1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. نشانه‌های یک رزومه ضعیف

نشانه‌های یک رزومه ضعیف

اگر چند سالی از سابقه کارتان می‌گذرد، احتمالا در سال‌های اولِ شروع کار حداقل یکی دو بار رزومه نویسی بد را تجربه کرده‌اید و در آن زمان، از خودتان پرسیده‌اید که چرا با وجود تجربه و سابقه کار، استخدام نمی‌شوید؟ اگر هم یک کارشناس یا مدیر منابع انسانی هستید، هر روز نمونه‌های زیادی از رزومه ضعیف به دستتان می‌رسد. رزومه‌هایی که دوست دارید فایلشان را باز کنید و تغییرشان بدهید تا حداقل از نظر ظاهری شبیه به یک رزومه شوند. برای جلوگیری از رزومه نویسی بد و بی‌محتوا، باید اول بدانید که دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد. در این مطلب ویژگی های رزومه ضعیف را می‌شناسیم تا با یاد گرفتنشان، سعی کنیم انجامشان ندهیم.

تشخیص رزومه نا موفق

1. رزومه نویسی بد، رزومه‌نویسی بدون تجربه

این روزها که در بسیاری از کسب و کارها خلاقیت حرف اول را می‌زند (به ویژه کسب و کارهای حوزه IT و تبلیغات)، رزومه‌هایی قدرتمند محسوب می‌شوند که نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن و خلاقیت نویسنده‌هایشان باشند. وقتی از رزومه صحبت می‌کنیم، همه می‌دانند که باید سوابق کاری و تجربیاتشان را برای استخدام ارائه بدهند. اما چطور؟ هرچه بیشتر در مورد رزومه نویسی بخوانید، احتمال این که رزومه ضعیف بنویسید کمتر است. یک رزومه ضعیف، نشان می‌دهد که نویسنده‌اش یا بی‌تجربه و اول مسیر کاری است (که خوشبختانه می‌شود با مطالعه و یادگیری مهارت رزومه نویسی را ارتقا داد) و یا بی‌حوصله است. که در این صورت، احتمال این که کارفرما یک فرد بی‌حوصله را استخدام کند، طبعا خیلی پایین خواهد بود. در این مطلب، ویژگی‌های یک رزومه حرفه‌ای و مناسب را بخوانید و سعی کنید تا حد امکان وقت نوشتن آن‎ها را انجام بدهید.

اصلاح غلط های املایی در رزومه

2. غلط‌های املایی و نگارشی بسیار زیاد

هیچ‌چیز بدتر از یک رزومه پر از غلط املایی و نگارشی نیست. اگر می‌خواهید شانس استخدام با رزومه را بالا ببرید، بعد از تمام شدن نگارش رزومه‌تان، حتما آن را چک کنید تا غلط نداشته باشد (مخصوصا اگر هنگام نوشتنش عجله کرده‌اید). در بعضی از مشاغل مثل مهندسی معماری، مهندسی عمران، پرستاری یا فروشندگی در طول روز احتمالا زیاد به «صحیح نوشتن» نیاز پیدا نمی‌کنید. اما اگر قرار است به عنوان یک مدیر بازاریابی، نویسنده محتوا، نویسنده متون تبلیغاتی یا حتی گرافیست استخدام شوید، باید بلد باشید که صحیح، خلاصه و تاثیرگذار بنویسید. استخدام با رزومه ای که پر است از غلط‌های املایی و جملات نامفهوم، شانس شما را برای استخدام در این مشاغل به نزدیک صفر می‎رسانند.

بزرگ نمایی در مهارت ها و سوابق کاری

3. بزرگ‌نمایی در مهارت‌ها و سوابق کاری

یکی از ویژگی های رزومه ضعیف، اغراق است. اگر می‌توانید با نرم‌افزارهای مجموعه آفیس کار کنید، بهتر است صرفا بنویسید «توانایی کار با آفیس» و نه «توانایی کار با پاورپوینت، وورد و ....». توانایی‌های شما، در یک نگاه مختصر به متن و طراحی رزومه مشخص می‌شوند و نیازی نیست که کششان بدهید. سوابق کاری‌تان را در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف با بولت و به صورت تیتر مشخص کنید (تجربه کاری‌تان در هر شرکت، در مصاحبه مشخص می‌شود). توانایی‌هایتان را با استفاده از کلمات تاثیرگذار، کوتاه و البته صریح بنویسید.

مقایسه رزومه ضعیف و رزومه قوی

4. رزومه ضعیف و بدون وضوح

یک رزومه ضعیف، رزومه‌ای است که دقیقا مشخص نمی‌کند شما در سازمان پیشینتان مسئول چه کاری بوده‌اید. تصور کنید که مدیر یک بیمارستان هستید و می‌خواهید برای بخش پرستاری‌تان، یک سوپروایزور جدید استخدام کنید. در رزومه فردی که به دست شما رسیده، نوشته شده «مسئول رسیدگی به بیماران». این «مسئول» دقیقا چه چیزی محسوب می‌شود؟ یک پزشک؟ یک پرستار؟ یک سرپرستار؟ یک بهدار؟ همه این‌ها مسئول رسیدگی به بیماران هستند و این یعنی رزومه نویسی بد. این اتفاق در شغلی مثل پرستاری و پزشکی شاید کمتر بیفتد، اما در مشاغل دیجیتال متاسفانه زیاد دیده می‌شود. یکی از ویژگی های رزومه ضعیف، این است که افراد در آن‌ها نمی‌نویسند که دقیقا چه موقعیتی داشته‌اند. بهتر است واژه‌های جدید اختراع نکنید و از موقعیت‌های اشنا و شناخته‌شده برای توصیف شغلتان استفاده کنید. «محتواکار» یک واژه ناشناس و عجیب است که موقعیت فرد را در سازمان مشخص نمی‌کند. اما دقیقا مشخص است که یک کارشناس محتوا، مدیر محتوا، و تولیدکننده محتوا در شبکه‌های اجتماعی هر کدامشان چه کارهایی را انجام می‌دهند و در سازمان چه موقعیتی دارند. رزومه ضعیف را می‌شود با صراحت و استفاده صحیح از کلمه‌ها به یک رزومه قوی تبدیل کرد.

پرهیز از فونت نامناسب

5. سواستفاده از فونت

قرار نیست همه فونت‌هایی که به نظرتان جذاب و هیجان‌انگیز هستند را در رزومه خودتان استفاده کنید. یکی از ویژگی های رزومه ضعیف، استفاده از فونت‌های ناآشنا و غیررسمی است. فونت‌های فانتزی مثل نستعلیق برای طراحی یک پست اینستاگرامی یا پوستر یک کنسرت عالی هستند اما جایشان در رزومه حرفه‌ای شما نیست. رزومه نویسی بد یعنی نویسنده نمی‌داند که فونت مناسب رزومه چیست و چطور باید از آن استفاده کند و چقدر اهمیت دارد که فونت در تمام صفحات رزومه یکسان و منسجم باشد. برای رزومه خود یک فونت مناسب و ساده انتخاب کنید. در بیشتر رزومه‌ها، این چهار فونت بد محسوب می‌شوند:

  • Papyrus
  • Comic sans
  • Impact
  • Mistral

پرهیز از دراز نویسی در رزومه

6. درازنویسی

بهتر است رزومه‌تان را در خلاصه‌ترین حالت ممکن بنویسید و از نوشتن مسائل شخصی، خاطرات کاری (حتی خاطرات مهم) و چیزهایی که برای شخص شما جذاب هستند، پرهیز کنید. یکی از ویژگی های رزومه ضعیف این است که حوصله خواننده را سر می‌برد و دست او را مدام روی موس حرکت می‌دهد تا به آخر رزومه برسد. از آن دست رزومه‌هایی ننویسید که خواننده‌ها برای تمام شدنشان لحظه شماری می‌کنند.
اگر رزومه‌تان بلند شده، بهتر است یکی دو بار آن را از نو بخوانید و هر بار جملات و پاراگراف‌هایی که به نظرتان اضافه هستند را حذف کنید. اگر بعد از ویرایش باز هم به نظر طولانی می‌‌رسد، بد نیست که برای یک فرد دیگر بفرستید و از او بخواهید که قسمت‌هایی که به نظرش اضافه هستند را علامت بزند. بعد بدون هیچ درنگی پاکشان کنید، آن‌ها همان قسمت‌هایی هستند که رزومه شما را به یک رزومه ضعیف تبدیل کرده‌اند. یکی از بهترین راه‌ها برای کوتاه‌نویسی در رزومه، این است که هر پاراگراف را تنها به یک تیتر تبدیل کنید.

نوشتن اطلاعات تماس در رزومه برای استخدام

7. نبودن راه‌های تماس

استخدام با رزومه، وقتی کامل می‌شود که کارفرما بتواند با شما تماس بگیرد. وقتی راهی برای تماس در رزومه خودتان نگذارید، فرایند استخدام فلج می‌شود و ممکن است حتی تماس گرفتن با شما آن قدر سخت و طولانی شود که در رقابت با یک فرد دیگر با رزومه ضعیف‌، شکست بخورید. بهترین قسمت برای گذاشتن اطلاعات تماس در ابتدای رزومه است و با فونتی واضح و برجسته، تا خواننده آن را به راحتی ببیند و برای تماس گرفتن با شما، نیازی به صرف انرژی بیشتر نداشته باشد. یکی از ویژگی ‏‎های رزومه ضعیف، این است که یا راه تماس ندارند یا آن‌قدر بد و دور از دسترس دارند که کارفرما بی‌خیال تماس خواهد شد.  این‌ها، راه‌های تماسی هستند که در بیشتر رزومه‌های قوی دیده می‌شوند:

  • شماره تلفن
  • ایمیل
  • آدرس شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، لینکدین و اگر دوست دارید توییتر)
  • وب سایت شخصی
  • آدرس پورتفولیو آنلاین

فراموش نکنید که رزومه نویسی بد، ممکن است برای هر فردی در ابتدای مسیر کاری اتفاق بیفتد و رزومه شما، سال به سال (و حتی چند بار در یک سال) به روز خواهد شد. بنابراین اگر حتی همین امروز فهمیده‌اید که رزومه ضعیف ساخته‌اید و برای استخدام با رزومه شانس چندانی ندارید، فایل آن را باز کنید و تغییرش بدهید. شانس استخدامتان قطعا بالاتر خواهد رفت.

رزومه ساز آنلاین

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه