1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. رزومه پزشکی خودتان را این طور بنویسید

رزومه پزشکی خودتان را این طور بنویسید

از رزومه نویسی که صحبت می‌کنیم، ذهن بسیاری از ما به سمت کارمندان یا فریلنسرها می‌رود. از رزومه معماری زیاد خوانده‌ایم، رزومه مهندسی، رزومه برنامه‌نویسی و حتی رزومه منشی‌ها را هم دیده‌ایم. اما خیلی‌ها نمی‌دانند که سوابق و تجربیات کاری، برای پزشکان و کادر درمان هم اهمیت زیادی دارد.

با وجود موقعیت‌های شغلی فراوان و همیشگی که یک پزشک عمومی بعد از فارغ‌التحصیلی دارد، برای استخدام در مراکز خاص و مهم یا تغییر فیلد و حتی کار کردن به عنوان جراح در یک بیمارستان تازه، باید رزومه بنوسید و سوابقش را شرح دهد. حتی به این خاطر که مشاغل حوزه درمان، حساس‌تر از دیگر مشاغل‌اند و خود فرد را هم بیشتر درگیر می‌کنند، گاهی در استخدامشان سخت‌گیری‌های شدیدتری دیده می‌شود. نوشتن رزومه پزشکی، کمی با نوشتن رزومه‌های فنی متفاوت است و باید برای نوشتنش دقت بیشتری داشته باشید.

در این مطلب، نکاتی ساده و کاربردی را برای ساختن یک رزومه پزشکی حرفه ای (و البته انواع رزومه پرستاری) مرور می‌کنیم.

نمونه رزومه پزشک

رزومه پزشکی چیست؟

یک رزومه پزشکی، بر تحصیلات، مهارت‌ها، تخصص و تجربیات او در زمینه درمان تمرکز دارد. در این رزومه‌ها تحصیلات، تمرین‌ها، مدارک مختلف، مقالات و گزارش‌های منتشرشده و... وجود دارد تا مشخص شود که نقش پزشک یا پرستار در مسیر درمانی بیمارستان یا محل تحصیلش دقیقا چه بوده. این که چه بخش‌هایی را در رزومه پرستاری یا پزشکی خودتان بیاورید، بستگی به شغل شما و تخصصتان دارد. مثلا اگر درمانگر هستید، باید از مدرک‌هایتان بنویسید اما اگر در بخش پذیرش پزشکی کار می‌کنید نیازی به این بخش نخواهید داشت. رزومه پزشکی بخش‌های بیشتری نسبت به یک رزومه عادی دارد و احتمالا بیشتر از دو صفحه خواهد بود.

علاوه بر پزشکان و جراحان، افرادی که در دیگر رشته‌های درمانی فعالیت می‌کنند نیز باید رزومه پزشکی بنویسند، افرادی مثل:

  • پزشکان
  • پرستاران
  • دستیاران پزشکی
  • انترن‌ها و رزیدنت‌ها
  • کارمندان پذیرش مطب یا بیمارستان
  • تکنسیسن‌های اورژانس
  • جراحان
  • تکنیسین‌های جراحی
  • دندانپزشکان
  • داروسازان
  • دامپزشکان

نمونه رزومه پرستاری

نکاتی برای نوشتن رزومه پزشکی

اگر در هر کدام از رشته‌های بالا درس خوانده‌اید یا مشغول فعالیت هستید، باید رزومه پزشکی بنویسید و برای نوشتن رزومه پزشکی، رعایت این نکات ضروری است:

  • رزومه‌تان را برای پوزیشن خاصی که می‌خواهید طراحی کنید: شرح شغلی را بخوانید و مرتبط با آن رزومه بسازید، طوری که مشخص باشد دقیقا خواستار همان موقعیتید.
  • قبل از فرستادن رزومه با دقت آن را بخوانید: چندین و چند بار! بهتر است یکی دو روز بعد از به اتمام رسیدن فایل، به آن برگردید، بعضی چیزها را اضافه کنید و اگر دوست دارید حذف کنید. املا و نگارش را دوباره و دوباره ببینید تا مطمئن شوید هیچ مشکلی ندارند.
  • نمونه رزومه‌ها را بررسی کنید: اگر مشغول رزومه نویسی یا بروزرسانی رزومه قدیمی خودتان هستید، اینترنت را بگردید و نمونه‌های داخلی و خارجی رزومه پزشکی حرفه ای را ببینید. همیشه دیدن کارهایی که بقیه کرده‎‌اند، ایده‌های جالب و خلاقی به شما خواهند داد.
  • اسمتان باید برجسته‌ترین و بزرگ‌ترین قسمت متن در رزومه پزشکی باشد.
  • هنگام نوشتن رزومه پزشکی، یک خلاصه کوتاه از سوابق‌تان در صفحه اول بیاورید و جزئیات طولانی را برای صفحه‌های بعد بیاورید. یک ایده خوب دیگر این است که شماره نظام پزشکی خودتان را کنار این خلاصه بیاورید. اگر از یک دانشگاه خارجی فارغ‌التحصیل شده‌اید، مدرک آن و وضعیت ویزایتان را هم در رزومه بیاورید.
  • جزئیات و اطلاعات تماس را حتما در رزومه بیاورید (با فونتی برجسته و چشمگیر) تا کارفرما بتواند ارتباط راحتی با شما بگیرد. شماره تلفن همراه و یک ایمیل معتبر، واجب‎‌ترینِ این اطلاعات هستند. همه چیز را در مورد اطلاعات تماس در رزومه نویسی، در این مطلب بخوانید.
  • رزومه پرستاری یا پزشکی شما، باید به کارفرما نشان بدهد که چرا فکر می‌کنید بهترین گزینه برای آن موقعیت شغلی خاص هستید و چه ارزش افزوده‌ای به آن مرکز درمانی یا بیمارستان خواهید بخشید. با در نظر گرفتن این نکته، نقاط تمایز خود را در رزومه بیاورید و بگذارید خواننده متوجه شود که با بقیه متفاوت هستید.
  • کارفرمایان (به ویژه آن‌هایی که با رزومه پزشکی سر و کار دارند)، عاشق بررسی سابقه کاری افرادند. این سابقه را هم به صورت برعکس بنویسید و از پرداختن به جزئیات بی‌اهمیت مثل تاریخ‌ کارها در رزومه پرهیز کنید. این قسمت، فرصتی است برای نشان دادنِ برجسته‌ترین و مهم‌ترین کارهایی که به عنوان یک دامپزشک، پرستار یا دندانپزشک انجام داده‌اید.
  • اگر وقتی مشغول نوشتن رزومه پزشکی هستید که حداقل دو یا سه شغل قبلی داشته‌اید، ممکن است تحصیلاتتان در صفحه اول جا نشوند. چند صفحه‌ای شدن یک رزومه پزشکی حرفه ای اتفاق عجیبی نیست، به شرط این که اطلاعات متمرکز و جذاب بمانند.
  • گاهی در فلوشیپ‌ها، اساتید و پزشکان متخصصی که تحت نظرشان آموزش عملی دیده‌اید پر اهمیت هستند. حتما بنویسید که با چه استادی و چه در فیلدهایی آموزش عملی دیده‌اید و در چه جراحی‌هایی به عنوان همراه استاد حضور داشته‌اید.

نوشتن سوابق تحصیلی و مهارت در رزومه

سوابق تحصیلی را حتما در رزومه پزشکی وارد کنید

هیچ چیز به اندازه سابقه تحصیلی و نمرات یک پزشک، برای تکمیل رزومه‌اش اهمیت ندارد. تحصیلاتتان را از آخرین مدرک یعنی بالاترین رده تحصیلی شروع کنید. مثلا اگر به تازگی فوق تخصص چشم را تمام کرده‌اید، از آن شروع کنید و پایین بروید تا به ریزنمرات دانشگاه پزشکی بپرسید. مدارک، دانشگاه‌ها، مدرسه‌ها و تاریخ‌ها را دقیقا بنویسید. اگر در حال گذراندنِ یک دوره تحصیلی هستید، آن را هم بیاورید تا کارافرینان در جریانش قرار بگیرند. همچنین اگر دستاورد بزرگی دارید یا در گروه و انجمنی غضو هستید، اسم آن انجمن را همراه با شماره عضویت وارد کنید. اطلاعات دورانِ رزیدنسی و فلوشیپ (تخصص) را نیز با جزئیات در رزومه پزشکی بنویسید.

مهارت‌های خود را فراموش نکنید

یک لیست تیتروار از مهارت‌های سخت (طبعا پزشکی) و مهارت‌های نرمتان بنویسید و به ترتیب اهمیت، وارد رزومه پزشکی حرفه ای خودتان بکنید. مثلا اگر یک موقعیت شغلی داروسازی خالی شده که نیاز به دانش درمورد داروهای بیهوشی دارد، این مهارت را در بالای فهرست بیاورید. اگر قرار است برای یک موقعیت شغلی دامپزشکی حیوانات خانگی رزومه بفرستید، توانایی کارِ آرام با گربه‌ها و حیوان‌دوست بودنتان را حتما ذکر کنید. در این مطلب می‌توانید تعریف مهارت‌ها نرم و انواع آن را بخوانید.

رزومه ساز آنلاین رایگان
رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه