1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. آموزش نوشتن رزومه مدیر محصول

آموزش نوشتن رزومه مدیر محصول

یک مدیر محصول در سازمان نقشی مهم و حیاتی در موفقیت کلی آن دارد. مدیران محصول (آنلاین و آفلاین) جهت ِ حرکت یک کسب‌وکار (کوچک یا بزرگ) را تعیین کرده و اهداف و استراتژی‎‌‌های کمپانی را سازمان‎دهی می‎کنند. اگر به دنبال نوشتن رزومه مدیر محصول هستید و می‌خواهید یک کار تازه پیدا کنید، باید توانایی‌هایی در سطح مدیریت داشته باشید. مدیران محصول توانا و قدرتمند کنجکاو، منظم و خودآگاه هستند. آن‎ها می‌توانند مشکلات پیچیده را ساده ببینند، اولویت‎‌‌‌‌بندی کنند و راه حل پیدا کنند. در این مطلب با هم رزومه نویسی برای موقعیت شغلی مدیر محصول را در یک سازمان می‌شکافیم و نکاتی برای بهتر نوشتن آن یاد می‎گیریم.

1- مدیر محصول کیست؟

اگر به دنبال یادگیری نوشتن رزومه برای مدیر محصول هستید، احتمالا از شرح شغلی آن تا حدودی مطلعید. اما برای افرادی که هنوز دقیقا نمی‌دانند مدیر محصول چه کارهایی می‌کند؟ او کسی است که نیازهای مشتریان را می‎شناسد و به اهداف کلان کسب‎وکار هم آگاه است و بنابراین تعیین می‎کند که کدام نیازها باید به چه صورتی رفع شوند. او برای محصول (که می‌تواند یک اپلیکیشن، یک وب‌سایت یا حتی خودِ سازمان باشد) هدف تعریف میکند و اعداد و ارقام را محاسبه می‎کند. از این سطح، اهداف به تیم‌های مختلف می‌روند تا به صورت جزئی محقق شوند.  مثلا اگر یک هولدینگ بزرگ شامل چند اپلیکیشن است که هرکدام نیاز خاصی را رفع می‌کنند، هرکدام از آن‎ها یک «محصول» هستند و نیاز به مدیر دارند. در یک سازمان ممکن است از یک تا ده‌ها مدیر محصول با وظایف و اختیارات متفاوت وجود داشته باشد.

2- مدیریت محصول نیاز به چه توانایی‌هایی دارد؟

معمولا در رزومه مدیر محصول توانایی‌های مختلفی می‎بینید که برای پیشرفت در این موقعیت شغلی به آن‎ها نیاز دارید. یک مدیر محصول می‎تواند اهداف قابل اندازه‌گیری و دقیق تعیین کند و با همه تیم‎‌‌ها طوری ارتباط بگیرد که آن‌ها را کاملا درک کنند (و به نتیجه برسانند). همچنین باید بتواند به خوبی اطلاعات جمع‌آوری و داده‎‌‌ها را ترجمه کند. مدیر محصول گاهی وظیفه برقراری ارتباط بین تیم‌های مختلف را هم به عهده دارد. گاهی این همه توانایی ِ جمع شده در یک نفر و مولتی‌تسک بودن او ممکن است نوشتن رزومه برای مدیر محصول را دشوار کند. از آن مهم‌تر، این سوال مهم به وجود می‌آید که کدام مهارت‌ها و سوابق کار باید در رزومه بیایند و کدام‌‎ها باید حذف شوند؟

اگر در چنین موقعیتی قرار دارید و برای موقعیت شغلی مدیریت محصول اپلای می‌کنید، فراموش نکنید که رزومه برای رساندن شما به جلسه مصاحبه نوشته می‌شود، نه استخدام فوری. رزومه نویسی را به عنوان فرصتی برای ارائه گزینشی توانایی‌های خود ببینید، نه یک ارائه جامع و کامل از همه کارهایی که کرده‌اید و برنامه‎‌‌هایی که دارید. اما هنگام نوشتن رزومه مدیر محصول باید چه نکاتی را رعایت کنید؟

3- برای هر موقعیت، رزومه خودتان را از نو بسازید

این نکته مهم نه تنها در نوشتن رزومه برای مدیر محصول، بلکه همه جا و در همه موقعیت‌های شغلی صدق می‎کند. می‏‎توانیم بگوییم که مدیران محصول برای حل مسئله کار می‎کنند و رسالتشان ارائه تجربه بهتر، داشتن محصولی سریع‏تر و کارآمدتر و به صورت کلی بهبود شرایط است. همین وظایف را هنگام رزومه نویسی هم برای خودتان تعیین کنید. کارفرما باید توانایی‏‎‌‌های شما را بفهمد تا متوجه شود که مناسب موقعیت سازمان هستید یا نه. بنابراین اگر همه توانایی‌های لازم برای استخدام شدن را دارید، در رزومه مدیر محصول فقط آن‎هایی را بنویسید که لازمه این موقعیت خاص هستید. این‌ها بعضی از موارد لازم برای یک مدیر محصول هستند که باید بر آن‎ها مسلط باشد یا تا حدودی بشناسد:

  • تست A/B
  • تست بتا
  • شناخت و تعیین بودجه
  • CSS
  • ارتباط میان‌تیمی
  • تحلیل مشتریان
  • تحلیل داده
  • تبلیغات دیجیتال
  • تحلیل مالی
  • پیش‌بینی
  • HTML
  • جاوا اسکریپت
  • مارکتینگ
  • هدف‌گذاری
  • لانچ محصول
  • چرخه عمر محصول
  • مدیریت پروژه
  • کنترل کیفی
  • نوشتن نقشه و استراتژی

4- توانایی حل مسئله را در رزومه مدیر محصول برجسته کنید

مدیریت محصول یک فرایند پیچیده است و استخدام‎‌‌‌‌کنندگان باید مطمئن شوند که شما از پس تک تکِ مراحل آن برمی‌آیید و در واقع «جنس کار را می‎شناسید». آیا می‌توانید یک مشکل پیچیده را به قطعات کوچک، ساده و قابل حل تبدیل کنید؟ اولویت‌های کار را بلدید؟ می‌توانید راه حل بسازید؟ اگر تجربه‌ای در حل مسئله داشته‌اید حتما آن را ساده و گویا در رزومه بنویسید و در جلسه مصاحبه شرح بدهید.

5- تمرکز را روی نتایج نگه دارید

وقتی یک کارشناس منابع انسانی یا استخدام‏‎‌‌کننده رزومه مدیر محصول را می‎خواند، بیشتر به دنبال نتایجی است که او در طی سال‌های کارش گرفته. رزومه‎‌ شما باید بتواند به صورتی دقیق و محسوس نشان بدهد که کجاها کار کرده‌اید و چه تغییراتی به وجود آورده‌اید و مهم‎تر از همه چه مشکلاتی را حل کرده‌اید. بنابراین بهتر است مفید بنویسید و از کلی‌گویی پرهیز کنید. مثلا ننویسید:

«محصولاتی برای تیم تبلیغات طراحی کردم»

بنویسید:
«با یک همکاری دوطرفه با تیم دیجیتال مارکتینگ، شش اپلیکیشن تبلیغاتی جدید را شناسایی و هدف‌گذاری کردیم و توانستیم فروش را 40% بالا ببریم».

6- توانایی‌های فنی‌تان را به رخ بکشید

یکی از مهم‎ترین توانایی‌های یک مدیر محصول، شناسایی بهترین محصولات است که البته در رزومه نویسی هم نباید از قلم بیافتد. پیشنهاد می‌کنیم که اگر در این حوزه فعال هستید درمورد فریم‌وورک‎ها، فرایندها و روش‎‌ها مطالعه کنید و در صورت لزوم حتی یک یا چند زبان برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. اگر با فریم‏‎وورک‎های متنوعی مثل AARRR، orioritization یا HEART آشنا باشید یا روش‌‎هایی مثل  Agile، Kanban، Scrum یا Waterfall را بشناسید چند قدم از کاندیدهای دیگر جلو خواهید بود.

7- موارد ابتدایی را فراموش نکنید

حالا که از توانایی‌های فنی و تخصصی در نوشتن رزومه برای مدیر محصول صحبت کردیم، نباید فراموش کنیم که مثل هر رزومه دیگری، رزومه مدیر محصول هم باید تمیز و صحیح نوشته شود. بنابراین فراموش نکنید که:

  • دقیق و خلاصه بنویسید: اگر یک مدیر با بیست سال سابقه کار نیستید یا در طول یک ساله ده شرکت مختلف عوض نکرده‌اید، به احتمال زیاد می‎توانید رزومه خودتان را یک صفحه‎‌‌ای نگه دارید. رزومه نویسی خلاصه به شما کمک می‎کند (یا مجبورتان می‎کند) که موارد بی‌ربط را حذف کنید.
  • ساده بنویسید: بیشتر استخدام‎‌‌کنندگان فرمت معمولی و ساده رزومه را بیشتر از رزومه‌‎های پر از طرح و نقش و پیچیده دوست دارند. بنابراین مثل همیشه، سوابق کاری و تجربیات را به ترتیب زمان بنویسید و شانس استخدام شدن خودتان را بالا ببرید. نوشتن اطلاعات تماس را هم فراموش نکنید.
رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه