1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. همه چیز در مورد ساختن رزومه حرفه ای برای کارجویان

همه چیز در مورد ساختن رزومه حرفه ای برای کارجویان

مدیران یک سازمان یا استارتاپ، حتی برای استخدام بزرگترین و حرفه‌ای‌ترین کارشناسان و مدیران ارشدشان، به رزومه نگاه می‌کنند. رزومه هر کسی، به سازمان یا طرف مقابلش نشان می‌دهد که آن فرد با چه کسانی کار کرده، چه کارهایی را به نتیجه رسانده و مهم‌تر از همه چه ارزش‌هایی را به سازمان یا افراد بخشیده است. رزومه شما، باید نشانگر تفاوت بینِ زمان ورودتان به یک گروه و زمان خروجتان باشد. ساختن رزومه حرفه ای، می‌تواند به شما کمک کند که توانایی‌ها و سوابقتان را صیقل دهید و آن طور که باید و شاید در معرض نمایش بگذارید، از طرف دیگر، اگر با وجود مقدار زیادی فعالیت و سابقه کاری، نتوانید یک رزومه خوب برای استخدام بسازید، ممکن است حتی در رقابت با نیروهای کم‌سابقه‌تر شکست بخورید. در این مطلب، چند توصیه مهم را مرور می‌کنیم تا یاد بگیریم چطور رزومه کامل بسازیم.

یک رزومه جهانی بسازید

برای ساختن رزومه خوب در تمام دنیا، مسائل یکسانی اهمیت دارند:

«شما که هستید و چه توانایی‌هایی دارید؟»
یکی از اشتباه‌هایی که بسیاری از افراد در ساخت رزومه می‌کنند، زیاده‌گویی و توصیف بیش از اندازه از توانایی‌ها و علایقشان است. بهتر است همین امروز در گوگل جستجو کنید و انواع نمونه رزومه در حوزه‌های مختلف کاری را از نزدیک ببینید. توصیه ما این است که حتی اگر رزومه‌تان کامل و به روز است، باز هم این جستجو را چند ماه یک بار تکرار کرده و ترندهای رزومه‌نویسی روز را بشناسید.

ساختن رزومه حرفه ای نیاز به شناختی دقیق از ترندهای روز کسب و کار در دنیا دارد. در دنیا چه خبر است؟ کشورهای دیگر، چه مدل رزومه هایی را حرفه‌ ای می‌دانند؟ چگونه رزومه کامل بسازیم و نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا با آن حرفی برای زدن داشته باشیم؟ بسیاری از کسب و کارهای بزرگ جهانی، ترجیح می‌دهند خیلی ساده و در چند خط مهارت‌های شما را (به صورت تیتر) بخوانند و بفهمند شما در کدام بخش سازمان می‌توانید خلق ارزش کنید. آن‌ها به خواندن علایق شما (من عاشق فیلم‌هایی در مورد موفقیت هستم!) یا توانایی‌های خاص شما (می‌توانم در ده دقیقه هزار کلمه را تایپ کنم!) علاقه‌ای ندارند. پس رزومه‌تان را کامل اما مجهز و گویا بنویسید و از روده‌درازی و زیاده‌گویی پرهیز کنید!

رزومه حرفه ای برای استخدام در سازمان

سازمان مقابلتان را دقیقا بشناسید

چگونه رزومه کامل بسازیم؟ برای جواب دادن به این سوال باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید، که اولین آن‌ها سازمانی است که می‌خواهید در آن استخدام شوید. داشتن یک رزومه منظم و ثابت و فرستادن آن برای همه شرکت‌ها و سازمان‌ها، ایده چندان بدی نیست. اما اگر ابتدای ساختن رزومه حرفه ای هستید یا می‌خواهید آن را برای فرستادن به یک جای دیگر به روز کنید، قبل از تغییر دادن فایل رزومه، کمی در موردِ سازمان روبرویتان تحقیق کنید. آیا این سازمان، یک نهاد دولتی یا نیمه‌دولتی است که افراد در آن کاملا وظیفه‌محور کار می‌کنند؟ پس داشتنِ یک رزومه رنگارنگ با المان‌های بامزه و شاد، یک رزومه خوب برای استخدام محسوب نمی‌شود (و حتی شاید شانس استخدام شما را پایین بیاورد). برای یک استارتاپ رزومه می‌فرستید که بلیط سینما می‌فروشد؟ اطلاعات و علاقمندی‌های سینمایی‌تان را در متن و لحن رزومه به رخ بکشید و حتی اگر فضا را مناسب می‌بینید، یکی دو شوخی محترمانه هم بکنید.

انواع قالب رزومه کاری برای استخدام

فرمت مناسب را انتخاب کنید

یک رزومه خوب برای استخدام علاوه بر محتوا، فرمِ مناسبی خواهد داشت. هر چقدر هم که برای ساختن رزومه حرفه ای تلاش کنید و در نهایت نظم آن را بنویسید، کافی است خروجی مناسبی از فایل آن نگیرید تا همه چیز به هم بریزد و شانس استخدامتان به صفر برسد. بهتر است اگر از تمپلیت‌های اپلیکیشن‌های مختلف (مثل وورد) استفاده می‌کنید، خروجی قابل ویرایش نگیرید. یک خروجی نهایی نشده و قابل ویرایش (مثلا یک متن وورد) با چند کلیک به راحتی قابل تغییر است و البته که ظاهرش هم چندان حرفه‌ای نیست. وقتی فایل شما قابل ادیت باشد یعنی هنوز به آخرین مرحله نرسیده و هر کسی می‌تواند آن را عوض کند. PDF بهترین و رایج‌ترین خروجی برای رزومه‌ است. چون در هر دستگاهی باز می‌شود و خطرات به هم ریختن فونت و زبان هم تهدیدش نمی‌کنند. هنگام ساختن رزومه حرفه ای، بهتر است خروجی‌تان را چندین بار چک کنید و در گوشی و سیستم کامپیوتری‌تان ظاهرش را مقایسه کنید تا مطمئن شوید فرمت یکسانی دارد. متن‌ها در آن به هم نریخته‌اند و فاصله متن و عکس طوری تنظیم شده که چشم را اذیت نمی‌کند. البته که رزومه‌های خلاقانه‌تری مثل اسلاید شو و حتی ویدیو را هم می‌توانید ارائه کنید، اگر فرصت ارائه داشته باشید و مخاطبتان هم آن را بپسندد.

قالب رزومه گرافیکی

اگر دوست دارید، گرافیک رزومه‌تان را ارتقا بدهید

اگر کارتان در حوزه بصری است، یک رزومه خوب برای استخدام برای شخص شما، احتمالا باید نشانگر خلاقیت و استعدادتان هم باشد. البته که ساختن رزومه حرفه ای لزوما به معنای زرق و برق بیش از حد نیست. باید اصل حرفتان را بزنید، حتی اگر نتوانید تزئینش کنید. اما اگر سوابق و توانایی‌هایتان را نوشته‌اید، نمونه کارها را هم قرار داده‌اید و رزومه‌تان کامل است، بد نیست که قشنگش هم بکنید. طراحی خلاقانه صفحات، قاب‌بندی زیبا و خلاقانه و حتی قرار دادن تصاویر کوچک و سرگرم‌کننده متناسب با حوزه کاری‌تان، برای فردی که رزومه را می‌خواند چشمگیر خواهد بود و قطعا آن را از بقیه رزومه‌های ساده‌ای که دریافت می‌کند یک سر و گردن بالاتر قرار می‌دهد. یک رزومه خوب برای استخدام هم کامل و حرفه‌ای است و هم می‌تواند شوخ و سرگرم‌کننده باشد. به ویژه اگر برای سازمانی غیردولتی یا استارتاپی در حوزه سرگرمی رزومه می‌فرستید.

نوشتن نمونه کار در رزومه برای استخدام

یک رزومه خوب برای استخدام نمونه کار دارد

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختن رزومه حرفه ای، صداقت و عینیت است. یعنی مثلا وقتی که ادعا دارید سه سال به عنوان گرافیست ارشد در تیم محتوای سازمان X مشغول به کار بوده‌اید، باید با نمونه کارتان این ادعا را اثبات کنید. اگر در سازمانی مشغول هستید، بهترین کارهایتان (و البته آن‌هایی که مورد علاقه شما هستند) را آرام آرام به صورت فایل‌های باکیفیت روی لپتاپ خودتان جمع‌آوری کنید یا در یک فضای ذخیره آنلاین (مثل گوگل درایو) نگه دارید. اگر به صورت فریلنس کار می‌کنید هم، پروژه‌هایتان را تحت نظر داشته باشید و از میانشان نمونه‌هایی را نگه دارید. یک رزومه خوب برای استخدام، شامل تعداد مناسبی نمونه کار است، نه خیلی کم و نه خیلی زیاد. چه افرادی باید نمونه کار داشته باشند؟

  • همه افرادی که نتیجه کارشان یا عینی است (مثلا خیاط‌ها، نجارها طراحان لباس، آشپزها، تصویرسازها، گرافیست‌ها، طراحان تجربه کاربری و...)
  • همه افرادی که کارشان با ابزارهای مختلف قابل اندازه‌گیری است (دیجیتال مارکترها، مدیران دیجیتال، مدیران تبلیغات، اینفلوئنسرها، مدیران شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌نویسان و ...)
رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه