1. بلاگ
  2. مصاحبه کاری
  3. آمادگی برای جلسه مصاحبه کاری (2)

آمادگی برای جلسه مصاحبه کاری (2)

گاهی رسیدن به شغل مورد علاقه‌مان، تنها یک مصاحبه شغلی با ما فاصله دارد و حتی ممکن است خراب شدن مصاحبه تمام شرایط و رزومه خوب ما را تحت تاثیر قرار بدهد. بنابراین مهم است که چطور به مصاحبه می‌روید و چطور در جلسه عمل می‌کنید. در مطلب قبلی، نکاتی را خواندیم که رعایت آن‌ها می‎تواند یک مصاحبه عادی را به یک مصاحبه شغلی خوب و در نهایت استخدام شما تبدیل کند.  نکاتی مثل پرسیدن سوال‌های صحیح، رعایت لحن مناسب، آشنایی با محیط کار و...  (برای خواندن این راهنمای کامل می‌توانید این‌جا کلیک کنید). این مطلب نیز نکات تکمیلی برای آمادگی برای جلسه مصاحبه را در اختیار شما می‌گذاریم که در مصاحبه آنلاین یا حضوری رعایت‌شان کنید.

آمادگی برای جلسه مصاحبه

برای نقش‌تان لباس بپوشید!

در زبان انگلیسی ضرب‌المثلی وجود دارد که در ابتدا برای بازیگران سینما و تئاتر به کار می‌رفت اما حالا در بسترِ مصاحبه شغلی هم می‌تواند خیلی خیلی مفید باشد: «Dress for the part»، یعنی لباسِ نقش را بپوشید.  در یک مصاحبه شغلی خوب، باید از نظر ظاهر و اعتماد بنفس، نشان بدهید که استحقاقِ قرار گرفتن در آن موقعیت را (فراتر از رزومه) دارید. برای تحت تاثیر دادن شرکتی که با آن مصاحبه می‌کنید، باید آراسته و منظم به نظر برسید. کفش‌هایتان را قبل از جلسه تمیز کنید و دستی به کیف‌تان بکشید، اگر محیط کار رسمی است، رسمی‌ترین لباس‌‎هایتان را بپوشید و حتما عطر استفاده کنید. اگر هم به یک استارتاپِ جوان و تازه‌تاسیس می‌روید بهتر است دنبال یک لباس کژوال اما تمیز و منظم بگردید. بهتر است قبل از جلسه، در مورد شرکت هدف تحقیق کنید و آمادگی برای جلسه مصاحبه را با انتخاب لباس به بیشترین میزان برسانید.

اهمیت زبان بدن در مصاحبه شغلی

زبان بدن خودتان را تحت نظر داشته باشید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در یک مصاحبه شغلی خوب رعایت کنید، زبان بدن است. قرار نیست معذب و ناراحت باشید یا آن‌قدر انرژی صرف بدن‌تان کنید که حرف‎‌‌هایتان را یادتان برود، کافی است چند نکته ساده را رعایت کنید. فراموش نکنید که زبان و حالات صورت و بدن شما، سرنوشت مسیر شغلی‌تان را مشخص خواهند کرد چون «کارها بلندتر از کلمات صحبت می‌کنند». شیوه ارائه شما از شخص خودتان، حرف زدن در مورد کارهایتان و حتی فکر کردن به جواب‎‌‌ها، تاثیر بسیار زیادی بر طرف مقابل می‎گذارد. از لباس‌تان گرفته تا مدل موها، اکسسوری‌‎ها و حتی کیف و کفشی که پوشیده‌اید، همه تاثیرگذار هستند. اگر یک تیم مشغول ارزیابی شما باشند، از لحظه ورودتان این ارزیابی را شروع می‎کنند، پس حواستان به این موارد باشد:

  • ارتباط چشمی: همیشه در چشم طرف مقابل نگاه کنید. حفظ ارتباط چشمی نشان می‎دهد که توجه شما صد در صد به فرد روبرو است و درگیر صحبت‌هایش شده‌اید. اگر با یک تیم مصاحبه می‌کنید، هنگام صحبت با هرکدام از آن‌ها مستقیما به خودش نگاه کنید و مخاطب قرارش بدهید.
  • صاف نشستن: چند روز قبل از جلسه، صاف راه بروید و بنشینید و آمادگی برای جلسه مصاحبه را تمرین کنید. صاف نشستن نشانه‌ای است از قابل اعتماد بودن و اتکای به نفس. به جلو یا پشت خم نشوید (چون ممکن است مصاحبه‌کننده تصور کند که بیش از حد راحتید یا اهمیت خاصی به جلسه نمی‌دهید). سرتان را بالا بگیرید و بالا‌تنه را در یک خط مستقیم نگه دارید. اگر از آن دسته افرادی هستید که وقتی مضطرب می‌شوند پاهایشان را تکان می‌دهند، سعی کنید در جلسه مصاحبه شغلی کنترلش کنید و مدام حواس‌تان به پاهایتان باشد.
  • موقعیت دست‌ها: زبان بدن در جلسه مصاحبه شغلی، شامل استفاده حرفه‌ای و خلاقانه از دست‌هایتان هم هست. حرکاتی مثل دست زدن به انگشت‎‌‌ها، تماس کف دست‎‌‌ها و حرکت دادن انگشت‌ها در حال صحبت، نشانه‌هایی از صداقت و راستگویی هستند. دستتان را مشت نکنید و تکان‌های شدید ندهید، چون حس و حالی شبیه به اغراق و خشم به طرف مقابل می‌دهند.

دست خالی به مصاحبه شغلی نروید

یکی از مواردی که باید برای آمادگی برای جلسه مصاحبه رعایت کنید، برداشتن لوازم و وسایل مورد نیاز است. با وجود این که رزومه ‌ها این روزها بیشتر روی تبلت یا کامپیوتر و به صورت pdf خوانده می‌شوند اما بد نیست اگر یک یا دو نسخه پرینت شده هم داشته باشید. ممکن است مصاحبه‌کنندگان همه قسمت‌های رزومه شما را نخوانده باشند و نیاز داشته باشید کمی بیشتر برایشان توضیح بدهید. یک دفتر کوچک و مداد یا خودکار داشته باشید و اگر در مصاحبه شغلی نیاز به یادداشت‌برداری پیدا کردید، روی آن‌ها بنویسید (و نه تلفن، به طور کلی در یک مصاحبه شغلی خوب بهتر است خیلی از گوشی‌تان استفاده نکنید). وقت یادداشت‌برداری سعی کنید ارتباط چشمی خودتان را با فرد مصاحبه‌کننده کاملا قطع نکنید. حتی می‌توانید سوال‎‌هایتان را از قبل در این دفتر بنویسید و آماده داشته باشید. یک کیف کوچک ببرید که در آن، جای همه وسایل‌تان مشخص است. هیچ چیز بدتر از چند دقیقه معطل شدن همه مصاحبه‌کنندگان برای شما، آن هم وقتی مشغول گشتن در کیف‌تان هستید نیست.

در مصاحبه شغلی پنج دقیقه اول اهمیت دارد

پنج دقیقه اول اهمیت دارند

بعضی از مطالعات نشان می‎دهند که در یک مصاحبه شغلی خوب (یا حتی بد)، مصاحبه‌کنندگان در پنج دقیقه اول جلسه تصمیم‌شان را درمورد فرد می‎‌گیرند و بقیه زمان را صرف تایید آن تصمیم می‎کنند، هم در مصاحبه آنلاین و هم در جلسات حضوری. پس بهتر است در همان پنج دقیقه خود و توانایی‌هایتان را خوب و کامل معرفی کنید. با انرژی و اشتیاق وارد مصاحبه آنلاین یا حضوری بشوید و از افراد برای وقت‌شان تشکر کنید (چون ممکن است قبل از شما چند نفر دیگر را دیده باشند و خسته باشند). بهتر است مصاحبه را با یک نظر مثبت درمورد شرکت شروع کنید. مثلا «منتظر این جلسه آنلاین بودم، کارتان در زمینه ... عالی است!».

مسئولیت مصاحبه خودتان را بپذیرید

مسئولیت مصاحبه خودتان را بپذیرید

در یک مصاحبه شغلی خوب باید نهایت ادب را به کار ببرید. بسیاری از افراد اما، ادب را با انفعال اشتباه می‌گیرند. فراموش نکنید که فرمان مصاحبه شغلی دست شماست و این شما هستید که تعیین می‌کنید به کجا خواهد رفت. سوال بپرسید، نظر بدهید (حتی نظرات مخالف)، از خودتان بگویید، پروژه‌هایتان را معرفی کنید و سعی کنید سکوت در جلسه برقرار نشود. اگر بی‌حرف و منفعل فقط سر جای‌تان بنشینید، ممکن است مصاحبه‌کننده خیلی از سوالات مهم را از شما نپرسد و فرصت استخدام را (با وجود رزومه خوب) از دست بدهید.

 

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آمادگی برای مصاحبه آنلاین (2)
آمادگی برای مصاحبه آنلاین (1)
آمادگی برای جلسه مصاحبه کاری (2)
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه