1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. رزومه میانسالی: نحوه نوشتن رزومه در دوران میانسالی چگونه است؟

رزومه میانسالی: نحوه نوشتن رزومه در دوران میانسالی چگونه است؟

چطور در دوران میانسالی یک رزومه خوب بنویسیم؟ آیا نکات رزومه نویسی برای افراد میانسال به نسبت جوانان متفاوت است؟ باید و نبایدهای رزومه میانسالی چیست؟ برای پیدا کردن جواب این سوالات، این مقاله تا انتها بخوانید. در نهایت می‌توانید با بهره‌گیری از نکات و اصول رزومه نویسی مخصوص دوران میانسالی با استفاده رزومه ساز آنلاین اقدام به ساخت رزومه حرفه‌ای کنید.

حتماً تا بحال در آگهی‌های کاری متوجه محدودیت گذاری سنی توسط کارفرماها برای متقاضیان استخدام شده‌اید. اما آیا راهی برای مقابله با این محدودیت وجود دارد؟ یک راه برای افزایش شانس استخدام یک شخص در دوران میانسالی این است که یک رزومه خوب و حرفه‌ای تنظیم کند. معمولاً بزرگترین چالش افراد میانسال برای استخدام در شغلی که در آن تجربه دارند، این است که به روز و آپدیت باشند که می‌توان به کمک یکسری ترفندها به کارفرما نشان داد که با وجود افزایش سن هنوز می‌توانید بهترین گزینه برای استخدام باشید.

نکات نوشتن رزومه در میانسالی

نکات نوشتن رزومه در میانسالی

با رعایت اصول زیر در رزومه نویسی می‌توانید با نیروی کار جوان رقابت کنید و شغل مورد نظرتان را بدست آورید:

  1. رزومه‌تان را دو صفحه‌ای بنویسید

    برای یک نیروی کار در سن میانسالی، نوشتن رزومه در یک صفحه توصیه نمی‌شود چرا که تجربه و سوابق کاری افراد در این سن و سال بسیار بیشتر از جوانان است و ننوشتن این تجربیات کمکی به جلب نظر کارفرما نمی‌کند. بنابراین حتماً بخش سوابق کاری را پربار و کامل بنویسید و تمام تجربیات مرتبط با شغل درخواستی را یادداشت کنید.

  2. از نوشتن جزئیات اضافی بپرهیزید

    یکی از اشتباهات رایج در رزومه افراد میانسال این است که همه جزئیات کار و سوابق خود را بنویسند. گاهاً حتی افراد مشاغل دانشگاهی و دوران تحصیلات خود را هم قید می‌کنند که کار صحیحی نیست. در حالی نوشتن سوابق دانشگاهی برای جوانان لازم است، اما برای یک فرد میانسال توصیه نمی‌‌شود. بهتر است بر سوابق 10-15 سال اخیر تمرکز کنید و سوابق قدیمی‌تر را حذف کنید و بجای آن بر میزان تخصص و تبحر و تجربه خود در طول این سال‌ها تاکید کنید.

  3. نشان دهید که بعد از گذشت این سال‌ها هنوز بروز و پیشتاز هستید
    نکته بروز بودن رزومه در دوران میانسالی

    یکی از مشکلات افراد میانسال این است که باید اثبات کنند هنوز در مسیر بروزرسانی تجربیات خود با تغییرات روز هستند بخصوص بعد از گذران سال‌ها و انجام کارهای تکراری در طول این مدت. با اینکه قدیمی شدن اطلاعات دانشگاهی و سواد تحصیلی اهمیت چندانی ندارد اما اینکه کارفرما بداند هنوز در مسیر سمت شغلی مورد نظر هستید از اهمیت بالایی برخودار است.  

    یکی از راه‌هایی که می‌توانید نشان دهید اطلاعات و دانش شغلی شما بروز است این است که در کورس‌ها و دوره‌های مرتبط با شغل‌تان شرکت کنید این دوره‌ها و مدارج را در رزومه خود قید کنید.

  4. از درصدها و آمار و ارقام برای دستاوردها استفاده کنید

    به عنوان یک فرد میانسال و فردی که سال‌های زیادی است در یک زمینه و شغل خاص فعالیت داشته، بسیار اهمیت دارد که از آمار و ارقام و کمیت‌های دقیق برای بیان دستاوردهایتان استفاده کنید. در واقع بجای بیان نوع مسئولیت‌هایی که داشته‌اید باید دستاوردهایتان را به صرورت عددی و آماری بیان کنید.

    کارفرماها و مسئولین استخدام اینگونه اطلاعات دقیق  و جزئیات شفاف را دوست دارند و اینگونه اعتمادشان راحت‌تر جلب می‌شود که این برای شما یک پوئن مثبت به حساب می‌آید. هرچند که ممکن است اعداد و درصدها را بطور دقیق به خاطر نیاورند اما قطعاً رزومه شما را به خاطر خواهند آورد.

  5. یک خلاصه‌ی اجرایی ارائه کنید
    خلاصه اجرایی بودن در رزومه کاری

    ارائه یک خلاصه اجرایی موثر، بیان چیزی که شما می‌خواهید نیست بلکه چیزهایی که شما قابلیت ارائه آن‌ها را دارید را بیان می‌کند. این همان قسمتی است که شما می‌خواهید تا خواننده رزومه بر آن تمرکز کند. خلاصه اجرایی شامل چند جمله است که تاثیرات مثبتی که شما در محل کار قبلی داشته‌اید را بازگو می‌کند و دقیقاً مواردی که کارفرما از شما می‌خواهد را بولد می‌کند.

  6. مهارت‌های قابل استفاده در محل کار جدید را بیان کنید

    خودتان را به کارهایی که تا بحال در این حرفه انجام داده‌اید محدود نکنید. در صورتی که مهارت خاصی دارید که در محل کار جدید به کار می‌آیند آن‌ها را نیز بیان کنید. اگر در زمینه‌ای که استعداد یا تکنیک خاصی دارید که ممکن است توجه کارفرما را جلب کند مثلاً اینکه به یک زبان خارجی مسلط هستید، را در رزومه بنویسید.

  7. قالب رزومه میانسالی
    قالب رزومه میانسالی

    در حالیکه متن و محتوا بیشترین اهمیت را در رزومه میانسالی دارند، نباید از قالب رزومه غافل شد. یک قالب حرفه‌ای و متناسب باعث می‌شود محتوای رزومه شما بهتر دیده شود و تاثیرگذارتر بشود.

این قوانین را رعایت کنید:

  • سرتیترها را مشخص و بولد کنید.
  • در هر بخش و هدلاین، بیشتر از 4 بولت پوینت استفاده نکنید.
  • از یک قالب ساده و فونت خوانا استفاده کنید.
  • نمونه رزومه‌های حرفه خود برای افراد میانسال را بررسی کنید و از اصول آن‌ها پیروی کنید.
  • از قالب‌های آماده رزومه‌ساز آنلاین استفاده کنید. رزومه ساز آنلاین cvresume با تجربه چند ساله قالب‌‌های حرفه‌ای و استانداری را به شما پیشنهاد می‌کند.

نکات کلی

  • به 5 مهارت برتر خود در حرفه مورد نظر تمرکز کنید.
  • در محتوای رزومه نشان دهید که به یادگیری چیزهای جدید در شغلتان علاقمند هستید.
  • تعداد پروژه‌هایی که به سرانجام رسانده‌اید را مشخص کنید و یک بخش را به عنوان معرفی خودتان در ابتدای رزومه اختصاص دهید.
  • برای فاصله‌ها و وقفه‌هایی که بین کارتان در محل‌های کار مختلف افتاده دلیل منطقی بیان کنید.
  • نشان دهید که بروز هستید و با شبکه‌های اجتماعی آشنایی دارید.
  • مواردی که شما را از سایر رقبا متمایز می‌کند را بیان کنید.
  • در صورتیکه با افراد و یا شرکت‌های مشهور و مهم کار کرده‌اید در رزومه خودتان از آن‌ها نام ببرید.

عنوان آخرین پیشنهاد بهتر است رزومه خود را قبل از ارسال چندبار مطالعه کنید و از یک شخص دیگر بخواهید تا رزومه شما را بخواند و در صورت نیاز پیشنهاداتی برای بهتر شدن رزومه به شما ارائه کند.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
ساخت رزومه با استفاده از نمونه رزومه‌های آماده
5 نکته طلایی برای ساخت رزومه انگلیسی
برای ساخت رزومه فارسی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه