1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. رزومه باید چند صفحه باشد؟

رزومه باید چند صفحه باشد؟

یکی از رایج ترین پیش فرض‌ها در مورد رزومه این است که نباید بیش از یک صفحه باشد. مهم است که اطلاعاتی را که ارائه می‌دهید، کوتاه، ساده، مفید و در یک صفحه باشد. با این حال برای بسیاری از متقاضیان این ویژگی‌ها نمی‌تواند در یک صفحه رزومه به دست بیاید، و رزومه دو صفحه‌ای مناسب‌تر است.

یکی از رایج ترین پیش فرض‌ها در مورد رزومه این است که نباید بیش از یک صفحه باشد. مهم است که اطلاعاتی را که ارائه می‌دهید، کوتاه، ساده، مفید و در یک صفحه باشد. با این حال برای بسیاری از متقاضیان این ویژگی‌ها نمی‌تواند در یک صفحه رزومه به دست بیاید، و رزومه دو صفحه‌ای مناسب‌تر است.

برای بعضی از متقاضیان کار، رزومه یک صفحه کافی است. که شامل متقاضیان با سابقه کم، افرادی که تغییر شغل می‌دهند و متخصصانی که اغلب مشاغل خود را در یک شرکت گذرانده‌اند می‌شود.

دلیل نوشتن رزومه دو صفحه‌ای

اگر شما یک متخصص میان سطح هستید، دلایل خوبی برای داشتن رزومه دو صفحه‌ای دارید. شاید مهم‌ترین دلیل آن‌ این است که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها از سیستم ردیابی خودکار متقاضی (ATS) به منظور غربالگری اولیه رزومه‌های دریافتی استفاده می‌کنند (به ویژه در فرایندهای درخواست دیجیتال).

چنین سیستم‌هایی برنامه ریزی شده‌اند تا به رزومه‌هایی که کلمات کلیدی را استفاده و تکرار می‌کنند امتیاز بدهند - ربات‌ها، هم محل جایگذاری و هم فراوانی کلمات کلیدی مرتبط با حرفه‌ای خاصی را در یک رزومه ارزیابی می‌کنند. آن‌ها همچنین به دنبال میزان تجربه در استفاده از مهارت‌های شغلی خاص هستند.

ساخت رزومه دو صفحه‌ای شما را قادر خواهد ساخت که این کلمات کلیدی مهم را در بخش تجربیات حرفه‌ای خودتان تکرار کنید.

اگرچه این کار ممکن است ناشیانه و اضافی به نظر برسد، اما یکی از بهترین روش‌ها برای اطمینان از این موضوع است که رزومه شما یکی از رزومه‌های انتخاب شده باشد، در واقع به مرحله‌ای برسد که توسط مدیران مورد بررسی قرار بگیرد.

چه زمانی باید از رزومه دو صفحه‌ای (یا بیشتر) استفاده شود

در اینجا به چند مورد که در آن استفاده از رزومه با چندین صفحه قابل قبول است اشاره می‌کنیم:

زمانی که بیش از 10 سال تجربه دارید

اگر شما 10 سال یا بیشتر در حوزه کاری خود تجربه داشته باشید و یا سابقه موفقیت خاصی در حرفه خود داشته باشید، قطعا باید از رزومه دو صفحه‌ای استفاده کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که به توصیف موفقیت‌ها و دستاوردهایی بپردازید که باعث برتری شما بر رقیبان‌تان می‌شود.

زمانی که برای یک شغل به عنوان مقام ارشد درخواست میدهید

اغلب شرکت‌هایی که برای سطح C یا پست‌های مدیریتی استخدام می‌کنند، انتظار دارند که رزومه‌ای دو یا حتی سه صفحه دریافت کنند، که تاریخچه دقیقی از نقش‌ها و دستاوردهای مدیریتی و اجرائی متقاضی را ارائه می‌دهند.

زمانی که موفقیت‌های گسترده شغلی، مدارک حرفه‌ای و یا مهارت‌های فنی دارید

اگر در مشاغل خاص، مانند IT، مهندسی، آموزشی و یا تحقیقات علمی فعالیت دارید، کارفرمایان خواهان بازبینی لیستی از مدارک حرفه‌ای، مهارت‌های فنی، پروژه‌ش‌های کلیدی و نشریات علمی شما خواهند بود. صلاحیت انتخاب شما در این مشاغل به اندازه اعتبار حرفه‌ای شما می‌باشد، بنابراین ارائه صفحه دوم یا سوم برای شرح جامعی از سابقه آموزشی، پژوهشی و کار شما لازم است.

زمانی که برای یک شغل دولتی درخواست می‌دهید

رزومه‌های دولتی به ارائه جزئیات مفصلی در مورد سابقه کار متقاضی نیازمند می‌باشند. تعداد کمی از رزومه‌های دولتی کمتر از دو صفحه هستند، و بیشتر آن‌ها به سه یا چهار صفحه می‌رسند.

توصیه‌هایی برای نوشتن رزومه دو صفحه ای

  • مهم‌ترین ویژگی‌ها و ظرفیت‌های خود را در صفحه اول قرار دهید: هر دو سیستم ردیابی متقاضی و مدیران استخدام می‌خواهند در ابتدای رزومه مرتبط‌ترین مهارت‌ها را ببینند. بهترین راه برای انجام این کار، استفاده از خلاصه رزومه برای ارائه یک توصیف کوتاه از مهارت‌ها و تخصص‌های حرفه‌ای شما است، تا شما را به یک متقاضی مناسب برای شغلی که درخواست آن را می‌دهید، تبدیل کند.
  • استفاده از عبارت‌های کلیدی: از کلمات کلیدی در خلاصه رزومه خود استفاده کنید، و سپس آن را در تمام بخش "تجربه حرفه‌ای" خود تکرار کنید. سیستم های ردیابی متقاضی تعداد سال هایی که در یک مهارت خاص فعالیت کرده اید را محاسبه می کنند، بنابراین کلمات کلیدی خاص این حرفه باید در هر توصیف شغلی تکرار شود.
  • نشان دادن موفقیت‌های قابل سنجش: یکی از مزایای اولیه استفاده از رزومه دو صفحه‌ای این است که به شما این امکان را می‌دهد تا دستاوردهای شغلی خود را به نمایش بگذارید. این کار را در بخش "تجربه حرفه‌ای" با شرح مسئولیت‌های کاری‌تان در یک پاراگراف خلاصه انجام دهید و سپس نمونه‌هایی از دستاورد‌های مهم را در یک لیست سه یا چهار موردی ارائه دهید.
  • طول صفحه دوم: اگر چه شما مجبور نیستید کل صفحه دوم رزومه خود را پر کنید، اما باید متن کافی برای پر کردن حداقل یک سوم از صفحه را داشته باشید (ترجیحا بیشتر). اگر متن شما کوتاه باشد، سعی کنید اطلاعات مربوطه، کلمات کلیدی و دستاوردهای موردی (ایده آل، با ارقام، درصد و یا شکل دلار) را به آن اضافه کنید. با حاشیه‌ها و سایز فونت‌ها بازی کنید. اگر این استراتژی‌ها کارساز نباشند، احتمالا باید از رزومه یک صفحه‌ای استفاده کنید.

جدول مهارت‌ها شامل "ظرفیت‌ها" یا "مهارت‌های کلیدی" را در رزومه خود قرار دهید تا مهارت‌های تخصصی و یا تکنیکی خود را مشخص کنید.

نمونه رزومه دو صفحه‌ای

در زیر مثالی از رزومه دو صفحه ای وجود دارد. این رزومه شامل خلاصه ، جدولی از مهارت‌ها، توضیح تجربه‌های حرفه‌ای است که دستاوردها را برجسته می‌کند و توصیف جامعی از تحصیلات و مدارک متقاضی را نشان می‌دهد.

توجه داشته باشید که این عبارت‌های کلیدی چگونه در سراسر رزومه تکرار می‌شوند (اگر چه گاهی اوقات به طور مختصر بیان شده‌اند).

نتایج کلیدی

رزومه یک صفحه ای یک باور اشتباه است

در حالی که رزومه‌های یک صفحه‌ای برای متقاضیان کم تجربه مناسب هستند، برای اغلب متخصصان با سطح متوسط استفاده از رزومه دو صفحه ای مناسب تر است.

درک سیستم ردیابی متقاضی

در حال حاضر اکثر شرکت‌های بزرگ از سیستم‌های متقاضی یاب خودکار برای غربالگری اولیه از میان رزومه‌های متقاضیان استفاده می‌کنند. رزومه دو صفحه‌ای این امکان را به شما می‌دهد که فضا و فرصت مناسب برای تکرار کلمات کلیدی بر اساس اولیت بندی این سیستم‌ها را داشته باشید.

ارائه قوی‌ترین و مهمترین دستاوردها

حتی اگر استفاده از  رزومه دو صفحه‌ای یک استراتژی هوشمندانه برای بسیاری از کارجویان باشد قویترین دستاوردهای شما باید در بالای صفحه اول و به طور ایده آل در یک خلاصه رزومه ارائه شوند.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه