1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. نحوه نوشتن رزومه برای مهاجرت به خارج از کشور چگونه است؟

نحوه نوشتن رزومه برای مهاجرت به خارج از کشور چگونه است؟

در این مقاله قرار است به موضوعات انواع رزومه برای مهاجرت کاری یا تحصیلی و نحوه نوشتن رزومه برای کشورهای آمریکا، انگلیس، اسپانیا، روسیه و همینطور کشورهای آسیایی بپردازیم. همچنین نمونه رزومه‌هایی را هم برای شما آماده کرده‌ایم تا بوسیله آنها بتوانید رزومه خود تکمیل کنید. به نکاتی که در ادامه مقاله مطرح شده‌اند توجه کنید تا یک رزومه حرفه‌ای را بنویسید.

برای نوشتن یک رزومه موثر و حرفه‌ای بایستی یکسری قواعد را رعایت کنیم تا شانسمان برای بدست آوردن یک شغل خوب بیشتر شود. اما برای نوشتن رزومه برای مهاجرت به خارج از کشور چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟ بسیاری افراد بدنبال مهاجرت به یک کشور خارجی هستند و این از طریق استخدام در یک شغل در کشور مورد نظر ممکن می‌شود. برای بدست آوردن شغل و زندگی در کشوری خارج از ایران باید رزومه را برای آن کشور تنظیم کنیم.

نکات نوشتن رزومه برای مهاجرت به خارج از کشور (رزومه اینترنشنال) چیست؟

نوشتن رزومه برای مهاجرت به خارج از کشور

اهمیت صحیح نویسی رزومه هم در داخل و هم برای کشوری جز ایران، بر کسی پوشیده نیست. در واقع رزومه بستری است که شما را به شغل مورد نظر می‌رساند. اما صرف اینکه ورژن فارسی رزومه خود را به یک زبان دیگر تغییر دهیم، کافی نیست.

  1. توجه به فرهنگ و قوانین کشور مقصد

    قوانین نوشتن رزومه با توجه به منطقه جغرافیایی که برای آن رزومه را تنظیم می‌کنید متفاوت است برای مثال اینکه رزومه را برای کشور انگلیس یا کانادا یا کشورهای آسیایی بنویسید، همه این‌ها با هم تفاوت‌هایی دارند. در بهترین حالت رزومه باید مطابق با استانداردها و فرهنگ و حتی با توجه به نیاز کارفرمای کشور مقصد نوشته شود.

  2. طول رزومه

    رزومه صرف نظر از اینکه برای چه کشوری قرار است ارسال شود، باید در کوتاه‌ترین حالت ممکن و نهایتاً در دو صفحه تنظیم و ارائه شود.

  3. زبان رزومه

    زبان رزومه یکی از مهم‌ترین آیتم‌هاست که باید به آن توجه شود. از ابتدایی‌ترین نکات برای استخدام در یک شرکت بین‌المللی یا خارجی این است که شما به زبان کشور مقصد و زبان انگلیسی مسلط باشید. بنابراین توصیه می‌شود که رزومه خود را هم به زبان انگلیسی و هم به زبان رایج کشور مثصد بنویسید و برای کارفرماها ارسال کنید.

  4. سوابق تحصیلی و آموزشی در رزومه بین المللی

    قوانین و مدارج آموزشی و تحصیلی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و بهترین حالت این است که شما به زبانی که قابل فهم در کشور مورد نظرتان است، مدارک و مدارج خود را معادل‌سازی کنید. در واقع کارفرما باید دقیقاً بداند که عنوان رشته تحصیلی شما چیست و چه مدت به تحصیل در این رشته مشغول بوده‌اید، از کدام دانشگاه مدرک خود را اخذ کرده‌اید و چه پروژه‌هایی را در راستای تحصیلات خود انجام داده‌اید.

  5. سوابق شغلی

    سوابق شغلی بخش مهمی از رزومه بین المللی یا رزومه اینترنشنال است. در این بخش باید تمام سوابق کاری مرتبط با شغل مورد نظر نوشته شود. از آخرین سوابق شروع کنید و در صورتیکه در کشورهای مختلف سابقه کار داشته‌اید آن را بیان کنید. نام مرکزی که در آن مشغول به کار بوده‌اید و مدت فعالیتتان را به همراه وظایفی که بر عهده شما بوده را باید در رزومه بنویسید.

  6. رفع ایرادات و ویرایش

    همانند رزومه‌های داخلی، رزومه‌هایی که برای خارج از کشور ارسال می‌شوند هم باید عاری از هرگونه غلط نگارشی و املایی باشد. رزومه نهایی را قبل از ارسال چندین بار بررسی کنید و مطمئن شوید که اشتباهی در رزومه‌تان وجود ندارد چرا که پل رسیدن شما به شغل یا دانشگاه مورد نظر، همین رزومه‌ای است که ارسال می‌کنید بنابراین باید این پل را محکم و بدون ایراد بنا کنید.

  7. ارسال رزومه

    رزومه باید در فرمت pdf و به صورت ایمیلی به خارج از کشور ارسال شود. در کشورهای مختلف سایز صفحه A4 متفاوت است که از بخش Page Setup در نرم افزار word می‌توانید سایز صفحات را با توجه به کشور مقصد تنظیم کنید. رزومه را با فرمت پی در اف با یک متن مناسب ارسال کنید.

ارسال رزومه به کشور آمریکا

ارسال رزومه به کشور آمریکا

ارسال رزومه به کشور آمریکا معمولاً با فرمت pdf و برنامه مایکروسافت آفیس بصورت دیجیتالی انجام می‌شود. عموم فکر می‌کنند که رزومه‌های آمریکایی یک صفحه‌ای است اما این لزوماً درست نیست. اگر کمتر از 10 سال سابقه مرتبط با شغل مورد نظر را دارید می‌توانید رزومه را طولانی‌تر و دو صفحه‌ای بنویسید. رزومه‌های آمریکایی معمولاً از نوع زمانی هستند یعنی به ترتیب از آخرین سوابق نوشته می‌شوند و با فرمت زیر:

  • اطلاعات شخصی: اولین چیزی که در رزومه باید بنویسید، اطلاعات شخصی از جمله نام، شماره تماس و ایمیلی که قابل دسترسی باشند و آدرس لینکدین. این اطلاعات را در ابتدای رزومه خود و به صورت هدینگ بنویسید. نیازی به نوشتن آدرس محل سکونتتان نیست.
  • عنوان شغلی: عنوان شغلی که در رزومه می‌نویسید به کارفرما نشان می‌دهد که شما دقیقاً بدنیال کدام سمت شغلی هستید.
  • یک خلاصه رزومه حرفه‌ای: خوب است که رزومه‌تان را با یک خلاصه 2-3 خطی شروع کنید و بطور کلی مهارت‌ها و توانایی‌هایتان را در این بخش بیان کنید و همچنین تمام سوابق شغلی و تحصیلی مرتبط با شغل درخواستی را در این بخش بگنجانید. در این بخش خود را بصورت اجمالی معرفی می‌کنید.
  • سوابق کاری: در این بخش تجربیاتی که در 10-15 سال اخیر که مرتبط با سمت شغلی مورد درخواستتان است را می‌نویسید. به صورت زمانی، سمت شغلی، شرکت و سازمانی که در آن بوده‌اید، شهری که در آن فعالیت داشته‌اید و مدت زمان سابقه در آن محل را می‌نویسید. در پایان وظایفی که در محل کارتان بر عهده شما بوده را بصورت موردی و بولت پوینت بنویسید.
  • مهارت‌ها و توانمندی‌ها: تمام مهارت‌های سخت افزاری، نرم افزاری و مهارت‌های مرتبط با شغل مورد نظرتان را به صورت بولت پوینت در این بخش بنویسید. 
  • سوابق تحصیلی: در بخش سوابق تحصیلی، همه سوابق مرتبط را بصورت زمانی و با این ترتیب بنویسید: مدرک و گرید تحصیلی، دانشگاهی که در آن تحصیلات خود را گذرانده‌اید، پروژه‌ها، جایزه‌ها و تمام موارد مرتبط با این دوره تحصیلی را در این بخش بگنجانید. همچنین در صورتیکه در حال تحصیل در یک دوره و کورس خاص هستید را هم بیان کنید.
  • علایق و سرگرمی‌ها: سرگرمی‌ها و علایق شما، کارفرما را با شخصیت شما بیشتر آشنا می‌کند. در صورتیکه در زمینه علایقتان دستاوردهایی داشته‌اید را هم بصورت مختصر در این بخش بنویسید و از درازگویی بپرهیزید.
  • مدارک و گواهینامه‌ها

اگر برای بدست آوردن شغلی در آمریکا رزومه خود را ارسال می‌کنید در موارد فنی و تکنیکی از لغت رزومه و در موارد آکادمیکی و آموزشی از لغت  CV استفاده کنید.

معمولاً استخدام شما به چهار دلیل زیر صورت می‌گیرد:

  • شما برای شرکت مورد نظر پول‌ساز خواهید بود
  • شما سرمایه شرکت مورد نظر را حفظ می‌کنید
  • شما زمان آن شرکت را حفظ می‌کنید و به کارها سرعت می‌دهید
  • شما مشکل خاصی را در آن شرکت رفع می‌کنید

بنابراین محتوای رزومه خود را بر این چهار مبنا تنظیم کنید و مطالب غیر مرتبط را حذف کنید. از نوشتن جنسیت، اطلاعات خانوادگی، سن و سال و موارد منفی در رزومه خود پرهیز کنید.

نحوه نوشتن رزومه برای کشور انگلیس

نحوه نوشتن رزومه برای کشور انگلیس

نوشتن رزومه برای کشور انگلیس کمی متفاوت تر از کشور آمریکاست. در انگلیس بیشتر رزومه را تحت عنوان CV می‌شناسند و سی وی در واقع فرمت طولانی‌تر رزومه آمریکایی است. به این صورت که مختصری از زندگی شخص متقاضی کار است. در واقع در رزومه انگلیسی تمام اطلاعات مرتبط با کار و تحصیل باید نوشته شود. تمام کنفرانس‌ها، آموزش‌هایی که فرد متقاضی دیده است، مقاله‌هایی که نوشته است و تمام پروژه‌ها با جزئیات باید در رزومه انگلیسی نوشته شوند.

مواردی که باید در رزومه برای کشور انگلیس نوشته شوند:

  • نام کامل، سمت شغلی و آخرین مدرک تحصیلی
  • اطلاعات تماس: از جمله شماره تماس ،ایمیل، آدرس لینکدین و وبسایت‌ شخصی(آدرس شبکه اجتماعی و محل سکونت نیاز نیست)
  • خلاصه رزومه: این بخش شامل خلاصه‌ای از دستاوردهای شما در تحصیلاتتان و سوابق کاری‌تان است.
  • تحصیلات آکادمیک: بخش تحصیلات شامل مدارک تحصیلی، پروژه دانشگاهی، مقاله‌هایی که نوشته‌اید و تحقیقاتی که انجام داده‌اید است.
  • دوره‌های آموزشی تکمیلی: تمام کورس‌ها و کنفرانس‌هایی که شرکت کرده‌اید را در این بخش بنویسید.
  • دانش تکمیلی: مهارت‌هایی که طی تجربیات کاری خود بدست آورده‌اید را در این بخش باید وارد کنید.
  • مهارت‌ها: همکاری‌ها، ارتباطات و کارهای تیمی در این بخش باید نوشته شوند. به علاوه‌ تمام مهارت‌ها
  • زبان: زبان مادری و هر زبان خارجی که به آن تسلط دارید را در این بخش بنویسید.
  • مهارت‌های نرم افزاری: در این بخش تمام نرم‌افزارهایی که در طول حرفه‌ خود از آن استفاده کرده‌اید را بنویسید از جمله آفیس، نرم افزارهای گوگل، CRM و...
  • سیستم عامل‌هایی که با آن‌ها کار کرده اید: ویندوز، مک، لینوکس و...
  • تجربیات شغلی: در این بخش بصورت خلاصه سوابق کاری خود را توضیح دهید. شرکت و سازمانی که در آن کار کرده‌اید، سمت شغلی‌تان، تاریخ اشتغال بکار در آن محل، منطقه جغرافیایی، وظایفی که به عهده شما بوده را همه در این بخش بنویسید.
  • دستاوردها: هر نوع دستاوردی در حرفه خودتان را در این قسمت بیان کنید.
  • افتخارات و جوایز

رزومه برای کشورهای آسیایی

رزومه برای کشورهای آسیایی

 

درست مانند CV مفصلی که برای کشور انگلیس باید نوشت، برای کشورهای آسیایی هم معمولاً از این نوع رزومه استفاده شود. بهترین راهنمایی و الگو برای رزومه آسیایی نوشتن موارد زیر است: اطلاعات شخصی، اطلاعات تماس، سوابق شغلی، سوابق آکادمیک و تحصیلی، مهارت‌ها و زبان‌ها به علاوه یک عکس پروفایل. بر خلاف رزومه آمریکایی که تنها در صورت نیاز و برای یکسری صنایع خاص نیاز به ارسال تصویر هست، در تنظیم رزومه برای کشورهای آسیایی باید از عکس پروفایل استفاده شود.

همچنین در ارسال رزومه به کشورهای آسیایی بهتر است دو نسخه از رزومه ارسال کنید، یکی به زبان انگلیسی و دومی به زبان بومی و رایج در آن کشور. در رزومه آسیایی انتظار می‌رود که جنسیت، سن، ملیت، علایق، و وضعیت ویزای خود را بنویسید و تمام جزئیات مرتبط با مهارت‌ها و سوابقتان را در این رزمه وارد کنید.

رزومه اسپانیایی

رزومه اسپانیایی

در نوشتن رزومه برای کشور اسپانیا، باید از الگوی رزومه‌نویسی برای کشور انگلیس تبعیت کنیم. با این تفاوت‌ که در مورد توانمندی‌های زبان باید با جزئیات دقیق‌تری توضیح دهیم. معمولاً رزومه اسپانیایی شامل یک یا دو صفحه است و اطلاعات زیر را در بر می‌گیرد:

  • اطلاعات شخصی و اطلاعات تماس
  • یک خلاصه رزومه
  • سوابق تحصیلی(هم دوران دبیرستان و هم دانشگاه)
  • سوابق کاری بصورت بولت پوینت
  • مهارت‌ها و دانش زبان

قبل از ارسال رزومه به کشور اسپانیا بهتر است از شخصی که تسلط کامل بر زبان اسپانیایی دارد بخواهید تا رزومه‌تان را یکبار بررسی کرده و ایرادات را رفع کند.

رزومه برای کشور روسیه

رزومه برای کشور روسیه

رزومه روسیه‌ای به رزومه‌های اروپایی شباهت دارد از این رو که شامل تمام اطلاعات پایه‌ای از جمله اطلاعات شخصی و جزئیات اطلاعات تماس، خلاصه رزومه، سوابق کاری، تحصیلی، مهارت‌ها و دانش زبان است. اما کوتاه و مختصر و در حد یک الی دو صفحه.

نکاتی در مورد نوشتن رزومه برای روسیه:

  • رزومه را بیش از 2 صفحه ننویسید.
  • سوابق تحصیلی و آکادمیک را مقدم بر سوابق کاری بنویسید.
  • مانند بسیاری از کشورها بهتر است سوابق شغلی را بصورت زمانی و از اخیرترین سابقه‌تان بنویسید.
  • بهتر است یک نسخه از رزومه را به زبان انگلیسی هم بنویسید و ارسال کنید.
  • نیازی به استفاده از عکس پروفایل در رزومه روسی نیست.

بطور کلی قوانین رزومه نویسی برای اکثریت کشورها یکی و مشترک است اما مهم است که در جزئیات و تفاوت‌ها ریز شویم و رزومه را دقیقاً بر مبنای کشوری که می‌خواهیم در آن اقامت بگیرید و مشغول به کار شویم، تنظیم کنیم.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه