1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. چه مواردی را در رزومه کاری ننویسیم؟

چه مواردی را در رزومه کاری ننویسیم؟

با رعایت کردن اصول رزومه نویسی در هنگام نوشتن یک رزومه کاری می‌توانیم در نهایت یک رزومه حرفه ای داشته باشیم. در اصول رزومه نویسی علاوه بر مواردی که باید به آنها تاکید کنیم، مواردی هم هستند که اصلا نباید در رزومه بنویسیم. مواردی که باعث می‌شوند با ننوشتن آنها در رزومه هیچگاه از شما سوال نکنند و... . این موارد را به صورت دسته‌بندی شده در اختیار شما قرار می‌دهیم تا خروجی کار شما با رزومه ساز آنلاین یک رزومه عالی و حرفه‌ای باشد.

همیشه برای متقاضیان کار این که چه مواردی را در رزومه بنویسند تا یک رزومه خوب و تاثیرگذار ارائه کنند، یک چالش است. اما اینکه چه مواردی را نباید در رزومه کاری نوشت هم به همان اندازه مهم و موثر است و دانستن این موارد برای نوشتن یک رزومه خوب و حرفه‌ای ضروری است. در این مقاله سعی داریم شما را با مواردی که باید از گنجاندن آن‌ها در رزومه پرهیز کنیم، آشنا کنیم.

مواردی که نباید در رزومه نوشته شوند

موارد شخصی

نوشتن اطلاعات شخصی در رزومه

در بخش اطلاعات شخصی موارد ذیل را در رزومه بیان نکنید:

  1. بعضی اطلاعات شخصی

    بعضی مواردی هستند که خیلی شخصی بوده و دانستن آن‌ها هم برای یک کارفرما مفید و ضروری نیست از جمله اینکه گرایش مذهبی شما چیست یا کد ملی شما چند است یا مجرد و متاهل بودن. بنابراین تا مستقیماً این موارد از شما سوال نشده‌اند از بیان آن‌ها خودداری کنید.

  2. زندگی شخصی

    اینکه در ساعات غیر کاری خودتان چه کارهایی انجام می‌دهید، چه سفرهایی رفته‌اید، چه سرگرمی‌ها و علایقی دارید هم به کار بی ربط است و هم خواندن آن از حوصله خواننده خارج است. بنابراین هرگز چنین مواردی را در رزومه‌تان ننویسید.

  3. صفحات اجتماعی شخصی

از جمله موارد غیر ضروری این است که شما لینک و آدرس صفحه‌تان در شبکه‌های اجتماعی را در رزومه بیاورید. درج لینک صفحه شما در شبکه‌های اجتماعی در رزومه کاری اضافی و فاقد ارزش است.

تجربیات و سوابق کاری

نحوه نوشتن صحیح سوابق کاری در رزومه

در قسمت سوابق کاری رزومه، موارد زیر را نباید نوشت:

  1. اطلاعات تماس محل کار قبلی

    اینکه قبل از اینکه از شما بخواهند، اطلاعات تماس محل کار قبلی را در اختیار محل کار جدید قرار دهید کار عاقلانه‌ای نیست. به علاوه نوشتن این اطلاعات در رزومه، جزو موارد اضافی و غیر ضروری تلقی می‌شود که باید از آن پرهیز شود.

  2. هر مورد و تجربه غیر مرتبط

    رزومه نهایتاً در چند ثانیه توسط کارفرما یا مسئول منابع انسانی شرکت‌ها و سازمان‌ها و مراکزی که به دنبال استخدام فردی برای یک پست خاص هستند، بررسی می‌شود بنابراین باید شامل اطلاعات ضروری و کاربردی باشد و از هرگونه درازگویی و نوشتن مطالب غیر مرتبط از جمله سوابق کاری غیر مرتبط، سوابق تحصیلی غیر مرتبط و هر موردی که به درخواست کار شما در آن مرکز ربطی ندارد باید صرف نظر شود.

  3. حقوق درخواستی

    آخرین حقوق دریافتی در محل کار قبل و حقوق درخواستی‌تان از جمله مواردی است که بهتر است در جلسه مصاحبه حضوری مطرح شود و البته بهتر است اجازه دهید ابتدا از طرف مصاحبه کننده مطرح شود.

  4. تجارب کاری کوتاه مدت

    از نوشتن سوابق کاری کوتاه مدتی که برای مثال به مدت یک ماه و یا چند هفته بوده‌اند بپرهیزید چون ارزشی به رزومه شما اضافه نمی‌کنند و از طرفی این سوال را ایجاد می‌کنند که چرا در این مدت کوتاه در آن مرکز فعالیت داشته‌اید و چرا آنجا را ترک کرده‌اید.

‌سوابق تحصیلی

در بخش سوابق تحصیلی از نوشتن موارد زیر در رزومه اجتناب کنید:

  1. هر دوره آموزشی غیر مرتبط با شغل درخواستی
  2. معدل دوران تحصیلی

مهارت‌ها

نوشتن مهارت ها در رزومه

در بخش مهارت‌های رزومه موارد زیر را ننویسید:

  1. آفیس، ورد و اکسل

در دنیای رقابتی امروز که آفیس جزو مهارت‌های اولیه و بدیهی برای هر فردی است، نوشتن آن در رزومه چندان کار حرفه‌ای و جالبی نیست. در واقع الان رقابت بر سر مهارت‌های اختصاصی است و هر چه مهارت‌های اختصاصی‌تر باشند، احتمال گزینش و انتخاب شما بیشتر خواهد بود.

  1. مهارت‌های سطحی

همانطور که باید از نوشتن مهارت‌های بدیهی پرهیز کرد، لازم است از نوشتن مهارت‌هایی که چندان در آن‌ها بطور عمقی مهارت ندارید دوری کنید. برای مثال اگر اسم نرم افزاری را شنیده‌اید اما بطور جدی با آن نرم افزار کار نکرده‌اید و آشنایی زیادی ندارید، بهتر است اصلاً در رزومه آن را ننویسید.

بطور کلی این موارد در رزومه ننویسید

  • نظر شخصی خودتان در مورد خودتان برای مثال اینکه منظم هستید را ننویسید. بهتر است افتخارات و دستاوردها را با اعداد و ارقام و آمار بنویسید.
  • عبارات منفی را ننویسید برای مثال اگر در مهارتی ضعیف هستید بهتر است آن را ننویسید تا اینکه بنویسید و سطحتان را ضعیف مشخص کنید.
  • از ضمیر من استفاده نکنید. بطور کلی رزومه درباره شماست پس بهتر است جمله ها را با ضمیر من ننویسید.
  • نام کارفرمای قبلی‌تان را در رزومه ننویسید.
  • از نوشتن تعابیری مانند وقت شناس صرف نظر کنید چون از شروط اولیه هر مرکزی برای گرفتن یک نیروی کار وقت شناس بودن آن شخص است.
  • اهداف شخصی و کاری‌تان در رزومه چیزی ننویسید.
  • در نوشته‌ها غلط املایی و نگارشی نداشته باشید حتماً رزومه را قبل از ارسال یک مرتبه مطالعه و بررسی کنید.
  • هرگز موردی را به دروغ در رزومه خود ننویسید.
رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
ساخت رزومه با استفاده از نمونه رزومه‌های آماده
5 نکته طلایی برای ساخت رزومه انگلیسی
برای ساخت رزومه فارسی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه