1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. نکات رزومه نویسی برای برنامه‌نویسان

نکات رزومه نویسی برای برنامه‌نویسان

هر کسی که سال‌های عمرش را پای کامپیوتر و مشغول یاد گرفتن زبان‌های برنامه‌نویسی می‌گذراند، امید دارد روزی بتواند یک برنامه‌نویس موفق باشد. یکی از مهم‌ترین کارهایی که یک برنامه‌نویس تازه کار و یا برنامه‌نویس شاغل باید انجام دهد، نوشتن یک رزومه خوب است که سال‌های تلاش و موفقیت و حتی شکستش را به خوبی نشان بدهد.

نمونه رزومه برنامه نویس باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ در این مقاله بررسی می‌کنیم که یک مدیر منابع انسانی و یا کارشناس استخدام، دوست دارد چه ویژگی‌هایی را در یک رزومه ببیند و رزومه خوب برنامه‌نویسی از نظر او چیست؟ اگر قصد تغییر مسیر شغلی به برنامه‌نویسی را دارید یا در این حوزه فعال هستید و می‌خواهید زودتر مشغول به کار شوید، حتما این مطلب را تا انتها بخوانید.

مسیر شغلی خود را در رزومه نشان دهید!

مسیر شغلی خود را در رزومه نشان دهید!

هر برنامه‌نویسی ممکن است در طی سال‌های کاری خود، ناچار یا علاقمند به تغییر فیلد کاری خود شده باشد. پس اگر دو سال پیش برنامه نویس فرانت‌اند بوده‌اید و امروز به عنوان برنامه‌نویس بک‌اند رزومه می‌سازید، لازم است در زمان ساخت رزومه برنامه نویسی، این تغییر را به صورت منطقی و قابل فهم توضیح بدهید (سعی کنید به کوتاه‌ترین شیوه ممکن مسئله را بیان کنید). بیان این تغییر می‌تواند همچنین به خواننده رزومه نشان دهد که به عنوان یک برنامه‌نویس چه آینده‌ای را برای خودتان متصور هستید.

همچنین اگر در هنگام ساخت رزومه برنامه نویسی همچنان در مسیر تغییر هستید، بهتر است این مسیر را صادقانه بیان و یا در کاورلتر خود توصیف کنید. در یک رزومه خوب، باید کارشناس استخدام را با مجموعه‌ای از حقایق صادقانه و شفاف مواجه کنیم.

رزومه ساز آنلاین

به دنبال یک ترتیبِ خوب در رزومه باشید!

با مطالعه‌ی انواع نمونه رزومه برنامه نویس، می‌توانید یک ترتیب مشخص را در قالب رزومه ببینید. مطمئن باشید که این ترتیب ثابت در رزومه، دلیل خودش را دارد. کارشناس استخدام نیرو و یا مدیر منابع انسانی رزومه شما را «از بالا به پایین» می‌خواند و این یعنی شما باید قالب رزومه مناسب را انتخاب کنید و مهم‌ترین موارد را در بالاترین بخش آن بگذارید. اگر تجربه زیادی دارید (و حس می‌کنید در ساخت رزومه برنامه نویسی برای این موقعیت خاص همه این تجربه‌ها مفیدند)، هیچ اشکالی ندارد که رزومه شما بیشتر از یک صفحه باشد، اما مطمئن شوید که مرتبط‌ترین و چشمگیرترین سوابق تحصیلی و شغلی شما در صفحه اول رزومه کاری هستند.

اگر یک برنامه‌نویس تازه فارغ‌التحصیل و یا برنامه نویس تازه کار هستید و به تازگی یک دوره بوت‌کمپ را گذرانده‌اید، این را بدانید که استخدام کنندگان در رزومه شما به ترتیب دنبال این موارد هستند:

  1. سوابق شغلی واقعی (از جمله کارآموزی)
  2. پروژه‌های واقعی یا اوپن سورس
  3. جزئیات دوره‌های آموزشی یا تحصیلات شما
  4. پروژه‎‌هایی که به هر دلیل ویژه هستند (چیزهایی پیشرفته‌تر از سلام دنیا!)
  5. موقعیت‎‌های منتوری یا مدیریتی در گروه‌های دانشجویی و مهارت‌جویی

اگر مشغول ساخت رزومه برای برنامه‌نویس شاغل هستید، یک رزومه خوب برای کارشناس منابع انسانی چنین ترتیبی خواهد داشت:

  1. سوابق شغلی در رزومه (موقعیت فعلی و عنوان آن)
  2. تکنولوژی‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی که به آن‌ها مسلط هستید (C#, Java, Python یا ...)
  3. جزئیات سوابق تحصیلی (که به مرور زمان بی‎‌اهمیت می‎شوند). وقتی سال‌های زیادی کار کرده‌اید. به این معنی که دیگر مهم نیست نمره ریاضی و یا معدل شما در دانشگاه چند بوده. بنابراین بعد از گذشت چند سال از فعالیت این قسمت را پایین‌تر ببرید.
  4. فعالیت‌های فراتر از کار، مثلا ترجمه‎ مقالات برنامه نویسی، پتنت‌ها، کنفرانس‌ها، منتورشیپ‌ها و ...
  5. مدارک و گواهینامه‌ها در رزومه: این یکی از جذاب‎ترین بخش‌‎های ساخت رزومه برنامه نویسی برای هر فردی است. خواننده دوست دارد بداند که این شخص علم برنامه‌نویسی را از کجا به دست آورده؟ آیا کارآموزی واقعی را گذرانده یا فقط فارغ‌التحصیل دانشگاه است؟ تحت نظر چه افرادی بوده و...؟
  6. پروژه‌های شخصی: هرچه بیشتر تجربه داشته باشید، این پروژه‌ها اهمیت کمتری خواهند داشت. بنابراین اگر یک برنامه‌نویس تازه کار هستید بهتر است به این بخش توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  7. علاقه‌مندی‌ها در رزومه: علایق شما می‌توانند بین شما و مصاحبه‌کننده (یا مدیر آینده‌‎تان) گفتگو به وجود بیاورد و باعث شود بیشتر شما را بشناسند.

رزومه نویسی برای برنامه نویسان

در رزومه بیان کنید که چطور برنامه‌نویسی هستید

ساخت رزومه برنامه نویسی تا حدود زیادی به این نکته بستگی دارد که بدانید آن سازمان یا شرکت خاص، به چه نوع برنامه‌نویسی نیاز دارد. به طور مثال مهندسان نرم‌ افزار (Software Engineers) باید ثابت کنند که با چند تکنولوژی و زبان کار کرده‌اند و چه چیزهایی در موردشان می‌دانند (که یک رزومه خوب شامل همه آن‌‌ها خواهد بود). اما فرصت‌های شغلی برای برنامه ‌نویسان متخصص، به دنبال فردی هستند که «کار معنادار، تخصصی و واقعی» با یک زبان خاص انجام داده باشند. چطور می‌توانید این نکته را در رزومه خودتان رعایت کنید؟

1.یک بخش جداگانه برای «زبان‌‌ها و تکنولوژی‌ها» در صفحه اول رزومه بسازید

هنگام رزومه نویسی، مواردی که در آن حرفه‌ای هستید را بنویسید. آیا بیشتر با جاوا کار کرده‌اید؟ یک متخصص لاراول هستید که دوست دارد حوزه کاری‌اش را گسترده کند؟ به عنوان مثال این‌طور این بخش را تکمیل کنید:

زبان‌ها: JavaScript, Java, HTML/CSS/ PHP/ SQL

تکنولوژی‌ها: React.js, Bootstrap, AWS

دیگر موارد: API Design, relational databases, unit, integration & E2@ testing

2.مشخص کنید که در هر موقعیت شغلی با چه زبانی کار کرده‌اید

یکی از روش‌های دیگر برای نظم‌ دادن به نمونه رزومه برنامه نویس، این است که مشخص کنید هر جایی با چه چیزی کار کرده‌اید. این به خواننده رزومه ایده بهتری در مورد سوابق شما می‌‌دهد و نهایتا در تصمیم‌گیری به او کمک می‌کند. مثلا:

مهندس نرم‌افزار – Customer Happines

  • ساخت ابزارهای Troubleshooting برای کمک به عملکرد تیم (با نتیجه بالای 30%)
  • طراحی و توسعه مدل داده‎‌یابی از پردازش‌های عمده در پلتفرم آپلودر
  • فناوری‌‎ها و یا مهارت‌ها: Javascript, React, Aws, MongoDB از کلمات کلیدی غافل نشوید!

رزومه نویسی با استفاده از کلمات کلیدی

این کلمات کلیدی مرتبط هستند که سرنوشت یک رزومه خوب مهندس نرم‌افزار یا برنامه‌ نویس را تعیین می‌کنند. تا زمانی که صداقت را اصل رزومه نویسی خود قرار دهید، اشکالی ندارد اگر از کلمات کلیدی آگهی شغلی، در متن رزومه خود استفاده کنید. اشکالی ندارد اگر می‌خواهید ساخت رزومه برنامه نویسی برای آگهی «برنامه‌نویس جاوا و آشنا به اوراکل» را شروع کنید، در آن بیشتر از کلمات جاوا و اوراکل استفاده کنید. فراموش نکنید که صداقت، اصل اول در رزومه نویسی است و یک رزومه خوب علاوه بر آنکه ساختار خوبی دارد، حتما باید در نزدیک‌ترین حالت ممکن به واقعیت نوشته شود.

لینک‌های مهم را در رزومه خود قرار دهید!

لینک‌های مهم را در رزومه خود قرار دهید!

اگر یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باشید، احتمالا می‌دانید که لینک پروفایل گیت‌هاب یکی از مهم‌ترین لینک‌هایی است که هنگام رزومه نویسی باید در ذهن داشته باشید. همچنین برای داشتن یک رزومه خوب و کامل، باید لینک تمامی کارهای آنلاین خودتان را در آن بیاورید. همینطور یک وب‌سایت برای خودتان طراحی کنید و نمونه کارهای آنلاین‌تان را در آن قرار دهید و آدرسش را در رزومه بگذارید. این کار باعث می‌شود که اگر مدیر منابع انسانی و یا کارشناس استخدام نیرو شما را در اینترنت جستجو کند، دوباره به اطلاعات رزومه شما برسد و این یعنی تبدیل شدن یک رزومه خوب به رزومه‌ عالی.

بهترین نرم افزار ساخت رزومه چیست؟

بعد از یادگیری نکات رزومه نویسی برای یک برنامه نویس به مرحله بعدی ساخت رزومه میرسیم. برای اینکه بتوانید رزومه خود را با رعایت نکات اصولی و استاندارد بسازید به شما روش استفاده از رزومه ساز آنلاین را معرفی میکنم. با استفاده از این نرم افزار آنلاین ساخت رزومه می‌توانید رزومه خود را در کمتر از 10 دقیقه بسازید.

رزومه ساز آنلاین

رزومه ساز آنلاین سی‌وی‌رزومه (cvresume) یکی از بهترین نرم افزارهای ساخت رزومه به زبان فارسی و انگلیسی با بیش از 20 قالب رزومه گرافیکی و مدرن است که امکان ساخت سریع رزومه با استفاده از نمونه رزومه‌های تکمیل شده و قابل ویرایش برای شما کاربران عزیز فراهم می‌کند. فراموش نکنید که برای ساخت رزومه از این رزومه ساز آنلاین استفاده کنید و در وقت خود صرفه جویی کنید.

نمونه رزومه برنامه نویس و توسعه دهنده وب

نمونه رزومه برنامه نویس و توسعه دهنده وب

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه