1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. آیا برای دورکاری هم باید رزومه بنویسیم؟

آیا برای دورکاری هم باید رزومه بنویسیم؟

دی ماه 1398 بود که ویروس کرونا برای اولین بار خبرساز شد. تا بهار آن سال، وضعیت به پاندمی تغییر کرد و کشورها یکی یکی، نیروهایشان را دورکار کردند. بیشتر مشاغلی که در سال 1399 و اوج دوران کرونا دورکار شدند، هنوز به همان صورت ادامه می‌دهند و با وجود همه غصه‌ها و مضراتی که کرونا به مشاغل و به همه ما تحمیل کرد، یک نکته مثبت داشت: فهمیدیم که می‌شود با دورکاری هم زندگی کرد و درآمد داشت. این روزها افراد زیادی در حال تغییر دادن شغلشان هستند، یا از دانشگاه فارغ‌ التحصیل شده‌اند و می‌خواهند مسیر شغلی‌شان را شروع کنند. آن‌ها برای موقعیت‌های کاری رزومه می‌فرستند که ممکن است در چند ماه اول استخدام، حتی نتوانند از نزدیک تجربه‌شان کنند.

آیا باید برای موقعیت‌های دورکاری هم رزومه بفرستیم؟

مزایای دورکاری چه چیزهایی هستند؟

در این مطلب رزومه نویسی در دوران کرونا را بررسی می‌کنیم و نکاتی را در مورد آن یاد می‌گیریم.

تاثیر کرونا بر کسب و کارها

کرونا چطور کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داد؟

کووید 19 باعث شد بسیاری از کسب و کارها سودشان را به حداقل برسانند، کارمندان را تعدیل کنند و یا به کل تعطیل شوند. بعضی از کسب و کارها هم قدرت بیشتری گرفتند و با ایده‌های تازه شروع به کار کردند (مثلا دلیوری سرویس‌ها، سرویس‎‌های غذای آماده و...). اما گشتن به دنبال یک کار جدید در هنگام نگارش این مطلب، ممکن است کمی متفاوت باشد. اگر کارمند هستید، احتمالا حداقل یک سال را دورکار بوده‌اید و اگر سابقه کاری ندارید، در شرایطی وارد بازار کار می‌شوید که اقتصاد جهانی در یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های تاریخی‌اش قرار دارد. این جاست که نوشتن رزومه دورکاری اهمیت زیادی پیدا می‌کند. اقتصاد جهانی ضعیف است و بسیاری از موقعیت‌های شغلی متزلزل، اما اگر در جستجوی کار هستید، خبرهای خوبی هم برایتان داریم. بسیاری از شرکت‌ها، نیروهایشان را به صورت دائمی دورکار کرده‌اند و این یعنی یک فرصت عالی برای شروع کار با آرامش و فرصت یادگیری بیشتر و استفاده از مزایای دورکاری.

  • کمپانی British Airways کارکنانش را در انتخاب برنامه کاری‌شان مختار کرده. آن‌ها می‌توانند هر زمانی که دوست دارند از خانه کار کنند.
  • مایکروسافت به تمام کارکنانش اجازه انتخابِ مدل کاری شخصی‌شان را داده.
  • توییتر، اغلب کارکنان را تا همیشه دورکار کرده است.
  • فیس‌بوک مدل کاری‌اش را به حضور نیمه‌وقت در محیط شرکت تغییر داده است.
  • و ...

رزومه نویسی در دوران کرونا

رزومه نویسی در دوران کرونا

اگر در دوران فراگیری کرونا به دنبال کار هستید و موقعیتی که برایش درخواست می‌فرستید «دورکار» است، باید رزومه خودتان را به صورت منظم بروزرسانی کنید تا بکگراند کاری و البته سوابقتان مطابق با چیزی باشد که امروز به دنبال آن هستید. یکی از نکاتی که معمولا در نوشتن رزومه دورکاری فراموش می‌شود، اشاره به پروژه‌ها و مشاغل کوتاه مدتِ فریلنسری هستند.

در مدتی که دورکاری به یک ترند جهانی تبدیل شده بسیاری از افراد حرفه‌ای در زمینه‎‌های دیجیتال، توانسته‌اند پروژه‌های جانبی زیادی را قبول کنند و البته از این راه کسب درآمد کنند. این پروژه‌ها به خاطر ماهیتِ موقتی‌شان اغلب اوقات در رزومه نمی‌آیند، اما مهم است که فراموششان نکنید. از بین پروژه‌های موقتتان با اهمیت‌‎ترین‌ها و معتبرترین‌ها را انتخاب کنید و هنگام رزومه نویسی در دوران کرونا، به آن‎ها اشاره کنید. مثلا اگر صفحه اینستاگرام یک برند شناخته‌شده را مدیریت کرده‌اید یا حتی یک لوگو طراحی کرده‌اید. این جزئیات به کارفرما نشان می‌دهند که توانایی مدیریت یک پروژه را در خانه دارید و البته یک رزومه خوب، رزومه‌ای است که همه جنبه‌های کار شما را در بر بگیرد.

به تغییر شغل فکر می‌کنید؟

یکی از مزایای دورکاری این است که حالا همه می‌توانند در رشته‌های دیجیتال یا فروش محصول یا... کار کنند و از خانه خودشان درآمد داشته باشند. نوشتن رزومه دورکاری و بروزرسانی آن، اهمیت ویژه‌ای در مسیر شغلی افرادی دارد که به فکر تغییر هستند. مثلا اگر مهماندار بوده‌اید و به دلیل کنسل شدن پروازها، مدتی است که بیکار هستید، می‌توانید به صورت کوتاه‌مدت به مشاغل دیگر فکر کنید که ممکن است مهارت‌های شما را نیاز داشته باشند (چیزهایی مثل زبان انگلیسی، توانایی مدیریت روابط، نظم فردی و...). رزومه خودتان را آپدیت کنید و همیشه در دسترس داشته باشید. حتی می‌توانید به مشاغل متفاوتی فکر کنید که از محیط خانه می‌توان شروع‌شان کرد. مثلا تبلیغات دیجیتال، نویسندگی محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی (البته که برای استخدام شدن در هر یک از این موقعیت‌های کاری باید یک رزومه خوب و مقدار خوبی مهارت داشته باشید).

اگر لازم است، فرمت رزومه‌تان را تغییر بدهید

اگر فکر می‌کنید برای استخدام در موقعیت‌های دورکاری نیازی به رزومه ندارید، احتمالا اشتباه می‌کنید. مزایای دورکاری زیاد و متنوع هستند اما درآمد آسان و بدون دردسر، یکی از این مزایا نیست. برای رزومه نویسی در دوران کرونا، کافی است رزومه قدیمی خودتان را پیش رویتان بگذارید و کمی فرمت آن را بررسی کنید. اگر  سوابق کاری‌تان را به ترتیب وقوع در آن نوشته‌اید (این فرمت بیشتر مناسب افرادی است که 3 تا 5 سال در یک موقعیت ثابت مانده‌اند)، آن را به صورت کاربردی یا ترکیبی بنویسید (این دو نوع از فرمت‌های رزومه‌نویسی را این‌جا بشناسید). این فرمت مهارت‌های شما را برجسته می‎کند و یک گزینه خوب برای نوشتن رزومه دورکاری محسوب می‎‌شود.

رزومه برای دورکاری را ساده بنویسید

یکی از مهم‌ترین نکات در رزومه نویسی در دوران کرونا، رعایت کردن حداکثر سادگی است. کارفرما تنها شش ثانیه وقت صرفِ بررسی رزومه شما می‌کند تا تصمیم بگیرد خواندن رزومه شما را ادامه بدهد یا نه. البته که یک رزومه خوب، همیشه ساده و خلاصه است نه فقط در دوران کرونا. رعایت این نکات می‌تواند به شما کمک کند:

  • سوابق کاری ده سال پیش و قبل از آن را از رزومه کامل کنید
  • حاشیه‌های نیم تا یک اینچی کنار صفحات را خالی بگذارید
  • فونت‌های ساده مثل Arial یا Helvetica را انتخاب کنید
  • لازم نیست همه سوابق کاری‌تان را وقت نوشتن رزومه دورکاری ذکر کنید، فقط آن‌هایی را بنویسید که با آن موقعیت خاص مرتبط هستند
  • اگر قصد تغییر شغل یا صنعت کاری‌تان را دارید و می‌خواهید رزومه برای دورکاری بنویسید، بخش مهارت را بالای سوابق قرار بدهید. مهارت‌های شما به عنوان یک فرد بدون سابقه در آن حوزه، برای کارفرما اهمیت بیشتری نسبت به سوابق کاری‎تان خواهند داشت.

رزومه ساز آنلاین

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه