1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. استخدام‌کنندگان در رزومه‌ها به چه مسائلی دقت می‌کنند؟

استخدام‌کنندگان در رزومه‌ها به چه مسائلی دقت می‌کنند؟

مدیران منابع انسانی، کارفرمایان و حتی افراد ارشد در یک سازمان، ممکن است در روز با چندین فایل رزومه مواجه شوند. رزومه‌هایی با سطح مهارت متفاوت، از شهرهای مختلف و با ظاهرهای گوناگون. چه چیزهایی باعث می‌شوند که از میان ده‌ها رزومه، آن‌ها چند مورد خاص را انتخاب کنند تا بیشتر بخوانندشان؟ یک رزومه خوب، چه رزومه‌ای است و چطور می‌توانید مطمئن باشید که چشم استخدام‌کننده را می‎گیرید؟ نوشتن رزومه برای استخدام، یک فرایند حرفه‌ای اما نسبتا ساده است (که در این مطلب می‌توانید یادش بگیرید)، اما این بار می‌خواهیم خودمان را آن طرف میز بگذاریم و به جای کسی فکر کنیم که قرار است رزومه‌مان را بخواند و فرایند استخدام با رزومه را برای سازمان تسهیل کند.

چه کسی رزومه شما را میخواند

1. چه کسی رزومه شما را می‌بیند؟

هنگام نوشتن رزومه برای استخدام، بهتر است بدانید (یا حداقل گمان بزنید) که چه کسی از چه بخشی از سازمان قرار است رزومه شما را دریافت کند و بعد از دریافت، پیش چه افرادی ببرد. این گمانه‌زنی کمک‌تان می‌کند رزومه عادی خودتان را به یک رزومه حرفه ای تبدیل کنید که چشم هر کارفرمایی را می‌گیرد. مثلا در سازمان‌های بسیار بزرگ که رزومه‌ها با سیستم اتوماتیک دست به دست می‌شوند، تمرکز بر کلیدواژه‌های مهم مثل خلاقیت، تسلط، سابقه، پروژه، اجرا و KPI اهمیت زیادی دارد. اما اگر مثلا یک گرافیست جونیور هستید و می‌دانید کسی که رزومه‌تان را می‌بیند سرپرست شما یا همان گرافیست سینیور شرکت است، می‌توانید بازی‌های تصویری در آن بسازید و با خلاقیت خودتان دیزاین خاصی ببخشید.

یکی از اولین ویژگی‌های یک رزومه خوب، متفاوت بودن آن است. وقتی بتوانید رزومه‌تان را حتی با وجود شباهت در سابقه کار و مهارت‌ها، بین ده‌ها رزومه مشابه نشان بدهید، می‌توانید مطمئن باشید که کارشناس روبروی شما این را می‌فهمد و استخدام با رزومه آسان‌تر خواهد بود.

یک رزومه خوب و حرفه ای مسیر کاری شما را مشخص میکند

2. رزومه خوب، نشانه‌های شما را دارد.

تصور کنید که یک کارشناس رزومه خوب شما را دیده و اتفاقا از مهارت‌ها و پروژه‌هایی که با موفقیت اجرا کرده‌اید خیلی خوشش آمده و حالا می‌خواهد با شما تماس بگیرد تا بیشتر صحبت کنید. مشغول گشتن در رزومه است تا شماره تماس یا آدرس ایمیلی از شما پیدا کند. بعد از گشتن خسته می‌شود و مجبور می‌شود دعوتش را به ایمیلی که رزومه را از طریقش گرفته بفرستد و شما هم ایمیل‌تان را دیر چک می‌کنید. خب، شانس استخدام با رزومه برای شما در این موقعیت تقریبا از دست رفت، در حالی که داشتن یک شماره تماس در رزومه به راحتی موقعیت شغلی را مال شما می‌کرد. هر چقدر تاکید کنیم که در یک رزومه حرفه ای، باید هویت واقعی و اطلاعات تماس تان را بگذارید کم گفته‌ایم.

رزومه ساز آنلاین

یکی از اولین مسائلی که خواننده رزومه می‌بیند (و تصمیمش را در مورد استخدام شما تحت تاثیر قرار می‌دهد)، این است که چقدر راحت می‌تواند با شما ارتباط بگیرد. در  نوشتن رزومه برای استخدام، خودتان را جایِ کارفرما بگذارید و سعی کنید بفهمید که فاصله‌اش با شما چقدر است؟ یک تماس تلفنی؟ یک پیام به شما؟ دیدن پروفایل اینستاگرام‌تان؟ چطور می‌تواند به شما برسد و از شما بخواهد اطلاعات بیشتری در اختیارش بگذارید یا برای مصاحبه به محل شرکت بروید؟ اطلاعات تماس و شبکه‌های اجتماعی‌تان (اگر دوست دارید) را در یک قسمت به صورتی برجسته و چشمگیر در فایل رزومه بگنجانید و سعی کنید اسم و فامیل کامل‌تان را بنویسید. یک رزومه خوب، رزومه‌ای ساده و بدون چالش است.

انتخاب ایمیل مناسب برای رزومه

3. ایمیل حرفه‌ای بفرستید.

بعد از نوشتن رزومه برای استخدام و طراحی و ویرایش یک رزومه حرفه ای و کامل، باید آن را بفرستید. بیشتر سازمان‌ها به مخاطبان‌شان توصیه می‌کنند که این کار را از طریق ایمیل انجام بدهند و بهتر است شما هم همین کار را بکنید (مگر این که مستقیما کسی از درون سازمان، از شما چیز دیگری خواسته باشد). ایمیل‌تان را طوری بفرستید که در اولین نگاه، حرفه‌ای بودن شما را مشخص کند و به خواننده رزومه بگوید که شما برای وقت و حوصله‎‌اش ارزش قائلید. یک عنوان (subject) مناسب برای ایمیل انتخاب کنید:

  • فایل رزومه و سوابق من برای موقعیت کاری مهندس ارشد سازه

در ایمیل خودتان را معرفی کنید و بگویید که چطور با این موقعیت آشنا شده‌اید و فایل رزومه را نیز به آن ضمیمه کنید. نوشتن رزومه حرفه ای و ساختن یک فایل تمیز هم راه‌هایی دارد که می‌توانید در این مطلب آن‎ها را بخوانید.

البته که استخدام با رزومه تنها یکی از راه‌های جذب نیرو برای شرکت‌هاست و راه‎های دیگری مثل معرفی مستقیم و ارتقا نیروهای داخلی نیز وجود دارند.

بررسی دقیق سازمان برای استخدام

4. سازمان را می‌شناسید؟

در هنگام بررسی‌های مختلف برای استخدام با رزومه، افراد متقاضی که سازمان هدف را به خوبی می‌شناسند و حتی چند جا در رزومه‌شان به آن اشاره کرده‌اند معمولا توجه کارفرما را به خودشان جلب می‌کنند. البته اگر که مهارت‌های لازم را داشته باشند و به صورت کلی یک رزومه حرفه ای محسوب شوند.  بهتر است چه در مصاحبه و چه در هنگام تدوین فایل رزومه‌تان، کمی در مورد سازمان تحقیق کنید. شبکه‌های اجتماعی‌اش را ببینید و تاریخچه‎‌اش را هم بخوانید. در جلسه مصاحبه چند نکته تحسینی یا انتقادی در موردش بگویید و به استخدام‌کنندگان خودتان نشان بدهید که بی‌اطلاع نیستید و بودنتان می‌تواند ارزش افزوده مناسبی برای فضا بسازد. البته زیاده‌روی نکنید و هنگام نوشتن رزومه برای استخدام، فایلتان را پر از حرف‌های بی‌مورد و زیاده‌روی در مورد شرکت نکنید.

مهارت های نرم در رزومه حتما بنویسید

5. مهارت‌های نرم را فراموش نکنید.

هر مهارتی یا نرم است و یا سخت و برای بالا بردن احتمال استخدام با رزومه، باید بتوانید هر دو آن‌ها را در تعادل در رزومه‌تان بگنجانید. در این مطلب تفاوت میان مهارت‌های نرم و سخت را یاد بگیرید و حتما وقت نوشتن رزومه، مهارت‎‌های نرم‌تان را هم در آن بیاورید. این نکته‌ای ساده ولی مهم است که بیشتر افراد وقت نوشتن رزومه آن را فراموش می‎کنند، در حالی که ممکن است همین مسئله ساده رزومه عادی آن‌ها را به یک روزمه حرفه ای تبدیل کند و شانس‌شان را برای استخدام در یک موقعیت خاص در یک شرکت خاص بالاتر ببرد. مثلا یک مدیر منابع انسانی، باید مهارت نرمِ مدیریت بحران را داشته باشد و اطمینان کارفرما از این که شما این مهارت را دارید، شما را بین دیگر رزومه‌هایی که به دستش می‌رسد متمایز خواهد کرد.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
ساخت رزومه با استفاده از نمونه رزومه‌های آماده
5 نکته طلایی برای ساخت رزومه انگلیسی
برای ساخت رزومه فارسی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه