوشتن رزومه خوب، به خودی خود یک مهارت است. وقتی کسی از ما می‌خواهد که رزومه بسازیم، ساده‌ترین کار به نظر نوشتن و ارسال رزومه می‌رسد. اما خودِ نوشتن این فایل، نیازمند دقت و مهارت است. برای نوشتن رزومه خوب و قدرتمند و بالا بردن احتمال استخدام، باید ویژگی‌های یک رزومه خوب را بشناسید و نکات فنی را هم در آن رعایت کنید. اما وقتی از رزومه حرف می‌زنیم، با مفهوم دیگری به نام CV هم مواجه هستیم. تفاوت CV و رزومه چیست و این تفاوت چطور خودش را در عمل و وقت استخدام نیروها نشان می‌دهند؟ آیا اگر CV  را به جای رزومه به کار ببریم، ممکن است شانس استخدام یا ادامه تحصیلمان را پایین بیاوریم؟ در مکالمات روزمره، این دو مفهوم چه تفاوت‌هایی را مشخص می‎‌کنند؟ در این مطلب سعی می‌کنیم به این سوال جواب بدهیم.

تفاوت CV و رزومه چیست؟

CV چیست؟

واژه CV، خلاصه‌ه‎ای است واژه لاتین Curriculum Vitae که معنی آن به صورت تقریبی چیزی شبیه به این است: «مسیر زندگی شما».

این معنی، تا حدودی جواب این سوال که CV چیست و چه تفاوت‌هایی با رزومه دارد را نشان می‌دهد. CV یک فایل بسیار جامع و دقیق است که مرحله به مرحله، مسیر تحصیلی و کاری شما را نشان می‌‎دهد و تمام اطلاعات شخصی شما را نیز در خودش دارد. وقتی کارفرما فایل CV شما را می‌بیند، در یک نگاه تمام دستاوردهایی که به آن‌ها افتخار می‌کنید، شرکت‌هایی که در آن‌ها کار کرده‌اید و موقعیت شغلی‎‌تان را می‎بیند. با هر تغییر شغل، هر دستاورد یا هر چاپ اثر جدید باید CV را بروزرسانی کنید. در واقع نوشتن CV یک کار همیشگی و ادامه‌دار است. قانون خاصی در مورد طول یا حجم نوشتن CV وجود ندارد، شما می‌توانید این فایل را برای خودتان از 2 تا 8 صفحه بنویسید. اما تفاوت CV و رزومه چیست؟ ابتدا باید تعریف دقیق رزومه را بشناسیم.

رزومه چیست؟

رزومه یک فایل کوتاه است که صریح و مستقیم، برای درخواست یک «شغل مشخص» ساخته می‌شود. برخلاف CV، فایل رزومه را باید تا جایی که می‌توانید کوتاه و خلاصه نگه دارید. در 99% رزومه‎‌ها، یک صفحه کافی است. اما اگر سابقه کاری شما بالای پانزده سال است یا اطلاعات اضافه‌ای دارید که ارزش خاصی به فایل شما می‌دهد، می‌توانید نوشتن رزومه را حداکثر تا 2 صفحه ادامه بدهید. در نوشتن رزومه، باید به این نکته دقت کنید که فایل‌تان را باید دقیقا مناسبِ موقعیت شغلی بسازید که برای آن درخواست می‌دهید. مثلا اگر می‌خواهید مدیر مارکتینگ شرکت هدف شوید، توانایی کار با ابزارهای تحلیل، توانایی استراتژی‌سازی برای شبکه‌های اجتماعی و قدرت مذاکره و ارتباطات اینفلوئنسر مارکتینگ را در توانایی‌هایتان بیاورید، حتی اگر بیشتر از ده توانایی تخصصی دیگر هم دارید. رزومه سازی خوب، یعنی بازی با نقطه تمرکز خواننده و جلب آن روی بهترین ویژگی‌های شما.

نوشتن کاور لتر برای استخدام

رزومه و کاور لتر

کاور لتر یک نامه کوتاه یا متن است که قصد و هدف شما را از پیوستن به سازمان یا گرفتن موقعیت شغلی خاص، توصیف می‎کند. وقت نوشتن رزومه، احتمال نوشتن کاور لتر را هم در نظر بگیرید و حتما قبل از فرستادن آن، کاور لتر را با دقت کامل بنویسید و ویرایش کنید. در کاور لتر، باید توضیح بدهید و در واقع کارفرما را قانع کنید که استخدام شما می‌تواند سازمانش را به اهداف مخصوصش نزدیک‌تر کند. باید توضیح بدهید که هر کدام از توانایی‌هایی که در نوشتن رزومه به آن‌ها (به صورت خلاصه) اشاره کرده‌اید، چطور و در چه مسیری وضعیت سازمان را بهبود خواهند بخشید.

تفاوت CV و رزومه چیست؟

با خواندن تعریف دقیق رزومه و CV، تا حدودی به این سوال پاسخ داده‌ایم. اما تفاوت CV و رزومه به صورت دقیق و موردی، این‌ها هستند:

  • طول: اولین و قابل توجه‌ترین تفاوت CV و رزومه، حجم این دو است. رزومه کوتاه و خلاصه است (معمولا یک یا نهایتا 2 صفحه). در حالی که نوشتن CV محدودیت خاصی ندارد و حتی می‌تواند بیشتر از 3 صفحه هم باشد.
  • هدف: CV معمولا برای اهداف آکادمیک استفاده می‌شود. مثلا اپلای کردن برای یک برنامه تحقیقاتی یا دوره دکتری، یا گرفتن موقعیت به عنوان استاد در یک دانشگاه. از طرفی رزومه، می‌تواند برای هر کاری در هر شرکتی استفاده شود.
  • نوع اطلاعات: در CV تمام اطلاعات، مهارت‌ها، دستاوردها، مدارک تحصیلی و گواهینامه‌های مختلف نوشته می‌شوند و فایل هم با هر اتفاق جدید در مسیر کاری یا تحصیلی فرد، بروزرسانی خواهد شد. در حالی که نوشتن رزومه، منحصر به شغلی است که هر فرد می‌خواهد برای آن درخواست بدهد و «همه» اطلاعات را در خودش ندارد.

انواع CV

برای نوشتن CV موفق و کامل، باید ابتدا بدانید که به چه هدفی می‌نویسید و چه نوعی از آن را باید مد نظر قرار بدهید:

  • CV ترتیب‎ دار: رایج‎ترین فرمت برای نوشتن CV، نوشتن از آخر به اول است. ابتدا جدیدترین موقعیت تحصیلی یا مدرکتان را بنویسید و به ترتیب به عقب بروید. اگر سابقه زیادی دارید، CV بهترین فرمت برای نشان دادن میزان تحصیل و توانایی شماست.
  • CV کاربردی: که با نام CV مهارت‌محور نیز شناخته می‎شود. نوشتن CV به صورت کاربردی، به شما اجازه می‎دهد روی سابقه کاری و مهارت‌تان تمرکز کنید. با این که رواج آن از نوع قبلی کمتر است، اما اگر کمتر کار کرده‌اید و می‌خواهید مهارت‌تان و سابقه اندک کاری‌تان را برجسته کنید، بهتر است وقت نوشتن CV از این نوع استفاده کنید.
  • CV ترکیبی: ترکیبی از هر دو نوع قبلی. با نوشتن CV به صورت ترکیبی هم می‌توانید تحصیلات و سوابق آکادمیک‌تان را به رخ بکشید و هم بر موقعیت‌های شغلی‌تان تمرکز کنید.

در ایران، معمولا دو واژه رزومه و رزومه سازی، هم برای مقاصد تحصیلی استفاده می‌شوند هم مقاصد کاری. به عبارتی رزومه خیلی اوقات به جای CV هم به کار می‌رود. وقتی می‌خواهید برای یک شغل خاص درخواست بدهید «رزومه» می‌نویسید و وقتی می‌خواهید سوابق تحصیلی‌تان را یک جا جمع کنید هم «رزومه تحصیلی» می‌سازید. این کاربرد مصطلح، مشکلی ندارد و هدف را به خوبی می‎‌رساند. اما اگر می‌خواهید به یک شرکت یا دانشگاه خارجی اپلای کنید، بهتر است تفاوت CV و رزومه را به خوبی بشناسید و به جای همدیگر به کارشان نبرید.

رزومه ساز آنلاین

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه