1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. آموزش آپدیت کردن رزومه در چند مرحله ساده

آموزش آپدیت کردن رزومه در چند مرحله ساده

حتی حرفه‌ای‌ترین مدیرها، بزرگ‌ترین صاحبان کسب و کار و خلاق‌ترین نماینده‌های استارتاپی هم در طول زمان تغییر می‌کنند و مهم‌تر از آن: محل کارشان عوض می‌شود. جذاب‌ترین و خلاقانه‌ترین اتفاق‌ها در صنعت هم همیشه بر اثر همین تغییرات اتفاق افتاده‌اند. آپدیت کردن رزومه برای همه واجب است، حداقل اگر در طول سال‌های فعالیتشان بیش از یک جا کار کرده باشند و بیش از یک پروژه انجام داده باشند. رزومه آپدیت، یک رزومه خوب و کامل است و حتی اگر در بهترین سازمان‌ها کار کرده‌ باشید، از قلم انداختن سوابق کاری و سازمان مورد نظر در متن رزومه، ممکن است تمام زحمت‌های شما را در ساختنش به هدر بدهد و باعث شود رزومه‌تان در برابر دیگران شانسی نداشته باشد.

این مطلب یک راهنمای ساده و کاربردی برای آپدیت کردن رزومه است. قدم به قدم جلو می‌رویم و بروزرسانی رزومه را کنار هم یاد می‎گیریم.

رزومه ساز آنلاین رایگان

چرا بروزرسانی رزومه مهم است؟

روزی روزگاری، شما یک رزومه درخشان نوشته‌اید و توانسته‌اید با آن چند پروژه بسیار بزرگ بگیرید، پول خوبی به جیب بزنید یا یک موقعیت شغلی را در میان رقبا به دست بیاورید. حالا زمان گذشته و افراد تازه نفس وارد بازار کار شده‌اند و شما هم چند سالی است که سراغ بروزرسانی رزومه خودتان نرفته‌اید (طبعا چون نیازی به این کار حس نکردید). آپدیت کردن رزومه را باید مثل آپدیت کردن هر فایل یا سند دیگری دانست. وقتی فایلی که به دست کارفرما می‌رسد کامل، پر جزئیات و بروز است، طیف کاملی از توانایی‌ها و سوابق شما پیش چشم او قرار می‎گیرد و احتمال دعوتتان به مصاحبه یا استخدام بالاتر می‎‌رود.

پس هر بار که پروژه جدیدی دارید، یک موقعیت شغلی تازه را شروع کرده‌اید یا حتی در سازمان خودتان یک پله ارتقا یافته‌اید بروزرسانی رزومه را فراموش نکنید. داشتن یک رزومه آپدیت همچنین وقت کمتری از شما می‌گیرد. هر بار باز کردن فایل و اضافه کردن چند خط یا چند عکس به آن، قطعا خیلی راحت‎تر از گنجاندن یک باره پنج یا شش سال سابقه کاری است. پس این کار را پشت گوش نیاندازید و هرچه زودتر آپدیت کردن رزومه خودتان را شروع کنید.

راهنمای آپدیت رزومه

کلمات کلیدی را اضافه کنید

اولین قدم آموزش آپدیت کردن رزومه توجه به کلماتی است که در آن مارکت خاص یا موقعیت شغلی ویژه، اهمیت دارند. کلمات کلیدی یک رزومه آپدیت می‌سازند و شانس استخدام شما را بالا می‌برند، یا به کل فایل سوابق کاری‌تان را از دایره بررسی سازمان خارج می‌کنند. چرا؟ بگذارید با سیستم ATS یا سیستم ردیابی متقاضیان (applicant tracking system) آشنایتان کنیم. بیشتر مدیران برای استخدام از ATSهایی استفاده می‎کنند که بر اساس کلمات کلیدی موجود در فایل رزومه، رزومه‌ها را تحلیل و آپلود می‎کنند.

هرچه رزومه شما با این سیستم سازگارتر باشد، با احتمال بیشتری به دست استخدام‌کننده (مدیر منابع انسانی یا مسئول استعدادیابی) می‌رسد. بنابراین باید با سیستم دوست باشید و کلمات کلیدی مربوط را به رزومه آپدیت شده خودتان اضافه کنید (احتمالا اگر از نوشتن رزومه‌تان چند سال گذشته، این کلمات را ندارید). کافی است در گوگل Industry keywords را سرچ کنید یا در رزومه‌های فارسی به دنبال کلمات کلیدی تکرار شده بگردید.

بروزرسانی رزومه را از Header شروع کنید

هنگام آپدیت کردن رزومه، فراموش نکنید که قسمت هِدِر (که می‌شود گفت نقش مقدمه را دارد) در رزومه، خلاصه‌ای است از آن چه که هستید و آن کارهایی که کرده‌اید. بنابراین اگر بروزرسانی نشده باشد، عملا بی‌استفاده است. یک هِدِر یا مقدمه خوب و تازه اما توجه همه را به شما جلب خواهد کرد. بخشی از مقدمه رزومه همیشه اطلاعات تماس شماست که باید خوانا و برجسته نوشته شود. اگر ایمیل، شماره تلفن یا هر اطلاعات دیگری دارید که قبل از بروزرسانی رزومه جدید شده، آن را بنویسید.

بسیاری از متخصصان پیشنهاد می‌کنند که به خاطر ملاحظات امنیتی و از آن جایی که رزومه شما ممکن است خیلی دست به دست شود، آدرستان را در آن ننویسد. یا حداقل هنگام آپدیت کردن رزومه خلاصه‎‌ای غیردقیق از آن را بیاورید. داشتن یک عکس واضح، رسمی و باکیفیت هم می‌تواند به دیده شدن رزومه شما کمک کند. اگر پروفایل لینکدین دارید، آن را به رزومه‌تان اضافه کنید (و اگر ندارید بسازید، پروفایل داشتن در لینکدین مجانی است). برای دانستن نکات ضروری فعالیت در لینکدین، می‌توانید این مطلب را بخوانید.

آپدیت کردن رزومه با تغییر فرمت

فرستادن رزومه با فرمت نامناسب، مثل وارد شدن به اتاق مصاحبه کاری با لباس‌های برعکس و صورت نشسته است. با آپدیت کردن رزومه خودتان، ظاهرش را مناسب استخدام کنید چون این فایل معرف شما پیش چشم افرادی است که هیچ ایده‌ای از کار یا کاراکتر شما ندارند. برای آپدیت کردن رزومه، این نکات را فراموش نکنید:

  • مارجین فایل رزومه (یا حاشیه آن) را به حداقل یک اینچ از اطراف صفحه برسانید.
  • قسمت‌های مختلف رزومه را با خط، فاصله یا رنگ‌های مجزا از هم متمایز کنید تا خواننده بتواند به راحتی تشخیص دهد.
  • یک Layout تمیز و منظم انتخاب کنید و هنگام بروزرسانی رزومه از تزئینات بی‌مورد دوری کنید.
  • رزومه آپدیت شده خودتان را با فرمت PDF سیو کنید (مگر این که کارفرما فرمت دیگری خواسته باشد)
  • نام رزومه را به صورت حرفه‌ای انتخاب کنید تا میان سیل رزومه‌های خراب و غیرحرفه‌ای گم نشود.
نمونه رزومه مشاغل مختلف

روی ظاهر رزومه کار کنید

استایل‌ها، مدهای مختلف و ترندهای روز سال به سال (و گاهی هفته به هفته) عوض می‌شوند. این تغییر همیشگی هنگام آپدیت کردن رزومه مهم است چون آن فایلی که سه سال پیش ساخته‌اید و خیلی عالی به نظر می‌رسید، ممکن است امروز معمولی یا حتی زشت باشد. ظاهر یا front رزومه شما مهم است، از فونت گرفته تا باکس‌ها و از رنگ زمینه گرفته تا سایز عکس‌ها. کمی رزومه‌های جدید را در سطح اینترنت بررسی کنید و بعد تصمیم بگیرید که می‌خواهید با بروزرسانی رزومه خودتان چه استایلی به آن بدهید. البته فراموش نکنید که بهترین گزینه برای ظاهر رزومه همیشه یک استایل مدرن و ساده است (چون به سختی از مد می‌افتد و همیشه حرفه‌ای باقی خواهد ماند). فونت‌های Georgia، Arial یا Verdana (و در فونت‌های فارسی Nazanin و Aban) گزینه‌های خوبی هستند. سایز ایدئال فونت هم همیشه 12 است، مگر این که بخواهید بر چیزی تاکید کنید. در این صورت باید با فونت شماره 14 یا 16 آن را بنویسید.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
ساخت رزومه با استفاده از نمونه رزومه‌های آماده
5 نکته طلایی برای ساخت رزومه انگلیسی
برای ساخت رزومه فارسی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه