1. بلاگ
  2. مصاحبه کاری
  3. آمادگی برای مصاحبه آنلاین (1)

آمادگی برای مصاحبه آنلاین (1)

بعد از فراگیر شدن ویروس کرونا در آخرین ماه‌های سال ۹۸، مدتی طول  کشید تا کسب‌وکارها (به ویژه سازمان‌های ایرانی) باور کنند که واقعا دورکار شد‎‌ه‌اند. بعد از چند ماه اما، بیشتر فرایندهای کاری آنلاین شدند و بسیاری از مشاغل، همچنان به صورت غیرحضوری ادامه می‌دهند. یکی از ترندهای دو سال گذشته مصاحبه شغلی آنلاین بود. این شکل مصاحبه و استخدام، هم برای طرفین (کارجو و استخدام‌کننده) هزینه و زمان کمتری به همراه دارد و هم باعث می‌شود شرکت‌ها بتوانند دایره گسترده‌تری از رزومه ها را ببینند و به مصاحبه دعوت کنند. درست مانند یک مصاحبه حضوری، برای مصاحبه شغلی آنلاین هم باید از پیش آمادگی کسب کنید و مسلط وارد جلسه شوید. در این مطلب نکاتی را درمورد آمادگی برای مصاحبه آنلاین بررسی می‌کنیم.

تفاوت‌های مصاحبه شغلی آنلاین با مصاحبه‌های حضوری

تفاوت‌های مصاحبه شغلی آنلاین با مصاحبه‌های حضوری

اگر در حال کسب آمادگی برای مصاحبه آنلاین هستید (به ویژه اگر تمام تجربیات قبلی‌تان حضوری بوده‌اند) احتمالا سوال اصلی‌تان این است که تفاوت میان مصاحبه شغلی آنلاین و حضوری دقیقا در چیست؟ مصاحبه‎‌های کاری همیشه و برای همه افراد (در هر سطحی که باشند) چالش‎‌برانگیز هستند، چون موقعیت‌هایی را ایجاد می‌کنند که باید در آن‌ها در کمترین زمان، خودتان را اثبات کنید. با این حساب، غیرحضوری بودن مصاحبه‌‎ها در دوران دورکاری ممکن است اوضاع را بدتر کند مگر نه؟ نه تنها مشکلات اینترنت و ارتباطات ممکن است مصاحبه را قطع کنند، بلکه دریافت حس و حال افراد نیز از راه دور خیلی ساده نیست. باید برای آمادگی برای مصاحبه آنلاین، در بعضی چیزها تغییر ایجاد و حتی آسان‌‎تر برگزارشان کنید. مثلا خانم‌ها دیگر نباید نگران مدل کفش‌شان (پاشنه بلند یا کتانی) باشند و مشکلات ترافیک و جای پارک و ... هم خودبخود حل می‎شوند. علاوه بر این‎ها، فرمت ِ مصاحبه شغلی آنلاین هم به کلی متفاوت است. بسته به نوع مصاحبه، ممکن است مشکلاتی برای شما بوجود بیاید. اما فراموش نکنید که بعد  از ارسال رزومه، حاضر شدن و به پایان رساندن یک شکل کاملا جدید از مصاحبه، به خودی خود نشانه قدرتمند بودن شماست! پس از این چالش فرار نکنید!

سلامت سیستم را چک کنید

ابزار اصلی شما در مصاحبه شغلی آنلاین، سیستمی است که با آن آنلاین می‌شوید (که بهتر است کامپیوتر یا لپ‎تاپ باشد). این روزها اما تکنولوژی گاهی ما را اذیت می‎کند. ابتدا پلتفرمی که قرار است مصاحبه در آن برگزار شود را به خوبی بشناسید و سر از چم و خم و ارورهای احتمالی آن دربیاورید. بیشتر انواع مصاحبه شغلی آنلاین (و به صورت کلی جلسات در دوران دورکاری) در یکی از این جاها انجام می‎شوند:

  • زوم
  • اسکایپ
  • گوگل میت
  • فیستایم

وقتی کاملا سر از وب‌سایت یا برنامه درآوردید، وضعیت اینترنت خودتان را چک کنید و مطمئن شوید که صدا و تصویر شما به خوبی به طرف مقابل می‌رسد. هیچ چیز بدتر از قطعی‌های مکرر یا تکرار چندباره حرف‌ها در یک جلسه رسمی، حوصله افراد را سر نمی‎برد.

قبل از شروع مصاحبه شغلی آنلاین از مصاحبه‌کننده بپرسید که قرار است کجا صحبت کنید (این اطلاعات معمولا در ایمیل دعوتنامه نیز هست). بهتر است جواب این چند سوال را هم از او بگیرید:

  • آیا مصاحبه با صدا خواهد بود یا صدا و تصویر؟
  • آیا سوالات ضبط می‎شوند؟
  • اگر مصاحبه ضبط می‌شود، چطور می‎توانم به فایل آن دسترسی داشته باشم؟
  • در صورت ایجاد مشکلات اینترنت یا ارتباط، باید چکار کرد؟

بعد از این، با یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌تان مصاحبه شغلی آنلاین را شبیه‎‌سازی کنید و اشکالات احتمالی را پیدا کنید. این‎طوری می‌توانید پیش از جلسه، راه حلی برای هر چالش داشته باشید.

برای مصاحبه شغلی آنلاین یک مکان مناسب در نظر بگیرید

برای مصاحبه شغلی آنلاین یک مکان مناسب در نظر بگیرید

مهم است که کجا می‌نشینید و مصاحبه‌کننده‌ها، در دوربین چه چیزهایی می‌بینند. بنابراین برای آمادگی برای مصاحبه آنلاین، ابتدا محیط را تعدیل کنید.مطمئن شوید که مکان مصاحبه خیلی تاریک نیست (اما از نورهای مستقیم بالای سرتان نیز دوری کنید). اگر می‌توانید نزدیک پنجره بنشینید و صورت‌تان را رو به نور بگیرید. نور باعث می‌شود صورت شما در طبیعی‌ترین و بهترین حالت خودش را داشته باشد و تمرکز بینندگان روی چشم‎‌هایتان قرار بگیرد. لامپ‌های بالای سرتان را خاموش کنید چون ممکن است یک سایه زرد یا آبی روی بدن شما بیاندازند و در دوربین، جلوه آن را بد کنند.

در مصاحبه شغلی آنلاین، به هیچ عنوان منبع نور (لامپ یا آباژور) را پشت سرتان قرار ندهید چون یک هاله عجیب دور موها و صورت‌تان ایجاد خواهد کرد و باعث می‌شود کسی نتواند دقیقا شما را ببیند. برعکس، نورهایی که از کنار یا بالا تابیده می‌شوند باعث می‌شود شما نتوانید صفحه نمایشگر را به خوبی ببینید.

مزاحمت‌های محیطی را از بین ببرید

رزومه شما قبول شده و حالا قرار است در یک مصاحبه شغلی آنلاین شرکت کنید، پس بهتر است هر چیزی که گفتگوی شما را دچار اختلال کند از بین ببرید. ابتدا نوتیفیکشن‌های تلفن و ایمیل خودتان را ببندید و ترجیحا از پیام‎‌رسان‌‎ها بیون بیایید. توجه به این نوتفیکیشن‌ها، پیام دادن یا قطع کردن مصاحبه شغلی آنلاین بخاطر یک اتفاق بیرونی بی‌ادبانه است (مگر این‌که یک مورد واقعا اضطراری پیش آمده باشد). اگر در یک موقعیت اضطراری هستید، منتظر رسیدن بسته یا پیک هستید و یا باید یک تلفن مهم را جواب بدهید، بهتر است از قبل مصاحبه‌کنندگان را در جریان بگذارید.

قبل از مصاحبه شغلی یا هر مصاحبه‌ای در دوران دورکاری، بهتر است از بقیه حاضران در محیط بخواهید مدتی شما را تنها بگذارند و حیوانات خانگی را هم ساکت کرده یا از اتاق بیرون نگه دارید. گربه‌ها و سگ‌هایی که در اتاق تردد می‌کنند، افرادی که با لباس خانگی از پشت شما رد می‎شوند یا صدای جیغ و گریه بچه‌‎هایی که از دور شنیده می‌شود، مصاحبه را به هم می‌ریزند و روی تصور طرف مقابل از شما تاثیرگذار هستند. همین نکته خیلی ساده در آمادگی برای مصاحبه آنلاین، گاهی می‌تواند سرنوشت مصاحبه و یا شغل شما را به کلی عوض کند.

پیش از زمان مصاحبه آنلاین شوید

پیش از زمان مصاحبه آنلاین شوید

یکی از مهم‌ترین نکات در آمادگی برای مصاحبه آنلاین، این است که پیش از آنلاین شدن مصاحبه‌‏‎کنندگان در پلتفرم حضور داشته باشید. درواقع «به موقع» حاضر شدن این‌جا یعنی حدود ده دقیقه زودتر در جلسه بودن. برای یک مصاحبه شغلی آنلاین،  دقایقی قبل از شروع جلسه در پلتفرم حضور داشته باشید  تا مشکلات احتمالی اینترنت باعث نشوند که مصاحبه دیرتر از حالت عادی شروع شود. کامپیوتر را روشن کنید، وارد جلسه شوید و مطمئن شوید که همه چیز کار می‎کند و اوضاع مرتب است. بهتر است در فرایند مصاحبه، همیشه طوری رفتار کنید که انگار مصاحبه‌کننده همه حرف‌های شما را می‌شنود و همه اتفاقات را (حتی پشت دوربین) می‏بیند. از لحظه روشن شدن کامپیوتر تا لحظه خاموش شدنش را زمان مصاحبه در نظر بگیرید و حرفه‌ای رفتار کنید.

 

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آمادگی برای مصاحبه آنلاین (2)
آمادگی برای مصاحبه آنلاین (1)
آمادگی برای جلسه مصاحبه کاری (2)
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه