1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. چطور یک رزومه تحصیلی خوب و موثر بنویسیم؟

چطور یک رزومه تحصیلی خوب و موثر بنویسیم؟

همه ما می‌دانیم که اصول نوشتن رزومه تحصیلی و رزومه کاری متفاوت است و برای نوشتن هر کدام یک از این رزومه‌ها باید نکات مخصوص خودشان را رعایت کنیم. ما در این مقاله قصد داریم شما را با نکات و اصول نوشتن رزومه تحصیلی آشنا کنیم تا در نهایت با استفاده از رزومه‌ساز آنلاین بتوانید رزومه تحصیلی یا آکادمیک خود را بسازید.

رزومه فایلی است که بطور کلی شما و سوابق و توانایی‌هایتان را برای نیل به هدف خاصی، به مخاطب معرفی می‌کند؛ حال ممکن است برای دستیابی به شغل مورد نظرتان باشد (رزومه کاری) و یا برای مجوز تحصیل در دانشکده و مرکز خاصی در مکان مورد نظر شما (رزومه تحصیلی) باشد. داشتن یک رزومه تحصیلی یا CV، اولین قدم برای تحصیل در یک دانشکده خاص در هر نقطه در کره زمین است. نحوه نگارش رزومه تحصیلی نقش مهمی در رسیدن شما به این هدف دارد که در ادامه با اصول نوشتن رزومه تحصیلی قوی آشنا می‌شویم.

هدف از نوشتن رزومه تحصیلی چیست؟

هدف از نوشتن رزومه تحصیلی

بسیاری از افراد میل دارند برای تحصیل در یک مقطع و رشته خاص، به خارج از کشور مهاجرت کنند و تحصیلات خود را آنجا ادامه دهند. اما ابزاری که یک دانشکده و یک مرکز را با شما، پیشینه و سوابق تحصیلی و مهارت‌هایتان آشنا می‌کند "رزومه تحصیلی" است. بنابراین رزومه تحصیلی پلی برای تحصیل در یک مرکز خاص است که توسط مسئولین آن مرکز مطالعه و بررسی شده و در صورتی که شما فاقد شرایط لازم باشید، پس از پذیرش می‌توانید در آنجا ادامه تحصیل دهید.

اصول و نکات نوشتن رزومه تحصیلی موفق چیست؟

همانطور که نوشتن رزومه کاری اصول و قواعدی دارد، برای نوشتن رزومه تحصیلی هم باید نکات خاصی رعایت شود تا در یک چهارچوب استاندارد، رزومه به بهترین نحو نگارش شود.

تعداد صفحات رزومه تحصیلی چقدر باید باشد؟

تاکید ما همواره بر کوتاه و مختصر نویسی رزومه بوده است و برای رزومه کاری گفتیم که باید حداکثر مطالب را در دو صفحه جمع آوری کنید اما رزومه تحصیلی چنین محدودیتی ندارد و می‌توانید مطالب بیشتری را در نهایتاً چهار صفحه گردآوری و تنظیم کنید. به این نکته توجه کنید که هیچ موردی را از قلم نیندازید چرا که هر نکته‌ی مرتبط با رشته مورد نظر شما، می‌تواند شما را یک قدم به هدفتان نزدیک‌تر کند.

جزئیات و مواردی که باید در رزومه تحصیلی نوشت؟

موارد مهمی که باید در رزومه تحصیلی نوشت

موارد زیر باید در یک رزومه تحصیلی نوشته شوند:

  1. نام و اطلاعات تماس

    اولین چیزی که در بالای رزومه تحصیلی باید نوشت نام و نام خانوادگی متقاضی است. سپس به ترتیب آدرس، اطلاعات تماس و یک آدرس ایمیل معتبر و حرفه‌ای را باید نوشت.

  2. معرفی و توصیف شخصی

    در این بخش یک توضیح کلی در رابطه با خودتان، چشم اندازی که برای آینده تحصیلی خود در نظر دارید و هدفتان از اپلای کردن در این رشته و دانشگاه را بنویسید تا خواننده به طور مختصر با شما آشنا شود.

  3. سوابق تحصیلی

    سوابق تحصیلی جزو مواردی است که باید به طور کامل در رزومه تحصیلی بنویسید. رشته تحصیلی، نام مرکزی که در آن دوران تحصیلات خود را گذرانده‌اید، معدل و تمام اطلاعات مربوط به سوابق تحصیلی خود را در این بخش بطور کامل بنویسید. در صورتیکه مقاله یا کتاب چاپ شده‌ای دارید هم در این بخش بطور کامل و مختصر توضیح دهید. مقالات و کتاب‌های چاپ شده را به ترتیب از مهم‌ترین آثار شروع به نوشتن کنید.

    سوابق تحصیلی خود را به ترتیب از آخرین مدارک و مدارج به قدیمی‌ترین بنویسید و در هر مورد در صورت وجود، عنوان پایان نامه را بنویسید.

  4. دستاوردها و افتخارت

    نوشتن افتخاراتی که در طول دوران تحصیلات کسب کرده‌اید از مدارج و رتبه‌ها و مسابقاتی که در آن‌ها مقامی بدست آورده‌اید و... همه و همه را در رزومه بگنجانید چراکه چنین مواردی قطعاً در روند تصمیم‌گیری برای انتخاب شما توسط مسئولین یک مرکز خاص تاثیرگذار خواهند بود.

  5. مهارت‌ها

    در صورتیکه مرتبط با رشته‌ای که قصد دارید در آن توسط یک مرکز اپلای شوید، مهارتی دارید حتماً در یک بخش تحت عنوان‌ مهارت‌ها در رزومه بگنجانید و به آن مهارت درصد و نمره بدهید. برای مثال در صورتیکه مرتبط با رشته مورد نظرتان دوره‌ای گذرانده‌اید و یا سابقه کار عملی در آن زمینه دارید، دانستن آن توسط دانشگاه مقصد یک پوئن مثبت برای شما خواهد بود.

نکات نحوه نگارش و قالب بندی رزومه تحصیلی

قالب بندی رزومه تحصیلی

در آخر برای اینکه یک رزومه تحصیلی حرفه‌ای داشته باشید نکات زیر را رعایت کنید:

  • از نوشتن جملات و عبارات تکراری مثل اینکه من سخت کوش و با اراده هستم و... خودداری کنید.
  • از یک فونت مناسب و خوانا با سایز 10-12 برای نوشتن رزومه تحصیلی استفاده کنید.
  • از یک نوع فونت در رزومه استفاده کنید از فونت italic و Bold و Underline تنها در صورت نیاز استفاده کنید.
  • حاشیه‌های فایلتان بین 1.5-2.5 سانتی متر باشد.
  • حتی‌الامکان سعی کنید رزومه تحصیلی‌تان عاری از هرگونه خطای گرامری و املایی باشد.
  • از یک قالب ساده اما حرفه‌ای و جذاب برای نوشتن رزومه تحصیلی استفاده کنید. برای ایده گرفتن می‌توانید نمونه رزومه‌های موفق را دانلود کنید و یا از قالب‌های آماده رزومه ساز آنلاین cvresume استفاده کنید.
  • تمام دوره‌های آکادمیک و کارآموزی‌های مرتبط با رشته تحصیلی را در رزومه بنویسید.
  • در بخش مهارت‌ها حتماً باید به مهارت‌ زبان انگلیسی و یا زبان کشور مقصد اشاره کنید و سطح مهارتتان را بیان کنید. مدارک بین المللی را نیز ارائه کنید. برای مثال دوره IELTS و...
  • قبل از ارسال رزومه حتما یک مرتبه از نظر محتوا، نگارش و قالب فایل را ارزیابی کنید و سپس با یک متن صحیح از ایمیل خودتان به دانشکده مقصد ارسال کنید.
  • تمام نقاط قوت خودتان را در زمینه رشته مورد نظر در رزومه بگنجانید.
  • تمام مطالب را با صداقت بنویسید و هیچ موردی را به دروغ در رزومه نیاورید.
  • تمام مطالب رزومه باید مرتبط با رشته مورد نظرتان باشد.
  • رزومه را در قالب فرمت PDF ذخیره کنید.

با رعایت تمام نکات بالا و البته مختصر نویسی و روان و شفاف نویسی، یک رزومه تحصیلی حرفه‌ای خواهید داشت و شانس شما برای اپلای و بورسیه شدن در مرکز مورد نظرتان بیشتر خواهد شد.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه