1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. آیا جای مهارت های فردی در رزومه است یا خیر؟

آیا جای مهارت های فردی در رزومه است یا خیر؟

هر رزومه باید شامل بخش مهارت‌های سخت یا نرم باشد، چون کارفرمایان دوست دارند بدانند که شما فردی هستید که از پس کار در شرایط خاص آن سازمان بر بیایید یا نه.

آیا نوشتن مهارت نرم در رزومه کاری عادی است یا بهتر است این توانایی‌های فردی را در مصاحبه بیان کنیم؟ وقتی مشغول رزومه نویسی هستید، احتمالا شما هم (مثل هر فرد دیگری که به دنبال کار است) می‎خواهید بهترین جلوه را برای استخدام‌کننده داشته باشید و این یعنی چکیده‌ای از توانایی‌های فنی و مهارت نرم شما باید در متن رزومه بیاید. چرا؟ چون آن فایل یکی دو صفحه‌ای باید شما را از بقیه متمایز کند. مدیران استخدام برای اغلب موقعیت‌های شغلی، یک مجموعه مهارت دارند که در همه رزومه‌ها به دنبال آن‎ها می‌گردند و اگر به آن دوره خاص یا مهارت نرم در رزومه شما بربخورند، احتمالا حساب ویژه‌ای روی شما باز می‌کنند و این یعنی احتمال دعوت شدن به مصاحبه بالاتر خواهد رفت. در این مطلب بررسی می‌کنیم که آیا باید مهارت های فردی در رزومه آورده شوند یا نه؟ و اگر قرار است این شکل مهارت‌ها را بنویسیم، باید چطور این کار را انجام بدهیم؟

کدام مهارت های فردی در رزومه جا دارند؟

فراموش نکنید که با وجود مشتاق بودنِ کارفرما برای اطلاع از مهارت‌های نرم شما، هیچ استخدام‌کننده یا مدیری دوست ندارد بداند که شما «عاشق موسیقی پاپ هستید» یا مثلا «با گربه‌ها با محبت رفتار می‌کنید». این‌ها ویژگی‌هایی هستند که به کار شما (حداقل به صورت مستقیم) ربطی پیدا نمی‎کنند. نوشتن مهارت نرم در رزومه تا آن‌جایی مجاز است که به شکل مستقیم مربوط به موقعیت شغلی باشد که برایش درخواست داده‌اید. مثلا اگر برای کارشناسی پشتیبانی رزومه فرستاده‌اید (شغلی که ارتباط نزدیک با مشتریان دارد)، مهارت های فردی در رزومه متفاوت خواهند بود با یک موقعیت فریلنسری که 90% کارش را از خانه انجام می‌دهد. بنابراین جواب این سوال در قدم اول، در آگهی شغلی است که می‌بینید. از دانش خود در مورد آن صنعت خاص استفاده کنید و حتی کمی درمورد شرکت هم تحقیق کنید (از طریق لینکدین یا اینستاگرامش). ببینید روی چه ارزش‌هایی تاکید می‌کند، چه فرهنگ سازمانی دارد و مهم‌تر از آن: از کارمندانش چه انتظاراتی داشته و دارد.

به صورت کلی خود مهارت های فردی در رزومه به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • مهارت‏ سخت: آن‌هایی هستند که از طریق آموزش یا کار در صنعت به دست می‎آورید و معمولا به صورت کمی قابل اندازه‌گیری هستند. مثلا تسلط به یک زبان خاص، یک برنامه خاص (اکسل، آفیس و...)، برنامه‎نویسی و... وقتی از مهارت‌های سخت در رزومه نویسی استفاده می‌کنید، باید حتما مهارت‎هایی را بیاورید که مطمئن هستید در آن‌ها کاملا حرفه‌ای و مسلط هستید. این رزومه به کارفرما نشان می‌دهد که از نظر فنی برای استخدام کاملا آماده هستید.
  • مهارت نرم: مهارت نرم معمولا محدود یا مختص به یک صنعت یا سازمان خاص نیست و شامل چیزهایی می‌شود که داشتن آن‌ها حتی در زندگی فردی هم مثبت محسوب می‎شود (مثلا توانایی حل بحران یا ارتباط سازنده). مهارت های نرم در رزومه، به کارفرما نشان می‎دهند که تا چه حد (و از چه راهی) به اهدافتان می‌رسید و چطور با تیم همکاری خواهید کرد.

مهارت‌های فردی در رزومه کدام هستند؟

هر دو این دسته‌بندی‌ها مهم هستند، چون شما نه تنها باید وظایف فنی خودتان را در سازمان به خوبی انجام بدهید (که اگر انجام ندهید خیلی سریع دچار تزلزل خواهید شد)، باید فهم عمیق و صحیحی از فرهنگ سازمان داشته باشید و بتوانید با آن تطبیق پیدا کنید (که اگر نداشته باشید کار برایتان به یک چالش روحی تبدیل می‌شود). با وجود این که بعضی از مهارت های نرم در رزومه باید به صورت تخصصی آورده شوند (چون سازمان به افرادی با ویژگی‌های فردی خاص نیاز دارد)، بیشتر اوقات در رزومه می‎توان این موارد را نوشت. قبل از نوشتن هر کدام از آن‌ها، خوب شخصیت فردی و سوابق کاری خودتان را مورد بررسی قرار بدهید و ببینید در هرکدامشان چقدر توانا هستید:

  • تطبیق‌پذیری و انعطاف‌پذیری
  • خود آغازگری
  • مدیریت زمان
  • اولویت سنجی
  • حل مشکل
  • رهبری
  • کار تیمی
  • هوش عاطفی
  • سازمان‌بندی
  • خلاقیت
  • حل بحران
  • ارتباط سازنده

اگر این توانایی‌ها را دارید، آوردن آن‌ها در رزومه توجه استخدام‌کننده یا مدیر منابع انسانی را (تقریبا برای هر موقعیت شغلی) جلب خواهد کرد. نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که حتی اگر در حال نوشتن اولین رزومه خودتان هستید و تجربه کاری یا رزومه نویسی قدرتمندی ندارید، نوشتن مهارت نرم ایده بدی نیست. فهرست کردن این مهارت‌ها به کارفرما نشان می‌دهد که با وجود نداشتن سابقه فنی، عضو خوب و مفیدی برای تیم خواهید بود و احتمالا خیلی زود همه چیز را یاد می‌گیرید.

رزومه ساز آنلاین

فهرست کردن بدون نظم و ترتیب مهارت‌ های فردی در رزومه، فایده‌ای که می‌خواهید را برای رزومه شخصی شما نخواهد داشت. به جایش به این ترتیب پیش بروید:

  • مهارت‌های مورد نیاز در آگهی شغلی را چک کنید: این مهارت‌ها احتمالا به ترتیب اهمیت در خود آگهی می‎آیند و گاهی در دسته‎بندی‌های «الزامی» یا «ترجیحی» می‎آیند. این مسئله به شما ایده‌ای می‏‎دهد از مهارت های فردی در رزومه و این‌که آیا دارای آن‌ها هستید یا نه.
  • تحقیق کنید: به وب‎سایت کمپانی سری بزنید. این بهترین کار برای آشنا شدن با شعارها، ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی است و به شما تصویری از کارمند ایدئال آن سازمان نیز می‎دهد. حالا می‌توانید بفهمید که کدام مهارت نرم را باید در رزومه نویسی بیاورید و کدام را حذف کنید.
  • به تجربیات خودتان توجه کنید: یکی از دلایل اصلی کاستومایز کردن رزومه برای هر موقعیت شغلی خاص، این است که بعضی از مهارت های فردی در رزومه را حذف کنید و به جایشان چیزهای دیگری بنویسید. آن موقعیت شغلی را با تجربیات خودتان تطبیق بدهید و ببینید که برایش مناسب هستید یا نه.
  • در مورد محل مهارت های نرم در رزومه تصمیم بگیرید: می‎خواهید یک قسمت جداگانه برای مهارت نرم داشته باشید یا خیلی ساده آن را در ادامه مهارت‌های سخت بیاورید؟ بهتر است قبل از شروع نوشتن این تصمیم را بگیرید و یک رزومه منظم و تمیز بنویسید.
  • برای هر مهارت مثال ارائه کنید: می‎توانید قدرت‌های نرم خودتان را همراه با موقعیت‌هایی که از آن‌ها استفاده کرده‌اید بنویسید. مثلا زمانی که در یک هفته، برای کمپینی برنامه‌‍ریزی کرده‌اید و با موفقیت به اجرا رسانده‌اید یا یک بحران عاطفی بزرگ را در محل کار حل کرده‌اید.
رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه