1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. نکات رزومه نویسی برای بازگشت به محل کار قبلی

نکات رزومه نویسی برای بازگشت به محل کار قبلی

در طول دوران کاری هر کسی، تغییر شغل، استخدام در سازمان های مختلف و چالش‌های کاری به وجود خواهند آمد. از روزی که شروع به کار می‌کنیم تا زمان بازنشستگی، چندین جا کار می‌کنیم و با ده‌ها نفر آشنا خواهیم شد. برای بسیاری از ما پیش آمده که با طی شدن یک مدت زمان خاص و تغییر شرایط بخواهیم به جایی برگردیم که قبلا در آن کار می‌کرده‌ایم. بر خلاف ورود به یک سازمان جدید، استخدام در سازمان قبلی که سابقه کار در آن را داریم برای ما چالشِ تازگی و کم‌تجربه بودن را به همراه ندارد اما قطعا مشکلات خاص خودش را خواهد داشت.

در این مطلب چند نکته را مرور می‌کنیم که دانستن و به کار بستن آن‌ها، تغییر شغل و بازگشت به محل کار قبلی را برای شما تسهیل خواهد کرد.

چرا برمی‌گردید؟

اگر رزومه نویسی برای بازگشت به یک کار پیشین را شروع کرده‌اید، قبل از هر کاری از خودتان بپرسید که چرا قصد تغییر شغل دارید؟ یکی از دلایل رایج این است که آن عواملی که باعث شده‌اند از آن سازمان خاص بیرون بیایید، در شرایط فعلی برایتان قابل تحمل یا حتی مفید هستند. افراد معمولا به یکی از این چند دلیل از شغلشان استعفا می‌دهند: یک موقعیت شغلی بهتر، تحصیل دانشگاهی، جابجایی محل زندگی یا استراحت. هر کدام از این‌ها ممکن است حالا در کنار کارتان هم قابل انجام باشند و بازگشت به شغل قبلی، ایده بدی به نظر نرسد. قبل از تصمیم نهایی، خوب و دقیق فرهنگ سازمان را بررسی کنید و ببینید دوباره می‌توانید در آن کار کنید (و البته از کارتان خوشحال باشید) یا نه. گاهی تصمیم تغییر شغل و بازگشت به شرکت قبلی صرفا از روی دلتنگی و حس نوستالژی است.

به یاد بیاورید که چرا از سازمان جدا شده‌اید

اگر یک آگهی شغلی برای یک موقعیت خوب در سازمان قبلی دیدید و حالا وسوسه شده‌اید که رزومه‌تان را بفرستید، کمی وقت بگذارید و به دلیل جدایی‌تان فکر کنید. بعضی از پایان همکاری‌‌ها به دلایل شخصی یا ایجاد مسیر متفاوت اتفاق می‌افتند، اما بسیاری از اوقات افراد دقیقا به خاطر خود سازمان از آن بیرون می‎آیند. مثلا وقتی که محیط کار غیردوستانه و بد است، فشار پروژه‌ها بیش از حد زیاد است یا تعادل بین کار و زندگی از بین رفته. فراموش نکنید که در مدتی که تغییر شغل دادید و از آن شرکت جدا بودید، مدیران آن احتمالا عوض نشده‌اند و اگر هم عوض شده باشند، تغییر فرهنگ سال‌ها زمان نیاز دارد. این یعنی اگر برگردید، با همان سیستم رفتاری و فرهنگ سازمانی، همان افراد و احتمالا همان حجم کار مواجه خواهید شد. پس اگر دلیل تغییر شغل و بیرون آمدنتان خود سازمان بوده، بازگشت ایده خوبی به نظر نمی‌رسد. این اتفاقات بد (که احتمالا شامل دلیل خروج هم هستند)، ممکن است بعد از گذشت مدتی از جداییتان فراموش شوند و جای خودشان را به احساس دوستی و وفاداری بدهند. مهم است که منطقی فکر کنید.

از تجربیات تازه خودتان استفاده کنید

در طی زمانی که از سازمان فاصله گرفته‌اید، احتمالا دانش و تجربه زیادی به دست آورده‌اید که در موقعیت شغلی تازه‌تان می‌توانند تعیین‌کننده باشند. وقتی به استخدام در سازمان قدیمی فکر می‌کنید، بهتر است همان اول (و حتی هنگام رزومه نویسی) نشان بدهید که دیگر همان کارمند قدیمی نیستید و مهارت‎های تازه دارید. مهم است که سازمان قدیمی یک فرد تغییرکرده با مهارت‎های بیشتر از زمان تغییر شغل را بپذیرد که می‌تواند وضعیت را بهتر کند.

حرفه‌ای بمانید

هنگام استخدام در سازمان قبلی، احتمالا با افرادی مواجه می‌شوید که قبلا ندیدید، چون کارشان را زمانی شروع کرده‌اند که شما آن‎جا نبوده‌اید. این افراد جدید با همکاران قدیمی شما آشنا هستند و شاید حتی صمیمی شده باشند. مهم است که در این شرایط حرفه‎ای بمانید و ارتباط‌های شخصی را با روابط کاری خیلی ادغام نکنید. همه آن‌ها (هم جدیدترها و هم قدیمی‌ها) همکارتان هستند و این در واقع شما هستید که به تازگی به آن‌ها اضافه شده‌اید. اگر روابط را کاری نگه دارید، همکاران و مدیران هم از شروع همکاری تازه با شما خوشحال خواهند بود و این یعنی ماندگاری بیشتر شما در سازمان و ایجاد یک رزومه خوب.

با مدیر پیشین خود صحبت کنید

اگر مدیر قبلی شما همچنان در آن سازمان کار می‌کند، بد نیست که قصد برگشتنتان را قبل از شروع روند جابجایی به او اطلاع بدهید. دلایلتان برای بازگشت و استخدام در سازمان را توضیح بدهید و بگویید که حالا دانش، تجربه و نظرگاه شما در طول مدتی که از آن‌جا دور بوده‌اید تغییر کرده و عضو موثرتری برای تیم خواهید بود، عضوی که به خلق ارزش‌های سازمان کمک می‌کند. به مدیرتان بگویید که قصد ماندن دارید و با وجود تجربیات قبلی‌تان، لازم نیست زمان و هزینه زیادی برای ورود و آموزشتان پرداخت کنند. شما با فرهنگ سازمانی آشنایید و انتظارات همکاران را می‌دانید. با این ارتباط مستقیم نه تنها میل خودتان برای بازگشت را نشان می‎دهید، بلکه یک آشنا هم در فرایند استخدام دارید که شما را می‌شناسد و هوایتان را دارد.

تعهد خودتان را نشان بدهید

خودتان را جای مدیر و همکارانتان بگذارید و موقعیت را تصور کنید: فردی که یک بار از سازمان جدا شده (و به هر دلیلی آن‌جا را مناسب ادامه کار ندیده) حالا قصد دارد برگردد. در هر موقعیتی، ممکن است آن‌ها نسبت به تغییر شغل شما و بازگشتتان به سازمان بدبین باشند، حتی اگر یک رزومه خوب داشته باشید. اما اگر تعهد خودتان به کار واقعی و رسیدن به اهداف سازمان را به صورتی عملی نشان بدهید، خیلی راحت دوباره در موقعیت قبلی‌تان جا می‌افتید و به راحتی به کار ادامه می‎دهید. اگر قصد دارید مدتی طولانی در سازمان بمانید، کار را جدی بگیرید، جدی‌تر از آشنایی‌ها و موقعیت خوب پیشینتان در شرکت.W

از همکاران سابقتان توصیه‌نامه بگیرید

این موقعیت برای شما ایده‌آل است: دارید وارد سازمانی می‌شوید که تعداد زیادی دوست و آشنا در آن دارید، دوستانی که با شما و شکل کارتان آشنا هستند و می‌توانند به مدیران توصیه‌تان کنند. اگر هنوز آن‌جا کار می‏کنند، می‌توانید در یک قرار دوستانه یا یک ایمیل رسمی از آن‌ها توصیه‌نامه کتبی یا شفاهی بخواهید. هرچه تیم و موقعیت شغلی این همکاران به شما نزدیک‎تر باشد احتمال این که توصیه‌نامه را بگیرید بیشتر خواهد بود.

رزومه ساز آنلاین

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه