1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. 5 نکته طلایی قبل از شروع به نوشتن رزومه

5 نکته طلایی قبل از شروع به نوشتن رزومه

نوشتن رزومه برای هر فردی که در بازار کار امروز، به پیشرفت فکر می‌کند واجب است. خوشبختانه راه‌های مختلفی برای رزومه نویسی حرفه ای وجود دارد که همه آن‌ها سخت و زمان‌بر نیستند. می‌توانید از اپلیکیشن وورد (که روی همه سیستم‌ها نصب است) استفاده کنید و در کمتر از ده دقیقه یک رزومه تمیز و منظم بسازید، یا با استفاده از طراحی‌های اختصاصی و جذاب یک فایل منحصر به فرد با لحن و تصاویر شخصی خودتان ارائه بدهید. در مورد آموزش رزومه نویسی زیاد صحبت کرده‌ایم. بهتر است اگر قصد دارید یک رزومه تازه بسازید، این نکات را قبل از شروع بدانید.

1- هدفتان را از نوشتن رزومه مشخص کنید

قبل از این که قلم را روی کاغذ بگذارید (یا در این مورد خاص در لپتاپ را باز کنید)، باید فکر کنید که هدف چیست و این متن یا رزومه برای چه چیزی نوشته می‌شود. هم اگر برای اولین بار مشغول نوشتن رزومه هستید چرا می‌خواهید شغلتان را عوض کنید و باید یک رزومه آپدیت داشته باشید. آیا هدف خاصی در ذهنتان است یا می‌خواهید فقط همه شما را بشناسند و مهارت‌هایتان را بدانند؟ کافی است:

- به درونتان نگاه کنید: قبل از نوشتن رزومه، کمی زمان بگذارید و سوال‎‌‌های بنیادی کار را از خودتان بپرسید، از جمله این که انتظار دارید مسیر شغلی‎تان دقیقا به کجا برود. از انجام چه کارهایی لذت می‎برید، اولویت‌‎هایتان چه چیزهایی هستند و ده سال آینده دوست دارید کجا باشید. جواب این سوال‌ها شیوه رزومه نویسی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

- آزمون‌های آنلاین بدهید: برای رزومه نویسی حرفه‌ ای می‌توانید روی آزمون‌‎های آنلاینی حساب کنید که در سطح اینترنت موجود هستند و مسیرهای شغلی را با توجه به شخصیت و علایق هر فرد برایش مشخص می‎کنند. تست O*NET Interest Profiler توسط سازمان کار آمریکا طراحی شده و دقت زیادی دارد. باید چند سوال جواب بدهید و بعد ببینید که آیا نتیجه چیزی بوده که همیشه فکر می‎کردید یا نه.

- با یک فرد حرفه‌ای مشورت کنید: مشاوران کسب و کار هم به صورت آنلاین و هم در جلسات حضوری می‌توانند به شما کمک کنند مسیر شغلی‌تان را انتخاب کنید. یک رزومه خوب، همیشه رزومه‎‌‌ای است که از قبل حسابی به آن فکر شده و علاوه بر این، در شرایط اقتصادی امروز از این شاخه به آن شاخه پریدن برای هیچکس ایده خوبی نیست.

2- به مهارت‌های نرم خودتان فکر کنید

همان‌طور که در این مطلب خواندید، این روزها دیگر تنها مهارات سخت مثل توانایی کار با اکسل، تسلط بر نرم‌افزارهای فیلمبرداری و زبان‎‌‌های برنامه‌‎نویسی نیستند که یک کارفرما را ترغیب به استخدام شما می‌کنند (هرچند که از اهمیت‌شان کاسته نشده). مهارت‌های نرم را هنگام نوشتن رزومه در نظر بگیرید و حتما یک بخش جداگانه را به آن‌ها اختصاص بدهید. خیلی از ما قبل از نوشتن رزومه، هیچ ایده‌ای در مورد مهارات نرم خودمان نداریم، طبیعتا چون عادت نکرده‌ایم که هنگام ارائه شغلمان به آن‌ها اشاره کنیم. به موقعیت‌های شغلی پیش از این فکر کنید، آیا همیشه آن فردی بوده‌اید که دعواها را تمام می‌کرده؟ آیا می‌توانستید زیر فشار کاری و در کمترین زمان، بدون کاهش کیفیت تسک‌ها را انجام بدهید؟ آیا دوست و محرم همه همکارانتان بوده‌اید تا مشکلات شخصی و فردی‌شان را با شما در میان بگذارند؟ همه این‌ها مهارت‌‎های نرمی هستند که در رزومه نویسی حرفه ای اهمیت زیادی دارند و البته برای کارفرما هم چشمگیر خواهند بود.

3- لحن و زبانتان را بشناسید

ممکن است خیلی از افراد این نکته مهم را در مورد آموزش رزومه نویسی ندانند: تفاوت کلماتی که برای نوشتن رزومه به کار می‌برید از زمین تا آسمان است. بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی این روزها برای دسته‌بندی و ارائه رزومه‌های متقاضیان از سیستم ATS سیستم ردیابی متقاضیان یا Applicant Tracking System استفاده می‌کنند و کلمات کلیدی را باید فکر شده و با حساب و کتاب وارد رزومه خودتان کنید. با این حال بهتر است جنبه فنی رزومه نویسی را خیلی پررنگ نکنید چون در نهایت قرار است یک انسان آن را بخواند و نباید خسته شود. انسانی که قبل از رزومه خوب شما، ده‌‎ها رزومه خوب و بد دیگر را دیده و حالا باید در سطحی حرفه‌ای ولی جالب با او ارتباط برقرار کنید. برای پیدا کردن لحن مناسب و رزومه نویسی حرفه ای، ابتدا نمونه‌های رزومه مشابه برای آن موقعیت شغلی را ببینید و سعی کنید لحن و میزان اطلاعاتتان را در همان چهارچوب بنویسید. از بیش از حد صمیمی نوشتن پرهیز کنید اما خیلی هم خشک و ربات‌‎مانند ننویسید. لغتنامه‌تان را هم از کتابخانه در بیاورید و خاک روی آن را بتکانید. داشتن یک لغتنامه هنگام نوشتن رزومه (یا استفاده از یک نمونه آنلاین) کمک‌های بزرگی به شما می‌کند که تنها یکی از آن‌ها پرهیز از به کار بردن لغات تکراری است. کلمات تازه و جالب به کار ببرید و متنی بسازید که نمونه‌اش در میان صدها رزومه‌ خوانده شده توسط مخاطبتان کمتر پیدا می‎شود.

4- اطلاعات خودتان را یک‌جا جمع کنید

تمام نکاتی که تا این‌جا برای رزومه نویسی حرفه ای گفتیم، مربوط به زمانی است که باید تصویرتان را از شغل مورد نظر کامل کنید و بعد شروع به نوشتن کنید. اما اگر می‌دانید که شغل ایده‌آل شما چیست و حتی چه زمانی خالی می‌شود، چه؟ خب در این مورد کار نوشتن رزومه آسان‎تر است. باید تحقیق کنید و بفهمید که کارفرما در آن موقعیت خاص و شرکت ویژه به دنبال چه کاندیدی با چه ویژگی‌هایی است و آن ویژگی‌ها را در خودتان تقویت کنید. آمارها می‌گویند که تنها 2% از جویندگان کار به مرحله مصاحبه می‌رسند، پس داشتن یک رزومه خوب می‎تواند شما را به آن 2% برساند. در رزومه نویسی حرفه ای برای یک موقعیت شغلی خاص این نکات را رعایت کنید:

  • موقعیت‌های مشابهی که تجربه کرده‌‎اید را با تاریخ دقیق بنویسید
  • گواهی‌ها و مدارک، جوایز، افتخارات و فعالیت‌‎هایتان را فراموش نکنید
  • اگر آثار چاپ شده دارید، مشخصات آن‎‌ها را هنگام نوشتن رزومه فراموش نکنید
  • اگر رشته تحصیلی‌تان با موقعیت شغلی مرتبط است و معدل خوبی دارید، آن را بنویسید

5- منابع‌تان در دسترس هستند؟

برای خیلی از موقعیت‎‌‌های شغلی، کارفرمایان دوست دارند بعد از خواندن رزومه شما با کارفرمای قبلی‌تان در تماس باشند (تحقیق کنند). پس بهتر است منابع لازم را در اختیارشان بگذارید و مطمئن شوید شماره تلفن‌ها یا ایمیل‌‎هایی که هنگام نوشتن رزومه وارد می‌کنید حتما در دسترس هستند (و چیزهای خوبی برای گفتن در مورد شما دارند). پیش از نوشتن این اطلاعات تماس، با کارفرما - مدیر منابع انسانی یا همکارانتان در سازمان قبلی تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید که این کار را برایتان انجام بدهند و حتی در صورت امکان یک توصیه‌نامه برایتان بنویسند. هنگام رزومه نویسی حرفه ای، بهتر است کارفرمای پیشین شما بداند که در چه حیطه‌ای استخدام می‎شوید و باید روی چه جنبه‌هایی از شغل شما تاکید کند. از طرفی این که کارفرمای فعلی شما با قبلی‌ها موفق به تماس نشود یا توضیحی گنگ دریافت کند، احتمالا روی استخدام شما تاثیر چندان خوبی نخواهد داشت.

رزومه ساز آنلاین

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه