پشت همه صفحههای اینستاگرامی که محتوایشان را دوست دارید و دنبال میکنید، یک نفر یا یک تیم وجود دارد. از صفحات ساده فروشگاههای خانگی گرفته تا آنهایی که ویدیوهایی با چند میلیون ویو تولید میکنند. ادمین اینستاگرام وظیفه مدیریت، پاسخگویی به کامنتها، گاهی تولید محتوا و ارتقا صفحه را به عهده دارد. از آنجایی که این شغل (با وجود نیاز به مهارت و آموزش) امکانات فیزیکی چندانی نمیخواهد و با یک لپتاپ، یک گوشی و یک اینترنت پرسرعت خیلی راحت میتوانید در آن مشغول شوید، این سالها طرفداران زیادی پیدا کرده است، به ویژه بعد از فراگیری کرونا که بخشهای بزرگی از جامعه کارمندی در تمام دنیا خانهنشین شدند. در این مطلب ابتدا ادمین اینستاگرام را تعریف میکنیم و بعد نکاتی را برای نوشتن رزومه کاری ادمین اینستاگرام بررسی خواهیم کرد.
ادمین اینستاگرام چه کسی است؟
ادمین یا admin خلاصهای است از کلمه Administrator به معنای مدیر. مدیر یا ادمین اینستاگرام، فردی است که به آن حساب خاص دسترسی دارد و کارهای مختلفی را در زمینه انتشار و تولید محتوا انجام میدهد. بیشتر اوقات ادمین را با تولیدکننده محتوا اشتباه میگیرند. گاهی همان فردی که محتواها را تولید میکند، خود ادمین صفحه اینستاگرام هم هست. مثلا اگر شما گرافیستی هستید که نمونه کارهایتان را در یک صفحه منتشر میکنید و با زدن هشتگهای مرتبط، سعی در نمایش کارتان دارید، شما ادمین اینستاگرام صفحه به حساب میآیید. اما محتوای بعضی از صفحهها توسط یک تیم (نویسنده، تصویرساز، ادیتور و...) تولید میشود و ادمین تنها آنها را منتشر و صفحه را مدیریت میکند. رزومه کاری ادمین اینستاگرام (و البته دستمزدی که برای هر پروژه میگیرد) هم به همین موارد بستگی دارد، به این که چه کارهایی میکند و چه کارهایی نمیکند.
وظایف ادمین اینستاگرام
اگر به عنوان ادمین مشغولید یا میخواهید برای خودتان رزومه ادمین اینستاگرام بسازید، ابتدا باید مشخص کنید که کدام وظایف را میپذیرید و در کدام حیطهها مهارت دارید:
- آشنایی با الگوریتم و شیوه کار اینستاگرام
- تدوین یک برنامه محتوایی برای صفحه
- انتشار محتوا (عکس، فیلم، IGTV، استوری و...) سر ساعت منظم و به صورت محاسبهشده
- انتخاب هشتگهای مناسب و مفید
- پاسخگویی منظم به کامنتها و دایرکتها
- مدیریت بحران (پاسخ مناسب به کامنتهای توهینآمیز، اسپمها و حملات احتمالی)
- افزایش امنیت پیج
- افزایش فالوورها و لایکها (و به صورت کلی engagement)
- نوشتن کپشنهای جذاب و خواندنی
- تولید محتوای متنی و تصویری
- ساختن ویدیو
- تبلیغات مختلف
- اینفلوئنسر مارکتینگ
- و تعداد زیادی مهارت دیگر که به مرور زمان به وظایف ادمین اضافه خواهند شد.
نگارش رزومه ادمین اینستاگرام
همانطور که خواندید، بعضی از وظایف ادمین اینستاگرام کاملا حرفهای و تخصصی هستند و باید برایشان آموزش دیده و کار کرده باشید. اگر تولیدکننده محتوا هستید، اینجا یاد بگیرید که چطور میتوانید رزومه نویسی را کامل و دقیق انجام بدهید. اما اگر میخواهید یک موقعیت شغلی ادمین پیدا کنید، باید:
- اطلاعات تماستان را به وضوح و در دسترس قرار بدهید: در رزومه ادمین اینستاگرام (مثل هر بخش دیگری از رزومه نویسی) مهمترین امر این است که خواننده یا مسئول استخدام بتواند به راحتی با شما ارتباط برقرار کند. ادمین اینستاگرام فردی است که باید زمان زیادی از روز را آنلاین و در دسترس باشد. بنابراین حتما شماره تلفن، ایمیل و در صورت تمایل آدرس شبکههای اجتماعی خودتان را در رزومه بیاورید.
- نمونه کارهای مرتبط را قبل از بقیه بگذارید: یکی از اصول مهم رزومه نویسی این است که برای هر موقعیت شغلی، یک رزومه نسبتا کاستومایزشده بفرستیم. بنابراین اگر رزومه ادمین اینستاگرام را برای استخدام در یک آژانس تبلیغاتی مینویسید، باید ترتیبِ سوابق کاریتان را متفاوت با زمانی بیاورید که میخواهید ادمین اینستاگرام یک مزون لباس عروس بشوید. نمونه کارهای مرتبط به کارفرما نشان میدهند که شما قبل از این چطور توانستهاید با چالشهای مشابه دست و پنجه نرم کنید.
- همه چیز را از نظر فنی بررسی کنید: این که در چه کسبوکارهایی ادمین اینستاگرام بودهاید یک مبحث است، و اینکه آمارها و وضعیت engagement را چطور در آنها تغییر دادهاید یک مبحث دیگر. سعی کنید آمارهای هر صفحه را (به شکلی خلاصه) بررسی کنید تا خواننده متوجه شود که به مسائل فنی اینستاگرام هم تسلط (هرچند نسبی) دارید.
- انتظاراتتان را مشخص کنید: بهتر است خیلی دقیق مشخص کنید که انتظار شما به عنوان ادمین اینستاگرام از کارفرمای پروژه چیست؟ چقدر دستمزد میخواهید؟ چه امکاناتی نیاز دارید؟ اینترنت منزلتان پاسخگوی نیازها هست یا بودجه جداگانهای برای خرید اینترنت میخواهید؟ و سوالهایی از این دست که گرفتن پاسخشان در ابتدای کار ضروری است.
- مهارتهای سخت و نرم را به صورت دقیق بیاورید: این بخش، یکی از مهمترین بخشهای رزومه نویسی به عنوان یک ادمین اینستاگرام است. در رزومه کاری ادمین باید مشخص شود که این ادمین دقیقا چه تواناییهایی دارد، آیا اشناهای زیادی دارد و میتواند یک تنه اینفلوئنسر مارکتینگ صفحه را دست بگیرد؟ آیا اصول گرافیک را میشناسد و میتواند محتوای تصویری تولید کند؟ آیا وقتشناس و منظم است یا باید ابتدا کار را منعطف پیش ببرد؟ اصلا چه ساعتهایی را میتواند برای کار کنار بگذارد؟
- شرایطتان را بنویسید: رزومه کاری ادمین باید با در نظر گرفتن شرایط خاص این شغل نوشته شود. ادمین اینستاگرام بودن یعنی در هر شهری و با هر شرایطی میتوانید کار کنید (به جز موارد معدودی که باید حتما حضوری باشند)، اما این ویژگی مثبت ممکن است انسجام فکری و روال عادی زندگی شما را به هم بزند. دورکار بودن گاهی با کارمند 24 ساعته بودن اشتباه گرفته میشود. باید با کارفرما کنار بیایید و بگویید که چند ساعت در روز میتوانید وقت بگذارید و در چه ساعتهایی تحت هیچ عنوانی پاسخگو نیستید. در مواقع ضروری و اورژانسی چطور باید با شما تماس بگیرند و مثلا تعطیلات شما شامل چه روزهایی است.
گاهی در صفحه بعضی از افراد مشهور و سلبریتیها یک جمله تکراری را میبینیم «این صفحه توسط ادمین اداره میشود». این یعنی فردی که پستها را میگذارد و به اکانت دسترسی دارد خود آن سلبریتی نیست. اکانتها و کسبوکارهای زیادی هستند که میتوانند ادمین اینستاگرام داشته باشند، مثلا:
- صفحات شخصی افراد معروف (فوتبالیستها، بازیگرها، سیاستمدارها و ...)
- فروشگاههای آنلاین (فروشگاههای زنجیرهای، مزونها و...)
- رستورانها و کافهها
- برندهای نوپا
- صفحه برندها و سازمانها (سازمانهای خصوصی و دولتی، آژانسهای تبلیغاتی، آموزشگاهها و ...)
- کسبوکارهای کوچک خانگی