1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. همین حالا این چند مورد را از رزومه خودتان حذف کنید

همین حالا این چند مورد را از رزومه خودتان حذف کنید

برای بهتر کردن وضعیت شغلی‌مان، بیشتر کردن درآمد یا حتی ایجاد تنوع، راه حل بیشتر ما استخدام با رزومه است در یک سازمان جدید که احتمالا با جای قبلی متفاوت خواهد بود. برای مطمئن شدن از این استخدام، باید یک رزومه خوب داشته باشیم (که در این مطالب شیوه نوشتن آن را آموزش دادیم) و لازم است که بدانیم رزومه نویسی لزوما زیاد و طولانی نوشتن نیست!

هرکسی مجموعه‌ای از توانایی‌ها، مهارت‌ها و تجربیاتش را در رزومه خود می‌نویسد و تقریبا همه ما به خوبی می‌دانیم که چه چیزهایی باید حتما در این فایل آورده شوند، اما چقدر می‌دانید که چه چیزهایی «نباید» در رزومه شما نوشته شود؟ در این مطلب نکاتی را بررسی می‏کنیم که بهتر است در زمان رزومه نویسی آن‌ها را کنار بگذارید.

عدم زیاده‌گویی و اغراق در رزومه

زیاده‌گویی و اغراق

در زمان رزومه نویسی، خیلی‌ها تصور می‌کنند احتمال استخدام با رزومه پر و پیمان بیشتر است، اما این پر بودن رزومه را نباید با نوشتن اطلاعات بیش از اندازه اشتباه بگیریم. مسئولان استخدام در شرکت‌های بزرگی که ممکن است استخدام در آن‌ها آرزوی بسیاری از ما باشد، روزانه صدها رزومه را بررسی می‌کنند و اگر خودتان را جای آن‌ها بگذارید، می‌فهمید که خواندن رزومه‌های پر از اطلاعات و اغراق هم خسته‌کننده است هم آزاردهنده.

با وجود این که لازم است تمام توانایی‌ها و تجربیات مرتبط با فعالیت‌های شغلی‌ را در رزومه خود بنویسیم، اما باید مراقب باشیم که این موضوع منجر به ارائه اطلاعات بیش از اندازه نشود. یک مدیر منابع انسانی را تصور کنید، خودتان را جای او بگذارید و اطلاعات مربوط به توانایی‌های خود را مختصر و مفید در زمان رزومه نویسی، وارد متن کنید. فقط وظایف اصلی را بنویسید که عموما نباید بیشتر از ۳ الی ۴ مورد باشند.

پاراگراف‌ها و متون طولانی

یکی از مواردی که می‌تواند رزومه شما را تبدیل به متنی نامطلوب و خسته‌کننده کند، وجود پاراگراف‌های طولانی و نفس‌گیر است. فردی که می‌تواند یک رزومه خوب بنویسد، احتمالا توانایی کوتاه و گیرانویسی را هم دارد.

تصور کنید قرار است متنی را بنویسید که به ناچار طولانی خواهد شد، در چنین شرایطی چه باید کرد؟ در زمان رزومه نویسی، برای آنکه متن‌های طولانی را نرم‌تر کنید می‌توانید از بولت استفاده کنید و اگر متن شما نمی‌تواند به این شکل ارائه شود، حتما یک پاراگراف طولانی را به دو الی سه پاراگراف کوتاه تبدیل کنید. هیچ‌کسی یک متن طولانی نفس‌گیر را کامل نمی‌خواند و پاراگراف‌های این چنینی، می‌تواند فرصت شما برای ارائه توانمندی‌هایتان را از شما بگیرد. پس برای آن‌که بتوانید امکان استخدام با رزومه را بالا ببرید، لازم است بتوانید مختصر و مفید بنویسید و شاید حتی روی مهارت‌های کوتاه‌نویسی خود کار کنید.

توجه به غلط‌های املایی و نگارشی در نوشتن رزومه

غلط‌های املایی و نگارشی

اگر حتی یکبار هم رزومه کسی را بررسی کرده باشید که غلط‌های املایی داشته، حتما می‌دانید که این موضوع چه تاثیر منفی‌ای می‌تواند روی ذهن خواننده رزومه‌تان داشته باشد و یک رزومه خوب، رزومه‌ای است که کاملا از مشکلات املایی و نگارشی خالی باشد.

غلط املایی برای همه پیش می‌آید و هیچ غیرعادی نیست اگر در اولین نسخه، شما هم یک اشتباه داشته باشید. اما بهتر است پیش از آنکه رزومه‌تان را برای کسی ارسال کنید، با کسی که در زمینه رزومه نویسی خبره است به اشتراک بگذارید تا اگر جایی غلط املایی دارید، آن را برایتان تصحیح کند. حتی برخی افراد می‌گویند وقتی نوشته‌ای را روی کاغذ می‌خوانند، بهتر می‌توانند غلط‌های املایی آن را پیدا کنند، پس یک نسخه از رزومه نهایی خود را پرینت بگیرید و با دقت بیشتر بررسی کنید.

داده‌های غیرواقعی

درست است که داشتن تجربیات و توانایی‌های زیاد برای هر شرکتی مهم است، اما استخدام با رزومه را ممکن است دروغ‌‎ها و اغراق‌ها کاملا غیرممکن کنند. شاید با رزومه‌ای که در آن اطلاعات غیر واقعی وجود دارد به جلسه مصاحبه دعوت شوید، اما برای یک کارشناس حرفه‌ای منابع انسانی، تطبیق دادن نوشته‌های رزومه با حرف‌های شما، کاری ندارد و شک نکنید اگر متوجه شوند رزومه شما اطلاعات واقعی ندارد (حتی در حد بسیار کم) به تمام توانایی‌های شما شک خواهند کرد و خبری از استخدام نخواهد بود. خوب است که بدانید استخدام با رزومه اتفاق نمی‌افتد، یک رزومه خوب فقط تسهیل‌گر دعوت به جلسه مصاحبه است.

حذف اطلاعات شخصی اضافی از رزومه

اطلاعات شخصی اضافی

کسی که رزومه شما را می‌خواند، نیاز دارد که تا حدودی بتواند با حال و هوای شخصی شما آشنا شود، اما فقط تا حدودی. در یک رزومه خوب، خبری از اطلاعات شخصی بیش از اندازه مانند تعداد فرزندان، عقاید سیاسی و... نیست. اطلاعاتی مانند وضعیت تاهل می‌توانند در زمان رزومه نویسی مورد استفاده قرار بگیرند، اما تنها در صورتی که با دادن‌شان راحت هستید و البته فکر می‌کنید ممکن است تاثیر بگذارند. برای آنکه بتوانید خود را یک قدم به استخدام با رزومه نزدیک‌تر کنید، باید این جمله را سرلوحه کار خود در زمان رزومه نویسی قرار دهید که رزومه‌تان «فقط» محلی برای ارائه توانمندی‌های شغلی شماست، نه بیشتر.

ممکن است یک اتفاق جالب در مسیر زندگی شما رخ داده باشد که در زمان رزومه نویسی تصور کنید وجود آن در متن می‌تواند شما را به استخدام با رزومه نزدیک‌تر کند، اما بد نیست این دست اتفاقات را برای روز مصاحبه نگه دارید.

کامنت‌های منفی درباره شغل قبلی‌تان

هرکدام از ما، تجربه منحصر به فردی از شرکت قبلی خود داریم که احتمالا برخی از آن‎ها ناخوشایند هستند و باعث شدند که بخواهیم از آن بیرون بیاییم. در زمان رزومه نویسی، لازم نیست این اتفاقات را شرح دهید. داشتن یک رزومه خوب، مستلزم آن است که درباره محل کار قبلی خود صادق و منصف باشید و حتی اگر در بدترین شرکت ممکن کار کرده‌اید، آن تجربیات را در رزومه خود وارد نکرده و بازگو کردن آن را به جلسه مصاحبه موکول کنید.  حتی اگر می‌خواهید در متن برای افزایش شانس استخدام با رزومه‌ یک تجربه از شرکت قبلی وارد کنید، حتما حواستان باشد که این تجربه را با لحنی مثبت و منصفانه بیان کنید.

حذف اطلاعات بیش از اندازه از علایق و سرگرمی‌ها

اطلاعات بیش از اندازه از علایق و سرگرمی‌ها

متوجه شدیم که در یک رزومه خوب، بیشتر متن‌ها خلاصه و سرراست هستند. سرگرمی‌ها و علایق شما، فقط در صورتی هنگام رزومه نویسی اهمیت دارند که به حوزه فعالیتی شما مرتبط باشند. به طور مثال اگر دامپزشک هستید، در هنگام رزومه نویسی می‌توانید به علاقه‌تان به فعالیت در پناهگاه‌های حیوانات اشاره کنید، اما اگر یک دیجیتال مارکتر هستید، نوشتن این علاقه‌مندی احتمال استخدام با رزومه را بیشتر نخواهد کرد.

در هنگام رزومه نویسی با توجه به این چند مسئله، می‎توانید مطمئن شوید که رزومه‌تان حداقل از نظر نگارش حرفه‌ای و مناسب است و یک رزومه خوب محسوب می‌شود و داشتن یک رزومه خوب شما را یک قدم به جلسه مصاحبه نزدیک می‌کند و البته لازم است بدانید که استخدام با رزومه را تضمین نخواهد کرد. این میزان توانایی و تسلط شما در جلسه مصاحبه است که کار را تمام می‌کند.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
ساخت رزومه با استفاده از نمونه رزومه‌های آماده
5 نکته طلایی برای ساخت رزومه انگلیسی
برای ساخت رزومه فارسی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه