1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. همه چیز در مورد نوشتن رزومه تحصیلی

همه چیز در مورد نوشتن رزومه تحصیلی

در مطالب قبلی، در مورد ویژگی های رزومه خوب برای استخدام شدن در موقعیت‌های مختلف شغلی خواندیم، اما بسیاری از افراد، باید برای ادامه تحصیل رزومه بسازند. رزومه آکادمیک یا رزومه تحصیلی، خلاصه‌ای است از سوابق تحصیلی و مقالات علمی شما و چند تفاوت با رزومه شغلی دارد. برای رزومه نویسی علمی و دانشگاهی، ممکن است با چالش‌هایی مواجه شوید. مخصوصا اگر تا به حال این شکل رزومه‌ها را ننوشته باشید و در مقاطع مختلف تحصیلی، نیازی به ارائه سوابق خودتان پیدا نکرده باشید. در این مطلب، رزومه آکادمیک و شیوه رزومه نویسی برای دریافت پذیرش یا ثبت مقاله را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ساخت رزومه تحصیلی

1. کلیات رزومه نویسی را فراموش نکنید

هر رزومه‌ای، برای قدرتمند و گیرا بودن باید حداقل‌های نگارشی و املایی و البته طراحی خوب و جذاب را داشته باشد. رزومه تحصیلی هم از این قاعده مستثنی نیست و حتما باید ویژگی های رزومه خوب (که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم) را در آن رعایت کنید. وقت نوشتن رزومه تحصیلی، فراموش نکنید که:

  • اطلاعات تماس‌تان مثل شماره تلفن، ایمیل و آدرس شبکه‌های اجتماعی (در صورت لزوم) را در یک باکس یا منطقه به صورت برجسته و خوانا قرار بدهید. اطلاعات تماس در رزومه آکادمیک شامل این موارد هم هست: عنوان و پایه دقیق علمی، آدرس موسسه یا دانشگاه محل کار، آدرس منزل.
  • مراقب اشتباه‌های املایی و نگارشی باشید و قبل از ارسال، حتما فایل رزومه آکادمیک را چند بار بخوانید و ویرایش کنید. بهتر است آن را برای proof read یا ویرایش نهایی به یک فرد حرفه‌ای بسپارید.
  • یک عکس رسمی از خودتان در صفحه اول فایل رزومه قرار بدهید. این عکس ارتباط خواننده را با شما نزدیک‌تر کرده و احتمال پذیرشتان را کمی بالاتر می‎برد.
  • خروجی قابل ویرایش نگیرید. بهترین فرمت برای رزومه‌های تحصیلی PDF است. ترتیب عکس‌ها، خوانا بودن فونت و متن‌ها و ابعاد صفحه را چند بار چک کرده و از سالم بودن فایل مطمئن شوید.

2. خلاصه و مفید بنویسید

یکی از مهم‌ترین نکات در مورد نوشتن رزومه تحصیلی، خلاصه بودن آن است. بهتر است رزومه‌تان را طوری بنویسید که مسئول پذیرش دانشگاه یا موسسه آموزشی، یا کسی که مسئول قبول کردن و ثبت مقالات است، بتواند در یک مرتبه همه آن را بخواند. اندازه استاندارد برای رزومه‌ آکادمیک معمولا زیر پنج صفحه است. اگر بتوانید کل سوابق و مدارک تحصیلی خودتان را در یک یا دو صفحه جمع کنید، رزومه‌تان قدرتمندتر هم می‌شود. بعضی‌ها اعتقاد دارند که برای بررسی «همه» سوابق تحصیلی یک دانشجو یا استاد، 2 صفحه کافی نیست و مسئول پذیرش باید بتواند تک تک لینک مقالات آن فرد را بررسی کند، نمره‌هایش را بخواند و ببیند که در چه موسساتی تحصیل کرده یا درس داده. فراموش نکنید که بر خلاف رزومه‌های شغلی، در رزومه آکادمیک، مجبور نیستید که کار را در یک یا دو صفحه جمع کنید، اما طبعا یک رزومه مرتب و خلاصه شده، از یک رزومه دراز و پر از جزئیات به درد نخور مفیدتر است. برای کوتاه‌تر شدن می‌توانید همه لینک‌ها را یک جا (مثلا در گوگل درایو) جمع کنید و یک لینک واحد برای دسترسی به آن‌ها قرار بدهید. یا برای قسمت‌های مختلف باکس‌های جداگانه بسازید و هر بخش را در یک باکس بنویسید. مثلا یک باکس برای دانشگاه‌ها، یک باکس برای ریزنمرات و یک باکس برای جوایز.

نوشتن تحقیقات در رزومه تحصیلی

3. تمرکز تحقیقاتی ‎تان را در رزومه بیاورید

بیایید به سوال اصلی‌مان برگردیم: به چه هدفی رزومه آکادمیک می‌نویسید؟ احتمالا برای ارائه در یک کنفرانس یا نشست علمی، استخدام در یک موقعیت شغلی تدریس یا پذیرش گرفتن از یک دانشگاه خاص. برای موفق شدن در همه این زمینه‌ها، باید مشخص باشد که تمرکز سال‌های تحصیل یا تدریس شما بر چه موضوعی بوده است. این تمرکز را می‌توانید در یک باکس جداگانه در ابتدای فایل رزومه آکادمیک خودتان بنویسید و یا قسمت «درباره من» را به آن اختصاص بدهید. مثلا اگر تمرکز پایان‌نامه شما یا تحقیقات فرادانشگاهی‌تان بر «بررسی رفتار اجتماعی با بالا رفتن تورم» یا «تاثیر خشکسالی‌های طولانی بر اقتصاد محیط زیست» بوده، حتما آن را در رزومه خودتان بیاورید و به خواننده اجازه بدهید که شما را بیشتر بشناسد و البته احتمال پذیرفته شدن رزومه تحصیلی که نوشته‌اید را بالا ببرید.

4. رزومه نویسی با سوابق تحصیلی دقیق

سوابق تحصیلی و دانشگاهی، قلب و روح یک روزمه آکادمیک هستند. اگر می‌خواهید یک موقعیت شغلی آکادمیک را بگیرید و یا به عنوان دانشجو در یک دانشگاه جدید و معتبر ادامه تحصیل بدهید، نوشتن آن‌ها را در مرکز توجه قرار بدهید. مدارکتان را «از آخر به اول» به صورت یک فهرست بنویسید. از آخرین مدرک شروع کنید. مثلا اگر به تازگی فوق لیسانس رشته خودتان را گرفته‌اید، اول سوابق بنویسید: فوق لیسانس.... نوشتن این موارد را در رزومه آکادمیک فراموش نکنید:

  • سال تکمیل تحصیلات (یا سالی که پیش‌بینی می‌کنید تحصیلاتتان را تمام کنید)
  • نوع مدرک
  • رشته تحصیلی‌تان (اگر در چند رشته تحصیل کرده‌اید همه آن‌ها را بیاورید)
  • دپارتمان و موسسه‎ای که در آن تدریس کرده‌اید
  • جوایز و افتخاراتتان
  • موضوع تز یا پایان‌نامه
  • نام استاد راهنما

5. یک رزومه آکادمیک در سطح جهانی

حتی اگر استاد دانشگاه نباشید، احتمالا می‌دانید که اصطلاحات و نام‌های حوزه تحصیل، در کشور ما با زبان انگلیسی حسابی متفاوت هستند. «لیسانس» و «فوق لیسانس» عباراتی هستند که در ایران کاربرد دارند و برای رزومه نویسی برای تحصیل در خارج از کشور، معنای خاصی ندارند. بهتر است اصطلاحات انگلیسی را یاد بگیرید و هنگام نوشتن رزومه تحصیلی، آن‌ها را به کار ببرید تا حتی خوانندگان انگلیسی زبان بتوانند واضح و کامل، سوابق شما را بفهمند. یکی از ویژگی های رزومه خوب، این است که هر جای دنیا قابل فهمیدن است. بعضی از این اصطلاحات را ببینید:

  • لیسانس رشته‌های علمی و فناوری BS Bachelor Of Science
  • لیسانس رشته‌های هنری یا علوم انسانی BA Bachelor Of Art
  • فوق لیسانس MA یا MS
  • دکتری Doctoral
  • فوق دکتری Post Doc
  • دانشجوی سال اول Freshman
  • دانشجوی سال دوم Sophomore
  • دانشجوی سال سوم Junior
  • دانشجوی سال آخر Senior

هنگام نوشتن رزومه تحصیلی، این‌ها رایج‌ترین اصطلاحاتی هستند که باید بر آن‌ها مسلط باشید. اما اگر در یک رشته خاص قصد نوشتن رزومه آکادمیک را دارید، بهتر است به صورت تخصصی آن رشته را هم بررسی کنید و بر واژه‌های انگلیسی آن مسلط شوید.

رزومه ساز آنلاین

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه