1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. نحوه ساخت رزومه تصویری (رزومه ویدئویی) چگونه است؟

نحوه ساخت رزومه تصویری (رزومه ویدئویی) چگونه است؟

هدف از ساخت رزومه ویدئویی یا همان رزومه تصویری این است که بتوانیم خودمان را در شرایط مصاحبه حضوری قرار دهیم و به دیگران معرفی کنیم. همه ما بهتر می‌دانیم که همه چیز با یک رزومه نوشتاری مشخص نمی‌شود و حتما باید به صورت حضوری مصاحبه‌ای داشته باشیم. برای یادگیری نحوه ساخت رزومه تصویری مقاله را تا پایان بخوانید و پس از آن اقدام به ساخت آن کنید.

رزومه فایلی است که به وسیله آن یک نیروی متقاضی استخدام به یک کارفرما معرفی می‌‌شود. این ابزار که امروزه پیدا کردن یک شغل بدون آن تقریباً غیر ممکن است، می‌تواند به دو صورت فایل PDF یا یک فایل تصویری باشد. رزومه تصویری فیلمی کوتاه است که متقاضی کار در این ویدئو خود را معرفی می‌کند و به تمام آن چیزهایی که در رزومه نوشتاری باید بیان شود اشاره می‌کند. اما سوال اینجاست که کدام نوع رزومه بهتر است و در چه مواردی باید از رزومه تصویری استفاده شود؟

هدف از ساخت رزومه تصویری یا رزومه ویدئویی چیست؟

معمولاً برای اثربخش‌تر کردن رزومه کاری، افراد یک رزومه تصویری را هم ضمیمه رزومه نوشتاری می‌کنند و یا در بسیاری موارد برای یک ارگان و شرکت خاص، رزومه ویدئویی اختصاصی می‌سازند تا کارفرما را تحت تاثیر قرار دهند. رزومه تصویری در واقع این فرصت را فراهم می‌کند تا کارفرما به مانند یک مصاحبه حضوری با شما بیشتر آشنا شود و چیزی بیشتر از صرفاً نوشته‌ و کلمات از رزومه شما دریافت کند.

نکات ساخت رزومه تصویری

نکات ساخت رزومه تصویری

همانطور که برای ساخت و تنظیم یک رزومه نوشتاری باید نکاتی را رعایت کنیم تا نتیجه بگیریم، اهمیت دانستن این نکات برای ساخت رزومه تصویری دوچندان است.

  1. یک شروع و یک پایان خوب داشته باشید

    شروع و پایان رزومه تصویری و جملات ابتدایی و انتهایی تاثیر بسزایی در جلب نظر کارفرمایان دارد. در واقع نوع شروع و جمع‌بندی انتهایی در بسیاری موارد تایین کننده این است که آیا شما فرصت مصاحبه حضوری را بدست می‌آورید یا خیر. با انرژی شروع کنید و درست مانند رزومه متنی در ابتدا یک معرفی اجمالی از خودتان ارائه دهید. در پایان هم از اینکه رزومه شما دیده شده تشکر و قدردانی کنید و از جملات مثبت استفاده کنید.

  2. با بهترین و آراسته‌ترین ظاهر رزومه تصویری بسازید

    تصور کنید در همین لحظه مقابل کارفرما نشسته‌اید و یا در یک مصاحبه مهم حضور دارید، لباس و ظاهر شما باید آراسته و مرتب باشد چرا که قرار است این ویدئو چیزی بیشتر از نوشتار از شما به کارفرما ارائه کند. در بسیاری موارد ممکن است یک کافرما با بررسی رزومه شخصی چندان تمایل به استخدام آن شخص را نداشته باشد اما در جلسه حضوری کاملاً مشتاق به کار بشود بنابراین از تمام نکات برای جذاب‌تر کردن ویدئو استفاده کنید. همچنین سعی کنید پوششتان متناسب با مکانی باشد که قصد دارید در آن استخدام شوید.

  3. یک محتوای خوب برای رزومه‌تان آماده کنید

    فرض کنید می‌خواهید یک فیلم تبلیغاتی بسازید، قبل از ساخت آن حتماً باید یک متن و سناریو داشته باشید و طبق آن جملات و مطالب را ادا کنید. تا حد امکان مطالبی که بیان می‌کنید باید جذاب، قابل درک، شامل واژه‌ها و اصطلاحات مرتبط با کارتان و حرفه‌ای باشند.

    محتوای رزومه تصویری باید شامل توانمندی‌های فردی، سوابق و تجارب مرتبط با شغل درخواستی و مهارت‌هایی باشد که در راستای استخدام شما در یک مرکز و شغل خاص مفید و سودمند باشد.

  4. رزومه تصویری باید کوتاه و مختصر و مفید باشد

    درست مانند رزومه متنی که نباید بیشتر از 1 یا دو صفحه باشد، در زمان ساخت رزومه ویدئویی هم محدودیت وجود دارد و طول ویدئو نباید از 2-3 دقیقه بیشتر باشد. در عین حال که تمام نکات مهم را بیان می‌کنید باید از بیان موارد حاشیه‌ای و غیر ضروری بپرهیزید. مهارت‌ها، توانمندی‌ها و سوابق را ابتدا روی کاغذ بنویسید و سپس در مدت کوتاهی بصورت شمرده شمرده و واضح بیان کنید.

  5. از بیان مطالب تکراری بپرهیزید

    بیان مطالب تکراری در فیلم باعث می‌شود تا هم زمان این ویدئوی ساخته شده افزایش پیدا کند و هم خارج از حوصله مخاطب باشد. در واقع تکرار نشانه عدم نکته سنجی است و اینکه شما یا حرف جدیدی برای ارائه ندارید یا به زمانی که مخاطب برای بررسی رزومه شما صرف می‌کند توجه ندارید.

  6. به رسمی و محاوره بودن طرز بیانتان دقت کنید

    اگر در جلسات مصاحبه حضوری شرکت کرده باشید می‌دانید که در مقابل کارفرما نمی‌شود هرطور که مایل باشید صحبت کنید. به هیچ عنوان نباید از زبان محاوره برای ساخت رزومه تصویری استفاده کنید و از طرفی نباید خیلی رسمی و خشک باشید.

  7. به لوکیشن فیلم برداری و کیفیت ویدئو دقت کنید

    حتما در یک لوکیشن مناسب فیلم برداری را انجام دهید. محلی که در آن فیلم را ضبط می‌کنید نباید شلوغ، کثیف و نامناسب باشد. همچنین در یک فضای روشن ویدئو را ضبط کنید. همچنین باید به کیفیت و حجم فیلم‌تان دقت کنید حجم ویدئو نه باید آنقدر زیاد باشد که کارفرما از دانلود آن منصرف شده و نه باید آنقدر کم باشد که کیفیت فیلم را کاهش دهد.

  8. در پایان ویدئوی ضبط شده را چندبار بررسی کنید و ایرادات را رفع کنید

    یکی از راه‌هایی که از ایجاد اشتباه در تنظیم رزومه تصویری جلوگیری می‌کند، بررسی نمونه رزومه‌های ویدئویی است. این کار کمک می‌کند تا شما یک دید صحیح نسبت به مراحل و جزئیات ساخت رزومه تصویری پیدا کنید و کمتر خطا کنید. اما با این حال پس از اتمام کار برای اطمینان بیشتر حتماً چند مرتبه رزومه را ببینید و قبل از ارسال به کارفرماها، اشتباهات را رفع کنید.

سوالات متداول

سوالات مربوط به ساخت رزومه ویدئویی

آیا لازم هست همه رزومه تصویری داشته باشند؟

لزومی به این کار نیست و در اکثر موارد رزومه متقاضیان کار نوشتاری است اما بعضی شرکت‌ها و سازمان‌ها خود درخواست ارسال ویدئوی تصویری می‌کنند که در این موارد لازم است حتماً رزومه ویدئویی داشته باشید. داشتن یک رزومه ویدئویی خوب در واقع کمک می‌کند تا شانس شما برای استخدام افزایش پیدا کند اما لزوماً همه نیازمند داشتن رزومه تصویری نیستند.

در چه مواردی بهتر است رزومه تصویری داشته باشیم؟

برای یک سری مشاغل خاص بخصوص شغل‌هایی که نیازمند سخنرانی و اجرا هستند بسیار مفید و کاربردی است. از این طریق کارفرما مهارت سخنوری شما را محک می‌زند و عملیات استخدام هدفمندتر انجام می‌شود. همچنین برای مشاغلی مثل فروش که جذابیت ظاهری و فن بیان به عنوان یک امتیاز محسوب می‌شوند با ارائه رزومه تصویری به کارفرما، شانس جذب شما افزایش پیدا می‌کند.

مضرات ارسال رزومه ویدئویی چیست؟

در رزومه ویدئویی و تصویری همه چیز پررنگ‌تر از یک رزومه نوشتاری است؛ هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف. بنابراین اگر رزومه تصویری خوب ساخته نشود تاثیر منفی آن بیشتر است. در واقع حساسیت ساخت یک رزومه تصویری به مراتب بیشتر از رزومه نوشتاری است.

کیفیت فیلم برداری، محلی که در آن ویدئو را ضبط می‌کنید، فن بیان و استایل شما در فیلم و محتوا و مطالبی که بیان می‌کنید همگی مواردی هستند که باید به دقت در مورد آن فکر شود و به بهترین وجه ممکن انجام شود.

آیا می‌توانیم خودمان رزومه تصویری بسازیم؟

پاسخ این سوال بستگی به این دارد شما چقدر از مهارت لازم برای ساخت ویدئو برخوردار باشید؛ در واقع از آنجا که حساسیت و اهمیت رزومه تصویری بیشتر است و نیازمند داشتن یک مهارت نسبی در زمینه فیلم‌برداری، کار با دوربین، لوکیشن و... است بهتر است از یک فرد کاردان و کاربلد کمک بگیرید تا یک رزومه تصویری حرفه‌ای و بدون نقص داشته باشید.

آیا ارسال رزومه تصویری به تنهایی کافی است؟

خیر. رزومه تصویری مکمل رزومه نوشتاری است و باید در کنار آن ارسال شود نه به تنهایی. بنابراین در کنار ارسال رزومه نوشتاری لزوماً نیاز به ارسال رزومه ویدئویی نیست اما رزومه تصویری حتماً باید همراه با رزومه نوشتاری ارسال شود.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه