1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. سی وی (CV) و رزومه چه فرقی با هم دارند؟

سی وی (CV) و رزومه چه فرقی با هم دارند؟

تفاوت میان رزومه و CV چیست؟ تفاوت اصلی بین رزومه و CV طول آنهاست، این که هر کدام شامل چه بخش‌هایی می‌شوند و در کجا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالی که هر دو برای تقاضای شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما همیشه نمی‌توان از آنها به جای یکدیگر استفاده نمود.

تفاوت میان رزومه و CV چیست؟ تفاوت اصلی بین رزومه و سی وی (CV) طول آنهاست، این که هر کدام شامل چه بخش‌هایی می‌شوند و در کجا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالی که هر دو برای درخواست شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما همیشه نمی‌توان از آنها به جای یکدیگر استفاده نمود.

بسیاری از رزومه‌ها در ایالات متحده شایسته محور می‌باشند: آنها اسناد بازاریابی شخصی هستند که قصد دارند مهارت‌ها، دستاوردهای برجسته، و تجربیات کاری را به بهترین شکل نشان دهند.

سی وی (CV)، که برای کار در محیط‌های دانشگاهی، تحقیقات علمی، و زمینه‌های پزشکی می‌باشد، اعتبارنامه مبتنی بر گواهی‌نامه است، که یک لیست جامع (و اغلب طولانی) از آموزش، گواهی‌ها، تجربیات پژوهشی، و وابستگی‌های حرفه‌ای و عضویتی را ارائه می‌دهد.

سی وی یا به انگلیسی Curriculum Vitae چیست؟

Curriculum Vitae یا CV، خلاصه‌ای از تجربیات و مهارت‌های شما را ارائه می‌دهد. به طور معمول، CV برای متقاضیان تازه کار، طولانی‌تر از رزومه‌ها هستند - حداقل دو یا سه صفحه. CV برای متقاضیان در سطح میانی که دارای تجربه هستند، طولانی‌تر می‌باشد.

CV شامل اطلاعات گسترده در زمینه سابقه تحصیلی شما، از جمله تجربه تدریس، مدارک، تحقیقات، جوایز، مقالات، و سایر دستاوردها می‌شود.

از این رو CV از رزومه طولانی‌تر بوده، و شامل اطلاعات بیشتر، به ویژه جزئیات مربوط به سابقه تحصیلی و تحقیقاتی فرد می‌باشند.

خلاصه CV چیست؟

خلاصه curriculum vitae مطلبی یک یا دو صفحه‌ای است که چکیده نسخه کامل curriculum vitae می‌باشد. خلاصه CV روشی است که به سرعت و به اختصار مهارت‌ها و توانایی های یک فرد را منتقل می‌کند. گاهی اوقات سازمان‌های بزرگ، زمانی که با حجم زیادی از تقاضا روبرو می‌شوند، در ابتدا خلاصه CV یک صفحه‌ای را درخواست می‌کنند.

Curriculum Vitae شامل چه بخشی می‌شود؟

CV باید شامل نام شما، اطلاعات تماس، آموزش، مهارت و تجربه باشد.

علاوه بر اطلاعات اولیه، یک CV شامل تحقیقات و تجربیات آموزشی، مقالات، کمک هزینه‌های تحصیلی، انجمن‌های حرفه‌ای و مجوزها، جوایز و سایر اطلاعات مربوط به شغلی که برای آن درخواست می‌دهید، می‌شود.

با ایجاد یک فهرست از تمام اطلاعات وضعیتی خود شروع کنید، و سپس آن ها را دسته‌بندی کنید.

بررسی یک نمونه CV

در اینجا مثالی از curriculum vitae آورده شده است. نمونه CV (سازگار با Google Docs و Word Online) را دانلود کنید، نمونه‌های بیشتری را مرور کنید، و یا برای اطلاعات بیشتر به خواندن ادامه دهید.

رزومه چیست؟

رزومه خلاصه‌ای از تحصیلات، سابقه کاری، گواهی نامه ها و سایر دستاوردها و مهارت‌ها را ارائه می‌دهد. همچنین دارای بخش‌های اختیاری از جمله هدف رزومه و شرح خلاصه شغلی می‌باشد.

رزومه‌های معمول‌ترین سندی هستند که از متقاضیان در درخواست‌های کاری تقاضا می‌شود.

یک رزومه باید تا جایی که ممکن است کوتاه باشد. معمولا رزومه یک صفحه‌ای است، اما گاهی اوقات می‌تواند به اندازه دو صفحه نیز باشد.

رزومه اغلب شامل لیست موردی برای دقیق ومختصر نگه داشتن اطلاعات است.

رزومه‌ها در انواع مختلفی از جمله ترتیب زمانی معکوس، مهارتی یا عملکردی و ترکیبی قرار می‌گیرند. یک فرمت مناسب را که به بهترین نحو با نوع شغلی که برای آن درخواست می‌دهید ارتباط دارد، انتخاب نمایید.

بررسی یک نمونه رزومه

این مثالی از یک رزومه است. نمونه رزومه (سازگار با Google docs و Word Online) را دانلود کنید، نمونه‌های بیشتری را مرور کنید، و یا برای اطلاعات بیشتر متن زیر را بخوانید.

نکات نوشتن CV و رزومه

چه در حال نوشتن رزومه و یا CV باشید، چند قانون مفید وجود دارد که باید از آن ها تبعیت کنید.

رزومه و CV خود را با شرایط موجود هماهنگ کنید. این نکته هنگام نوشتن رزومه و CV بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که تحصیلات، تجربه کاری، و مهارت‌های شما با صنعت و یا شغل خاص در ارتباط باشد.

برای مثال در CV، اگر برای شغلی در رابطه با آموزش درخواست می‌دهید ممکن است بخواهید تجربه آموزشی خود را در بالای CV  خود قرار دهید. در رزومه، ممکن است تنها تجربه کاری که به طور مستقیم به شغلی که برای آن درخواست می‌دهید مربوط می‌شود، آورده شود. همچنین می‌توانید کلمات کلیدی را در رزومه و CV  خود بگنجانید. این کار به کارفرما نشان می‌دهد که شما برای موقعیت مناسب هستید. در اینجا چگونگی تطبیق شرایط و دستاوردهای شما با یک شغل اورده شده است.

از یک نمونه رزومه استفاده کنید. ممکن است بخواهید از یک نمونه رزومه برای ساختار رزومه و CV خود استفاده کنید. این کار به نوشتار شما یک سازماندهی روشن خواهد داد و به کارفرما کمک خواهد کرد تا به سرعت صلاحیت و تجربه شما را بررسی نماید.

تصحیح و ویرایش اطلاعات. مهم نیست که از رزومه و یا CV استفاده می‌کنید، باید مطالب خود را کاملا ویرایش کنید. دقت کنید که اشتباهات املایی یا دستوری وجود نداشته باشد.

دقت کنید که فرمت‌تان یکسان باشد. برای مثال، اگر یک توصیف شغلی به صورت موردی است، تمام توصیفات شغلی خود را به صورت موردی قید نمایید.

نحوه نوشتن یک رزومه کاری موفق

  • فرمت مناسب برای نیازهایتان را انتخاب کنید. صنعت، تجربه و خواسته‌ها نقش مهمی در انتخاب فرمت رزومه دارند. به عنوان مثال رزومه ترتیب زمانی معکوس، مهارتی یا عملکردی، و یا ترکیبی. رزومه‌هایی که توسط مشاغل و صنایع سازماندهی شده‌اند را ببینید.
  • برای روبات‌ها و انسان‌ها بنویسید. رزومه شما باید از سیستم ردیابی متقاضی عبور کند و توجه انسان را به خود جلب کند. این نکات نوشتن رزومه به شما کمک می‌کند مطالبی مناسبی را هم برای نرم‌افزار و هم برای دپارتمان منابع انسانی ارسال کنید.

نحوه نوشتن یک CV موفق

  • بدانید که چه چیزی را باید در برداشته باشد و چگونه اطلاعات را قالب‌بندی کنید. این بخش راهنمای مفیدی را ارائه می‌دهد؛ این مقاله نکاتی برای نوشتن اولین CV شما ارائه می‌دهد.
  • یک فرمت مناسب انتخاب کنید. دقت کنید که فرمتی را برای curriculum vitae انتخاب کنید که برای موقعیتی که برای آن درخواست می‌دهید مناسب است. برای مثال، اگر درخواست دوره تخصصی را دارید، احتیاجی نیست که اطلاعات شخصی که ممکن است در یک CV بین المللی گنجانده شوند را در برداشته باشد.

CV بین المللی

در حالی که CV در آمریکا برای درخواست تحصیلات دانشگاهی، آموزشی، علمی، پزشکی، و یا کمک هزینه‌های تحصیلی درخواست می‌شوند، متقاضیان مشاغل بین المللی درمی‌یابند که ملزم هستند CV را تقریبا برای هر نوع شغلی که برای آن ها درخواست می‌کنند ارسال نمایند.

در اروپا، خاورمیانه، آفریقا، یا آسیا، ممکن است کارفرمایان انتظار داشته باشند که یک سی وی "curriculum vitae" (اغلب با یک عکس ضمیمه) را به جای یک رزومه دریافت کنند. با این حال، در واقع CV بین المللی ساختار بندی شده و قالب‌بندی شده و بسیار بیشتر شبیه یک رزومه است تا یک سی وی (curriculum vitae) آکادمیک در ایالات متحده.

تفاوت اصلی میان یک رزومه در آمریکا و CV بین المللی این است که کارفرمایان در کشورهای دیگر، جدا از قوانین تبعیض استخدامی آمریکا، به اطلاعات شخصی بیشتری نسبت به یک رزومه در آمریکا یا کانادا نیاز دارند. این اطلاعات در کشورها متفاوت می‌باشد، اما می‌تواند شامل تاریخ تولد، ملیت، وضعیت تاهل، و تعداد کودکان نیز باشد.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه