1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. رزومه نویسی برای روابط عمومی (Public Relations)

رزومه نویسی برای روابط عمومی (Public Relations)

روابط عمومی دهه‌هاست که در همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی وجود دارد، اما بخش روابط عمومی به عنوان یک دپارتمان مجزا و تخصصی که نیروهایی متخصص جذب می‌کند، سابقه چندان زیادی ندارد. ممکن است شما هم آگهی‌های استخدام کارشناس روابط عمومی را دیده‌اید، یا آن‌طور که خلاصه‌اش را صدا می‌زنند پی آر (خلاصه دو حرفیِ عبارت Public Relations). کارشناس روابط عمومی فردی است که در جهت ساخت و نگهداری یک تصویر مطلوب از کارفرما تلاش می‌کند. این کارشناس می‌تواند استراتژیست روابط عمومی در سطح کلان باشد، یا یک نویسنده (تولیدکننده محتوا)، یک عکاس یا حتی سازنده ویدیو. در این مطلب این موقعیت شغلی را بررسی می‎کنیم، چند نمونه رزومه روابط عمومی می‌بینیم و با نکات نوشتن رزومه برای این شغل آشنا خواهیم شد.

وظایف معمول یک کارشناس پی آر

همان‎طور که گفتیم، این کارشناس می‌تواند در بخش‌های مختلف متنی، تصویری، استراتژی و... فعال باشد. اغلب اوقات کارشناسی که سازمان‌ها به دنبالش هستند، بعضی از این توانایی‌ها را دارد:

  • نوشتن بیانیه‎‌‌های مطبوعاتی و فراهم کردن خوراک رسانه‌‎ای
  • شناسایی مشتریان و مخاطبان اصلی سازمان (و یافتن بهترین راه برای رسیدن به آن‌ها)
  • پاسخگویی به درخواست‌های رسانه‌‎ها و مشخص کردن یک سخنگو برای سازمان
  • کمک به مشتریان برای یافتن راه ارتباطی کارآمد با کسب‌وکار
  • ساخت و نگهداری تصویر سازمانی برند و هویت بصری
  • نوشتن متن (یا نظارت بر) سخنرانی‌های مهم و مصاحبه‌های مدیریت و کارمندان
  • ارزیابی برنامه‌های تبلیغاتی برای مشخص کردن ِ تطبیق و کارآمدی آن‌ها نسبت به اهداف
  • تولید محتوا در راستای برندینگ سازمان (متن، فیلم، عکس و ...)
  • برنامه‌ریزی برای رویدادهای مختلف سازمان

وظایف این فرد خیلی خیلی گسترده است و یک رزومه کارشناس روابط عمومی لزوما شامل همه این توانایی‌ها نخواهد بود. کارشناس روابط عمومی میانجی ارتباط میان یک برند و همه مخاطبانش است، از مشتریان و مصرف‌کنندگان گرفته تا خبرنگارها، رسانه‌ها، سرمایه‌‎گذاران و ... شاید برایتان جالب باشد که بدانید نقش کارشناسان روابط عمومی در سیاست هم اهمیت زیادی دارد، جایی که با نام «سخنگو» شناخته می‌شوند. وظیفه سخنگوی دولت یا یک وزارت، اطلاع‌رسانی به عموم مردم درمورد فعالیت‌ها و اخبار آن نهاد است.

وظایف مهم کارشناس روابط عمومی

کارشناس روابط عمومی باید نگرانی‌ها و چالش‎‌‌های گروهی که در آن مشغول هستند را عمیقا درک کنند، تا بتوانند روابط مثبت و سازنده با آن‎ها داشته باشند و یک تصویر منظم ولی صحیح از آن‌ها ارائه کنند. آن‎ها همیشه مشغول بیانیه نوشتن، طراحی رویداد و تماس با افراد مختلف در ارتباط با سازمانشان هستند و بدون شناخت، همه این کارها سخت و غیرممکن خواهند شد. بسیاری از گزارش‌های تلویزیونی و خبرهای روزنامه‎‌‌ای و مطالبی که در مجلات می‌خوانیم، از روی میز کارشناسان روابط عمومی شروع می‌شوند. این روزها و با گسترش کسب‌وکارهای دیجیتال، وظایف کارشناس پی آر تا حدود زیادی با تبلیغات آنلاین و تولیدکنندگان محتوای تبلیغاتی گره خورده است. با وجود جدا بودن کاملِ این دو موقعیت شغلی (برای استخدام در دپارتمان تبلیغات آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ، نمی‌توانید رزومه کارشناس پی آر ارسال کنید)، خیلی از اوقات به کمک هم می‌آیند و در وظایف مختلف یکدیگر را تکمیل می‎کنند. متخصصان پی آر همچنین مسئول رویدادهای سازمانی هم هستند که هم کمک زیادی به روحیه کارمندان می‌کند و هم دیگران را در معرض تصویر واقعی و روزمره سازمان قرار می‎دهد. یک کارشناس روابط عمومی باید ترندهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را زیر نظر داشته باشد و بداند که هرکدامشان چطور کسب‌‍وکارش را تحت تاثیر قرار می‎دهند و چطور می‌توان برای رساندن پیام از آن‎ها استفاده کرد.

در بعضی از سازمان‌های بزرگ، کار مدیر یا کارشناس روابط عمومی، نظارت بر دیگر بخش‌هایی است که تسک‌های این دپارتمان را به صورتی غیرمنسجم انجام می‌دهند (مثلا بخش مارکتینگ). مثلا اگر شرکت تصمیم گرفته که گروه خاصی را مخاطب قرار دهد و خدمات و تبلیغاتش را با نیازهای آن‌ها هماهنگ کند، کارشناس روابط عمومی باید مطمئن شود که تبلیغات به صورت مستقیم به دست آن گروه می‌رسند. اگر به رزومه نویسی برای کارشناسی روابط عمومی فکر می‌کنید، وظایف درون سازمانی این موقعیت را هم نباید فراموش کنید. گاهی این کارشناس به مدیران مالی کمک می‌کند گزارش‌های هزینه بنویسند، گاهی به سراغ مدیران مارکتینگ می‎رود و در کمپین‌ها به آن‌ها مشورت می‌دهد یا در بحران‌های درون‌ سازمانی اخبار را مدیریت می‎کند.

گاهی هر کلمه یا جمله‌ای که از سمت سازمان گفته می‌شود ممکن است عواقب حقوقی برای کارمندان و مدیریت در بر داشته باشد، این طور موقعیت‎‌‌ها هم وظیفه کارشناس پی آر را پررنگ می‌کنند چون باید گفته‌ها را تجمیع کند تا یک صدای واحد از سازمان به بیرون برود.

نوشتن رزومه کارشناس روابط عمومی

اما رزومه کارشناس روابط عمومی باید شامل چه مواردی باشد؟ رعایت چه مواردی در نمونه رزومه روابط عمومی، توجه استخدام‌‎کننده را جلب خواهد کرد؟ با وجود این که پی آر یک صنعت خلاق و پویاست، شاید مهم‌ترین توانایی مورد نیاز برای ورود به آن، گفتگوی صریح و رساندن سریع و دقیق یک منظور باشد. پس در نوشتن رزومه کارشناس پی آر هم این موارد را در نظر بگیرید. اما چطور؟

رزومه ساز آنلاین

باید فرمت رزومه خودتان را به بهترین شکل ممکن دربیاورید

انتخاب فرمت صحیح برای رزومه کارشناس پی آر، به شما کمک می‌کند نقاط مهم شغلتان را پررنگ کنید و به چشم کارفرما بیاورید. یک رزومه بدون فرمت مشخص و نظم، خیلی سریع نظر خواننده را درموردتان عوض می‎کند. فراموش نکنید که شما یک کارشناس روابط عمومی هستید و متخصص در ارتباطات، پس رزومه‌تان هم باید این را نشان بدهد. ترتیبِ زمانی همیشگی (که در رزومه نویسی عادی استفاده می‎‌شود) برای شما عالی خواهد بود. خیلی کوتاه، واضح و مشخص بنویسید که کجاها کار کرده‌اید و در هرکدامشان چه نقشی را به عهده داشته‌اید (از جدیدترین به قدیمی‌ترین). آخرین شغل شما، برای کارفرمای آینده‌تان مهم‎ترین خواهد بود، پس حتی اگر سابقه کار چندان زیادی ندارید این ترتیب را رعایت کنید.

اگر هنوز به بازار کار وارد نشده‌اید ولی تحصیلات مرتبط دارید، رزومه کارشناس پی آر را با تحصیلات خود شروع کنید و زیر آن کارآموزی‌ها و تجربیاتتان را بنویسید (از کارهای پاره وقت تا پروژه‎‌‌های شخصی و فریلنس). بعد از تمام کردن این قسمت‌ها اطلاعات تماستان را در بالای رزومه و در یک باکس مجزا بیاورید. این اطلاعات شامل این موارد خواهند بود:

  • نام و نام خانوادگی
  • شماره تلفن
  • ایمیل
  • لینکدین

سپس فایلتان را به صورت PDF خروجی بگیرید و از صحت نگارشی و املایی آن مطمئن شوید.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه