1. بلاگ
  2. مصاحبه کاری
  3. آمادگی برای مصاحبه آنلاین (2)

آمادگی برای مصاحبه آنلاین (2)

این روزها و با فراگیر شدن دورکاری در کشور ما و دیگر کشورهای دنیا، بسیاری از سازمان‌های کوچک و بزرگ مصاحبه شغلی آنلاین را جایگزین مصاحبه‌های حضوری کرده‌اند. آمادگی برای مصاحبه آنلاین، کمی با آمادگی‌های رایج (که بیشترمان سابقه‌ آن‏ها را داریم) متفاوت است. در این مطلب درمورد این آمادگی‌ها و چالش‌های احتمالی مصاحبه مجازی صحبت کردیم و حالا می‌خواهیم بقیه نکات را شرح بدهیم. بعد از ارسال رزومه، رد و بدل کردن ایمیل‌ها و پایانی شدن مراحل استخدام، احتمالا باید در یک مصاحبه شغلی (احتمالا آنلاین) شرکت کنید. برای شرکت در این مصاحبه، این نکات را فراموش نکنید.

بی‌خیالِ بک‌گراندهای فانتزی شوید

بی‌خیالِ بک‌گراندهای فانتزی شوید

بسیاری از پلتفرم‌های ویدیو کال به کاربران‌شان اجازه انتخاب بک‌گراندها (عکس‌های پیش‌زمینه) فانتزی و بامزه را می‌دهند و در جلسه مصاحبه شغلی آنلاین، ممکن است شما هم وسوسه شوید که یکی از آن‎ها را انتخاب کنید. با وجود این که در روزهای دورکاری، این بک‌گراندها می‌توانند از خستگی شما و همکارانتان بکاهند و شما را بخندانند، برای برخورد اول (آن هم احتمالا با یک تیم منابع انسانی) خیلی مناسب نیستند. بهتر است برای مصاحبه آنلاین‌تان ساده‌‎ترین و حرفه‌ای‌ترین قسمت خانه را انتخاب کنید (مثلا پشت میز کار یا روبروی یک کتابخانه). البته که گوگل میت بک‌گراندهای حرفه‌ای هم دارد (انتخاب از بین آن‌ها می‎تواند خوب باشد).

وقتی مکان نشستن برای مصاحبه شغلی آنلاین را در خانه یا دفتر پیدا کردید، بک‌گراند را بسنجید و در صورت لزوم جابجا شوید. پشت سرتان را از وسایل اضافه مثل خرده کاغذ، مداد و خودکار یا اسباب بازی خالی کنید. کتاب‌ها از گذشته تا امروز، یار و همراه جلسات دورکاری و تماس‌های تصویری هستند (اگر به مصاحبه‌های تلویزیونی هم دقت کرده باشید می‌بینید که بیشتر افراد پست به کتاب نشسته‎‌اند). اگر کتابخانه ندارید، یک دیوار ساده پیدا کنید و لپ‌تاپ را روبروی آن بگذارید.

استایل رسمی را فراموش نکنید

درست است که در دورکاری و مصاحبه شغلی آنلاین، قرار نیست کسی شما را از نزدیک ببیند و می‌توانید راحت‎تر لباس بپوشید، اما نباید با لباس راحتی جلوی دوربین حاضر شوید. این یک مصاحبه رسمی است و باید استایل شما هم رسمی باشد، مخصوصا اگر اولین بار است که با فرد مصاحبه‌کننده روبرو می‎شوید. یک لباس راحت اما مرتب بپوشید و صورتتان را بشویید (یک آرایش ملایم هم ایده بدی نیست) و لبخند زدن را فراموش نکنید! چه در حال صحبت با یک فرد خاص باشید و چه در حال خواندن از روی یک کاغذ. لباسی بپوشید که برایتان خیلی تنگ یا خیلی گشاد نیست و در عین حال از پوشیدنش حس خوبی دارید (درمورد الزامی بودن حجاب در مصاحبه شغلی آنلاین بهتر است پیش از شروع جلسه با کارفرما صحبت کنید). بهتر است تمام سعی‌تان را برای صاف نشستن بکنید، چون صاف نشستن نه تنها شما را مشتاق و حرفه‌‎ای نشان می‌دهد، بلکه به خودتان هم کمک می‎کند که انرژی و روحیه بیشتری داشته باشید. یک استایل مناسب، اعتماد به نفس شما را در هنگام مصاحبه شغلی آنلاین (یا جلسات دوران دورکاری) بالا می‎برد و کارتان را بهتر می‌کند.

در مصاحبه شغلی آنلاین، آرام باشید

در مصاحبه شغلی آنلاین، آرام باشید

اضطراب داشتن پیش از یک مصاحبه شغلی آنلاین کاملا عادی است و کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که با آرامش کامل وارد جلسه شود. اما با چند تکنیک می‌توانید آرامش خودتان را حفظ کنید. در درجه اول، فراموش نکنید که هنگام دورکاری باید کمی بلندتر و شمرده‌تر با افراد صحبت کنید چون میکروفون و نمایشگر، از کیفیت صدای شما کم می‎کنند. بپذیرید که ممکن است اینترنت دچار مشکل شود یا سرعت آن در طول مصاحبه شما افت کند و این از کنترل شما خارج است (و مصاحبه‌‎کنندگان نیز این نکته را می‎دانند)، پس اگر چالشی پیش آمد به طرف مقابل اطلاع بدهید و با آرامش آن را حل کنید. یکی از بهترین راه‍‎‌‌ها برای آمادگی برای مصاحبه آنلاین و حفظ آرامش در طول آن، این است که پاسخ سوال‎‌های احتمالی را از پیش آماده کنید. بیشتر مصاحبه‎‌‌کنندگان قرار است از شما بپرسند که چرا این شرکت خاص را برای ارسال رزومه کرده‎اید؟ چرا در رزومه شما جای بعضی نکات خالی است؟ یا مثلا پرچالش‌ترین پروژه شما کدام بوده؟ پس این جواب‌‎ها را داشته باشید تا فورا و با آرامش بتوانید جواب بدهید. علاوه بر این‌ها، کمی یوگا و حرکات کششی قبل از مصاحبه شغلی آنلاین هم شما را آرام خواهد کرد.

با مصاحبه‌کنندگان ارتباط چشمی برقرار کنید

در یک مصاحبه شغلی آنلاین، ارتباط چشمی (با وجود مجازی بودن) اهمیت زیادی دارد. به جای نگاه کردن به فرد روی مانیتور (یا حتی نگاه کردن به خودتان) مستقیما به دوربین نگاه کنید و چشمتان را همان جا نگه دارید. این چالش را احتمالا وقت سلفی گرفتن هم تجربه کرده‌اید، اما کارتان در ارتباط ویدیویی سخت‌تر هم می‌شود. یکی از راه‌های جذاب حفظ ارتباط چشمی در مصاحبه شغلی آنلاین، گذاشتن تصویر یک فرد آشنا در کنار وب کم است. این‌طوری همیشه حس می‌کنید که در حال صحبت کردن با دوستتان هستید.

در مصاحبه شغلی آنلاین، دقیق گوش کنید

دقیق گوش کنید

گاهی در یک مصاحبه شغلی آنلاین که افراد زیادی در آن مشغول صحبت کردن یا سوال پرسیدن هستند، نکات مهم به سادگی از دست می‎روند و گوش کردن خودش می‌تواند یک چالش باشد. مهم است که صحبت‌ها در یک روال همگن و ثابت پیش بروند که بتوانید همه چیز را بشنوید و در صورت لزوم یادداشت کنید. کلمات کلیدی و یادآوری‌های مهم را میان حرف بقیه به زبان نیاورید و اگر مصاحبه‌کنندگان رزومه شما را ندیدند یا چیزی را از قلم انداخته‌اند در پایان جلسه یادآوری کنید. صدای اسپیکر و میکروفون لپ‌تاپ یا سیستم را به خوبی تست کنید و مطمئن شوید به گوش‌تان می‌رسند (در صورت لزوم هدفون در گوش بگذارید).

خودتان باشید

اگر می‌خواهید باهوش، مهربان، بامزه یا حرفه‌ای به نظر برسید بهترین راه حل این است که در مصاحبه شغلی آنلاین نقش بازی نکنید و خودتان باشید. رزومه شما پیش از این توسط مصاحبه‌کنندگان خوانده شده و شما را به این مرحله رسانده (و البته ویژگی‌های شغلی‌تان را عیان کرده)، و این جلسه محل صحبت و تاثیرگذاری خود شما به عنوان یک فرد است. گاهی در اثر اضطراب و استرس، رفتار افراد خشک و جدی می‌شود. سعی کنید آرام باشید و حتی در صورت مناسب دیدن فضا، بخندید و شوخی کنید (بدون بی‎احترامی). لباستان را هم طوری انتخاب کنید که در عین رسمی و مناسب بودن، عناصر استایل شخصی شما را در خودش داشته باشد. خودشناسی حرفه‌ای در آمادگی برای مصاحبه آنلاین اهمیت زیادی پیدا می‌کند. بهتر است قبل از جلسه کمی وقت بگذارید و درمورد نقاط قوت و ضعف، توانایی‌ها و مهارت‌های نرم خودتان فکر کنید.

 

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آمادگی برای مصاحبه آنلاین (2)
آمادگی برای مصاحبه آنلاین (1)
آمادگی برای جلسه مصاحبه کاری (2)
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه