1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. رزومه کانادایی: نحوه نوشتن رزومه برای مهاجرت به کانادا چگونه است؟

رزومه کانادایی: نحوه نوشتن رزومه برای مهاجرت به کانادا چگونه است؟

برای نوشتن یک رزومه مختص مهاجرت به کانادا باید نکات خاصی را رعایت کنیم. نوشتن سوابق تحصیلی، شغلی و همینطور خلاصه رزومه در اینگونه رزومه‌ها بسیار مهم است چرا که باید طبق استاندارد آنها رزومه نویسی کنیم. با ما همراه باشید تا شما را با این نکات استاندارد و حرفه‌ای آشنا کنیم.

اولین قدم برای مهاجرت به کانادا از طریق بورسیه تحصیلی یا ویزای کاری، داشتن یک رزومه خوب است. قوانین نگارش رزومه یا CV برای کشورهای مختلف تشابه و تفاوت‌هایی دارد که باید طبق آن رزومه را تنظیم کرد. تفاوت‌های فرهنگی، آموزشی و دنیای حرفه‌ای در کشور کانادا مستلزم این است که رزومه کانادایی را دقیقاً طبق استانداردهای این کشور تنظیم کنیم. در این محتوا به اصول رزومه نویسی برای مهاجرت به کشور کانادا می‌پردازیم.

تفاوت رزومه نویسی برای کشور کانادا با دیگر کشورها چیست؟

رزومه شما، کلید اخذ ویزا و اقامت کشور کاناداست بنابراین باید در تفاوت‌های رزومه به سبک کانادایی با دیگر رزومه‌ها ریز شویم. کارفرماها تنها و تنها بر اساس محتوای رزومه شما تصمیم می‌گیرند که شما را استخدام کنند یا نه؛ بنابراین تنها هدف شما باید جلب نظر کارفرمایان باشد. در نوشتن رزومه کانادایی تمرکز خود را از گفتن تمام جزئیات در مورد خودتان بردارید و به جای آن بر تاثیری که شما بر شرکت و سازمان آن‌ها می‌توانید داشته باشید، تمرکز کنید.

از اینکه وظایفتان را لیست کنید بپرهیزید و به جای آن بر دستاوردهایتان در هر سمت تاکید کنید. خودتان را از میان دیگر کاندیدای متقاضی کار متمایز کنید.

فرمت رزومه کانادایی شامل موارد زیر است:

  1. اطلاعات تماس
  2. خلاصه رزومه کاری
  3. سوابق کاری
  4. سوابق آکادمیک و تحصیلی

همچنین باید مهارت‌های فنی و کاری خود را در رزومه جای دهید.

15 نکته رزومه نویسی برای کشور کانادا

رزومه نویسی برای کشور کانادا

با رعایت نکات زیر می‌توانید شانس خود را برای استخدام در یک کمپانی کانادایی دو چندان کنید:

  1. رزومه ابزاری است که شما را به کارفرما معرفی می‌کند. قرار نیست به رزومه به چشم یک تاریخچه کاری نگاه کنید. زمانی که برای مهاجرت به کانادا رزومه خود را تنظیم می‌کنید، بعضی اطلاعات را با هایلات برای خواننده رزومه پررنگ کنید.
  2. رزومه را جذاب بنویسید. معمولاً کارفرماها بین 10 الی 30 ثانیه برای خواندن رزومه شما وقت می‌گذارند بنابراین از فرمت رزومه کانادایی برای جذاب‌تر شدن رزومه‌تان استفاده کنید تا در زمان بررسی، خواندن این فایل خارج از حوصله نباشد و تمام دستاوردهای شما به کارفرما نشان داده شود.
  3. از یک تمپلیت حرفه‌ای استفاده کنید. در سایت CVresume.ir می‌توانید فرمت‌های رزومه کانادایی را بررسی و یک مورد را انتخاب کنید.
  4. از پاراگراف‌های طولانی و فونت‌های ریز استفاده نکنید. یک فونت خوانا برای رزومه‌تان انتخاب کنید و تنها از یک فونت در کل متن استفاده کنید.
  5. جملات را تا جای ممکن کوتاه کنید و از بجای استفاده از "من در شرکت x کار کرده‌ام" این جمله را به صورت بولت پوینت و موردی و کوتاه بنویسید.
  6. رزومه کانادایی به طور معمول حداکثر باید دو صفحه‌ای باشد. در صورتیکه تجربیات شما محدود و کم است، یک صفحه کافی است. اگر بیشتر از 10 سال سابقه کاری مرتبط دارید نهایتاً می‌توانید رزومه‌تان را در سه صفحه جمع بندی کنید.
  7. تنها و تنها از تجربیات و اطلاعات مرتبط با شغل مورد نظر در رزومه بنویسید و موارد غیر مرتبط را فاکتور بگیرید.
  8. تمام اطلاعات رزومه‌تان را با کشور کانادا معادل‌سازی کنید. برای مثال از کلمات “high school”، “GPA” و... استفاده کنید.
  9. از سرگرمی‌ها و علایق خود در رزومه کانادایی ننویسید مگر اینکه دستاوردی در این زمینه‌ها داشته باشید که به رزومه شما و بهتر دیده شدن شما کمک کنند. به یاد داشته باشید که رزومه شما باید شما را از دیگر متقاضیان متمایز کند. اینکه در مورد فوتبال یا پیانو نواختن در رزومه بنویسید، شانس شما را در پذیرش کمرنگ می‌کند.
  10. مهارت‌هایی مانند تسلط به چند زبان یا تسلط به نرم‌افزار خاص را حتما در رزومه بگنجانید. اما اطمینان حاصل کنید که این مهارت‌ها در جهت کمک به شغل مورد نظر و مرتبط با آن هستند.
  11. از ارسال یک رزومه مشابه به چندین شرکت بپرهیزید. در بهترین حالت باید رزومه شما مختص به یک کمپانی خاص نوشته شود.
  12. از یک فرمت حرفه‌ای استفاده کنید. در صورت لزوم از یک فرد خبره در این زمینه مشورت بگیرید. رزومه را قبل از ارسال بررسی و ویرایش کنید.
  13. وقفه‌های شغلی خود را لیست نکنید. همه کمپانی‌ها به دنبال استخدام فردی متعهد هستند که به طور پیوسته کار خود را انجام دهد. وقفه‌های شغلی را می‌توانید در مصاحبه بیشتر توضیح دهید.
  14. تاریخ تنظیم رزومه و لغات "رزومه" یا “CV” را در فایل رزومه ننویسید.
  15. رزومه خود را امضا نکنید.

فرمت و نحوه نوشتن رزومه کانادایی

نحوه نوشتن رزومه کانادایی

مراحل نوشتن رزومه برای کشور کانادا شامل موارد زیر است:

اطلاعات شخصی

باید و نبایدهای اطلاعات شخصی در رزومه کانادایی:

  • تاریخ تولد، جنسیت، نام پدر و مادر و دین و مذهبتان را در رزومه ننویسید. در قوانین استخدام کشور کانادا، نیازی به دانستن این اطلاعات نیست.
  • در صورت امکان یک آدرس محل سکونت در کانادا در رزومه ارائه کنید. و مهمتر از آن یک شماره تلفن کانادایی در رزومه بنویسید.
  • آدرس ایمیلی که در رزومه می‌نویسید باید حرفه‌ای باشد. آدرس ایمیل باید ترکیبی از اسم کوچک و فامیلی شما باید. از آدرس ایمیل‌هایی که دامنه آن‌ها مثل .co.uk یا .co.in است بپرهیزید و در صورت نیاز یک ایمیل جدید بسازید.
  • برای اینکه دسترسی به شما آسان و راحت باشد بهتر است آدرس لینکدین خود را هم در رزومه وارد کنید.

خلاصه رزومه

خلاصه رزومه ورژن کوتاهی از کل رزومه شماست که در عین حال اهداف شما و نحوه کمک رسانی شما به کمپانی مورد نظر را به خواننده توضیح می‌دهد. خلاصه رزومه کاری شامل 3 الی 4 جمله است که تفاوت شما را از نظر شخصیتی و توانمندی‌ها با دیگر متقاضیان را نشان می‌دهد.

  • تعداد سال‌های فعالیت مرتبط با شغل مورد نظر را بنویسید.
  • از بکاربردن عبارات کلیشه‌ای مثل صداقت در کار یا مسئولیت پذیری بپرهیزید. بجای آن یک دید شفاف نسبت به خودتان، توانایی تاثیرگذاری‌تان در شغل مورد نظر و حل مشکلات ارائه کنید. این موارد را خاص خودتان بنویسید و وجه تمایزتان را مشخص کنید.
  • به هدف و چشم انداز شغلی خودتان اشاره کنید. اینکه آرزوی رسیدن به چه سطح و پستی در شغل مورد نظر را دارید.

سوابق شغلی در رزومه کانادایی

تمام جزئیات سوابق کاری مرتبط را بنویسید. کارفرماها با وظایف هر سمت در شرکتشان آشنایی دارند بنابراین لیست کردن این وظایف کار درستی نیست. از سه یا چهار بولت پوینت کوتاه و مختصر استفاده کنید. دستاوردهای کلیدی در هر سمت، مشکلاتی که در هر بخش وجود داشته و راه حل شما برای رفع آن مشکلات را بنویسید. هر موفقیتی که در راه کار و وظیفه‌تان کسب کرده‌اید رزومه شما را به یک رزومه جذاب تبدیل می‌کند.

سوابق تحصیلی

در نهایت سوابق تحصیلی و آکادمیک مرتبط را بنویسید و دستاوردهای دوران تحصیلتان، پروژه‌ها و افتخاراتتان را هم در این بخش بگنجانید. سطح، مدرک و نام محلی که در آن تحصیلاتتان را گذرانده‌اید بنویسید و طول و زمان دوره تحصیلی‌تان را قید کنید.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه