یک مدیر محصول در سازمان نقشی مهم و حیاتی در موفقیت کلی آن دارد. مدیران محصول (آنلاین و آفلاین) جهت ِ حرکت یک کسبوکار (کوچک یا بزرگ) را تعیین کرده و اهداف و استراتژیهای کمپانی را سازماندهی میکنند. اگر به دنبال نوشتن رزومه مدیر محصول هستید و میخواهید یک کار تازه پیدا کنید، باید تواناییهایی در سطح مدیریت داشته باشید. مدیران محصول توانا و قدرتمند کنجکاو، منظم و خودآگاه هستند. آنها میتوانند مشکلات پیچیده را ساده ببینند، اولویتبندی کنند و راه حل پیدا کنند. در این مطلب با هم رزومه نویسی برای موقعیت شغلی مدیر محصول را در یک سازمان میشکافیم و نکاتی برای بهتر نوشتن آن یاد میگیریم.
1- مدیر محصول کیست؟
اگر به دنبال یادگیری نوشتن رزومه برای مدیر محصول هستید، احتمالا از شرح شغلی آن تا حدودی مطلعید. اما برای افرادی که هنوز دقیقا نمیدانند مدیر محصول چه کارهایی میکند؟ او کسی است که نیازهای مشتریان را میشناسد و به اهداف کلان کسبوکار هم آگاه است و بنابراین تعیین میکند که کدام نیازها باید به چه صورتی رفع شوند. او برای محصول (که میتواند یک اپلیکیشن، یک وبسایت یا حتی خودِ سازمان باشد) هدف تعریف میکند و اعداد و ارقام را محاسبه میکند. از این سطح، اهداف به تیمهای مختلف میروند تا به صورت جزئی محقق شوند. مثلا اگر یک هولدینگ بزرگ شامل چند اپلیکیشن است که هرکدام نیاز خاصی را رفع میکنند، هرکدام از آنها یک «محصول» هستند و نیاز به مدیر دارند. در یک سازمان ممکن است از یک تا دهها مدیر محصول با وظایف و اختیارات متفاوت وجود داشته باشد.
2- مدیریت محصول نیاز به چه تواناییهایی دارد؟
معمولا در رزومه مدیر محصول تواناییهای مختلفی میبینید که برای پیشرفت در این موقعیت شغلی به آنها نیاز دارید. یک مدیر محصول میتواند اهداف قابل اندازهگیری و دقیق تعیین کند و با همه تیمها طوری ارتباط بگیرد که آنها را کاملا درک کنند (و به نتیجه برسانند). همچنین باید بتواند به خوبی اطلاعات جمعآوری و دادهها را ترجمه کند. مدیر محصول گاهی وظیفه برقراری ارتباط بین تیمهای مختلف را هم به عهده دارد. گاهی این همه توانایی ِ جمع شده در یک نفر و مولتیتسک بودن او ممکن است نوشتن رزومه برای مدیر محصول را دشوار کند. از آن مهمتر، این سوال مهم به وجود میآید که کدام مهارتها و سوابق کار باید در رزومه بیایند و کدامها باید حذف شوند؟
اگر در چنین موقعیتی قرار دارید و برای موقعیت شغلی مدیریت محصول اپلای میکنید، فراموش نکنید که رزومه برای رساندن شما به جلسه مصاحبه نوشته میشود، نه استخدام فوری. رزومه نویسی را به عنوان فرصتی برای ارائه گزینشی تواناییهای خود ببینید، نه یک ارائه جامع و کامل از همه کارهایی که کردهاید و برنامههایی که دارید. اما هنگام نوشتن رزومه مدیر محصول باید چه نکاتی را رعایت کنید؟
3- برای هر موقعیت، رزومه خودتان را از نو بسازید
این نکته مهم نه تنها در نوشتن رزومه برای مدیر محصول، بلکه همه جا و در همه موقعیتهای شغلی صدق میکند. میتوانیم بگوییم که مدیران محصول برای حل مسئله کار میکنند و رسالتشان ارائه تجربه بهتر، داشتن محصولی سریعتر و کارآمدتر و به صورت کلی بهبود شرایط است. همین وظایف را هنگام رزومه نویسی هم برای خودتان تعیین کنید. کارفرما باید تواناییهای شما را بفهمد تا متوجه شود که مناسب موقعیت سازمان هستید یا نه. بنابراین اگر همه تواناییهای لازم برای استخدام شدن را دارید، در رزومه مدیر محصول فقط آنهایی را بنویسید که لازمه این موقعیت خاص هستید. اینها بعضی از موارد لازم برای یک مدیر محصول هستند که باید بر آنها مسلط باشد یا تا حدودی بشناسد:
- تست A/B
- تست بتا
- شناخت و تعیین بودجه
- CSS
- ارتباط میانتیمی
- تحلیل مشتریان
- تحلیل داده
- تبلیغات دیجیتال
- تحلیل مالی
- پیشبینی
- HTML
- جاوا اسکریپت
- مارکتینگ
- هدفگذاری
- لانچ محصول
- چرخه عمر محصول
- مدیریت پروژه
- کنترل کیفی
- نوشتن نقشه و استراتژی
4- توانایی حل مسئله را در رزومه مدیر محصول برجسته کنید
مدیریت محصول یک فرایند پیچیده است و استخدامکنندگان باید مطمئن شوند که شما از پس تک تکِ مراحل آن برمیآیید و در واقع «جنس کار را میشناسید». آیا میتوانید یک مشکل پیچیده را به قطعات کوچک، ساده و قابل حل تبدیل کنید؟ اولویتهای کار را بلدید؟ میتوانید راه حل بسازید؟ اگر تجربهای در حل مسئله داشتهاید حتما آن را ساده و گویا در رزومه بنویسید و در جلسه مصاحبه شرح بدهید.
5- تمرکز را روی نتایج نگه دارید
وقتی یک کارشناس منابع انسانی یا استخدامکننده رزومه مدیر محصول را میخواند، بیشتر به دنبال نتایجی است که او در طی سالهای کارش گرفته. رزومه شما باید بتواند به صورتی دقیق و محسوس نشان بدهد که کجاها کار کردهاید و چه تغییراتی به وجود آوردهاید و مهمتر از همه چه مشکلاتی را حل کردهاید. بنابراین بهتر است مفید بنویسید و از کلیگویی پرهیز کنید. مثلا ننویسید:
«محصولاتی برای تیم تبلیغات طراحی کردم»
بنویسید:
«با یک همکاری دوطرفه با تیم دیجیتال مارکتینگ، شش اپلیکیشن تبلیغاتی جدید را شناسایی و هدفگذاری کردیم و توانستیم فروش را 40% بالا ببریم».
6- تواناییهای فنیتان را به رخ بکشید
یکی از مهمترین تواناییهای یک مدیر محصول، شناسایی بهترین محصولات است که البته در رزومه نویسی هم نباید از قلم بیافتد. پیشنهاد میکنیم که اگر در این حوزه فعال هستید درمورد فریموورکها، فرایندها و روشها مطالعه کنید و در صورت لزوم حتی یک یا چند زبان برنامهنویسی را یاد بگیرید. اگر با فریموورکهای متنوعی مثل AARRR، orioritization یا HEART آشنا باشید یا روشهایی مثل Agile، Kanban، Scrum یا Waterfall را بشناسید چند قدم از کاندیدهای دیگر جلو خواهید بود.
7- موارد ابتدایی را فراموش نکنید
حالا که از تواناییهای فنی و تخصصی در نوشتن رزومه برای مدیر محصول صحبت کردیم، نباید فراموش کنیم که مثل هر رزومه دیگری، رزومه مدیر محصول هم باید تمیز و صحیح نوشته شود. بنابراین فراموش نکنید که:
- دقیق و خلاصه بنویسید: اگر یک مدیر با بیست سال سابقه کار نیستید یا در طول یک ساله ده شرکت مختلف عوض نکردهاید، به احتمال زیاد میتوانید رزومه خودتان را یک صفحهای نگه دارید. رزومه نویسی خلاصه به شما کمک میکند (یا مجبورتان میکند) که موارد بیربط را حذف کنید.
- ساده بنویسید: بیشتر استخدامکنندگان فرمت معمولی و ساده رزومه را بیشتر از رزومههای پر از طرح و نقش و پیچیده دوست دارند. بنابراین مثل همیشه، سوابق کاری و تجربیات را به ترتیب زمان بنویسید و شانس استخدام شدن خودتان را بالا ببرید. نوشتن اطلاعات تماس را هم فراموش نکنید.