1. بلاگ
  2. توسعه شغلی
  3. هفت قدم برای یافتن اولین شغل

هفت قدم برای یافتن اولین شغل

اولین شغل برای هر کسی خاطره‌انگیز و مهم است، اما یافتنش کار ساده‌ای نیست. شغل اول مسیر ما را مشخص می‌کند، به بازار کار (و مهم‌تر از آن به خودمان) نشان می‌دهد که در کار چه شخصیتی داریم، به چه حوزه‌هایی علاقه داریم و چطور نسبت به تغییرات بازار کار و دنیا واکنش نشان می‎دهیم. همچنین اولین شغل، زمین تمرین خوبی برای یادگیری مهارت‌های نرم مثل ارتباط موثر و مفید با همکاران، مدیریت بحران، کار تحت فشار و... است. شغلی که در ابتدا انتخاب می‌کنید، همچنین یک شبکه ارتباطی برایتان می‎سازد که می‌توانید با استفاده از آن به مراحل بالاتر بروید و حقوق‌های بالاتر بگیرید. موقعیت‌های بیشتری خواهید داشت، با افراد مهم‌تری آشنا می‌شوید و البته درک بهتری از موقعیت و علایق خودتان پیدا خواهید کرد. رزومه نویسی برای استخدام برای بار اول، اهمیت زیادی دارد. در این مطلب هفت توصیه مهم و کاربردی را برای پیدا کردن شغل اول برایتان شرح می‌دهیم.

ممکن است اولین شغل شما درآمد زیادی نداشته باشد!

پیش از ارسال درخواست کار (مخصوصا اگر کار اولتان است)، نگاهی به ارتباطات فعلی خوتان بیاندازید. به دوستان و اعضای خانواد‌ه‌ای که توصیه‌شان می‌تواند شما را به سازمان مورد علاقه‌تان برساند، یا به صورت موقت در یک کسب‌وکار موقت سر کار ببرد.  مهارت‎‌‌هایی که در کارهای داوطلبانه، کارآموزی‌‎ها و دانشگاه به دست آورده‌اید را هم فراموش نکنید. بسیاری از افرادی که به دنبال پیدا کردن شغل اولشان هستند، مسیر کارآموزی و شغل‌های بدون دستمزد را انتخاب می‏کنند که البته اگر در راستای علایقشان باشد، به رشدشان کمک خیلی زیادی می‎کند. مثلا اگر می‌خواهید وارد صنعت فیلم‌سازی شوید، باید از دستیاری کارگردان شروع کنید. اگر می‌خواهید در هنر آشپزی فعالیت کنید، باید به سراغ یک رستوران کوچک و محلی بروید و اگر می‌خواهید یک برنامه‌نویس حرفه‌ای شوید، باید ابتدا در یک شرکت کارآموزی کنید.

1- انتظارتان از اولین شغل چیست؟

پیدا کردن شغل با درآمد بالا، نیازمند تحصیلات (یا حداقل تجربه کار) مرتبط و حرفه‌ای است، چیزی که بیشتر مبتدی‌ها آن را ندارند. اولین شغل بسیاری از افراد در بسیاری از کشورهای دنیا در حوزه‌های فروشندگی، سالن‌داری در کافه، آشپزی و... است. شاید باورتان نشود اما این موقعیت‌ها هم رقابتی هستند، چون نوجوانان بیشتر برایشان تقاضا می‌دهند و همچنین افرادی که در سطح entry level (کار ساده) قرار دارند، به دنبال آن‌ها هستند. خوبی این طور مشاغل این است که پویا هستند و تقریبا همیشه مشغول استخدام، بنابراین با گشتن، می‌توانید شغل مورد نیازتان را پیدا کنید.

2- با دوستان و آشنایان، شبکه بسازید

پیدا کردن شغل بدون داشتن ارتباط و شبکه‌های همکاری، می‌تواند پرچالش و خسته‌کننده باشد. چه در ابتدای راهِ یافتن شغل هستید و چه به میانه راه رسیده‌اید، شبکه‌سازی همیشه می‌تواند برایتان مفید باشد. هنگام نوشتن رزومه با دوستان، اعضای خانواده و هم‎دانشگاهی‌های خودتان (و حتی افرادی که در کلاس‌های مهارت‌آموزی می‎شناسید) صحبت کنید و به آن‌ها بگویید که مشغول رزومه نویسی برای استخدام هستید. آن‎ها معمولا موقعیت‌های خالی بازار را می‌شناسند و حتی شاید در کسب‌وکار شخصی خودشان به دنبال یک نیرو باشد.

3- برای تجربه کار کنید

اولین شغل شما، ممکن است با تصوراتتان فرق داشته باشد و حتی گاهی عصبانی و افسرده‌تان کند، اما فراموش نکنید که تجربه‌های ارزشمند دوران کاری را دقیقا در همان روزها و ماه‌های اول به دست خواهید آورد. مثلا اگر در یک فروشگاه کار می‎کنید، فروش، ارتباط با مشتری و مدیریت زمان را خیلی خوب یاد خواهید گرفت و راه حل‌هایی می‌آموزید که برای حل مشکلات کاری در آینده برایتان مفید هستند. اگر اولین شغل شما کار در یک رستوران باشد، انبارگردانی و سلامت تغذیه را خیلی خوب می‎آموزید و حتی ممکن است در خود آن مکان ارتقا پیدا کنید.

4- ساخت رزومه اهمیت دارد

رزومه نویسی برای استخدام، بهترین راه قانع کردن کارفرماهاست تا شما را به کسب‌وکار خودشان وارد کنند. شاید شما تجربه حرفه‌ای و سابقه زیادی نداشته باشید (و این یعنی صفحه رزومه شما خالی می‌ماند)، اما قطعا مهارت‌هایی دارید که – حتی در حد جزئی- شما را برای آن کار مناسب می کنند.مثلا اگر  یک دوره فن بیان شرکت کرده‎اید، احتمالا توانایی سخنوری خوبی دارید و باید این را در مهارت‌هایتان بیاورید. کارها و پروژه‌‎های داوطلبانه را هم فراموش نکنید، شاید برایشان دستمزد نگرفته باشید اما قطعا مهارت و توانایی یاد گرفته‎‌‌اید. نکات مهم ساخت رزومه را در این مطلب بخوانید.

5- شروع به جستجو کنید

برای پیدا کردن شغل، اول باید خوب بگردید! شبکه‎‌‌سازی خیلی به شما کمک می‌کند، اما تا وقتی که دنبال کار نگردید چیزی هم پیدا نخواهید کرد. ابزارها، وب‌سایت‌ها و حتی اپلیکیشن‌هایی هستند که با ساخت رزومه و وارد کردن توانایی‌هایتان، به شما موقعیت‌های شغلی را نمایش می‌دهند و حتی با کارفرما مرتبط می‌کنند. بعضی از افراد فقط و فقط سرچ می‎کنند و به کسی نمی‎سپارند، اما بعضی‌ها هم روی شبکه‎‌‌های اجتماعی حساب می‎کنند (و حتی در یافتن اولین شغل موفق می‎شوند). از طریق وب‎سایت‎‌‌های مختلف (مثلا جابینجا) جستجو را شروع کنید، احتمالا به نتیجه می‌رسید.

6- برای مصاحبه آماده شوید

رزومه نویسی برای استخدام، شما را به یک موقعیت جذاب ولی پیچیده می‌رساند: مصاحبه شغلی. وقتی کارتان را انتخاب می‎کنید و جلسه مصاحبه هم مشخص می‎شود، زمان آماده شدن برای آن رسیده است. آگهی شغلی را خوب بخوانید و قسمت‌‎های مهم مورد نیاز کارفرما را برای خودتان برجسته کنید. این‎ها چیزهایی هستند که باید توانایی خودتان را در زمینه آن‎ها در جلسه ثابت کنید. حتما درمورد سازمان هدف، تاریخچه، اهداف و فرهنگ آن هم تحقیق کنید. مدل مصاحبه را پیدا کنید (یا اگر نمی‎شود، بپرسید) و مناسبِ آن لباس بپوشید و وسایلتان را انتخاب کنید. حتی می‌توانید در لینکدین یا اینستاگرام نگاهی به پروفایل فرد مصاحبه‌کننده بیاندازید و شخصا با او آشنا شوید (البته احتیاط را در ارتباط گرفتن رعایت کنید). این کارها اضطراب شما را کاهش می‎دهند. فراموش نکنید که مصاحبه‌کنندگان افرادی را دوست دارند که زمان گذاشته‌اند و سازمان و اهدافش را شناخته‌اند.

7- بعد از مصاحبه، پیگیری را فراموش نکنید

بعد از ساخت رزومه و شرکت در جلسه مصاحبه، توپ در زمین سازمان است، اما این به آن معنا نیست که نمی‌توانید نتیجه را پیگیری کنید. اما چطور؟

یک ایمیل مودبانه و صمیمی بنویسید و در آن، از فرصتی که سازمان برای پیدا کردن شغل در اختیار شما گذاشته تشکر کنید و بپرسید که نتیجه مصاحبه مشخص شده یا نه. حتی اگر رد شدید، بد نیست که پیام را پاسخ بدهید و آرزوی یافتن فرد مناسب برای آن موقعیت خاص را بکنید. این نشان می‎دهد که کمپانی و موقعیت واقعیت برای شما مهم هستند.

 

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
مهندسان داده (Data Engineers) چه افرادی هستند؟
مشاغل مربوط به ماشین لرنینگ کدام‌ها هستند؟
آشنایی با قوانین ایجاد انگیزه در نیروی انسانی
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه